Super Mario Maker 2-tråden

Moderator | Testpilot
Super Mario Maker 2-tråden

Nu har spelet äntligen tagit sig till Switch, och som en stor Mario-fantast så sitter jag och lirar tills fingrarna blöder. Jag tänker att vi skulle kunna dela med oss av våra egna banor vi skapat.

Något som är väldigt kul med det här spelet är att en av Nintendo's mest erfarna skapare är det kommer till Mario-nivåer har gjort en rad olika tutorials där han går igenom hur spelet och dess funktioner fungerar, men också hur Nintendo generellt tänker när de skapar olika banor i Mario och andra titlar. Dessa hjälper otroligt mycket för att göra en riktigt bra nivå, men är också intressant information för personer som gillar spel.

Posta era egna skapelser här i tråden så vi inte bara kan spela dem men även diskutera och få tips på hur man kan göra sin bana bättre. Beskriv gärna vad för typ av bana du skapat så man har något att gå på. Tycker faktiskt nivå-design är otroligt roligt att prata om då alla har olika syn på vad som är bra, dåligt och roligt.

För varje nivå man skapar får man lägga till två stycken så kallade "tags". Dessa används för att kategorisera din bana. Skriv gärna ned dessa i ditt inlägg också. Här kommer en lista på dem:

Standard - En "vanlig" bana. Dessa banor kan jämföras med Nintendo's egna i utformandet.
Puzzle-solving - Banor som är gjorda som pussel. Här måste man klura ut hur man tar sig till mål.
Speedrun - Klara banan så fort so möjligt.
Autoscroll - Banan rör sig automatiskt och man måste hänga med.
Auto-Mario - Banan spelas av sig själv. Kombineras oftast med Musik-kategorin.
Short and sweet - Korta banor som oftast kombineras med Speedrun.
Multiplayer Versus - Banan är skapad med multiplayer i fokus.
Themed - Banor som följer ett tema. T ex att den är byggd runt en specifik fiende.
Music - Kombineras flitigt med Auto-Mario. Byggd på ett sådant sätt så man får lyssna på en trudelutt.

Här nedan har ni min. Jag och polaren gjorde ett försök med att skapa en så "Nintendo-aktig" bana som möjligt. Kikade på Yamamura's nybörjarlektioner och kombinerade det med vad vi överlag finner roligt med Mario. Berätta gärna vad ni tyckte!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Jag älskar 2D-Mario, men jag har inte tålamodet att göra egna banor. Däremot känner jag en del sol älskar Mario Maler och som skaffade en Switch bara för det här spelet, så jag kommer nog dela med mig av dessa kreationer även om jag själv inte kommer skapa så mycket.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Redaktör
Redaktör
Ponny

Kul! Är nästan nöjd med en, så ska dela när jag är ännu lite mer nöjd.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Har en tanke om att skapa ett antal banor utifrån andra spel, mitt vertikala alster som heter Owlboy börjar ta form. Postar senare.

Jag lider dock av ”bara några ändringar till-syndromet” i allt jag skapar så jag blir sällan klar med något..

Medlem

Bra initiativ.

Spelade inte förra Mario Maker så jag håller fortfarande på och lär mig. Här kommer min första.

9Y9-9OC-NWF

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Kul! Är nästan nöjd med en, så ska dela när jag är ännu lite mer nöjd.

Bara dela med dig! Alltid kul att testa andras banor som sagt.

Pröva sedan min och berätta vad du tyckte


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av boneless:

Bra initiativ.

Spelade inte förra Mario Maker så jag håller fortfarande på och lär mig. Här kommer min första.

9Y9-9OC-NWF

Kul! Återkommer i morgon efter att jag testat


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Är det värt att skaffa mario maker 2 om man bara vill spela mario och banor andra har skapat men troligen inte kommer skapa några banor själv?

Medlem

@Morti: Har du inte kört New Super Mario Deluxe så är det ett säkrare kort om du vill spela Mario..

Medlem
Skrivet av Morti:

Är det värt att skaffa mario maker 2 om man bara vill spela mario och banor andra har skapat men troligen inte kommer skapa några banor själv?

Ja, det tycker jag. Speciellt om du gillar kreativa och annorlunda banor.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Kul! Återkommer i morgon efter att jag testat

Håller redan på att fixar saker jag stör mig på. Inte lätt att bli nöjd.

