Paradox-chef: "70/30-fördelning av intäkterna är skandalöst"

Skrivet av eld:

Du missförstår, om kostnaden för att distributera spel är högre än vad de får in för det spelet, hur ska de någonsin kunna gå med vinst?

Distributionskostnaden rör sig mot det statiska medan försäljningen rör sig dynamiskt. Du tar därför distributionsförluster, exempelvis genom att utveckla en plattform som kunderna vill ha. Detta ökar antalet kunder vilket ökar antalet försäljningar.
Därefter kan du minska utvecklingskostnaderna samtidigt som försäljningarna ökar.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Vilken pajas. Som många andra redan gjort kan ju Wester testa att sluta sälja sina DLC-fester på Steam och se hur mycket försäljningen sjunker, sedan kan han avgöra huruvida Steam faktiskt har något att erbjuda för det högre priset.

Medlem
Skrivet av bent toe:

Jaha... Så spelutvecklare/ägare börjar gnälla på ockerpriser? Stackars dem.

Dem Kanske ska ska ta en titt på dem hutlösa priserna på nya digitala spel på konsol. 729sek? 749sek?

Det är en fil som skall packas och laddas upp så vi kan ladda hem och installera den.... Vart i helvete är dem gigantiska utgifterna för att göra detta? Inget konvolut, inget fodral, ingen tryckt skiva, ingen distributionskostnad... Så vart kommer 729sek ifrån?

Jävla gnäll från spelutvecklare, beter sig som snöflingor hela bunten. En miljardindustri där dem lovar guld och gröna skogar vid varje spelsläpp, förbokningar ett år innan spelsläpp, saknanden utav innehåll, trasiga och buggiga spel med dag ett patchar på 10+ GB.

Det är sådant som spel journalister borde skriva om, det räcker inte med recensioner idag.

Skrivet av Fiddi:

Är ju skillnad på spelutvecklare och spelutvecklare. Större företag lider nog inte särskilt av de höga ockerpriserna, men mindre företag hade nog gynnats extremt av att få den extra vinst som en lägre procentsats ger.

Det är därför Steams lösning att sänka procentsatsen efter hur mycket spelet sålt är sjukt dålig, då de flesta spel som verkligen hade kunnat hjälpas av de extra pengarna oftast inte når upp i de siffrorna som krävs för att sänka ockerpriset.

Men ja, 700 spänn för ett spel är lite att ta i.

Affärsmodellen ser dock en aning annorlunda ut. Tillverkarna av konsolerna går ofta back på själva konsolen men tar igen det med licensavgifter på spelen. Finns inga exakta siffror men ska vi tro wikipedia så spekuleras det tex om att PS3 i början kostade, beroende på modell, ca det dubbla att tillverka mot vad den kostade att köpa för konsumenten. Om det stämmer så är det ju inte så konstigt att spelen är dyra. Men sänker de priserna på spelet så kommer folk istället klaga på att konsollen som tidigare kostade 6k nu kostar 12 att köpa.

Skrivet av WolfGrin:

Han verkar inte förstå kostnaden alls vilket säger lite om hans kompetens att uttala sig. Dock håller jag med att det nog skulle gå att sänka det sen hur mycket är en annan fråga men ja 30% är lite löjligt mycket.

Så du tycker att en styrelseordförande och tidigare VD för svenska Paradox Interactive inte har någon kompetens när det gäller att förstå ekonomi eller marknaden?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skrivet av Fiddi:

Om vi vänder på det då, varför ska större utvecklare få fördelar gentemot mindre? Vilket är precis vad de säljbaserade procentsatserna är.
För att inte tala om hur svårt det är att synas på framsidan av Steam, där det verkligen betyder något (separat problem, men ändå ett problem för mindre utvecklare).

För att större utvecklare har byggt upp sig själva genom att ta rätt beslut på marknaden förstås.
De har slitit för att ha nått sina nivåer och nu kan de skörda frukterna av sitt arbete. Framgång skapar privilegier.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Jag förstår hur han menar men det där låter väldigt märkligt i mina öron! "Kostar ingenting". Nog för att fysisk distrubition kostar men vänta lite nu...sen såg jag att FZ redan räknat upp en hel lista.

Medlem
Skrivet av bent toe:

Jaha... Så spelutvecklare/ägare börjar gnälla på ockerpriser? Stackars dem.

Dem Kanske ska ska ta en titt på dem hutlösa priserna på nya digitala spel på konsol. 729sek? 749sek?

Det är en fil som skall packas och laddas upp så vi kan ladda hem och installera den.... Vart i helvete är dem gigantiska utgifterna för att göra detta? Inget konvolut, inget fodral, ingen tryckt skiva, ingen distributionskostnad... Så vart kommer 729sek ifrån?

