Netflix släpper bilder på Witcher-seriens Geralt, Yennefer och Ciri

Medlem
Skrivet av HerrWass:

Nu får du väl lugna dig ett par kilo. Människan ställer en vanlig fråga bara...

Och för att svara på frågan Mirage gick bananas över så tror jag inte det var Ciri det handlade om, utan Fringilla. Hon ska tydligen bli spelad av en tjej som heter Mimi Ndweni och hon har påbrå från Zimbabwe. Då blev väl folk griniga som jag fattat det.

Inte följt nyheter om Witcher serien på Netflix allt för noga så kan naturligtvis ha missat något.

Folk blev griniga efter att producenten sökt en BAME actress (black, asian an other minority ethics) för Ciris roll, vilket också gjorde att producenten backade ifrån twitter eller något.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

inte läst böckerna och den är efter böckerna allt jag känner är att han som skrivit böckerna verkar lite knasig i skallen.

Men hoppas det blir något bra iaf

Medlem
Skrivet av Wald:

Jag är försiktigt positv. Hoppas på den här, tror Cavill kan göra den bra med rätt försättningar. Såg en fanmade bild på M.Mikkelsen som Geralt, de hade också varit ett bra alternativ 🤔

Tror Mads skulle funka bra som en äldre Geralt.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Cavill är en riktigt pajas. Ville ej raka av sig sin fjantiga mustasch för Superman så de fick ta bort skiten digitalt i efterhand.

Vet inte riktigt vem som är pajasen här, men det är inte Cavill. Han hade inte lov av Paramount att raka den eftersom han var mitt i inspelningen av Fallout, som han påbörjat med mustasch.

Frilansare

Tycker det ser lovande ut. Särskilt kläderna verkar de ha fått till. Men Yennefer ser ut som en tonåring? Svårt att se henne i en "modersroll" gentemot Ciri. geralt är kanske lite hunkigare än jag tänkte honom i böckerna. Dom får fula till honom en aning. Men vi får se, mina förväntningar steg i alla fall lite!

Medlem

Kanonish. Kommer att bli hur bra som det nu kan bli. Eller så...

Inaktiv
Skrivet av Kyraal:

Vet inte riktigt vem som är pajasen här, men det är inte Cavill. Han hade inte lov av Paramount att raka den eftersom han var mitt i inspelningen av Fallout, som han påbörjat med mustasch.

Då detta redan blev uppklarat på första sidan kanske pajasen är du?

Frilansare

Så, sluta tjafsa!

Medlem

*Äter popcorn*

Medlem
Skrivet av HerrWass:

Nu får du väl lugna dig ett par kilo. Människan ställer en vanlig fråga bara...

Och för att svara på frågan Mirage gick bananas över så tror jag inte det var Ciri det handlade om, utan Fringilla. Hon ska tydligen bli spelad av en tjej som heter Mimi Ndweni och hon har påbrå från Zimbabwe. Då blev väl folk griniga som jag fattat det.

Inte följt nyheter om Witcher serien på Netflix allt för noga så kan naturligtvis ha missat något.

Varför ska de inte bli griniga?
Ska Fringilla från Toussaint som dessutom är kusin till Anna Henrietta helt plötsligt vara svart?
Varför göra om karaktärer med en fastställd identitet för att få in en svart skådespelare?

Medlem
Skrivet av loerk:

Varför ska de inte bli griniga?
Ska Fringilla från Toussaint som dessutom är kusin till Anna Henrietta helt plötsligt vara svart?
Varför göra om karaktärer med en fastställd identitet för att få in en svart skådespelare?

Härlig inställning! Speciellt från någon som troligtvis är teknikintresserad (eftersom du hänger här). Vi ändrar ALDRIG något. Allt som fungerar precis över godkänt-nivån låter vi vara som det är för alltid. Varför förändra något som är fastställt?

Jeebus. De kan väl använda vilken skådis de vill bara hen gör jobbet bra. Jag hoppas till exempel av hela mitt hjärta att Bond 26 spelas av Idris Elba. Har svårt att se någon annan göra rollen bättre än honom när Craig lägger smokingen på hyllan.