Inaktiv

En precision coaster bana för de som gillar den typen av banor. Just nu ligger den på 2,5% clear rate.

Threezool's joyride
KMJ-86S-1HF

Enjoy! 🙂

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Jag som inte riktigt hänger med i Mario Maker-termer. Kan någon gå genom de vanligaste? Jag vet såklart vad en puzzle-level är och även auto-mario. Men gissar på att det finns många många fler termer.

De kanske kan läggas upp i öppningsinläggen?


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Moderator | Testpilot
Skrivet av Grukk:

Jag som inte riktigt hänger med i Mario Maker-termer. Kan någon gå genom de vanligaste? Jag vet såklart vad en puzzle-level är och även auto-mario. Men gissar på att det finns många många fler termer.

De kanske kan läggas upp i öppningsinläggen?

De vanligaste är dessa:

Automatic levels
Impossible levels / Insane levels (Liten skillnad men inte stor nog enligt mig)
Troll levels
Speedrun levels
Music levels
Themed levels

Nu i uppföljaren kan man lägga till två stycken tags till sin bana, som andra spelare också kan "rösta" om utifall de tycker att tags är fel.

Standard
Puzzle-solving
Speedrun
Autoscroll
Auto-Mario
Short and sweet
Multiplayer Versus
Themed
Music

Blir nog bäst om vi använder oss av tags från själva spelet och så får man beskriva själv vad för typ av bana det är Uppdaterar första posten!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Morti:

Är det värt att skaffa mario maker 2 om man bara vill spela mario och banor andra har skapat men troligen inte kommer skapa några banor själv?

Helt klart! Spelet har denna gången en kampanj med 100 banor man kan spela Online finns det dessutom en "Endless challenge" i alla olika svårighetsgrader där den mest erfarne och nybörjare utan problem hittar banor som passar en


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av uberpwnage2.0:

De vanligaste är dessa:

Automatic levels
Impossible levels / Insane levels (Liten skillnad men inte stor nog enligt mig)
Troll levels
Speedrun levels
Music levels
Themed levels

Nu i uppföljaren kan man lägga till två stycken tags till sin bana, som andra spelare också kan "rösta" om utifall de tycker att tags är fel.

Standard
Puzzle-solving
Speedrun
Autoscroll
Auto-Mario
Short and sweet
Multiplayer Versus
Themed
Music

Blir nog bäst om vi använder oss av tags från själva spelet och så får man beskriva själv vad för typ av bana det är Uppdaterar första posten!

Grymt! Ja det blir jättebra! Tackar!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Moderator | Testpilot
Skrivet av Grukk:

Grymt! Ja det blir jättebra! Tackar!

Yep! La till en kort beskrivning också, även om många är självklara


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Lite tips från NintendoLife om hur man kan göra bra banor.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av Morti:

Är det värt att skaffa mario maker 2 om man bara vill spela mario och banor andra har skapat men troligen inte kommer skapa några banor själv?

Absolut. Där finns ett storyläge som innehåller massor av roliga banor. Sen finns det nästan oändligt med material online. Köp!


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Tack för alla svar, kanske blir ett köp då

Medlem

Hoho!

Nu är jag redo att dela med mig av mitt första alster. Den heter Ho ho! Owlboy? Och är som namnet antyder inspirerad av spelet Owlboy. Själva skapandet har mest handlat om att försöka skapa en "riktig" bana som skulle kunna passa in i Super Mario World (16 bitar-temat pga Owlboy). Hoppas ni gillar den.

YT8-Q1H-1RF

Nu ska jag spela era banor!

Medlem
Skrivet av boneless:

Bra initiativ.

Spelade inte förra Mario Maker så jag håller fortfarande på och lär mig. Här kommer min första.

9Y9-9OC-NWF

Fick World record på din Däremot har du skrivit fel i koden ovan. Det är inte ett O i mitten utan en nolla.

9Y9-90C-NWF

Moderator | Testpilot
Skrivet av Vamp:

Hoho!

