Din önskelista inför FZ:s framtid

Hedersmedlem
Din önskelista inför FZ:s framtid

Teknikteamet bakom FZ behöver er hjälp!

Inte helt oväntat har vi (team teknik) en lång backlog med idéer på funktioner som skulle kunna implementeras på FZ, existerande delar som behöver få lite mer kärlek samt mycket annat kul. Vi jobbar hårt med att sajten ska kännas uppdaterad och relevant för alla oss som hänger här. Det finns många olika faktorer som spelar in när vi prioriterar det som ska göras, för tyvärr kan vi inte göra allt samtidigt, men en viktig del är såklart att ta reda på vad ni faktiskt önskar er. Det kan vara både smått och stort, en specifik funktion som du drömmer om eller abstrakt tanke. Allt är välkommet! Tyvärr kan jag inte garantera att alla förslag kommer att genomföras, men communityts röster väger såklart tungt.

Svara gärna på några enkla frågor för att ge din önskebild av FZ:s framtid!

Till undersökningen!

Om det dyker upp några frågor är det bara att PM:a mig eller skriva här i tråden. Vill ni diskutera era svar så går det också bra att göra det här

Tack!

Inaktiv

Jag önskar att både Svara och Citera-funktionen fanns även i mobilformatet då nu enbart Citera finns. Annars har jag inga direkta synpunkter då jag i överlag är väldigt nöjd med sajten på alla punkter

Hedersmedlem

Till personen som i formuläret nämnde att denne vill byta användarnamn, det går alldeles utmärkt, skriv till oss här så fixar vi det!

@anon_119148: Noted! Har även upptäckt det själv någon gång men missat att anteckna det.

Releasehästryttare

.mp4 stöd så man kan infoga det som vanliga bilder och gifs.

Medlem

Skulle vilja se att FZ blir en PWA likt som Blizzards forum**. Fler börjar gå mot det då det bl.a. är mer mobilvänliga.

** https://us.forums.blizzard.com/en/hearthstone/t/welcome-to-th...

Edit:

Här kan man se varför Facebook har börjat gå mot PWA:
https://appyourself.net/en/blog/facebooks-pwa-test-phase/

Medlem

Jag glömde skriva att "Svara" helst skall bort så att folk använder "Citera" istället. Det kan ibland vara svårt att följa en tråd om man inte ser vilket inlägg som personen svarar på.

Funktionaliteten med att skriva @Användarnamn för att ge den personen en notis kan dock vara kvar, det kan vara smidigt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Jag hade gärna sätt att man skrotar m.fz.se och bara kör med responsive design istället.

Sedan kanske fundera lite över UX. Det är just nu tre olika menyer man ska klicka i för att kunna byta avatar / signature

Och sedan kanske patcha er server Enligt shodan så har ni 7 potentiella sårbarheter.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Hedersmedlem

Tack!

Skrivet av conthox:

Jag glömde skriva att "Svara" helst skall bort så att folk använder "Citera" istället. Det kan ibland vara svårt att följa en tråd om man inte ser vilket inlägg som personen svarar på.

Jag har funderat i samma banor, uppskattar @-funktionen men det känns vilseledande att kalla den för "Svara". "Ping" eller liknande kanske känns mer relevant?

Skrivet av Joffe:

Jag hade gärna sätt att man skrotar m.fz.se och bara kör med responsive design istället.

Sedan kanske fundera lite över UX. Det är just nu tre olika menyer man ska klicka i för att kunna byta avatar / signature

Håller med, och håller med! Hade jag själv fått bestämma hade vi redan haft en responsiv sida med en smidigare navigation, men nu tar det tyvärr lite längre tid. Det är fortfarande aktuellt iallafall!

Skrivet av LordStark:

Skulle vilja se att FZ blir en PWA likt som Blizzards forum**. Fler börjar gå mot det då det bl.a. är mer mobilvänliga.

** https://us.forums.blizzard.com/en/hearthstone/t/welcome-to-th...

Edit:

Här kan man se varför Facebook har börjat gå mot PWA:
https://appyourself.net/en/blog/facebooks-pwa-test-phase/

Spännande, jag ska läsa på mer!