Medlem
Skrivet av Vamp:

Härlig inställning! Speciellt från någon som troligtvis är teknikintresserad (eftersom du hänger här). Vi ändrar ALDRIG något. Allt som fungerar precis över godkänt-nivån låter vi vara som det är för alltid. Varför förändra något som är fastställt?

Jeebus. De kan väl använda vilken skådis de vill bara hen gör jobbet bra. Jag hoppas till exempel av hela mitt hjärta att Bond 26 spelas av Idris Elba. Har svårt att se någon annan göra rollen bättre än honom när Craig lägger smokingen på hyllan.

Bra jämförelse där, verkligen.
Det handlar inte om förändring. Det handlar inte om att de förbättrar något.
Hur blir karaktären bättre av att skådespelaren i fråga är svart?
Tänker inte ens dra upp allt annat som påverkas av detta val som antagligen kommer bli helt retconned.
En sak blir inte bättre för att man ger sig fan på att vara inklusiv.

Och så vitt jag vet är Agent 007 bara en titel, och med tanke på hur många olika Bonds det har funnits så är det inte ens i närheten av en rättvis jämförelse.
Idris Elba skulle nog vara schysst som Bond.

Medlem
Skrivet av loerk:

Varför ska de inte bli griniga?
Ska Fringilla från Toussaint som dessutom är kusin till Anna Henrietta helt plötsligt vara svart?
Varför göra om karaktärer med en fastställd identitet för att få in en svart skådespelare?

Jag uttryckte varken det ena eller det andra i inlägget, förutom möjlig överreaktion av Mirage på en helt vanlig fråga.

Jag är personligen varken släktforskare, någon som jobbar med genitik eller en lore fanboy så jag tror inte jag är rätt person att fråga om folk får bli griniga. Jag är bara intresserad av att serien ska bli så bli så bra som möjligt.

Förövrigt kan folk i witcher världen i princip förvandla sig till drakar, ugglor och annat så jag tror inte att byta hudfärg eller utseende är några större problem om de skulle känna för det.

Medlem
Skrivet av HerrWass:

Jag uttryckte varken det ena eller det andra i inlägget, förutom möjlig överreaktion av Mirage på en helt vanlig fråga.

Jag är personligen varken släktforskare, någon som jobbar med genitik eller en lore fanboy så jag tror inte jag är rätt person att fråga om folk får bli griniga. Jag är bara intresserad av att serien ska bli så bli så bra som möjligt.

Förövrigt kan folk i witcher världen i princip förvandla sig till drakar, ugglor och annat så jag tror inte att byta hudfärg eller utseende är några större problem om de skulle känna för det.

Varför ens yttra dig om du ändå inte vet vad du pratar om?
Det låter som en överreaktion om något.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Då detta redan blev uppklarat på första sidan kanske pajasen är du?

Men herregud, menade inte att du är pajasen, det är ju uppenbarligen Paramount som har den rollen i den här storyn... :facepalm:

Medlem
Skrivet av kaealy:

Casting call för Ciri inkluderade att minoriteter skulle söka, annars brukar många casting calls vara rätt specifika i USA vilket ras karaktären ska vara. Mindre känsligt där, speciellt om det är minoriteter man vill ha.

Men så gick Lauren S. Hissrich ut på Twitter och sa att hon inte tänkte ändra någon karaktärs ras från böckerna, det lät på henne som det handlade om integritet som författare. Men sedan börjar hon snacka om att detta inte betyder att en karaktär inte kan ha en annan hudfärg än i böckerna utan att det mer har med kultur att göra m.m. Så vet inte riktigt var hon står eller vill komma i frågan.

https://twitter.com/LHissrich/status/994976200643624960

Aight! I see! Tack för infon

Medlem
Skrivet av loerk:

Varför ens yttra dig om du ändå inte vet vad du pratar om?
Det låter som en överreaktion om något.

Nyckel orden i min första post var "jag tror", plus att jag la till att jag inte följt så mycket nyheter om serien. Så att du trodde blint att jag var släktforskare efter det är upp till dig. Betydligt mer vetande människor kompleterade och rättade min historia. Det är vad som hänt.