Nu är jag redo att dela med mig av mitt första alster. Den heter Ho ho! Owlboy? Och är som namnet antyder inspirerad av spelet Owlboy. Själva skapandet har mest handlat om att försöka skapa en "riktig" bana som skulle kunna passa in i Super Mario World (16 bitar-temat pga Owlboy). Hoppas ni gillar den.

YT8-Q1H-1RF

Nu ska jag spela era banor!

Kul! Ska pröva när jag kommer hem. Testa min också.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Min bana:
RVX-5GY-7PG

Försökte göra den som en "Nintendo" bana.
Använder SMB3 tema.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Mitt första försök till en bana, Wheels of Death:
M0L-4TK-30G

Blev inte jättebra men man lär sig alltid nåt nytt! Gäller bara att fortsätta skapa nu

Medlem

@uberpwnage2.0: Har spelat (och klarat) alla banor som är postade i denna tråd utom din Eller ja, jag har spelat den, men inte klarat. Jag dog ett antal gånger efter checkpointen på din bana. Varje gång rätt långt ifrån flaggan också, vilket gjorde att det kändes lite tidskrävande att börja om och jag hade tidsnöd just när jag testade din.

Fram till checkpointen tyckte jag att ni/du verkligen levde upp till ambitionen att skapa en bana som kändes officiell. Efter checkpointen kändes den faktiskt ganska rejält mycket svårare än de flesta officiella banor, och kanske lite orättvis (om jag ska vara lite kritisk). Men överlag en bra och utmanande (måste jag säga) bana.

Medlem
Skrivet av Vamp:

Fick World record på din Däremot har du skrivit fel i koden ovan. Det är inte ett O i mitten utan en nolla.

9Y9-90C-NWF

Oj! My bad!

Nu sitter jag och pillar med nästa bana. Ska prova era imorrn! Jäklar så kul det är.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Vamp:

@uberpwnage2.0: Har spelat (och klarat) alla banor som är postade i denna tråd utom din Eller ja, jag har spelat den, men inte klarat. Jag dog ett antal gånger efter checkpointen på din bana. Varje gång rätt långt ifrån flaggan också, vilket gjorde att det kändes lite tidskrävande att börja om och jag hade tidsnöd just när jag testade din.

Fram till checkpointen tyckte jag att ni/du verkligen levde upp till ambitionen att skapa en bana som kändes officiell. Efter checkpointen kändes den faktiskt ganska rejält mycket svårare än de flesta officiella banor, och kanske lite orättvis (om jag ska vara lite kritisk). Men överlag en bra och utmanande (måste jag säga) bana.

Tanken var att det skulle bli svårare över tid. Vi ville introducera diverse element i första delen och sedan sätta spelaren på prov i del två. Jämför man med svårare Mario 3 eller Super Mario World banor så är det inte så stor skillnad faktiskt. Det jobbigaste är nog början av del två när fienderna hoppar ut ur rören.

Men tack för att du spelade! Av statistiken att döma så verkar det som att banan blev svårare än vi trodde Ska tänka på det till nästa gång. Personligen tycker jag inte om när banorna blir för svåra. Problemet med att skapa en bana själv är att man spelar den så många gånger att man tillslut klarar den med ögonbindel på.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Tanken var att det skulle bli svårare över tid. Vi ville introducera diverse element i första delen och sedan sätta spelaren på prov i del två. Jämför man med svårare Mario 3 eller Super Mario World banor så är det inte så stor skillnad faktiskt. Det jobbigaste är nog början av del två när fienderna hoppar ut ur rören.

Men tack för att du spelade! Av statistiken att döma så verkar det som att banan blev svårare än vi trodde Ska tänka på det till nästa gång. Personligen tycker jag inte om när banorna blir för svåra. Problemet med att skapa en bana själv är att man spelar den så många gånger att man tillslut klarar den med ögonbindel på.

Som sagt, jag tror absolut inte att ni skapat en för svår bana, jag var lite pressad tidsmässigt bara. Ska ge mig på den igen vid tillfälle. Spontant skulle jag säga att ni kommer långt med att slänga in en svamp på något halvutmanande ställe (tänk lite risk and reward). Det jag upplevde som orättvist var just att det var en lång och krävande passage där du hela tiden är ”liten”. Inget utrymme för minsta misstag. Men åter igen. Bana är inte omöjlig. Jag bara upplevde den som mycket svårare än en officiell.

Skriv svar