Medlem

En mobilapp hade varit trevligt likt den som finns för gamereactor,smidigt och enkelt


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Medlem

Skulle gärna se att sökfunktion fanns på mobilsiten så man slapp byta till desktop för att söka.

jbx
Medlem

Jag är nöjd, FZ är mycket vassare än GameReactor. Stilfullare, cleanare, trevligare stämning och trevligare redaktion. Tummen Upp!


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av conthox:

Jag glömde skriva att "Svara" helst skall bort så att folk använder "Citera" istället. Det kan ibland vara svårt att följa en tråd om man inte ser vilket inlägg som personen svarar på.

Funktionaliteten med att skriva @Användarnamn för att ge den personen en notis kan dock vara kvar, det kan vara smidigt.

Om jag inte missminner mig så hade mobilsidan bara ”svara” först, eftersom det beteendet är vanliga hos Swec (som vi ju delar plattform med), men när vi märkte att folk använde ”citera” i större utsträckning (på desktop) så bytte vi på mobilversionen.


signatur
Medlem

Vart är sök-knappen på mobilversionen?

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av hansdidde:

Vart är sök-knappen på mobilversionen?

Den finns dessvärre inte, men jag saknar den också.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

En inställning för att köra sidan i "nattläge" vore smutt, där ljusa färger på sidan byts ut mot mörkare färger.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Om jag inte missminner mig så hade mobilsidan bara ”svara” först, eftersom det beteendet är vanliga hos Swec (som vi ju delar plattform med), men när vi märkte att folk använde ”citera” i större utsträckning (på desktop) så bytte vi på mobilversionen.

På mobilsidan fyller det en funktion; att inläggen och därmed trådarna samt sidorna blir kortare/mindre och därmed mindre scrollande på en liten skärm. (Samt spar på mobildata för de som har begränsat.) Men på en surfplatta och större skärmar ser jag ingen som helst anledning att använda "Svara" istället för "Citat".


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Den här följda trådarbuggen verkar aldrig gå att fixa. Den till och med säger till när man själv skrivit i tråden. Min signatur säger hela sanningen.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

En "spelbranschkalender"? Någon slags samlad vy över vad som händer i branschen i världen och på FZ. Skulle kunna baka in releaselistan här med.

Medlem

@Puscifer: Jäkligt bra förslag.

Medlem

FZ är bäst men som nostalgiker jag är kan jag bara önska tillbaka utseendet på sidan vid 2007


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Hedersmedlem
Skrivet av Hipshot:

Den här följda trådarbuggen verkar aldrig gå att fixa. Den till och med säger till när man själv skrivit i tråden. Min signatur säger hela sanningen.

Menar du att det är ett problem på FZ? På SweClockers har jag uppmärksammat det men inte här, har inte hört någon annan nämna det heller. Är det någon mer bugg än att du får notiser när du själv har skrivit i en tråd?

Medlem
Skrivet av Gurt:

Menar du att det är ett problem på FZ? På SweClockers har jag uppmärksammat det men inte här, har inte hört någon annan nämna det heller. Är det någon mer bugg än att du får notiser när du själv har skrivit i en tråd?

Alltså, innan så var det såhär att man fick en notis, sedan slutade man få dessa om man sket i den (men ändå kollade vad det var om), t ex om man bara gick in på sidan som visade notiserna eller i det fallet, dropdownsaken som visade tråden. Nu får jag det ändå, hela tiden, jag måste själv välja att sluta följa tråden och ALLA trådar man skriver i följer man automatiskt, det suger apa för en så trådberest person som jag själv.

Det borde bara komma upp en notis sedan om jag blivit citerad eller som det nu finns svara (men det sistnämnda är inte en så bra funktion i sig).


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Hedersmedlem
Skrivet av Hipshot:

Alltså, innan så var det såhär att man fick en notis, sedan slutade man få dessa om man sket i den (men ändå kollade vad det var om), t ex om man bara gick in på sidan som visade notiserna eller i det fallet, dropdownsaken som visade tråden. Nu får jag det ändå, hela tiden, jag måste själv välja att sluta följa tråden och ALLA trådar man skriver i följer man automatiskt, det suger apa för en så trådberest person som jag själv.

Det borde bara komma upp en notis sedan om jag blivit citerad eller som det nu finns svara (men det sistnämnda är inte en så bra funktion i sig).