Jävla gnäll från spelutvecklare, beter sig som snöflingor hela bunten. En miljardindustri där dem lovar guld och gröna skogar vid varje spelsläpp, förbokningar ett år innan spelsläpp, saknanden utav innehåll, trasiga och buggiga spel med dag ett patchar på 10+ GB.

Det är sådant som spel journalister borde skriva om, det räcker inte med recensioner idag.

1,5miljon per utvecklare och år, 40 utvecklare över 4 år blir en kostnad på 240 miljoner. Släng på lokalkostnad på säg 10k i månaden 480k till, sedan licenser för visual studio eller annat säg 5k per år per utvecklare per år för 800k till. Inköp av arbetsstationer på 30k vardera för 1,2 miljoner till. Förvisso är lönen den största direkta kostnaden, men det tillkommer en hel del andra småsaker med.
Men säg 250 miljoner total kostnad, för att nå break-even så behöver de sälja 333k spel, men steam etc. ska ha 30% så med 750kr per spel behöver de sälja 430k spel för break even. Men så har de säkert en utgivare eller finansiär som vill ha en 10% också, så 473k sålda för break even. Avrunda det till en halv miljon sålda spel sisådär. Med tanke på t.ex. Fallout76 som såldes i 1.4milj kopior och det är ett _jättenamn_. Därtill ska kanske 10 utvecklare fortsätta supporta spelet med patchar och liknande i något år eller två, utan att de då kommer sälja några nya kopior. Det är 30mille till i utgiftsposten.

Så visst, Bethesda hade kunnat sälja Fallout76 för 375kr istället för 750kr och då gått +- noll, men hade de inte haft sitt kända namn så hade de garanterat inte sålt så mycket och därmed gått förlust, på ändå ett AAA spel som säkerligen krävde en 40 utvecklare å fyra år att fixa något såntdär.

Sedan att man kan släppa spel med färre utvecklare, till lägre kostnad, och ändå gå massivt plus (Minecraft, exempelvis. Eller valfri fem-manna indie spel). Men det skapas och sedan läggs ner lika många indiespel som det finns stjärnor på himlen för de lyckas inte.

Medlem
Skrivet av Monstertarzan:

Jag förstår hur han menar men det där låter väldigt märkligt i mina öron! "Kostar ingenting". Nog för att fysisk distrubition kostar men vänta lite nu...sen såg jag att FZ redan räknat upp en hel lista.

Alla någorlunda intelligenta människor förstår vad han menar...

eld
Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Distributionskostnaden rör sig mot det statiska medan försäljningen rör sig dynamiskt. Du tar därför distributionsförluster, exempelvis genom att utveckla en plattform som kunderna vill ha. Detta ökar antalet kunder vilket ökar antalet försäljningar.
Därefter kan du minska utvecklingskostnaderna samtidigt som försäljningarna ökar.

Bra poäng, men det skulle ju innebära att om epic i framtiden når steam nivåer av försäljning och deras kostnad (spekulerad) skulle sjunka under 12% att valve nu tar 30% när kostnaden är på ~5-10%?

Vi säger såhär:

Serverkostnaden per sålt kopia är extremt minimal, den statiska kostnaden är personal som support eller personer som ska ha koll på greenlight-processen, båda har valve valt att göra nära på självskötande. Så vad är det som tar så stor del av deras 30%?

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

För att större utvecklare har byggt upp sig själva genom att ta rätt beslut på marknaden förstås.
De har slitit för att ha nått sina nivåer och nu kan de skörda frukterna av sitt arbete. Framgång skapar privilegier.

Om det bara finns privilegier till de som är störst kommer indiescenen tillslut helt försvinna från Steam. Inte alls konstigt att utvecklare lämnar Steam med deras nuvarande system.

Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Alla någorlunda intelligenta människor förstår vad han menar...

Jo, fast det var inte poängen. Jag kanske borde ha förtydligat med en skämt-smiley efter mitt inlägg.

eld
Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

För att större utvecklare har byggt upp sig själva genom att ta rätt beslut på marknaden förstås.
De har slitit för att ha nått sina nivåer och nu kan de skörda frukterna av sitt arbete. Framgång skapar privilegier.

Alla utvecklare sliter oberoende av vad de arbetar på, vare sig det är candy crush eller ett av dina favoritspel där spelutvecklaren gått under för att de hade otur.

Få utvecklare får skörda sina frukter, många går runt, alla andra får stänga ner.

Skrivet av Fiddi:

Om det bara finns privilegier till de som är störst kommer indiescenen tillslut helt försvinna från Steam. Inte alls konstigt att utvecklare lämnar Steam med deras nuvarande system.