Hm, jag får skjuta den vidare till mina kodkunniga kollegor. Vi har som sagt haft lite krångel med funktionen tidigare, nu verkar det som att samma problem finns på både FZ och SweClockers.

Jag kan iallafall informera om att det går att sluta följa alla trådar automatiskt, det finns en checkruta under inställningar: "Följ automatiskt trådar där jag deltar". Du kommer fortfarande bli notifierad om citat och omnämningar ("Svara"). Glöm bara inte att följa de intressantaste trådarna manuellt i fortsättningen

Medlem

@Gurt: Då testar vi den, jag har inte sett den inställningen innan? Eller den har säkert varit ett tag, men det är ingen som berättat det och kritiken har varit konstant sedan ni byte mask på sidan. Men det låter ju rätt detta.

Annars funkar sidan bra, ändra inget nu på den vanliga versionen, ändra allt på mobilversionen tack.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Alltså, innan så var det såhär att man fick en notis, sedan slutade man få dessa om man sket i den (men ändå kollade vad det var om), t ex om man bara gick in på sidan som visade notiserna eller i det fallet, dropdownsaken som visade tråden. Nu får jag det ändå, hela tiden, jag måste själv välja att sluta följa tråden och ALLA trådar man skriver i följer man automatiskt, det suger apa för en så trådberest person som jag själv.

Det borde bara komma upp en notis sedan om jag blivit citerad eller som det nu finns svara (men det sistnämnda är inte en så bra funktion i sig).

Men om du går in på din profil och sedan inställningar så har du val för snabba notiser. Om du väljer bort t ex "Vid svar i följda trådar", åtgärdar det då problemet?

// edit

Eller det som Gurt nämnde. (Hade sidan uppe i en halvtimme så såg inte hennes svar...)


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Nej men det är säkert löst nu på detta sättet, jag testar! Sluta citera mig bara då.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

@Gurt Jag skrev det i formuläret, men jag skulle vilja individuellt kunna sätta vissa trådar på att bara notifiera mig en gång om dagen med nya inlägg.

Sidan med följda trådar får även visa tydligare vilka trådar som har nya inlägg. Nu får jag själv hålla reda på när jag senast kollade tråden (förutom via e-posten då). Eller finns funktionen redan och det är jag som tänker fel? Om det även skulle stå hur många nya inlägg skulle det vara en bonus.

Önskar att bloggarna kommer tillbaka som det var förr i tiden.
Mortaigne´s "Veckans Xbox-nyheter" hade även varit önskvärt att få upp i nyhetsflödet direkt på framsidan.
En Sony-ambassadör vore väl även det trevligt.

Medlem

Hade inte haft nåt emot att ni körde Disqus. Väldigt smidigt med nästlade kommentarer och riktigt bra notifikations-system. Då slipper ni dessutom lägga någon utvecklingstid på den biten.

Medlem
Skrivet av powerbuoy:

Hade inte haft nåt emot att ni körde Disqus. Väldigt smidigt med nästlade kommentarer och riktigt bra notifikations-system. Då slipper ni dessutom lägga någon utvecklingstid på den biten.

Bara det går att lösa med flera olika inloggningar då. Om man loggar in på Disqus så tenderar den att fortsätta vara inloggad på det kontot när man sedan byter sajt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Hedersmedlem
Skrivet av Wille_3:

Sidan med följda trådar får även visa tydligare vilka trådar som har nya inlägg. Nu får jag själv hålla reda på när jag senast kollade tråden (förutom via e-posten då). Eller finns funktionen redan och det är jag som tänker fel? Om det även skulle stå hur många nya inlägg skulle det vara en bonus.

Funktionen finns idag (om jag tolkar dig rätt), men jag förstår om det inte är tydligt nog.

De två första ikonerna visar hur en tråd ser ut med olästa inlägg, ett litet brev kikar upp. De två ikonerna till höger är trådar där alla inlägg är lästa. Stjärnan betyder att du följer tråden (vilket är varför alla trådar under "Följda trådar" har en stjärn-ikon). Ett rött kuvert betyder att tråden är "het" och innehåller fler än 50 inlägg. Jag kan tycka att systemet är onödigt komplicerat och skulle gärna se över hur man kan göra om det.

123
Skriv svar