Vadå, menar du att det är orättvist att de som har kapital får fördelar mot de som inte har kapital?
Välkommen till klasskampen, du hittar röda fanor till vänster.

Jag skulle för övrigt tro att det är många som blir glada och nöjda om allt indie-skräp som finns på Steam försvinner iväg någon annanstans.

Skrivet av eld:

Alla utvecklare sliter oberoende av vad de arbetar på, vare sig det är candy crush eller ett av dina favoritspel där spelutvecklaren gått under för att de hade otur.

Så är det förstås. Men hade de inte haft otur hade det gått bättre. Världen är kall och hård.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Monstertarzan:

Jo, fast det var inte poängen. Jag kanske borde ha förtydligat med en skämt-smiley efter mitt inlägg.

Kom på det efteråt men då hade du redan hunnit svara. Ursäkta...

Medlem

Ähhhh......... dumber than spit.

Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Kom på det efteråt men då hade du redan hunnit svara. Ursäkta...

Ingen fara!

Medlem

Kopierar in en kommentar från reddit som beskriver ganska bra hur idiotiskt detta uttalande är.

Citat:

If it's ridiculous, please out eu4 on epic and discount all the dlcs the amount of money you're saving.

Please also include workshop and mod support. With a community forum for said mod for compatibility lists and asking the modders questions.

Please also include cloud saves so my 100 hour plus campaign doesn't get screwed over by one of your many patches.

I would also like to be able to play the multi-player with a friend who has the base game, so they can experience the game with the full mods I do (which you can do with the steam version.)

And when I buy multiple dlcs, cause you have a shit ton of them, I'd like a shopping cart...

Oh, wait, how much of that is actually doable without the 30% cut? Why don't you just move it to epic then?

Edit after reading comments: omg could you imagine eu4/ck2 WITHOUT ACHIEVEMENTS!? I completely forgot epic doesn't even have that. Game would literally lose a big portion of what makes it fun.

ninja edit for people that say you don't need achievements. In most games they're pretty uneccesary, but fun. In paradox games they're milestones and directions in which you can take your game. People love to compare them, and start entire new playthroughs just to get them. When people post campaign reviews to the subreddit, they'll tell you what achievements they were aiming for, and what other ones they got. New dlc is released with new achievements, which people get excited for. Sure, you don't need it in something like Mario, but saying it's not a huge part of what makes replaying these games hugely enjoyable, social, and helps fund paradoxes pockets with people buying new dlc to run new achievements. Please at least play the games of the companies you're trying to defend before spouting nonsense.

Medlem

Skulle någon ens använda Epic Store om dom inte hade exklusivitet?

eld
Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Vadå, menar du att det är orättvist att de som har kapital får fördelar mot de som inte har kapital?
Välkommen till klasskampen, du hittar röda fanor till vänster.

Jag skulle för övrigt tro att det är många som blir glada och nöjda om allt indie-skräp som finns på Steam försvinner iväg någon annanstans.

Så är det förstås. Men hade de inte haft otur hade det gått bättre. Världen är kall och hård.

Vi lever i sverige, där det bevisligen är bättre att ge folk lite mer tillbaka. Gratis utbildning och fri sjukvård som gör att folk kan lägga sin energi på andra saker, som att göra spel till exempel? Undrat varför vi har sån spelindustrin som vi har här?

Ge utvecklare lite större chans att överleva och de kanske nästa gång har turen att skörda den där frukten, vilket alla tar nytta av.
De där 10-20% är mycket väl den lilla procent som skulle göra att många kunde klara sig vidare.

Så många mer spel vi hade kunnat få, så många spelutvecklare som du gillar som du hade kunnat få ser mer spel ifrån.

Skrivet av eld:

Vi lever i sverige, där det bevisligen är bättre att ge folk lite mer tillbaka. Gratis utbildning och fri sjukvård som gör att folk kan lägga sin energi på andra saker, som att göra spel till exempel? Undrat varför vi har sån spelindustrin som vi har här?

Ge utvecklare lite större chans att överleva och de kanske nästa gång har turen att skörda den där frukten, vilket alla tar nytta av.
De där 10-20% är mycket väl den lilla procent som skulle göra att många kunde klara sig vidare.

Så många mer spel vi hade kunnat få, så många spelutvecklare som du gillar som du hade kunnat få ser mer spel ifrån.

Jepp, socialism är bra skit.
Men de här företagen drivs hårt kapitalistiskt och då får vi inte den kreativa utopin vi vill ha.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av eld:

Vi lever i sverige, där det bevisligen är bättre att ge folk lite mer tillbaka. Gratis utbildning och fri sjukvård som gör att folk kan lägga sin energi på andra saker, som att göra spel till exempel? Undrat varför vi har sån spelindustrin som vi har här?

Ge utvecklare lite större chans att överleva och de kanske nästa gång har turen att skörda den där frukten, vilket alla tar nytta av.
De där 10-20% är mycket väl den lilla procent som skulle göra att många kunde klara sig vidare.

Så många mer spel vi hade kunnat få, så många spelutvecklare som du gillar som du hade kunnat få ser mer spel ifrån.

Vi har varken gratis utbildning eller fri sjukvård.

Skrivet av kebbe:

Vi har varken gratis utbildning eller fri sjukvård.

Rätt benämning är att vi har stats- och regionsfinansierad utbildning och sjukvård.


signatur

Viam inveniam aut faciam

eld
Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Jepp, socialism är bra skit.
Men de här företagen drivs hårt kapitalistiskt och då får vi inte den kreativa utopin vi vill ha.

Du har inte fel där.

Men tänk på att industrin såg ännu värre ut, utvecklare fick deals som gjorde att publishers tog nästan all revenue och behöll IP't.
Det var helt omöjligt att sälja spel utan publisher.

Idag så kan du få rätt okej publisher deals där du behåller en stor del av försäljning samt IP't, så saker kan ändras.

Skrivet av eld:

Du har inte fel där.

Men tänk på att industrin såg ännu värre ut, utvecklare fick deals som gjorde att publishers tog nästan all revenue och behöll IP't.
Det var helt omöjligt att sälja spel utan publisher.

Idag så kan du få rätt okej publisher deals där du behåller en stor del av försäljning samt IP't, så saker kan ändras.

Med tanke på att det skrivs allt mer om de värdelösa anställningsvillkor som finns inom spelbranschen så går det till och med framåt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av eld:

Gratis utbildning och fri sjukvård som gör att folk kan lägga sin energi på andra saker, som att göra spel till exempel?

Javisst, "gratis" med ett totalt skattetryck på ca 45 % som är en av världens högsta.

Tillbaka on topic:

Är det (tids)exklusivt i en viss butik som är gratis att använda lipar folk om "monopol" och skanderar bojkott. I samma veva har dom inget problem med att köpa en extra konsol för ett par tusen bara för att spela ett par titlar per år som inte släpps någon annan stans, någonsin. Dom betalar dessutom extra för att kunna spela ovannämnda spel online, på grund av att konsolutgivaren har låst deras hårdvara till deras egna nät. Ingen klagar. Människor...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

eld
Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Med tanke på att det skrivs allt mer om de värdelösa anställningsvillkor som finns inom spelbranschen så går det till och med framåt.

Det handlar inte om att de blev sämre, det handlar om att de uppmärksammas mer, vilket är bra.

Skrivet av conthox:

Javisst, "gratis" med ett totalt skattetryck på ca 45 % som är en av världens högsta.

Tillbaka on topic:

Är det (tids)exklusivt i en viss butik som är gratis att använda lipar folk om "monopol" och skanderar bojkott. I samma veva har dom inget problem med att köpa en extra konsol för ett par tusen bara för att spela ett par titlar per år som inte släpps någon annan stans, någonsin. Dom betalar dessutom extra för att kunna spela ovannämnda spel online, på grund av att konsolutgivaren har låst deras hårdvara till deras egna nät. Ingen klagar. Människor...

Har du missat alla hätska debatter mellan PC-människor och konsolmänniskor de senaste 20 åren?
Det har ju alltid klagats på alla dessa exklusiva spel som bara kommer till en konsol (och sorgligt nog inte på PC).
Och nu kommer samma skit till PC-marknaden – det är väl glasklart varför folk klagar högljutt?


signatur

Viam inveniam aut faciam

eld
Medlem
Skrivet av conthox:

Javisst, "gratis" med ett totalt skattetryck på ca 45 % som är en av världens högsta.

Skrev du inte 70% för en stund sen, jag kanske såg fel?

Jag är egenföretagare, jag vet exakt hur mycket allt kostar, jag kan heller inte göra samma sorts skatteavdragningar som stora företag gör.

Men även med allt detta så är det att föredra framför att bli ruinerad över en dag för försäkringar som inte gäller över nån plötslig sjukdom eller skada, jag kommer fortsätta säga gratis.

Medlem

Jag tycker det är lite drygt att han kommentera på vad steam tar när deras spel säljs i typ 120 olika delar. Europa Universalis IV: Empire Bundle någon ? 255 euro som hittat.

Skrivet av Busko:

Jag tycker det är lite drygt att han kommentera på vad steam tar när deras spel säljs i typ 120 olika delar. Europa Universalis IV: Empire Bundle någon ? 255 euro som hittat.

För att inte nämna att Paradox inte har 70/30 %-dealen med Steam.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skriv svar