Att ha en åsikt om något och att besitta fakta är två helt olika saker.

Detta är ett forum och det är meningen att vi ska ha diskutioner, dialoger och kanske till och med lära oss något nytt här, därför yttrade jag mig.

Medlem
Skrivet av Mirage:

... eller så är karaktärerna fasställda. Varför ska du tvinga in ras i något som redan är etablerat? Låt karaktärerna vara det de är, om de så är blå, gula eller bruna. Vem fan bryr sig"

Tror att det är projicering. Om man själv har svårt att tänka utanför den "rasistiska boxen" så tar man förgivet att andra fungerar likadant. Så som man känner sig själv osv..


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av slander:

Det va väl inte så att han inte ville, utan att han var under kontrakt att ha mustaschen för ett annat projekt? och det va inte under hela inspelningen bara materialet som behövde skjutas om?

Det var inte hans val. WB ville inte att han skulle raka av sig för omtagningarna i JL eftersom det tydligare är bättre att ta bort en musche med usel CGI än att klistra på en riktigt bra lösmustasche... because.. logic.. 🤔


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Inaktiv

@Kyraal: Jo jag skojade lite. Ber om ursäkt

Medlem
Skrivet av FuzioN:

inte läst böckerna och den är efter böckerna allt jag känner är att han som skrivit böckerna verkar lite knasig i skallen.

Men hoppas det blir något bra iaf

Andrzej Sapkowski? Underlig är han iallafall.

Skrivet av Joakim Bennet:

Tycker det ser lovande ut. Särskilt kläderna verkar de ha fått till. Men Yennefer ser ut som en tonåring? Svårt att se henne i en "modersroll" gentemot Ciri. geralt är kanske lite hunkigare än jag tänkte honom i böckerna. Dom får fula till honom en aning. Men vi får se, mina förväntningar steg i alla fall lite!

I Böckerna så använde hon magi för att ändra sitt utseende och ålder. Hennes utseende beskrivs vara i tidig 20-åldern medan hon egentligen är en bra bit över 40 år.

Skrivet av schmuttah:

*Äter popcorn*

Nu får du allt ta och dela med dig.

Skrivet av loerk:

Varför ska de inte bli griniga?
Ska Fringilla från Toussaint som dessutom är kusin till Anna Henrietta helt plötsligt vara svart?
Varför göra om karaktärer med en fastställd identitet för att få in en svart skådespelare?

Varför inte? Vad är det att bli grinig av egentligen? Folk verkar inte riktigt förstå att spelen är inte ursprungsmaterialet här. Framförallt när spelen fullständigt slaktade böckerna.. men vem gnällde då?

Av det gnället jag har läst så verkar 99% av allt skit komma från folk som inte förstått att spelet inte ligger som material för Netflixserien och det är ganska roligt hur de bokstavligen slåss mot väderkvarnar i sitt försvar för fixering av en karaktärs hudfärg.

Skrivet av Jaasii:

Tror Mads skulle funka bra som en äldre Geralt.

Serien har iallafall hans äldre bror Lars.

Medlem

Jag hoppas de gör som spelen, men på sitt eget sätt: använder böckerna som grundmaterial men skapar något eget, bättre, utav det hela.

Medlem

Usch, nitläder. Mindre avskräckande än jättepungarna ändå.

Medlem
Skrivet av HerrWass:

Nyckel orden i min första post var "jag tror", plus att jag la till att jag inte följt så mycket nyheter om serien. Så att du trodde blint att jag var släktforskare efter det är upp till dig. Betydligt mer vetande människor kompleterade och rättade min historia. Det är vad som hänt.

Att ha en åsikt om något och att besitta fakta är två helt olika saker.

Detta är ett forum och det är meningen att vi ska ha diskutioner, dialoger och kanske till och med lära oss något nytt här, därför yttrade jag mig.

Jag påstod aldrig att du var en släktforskare.
Att du inte förstår vad jag skriver är ditt problem och ingen annans. Du verkar inte förstå hur en diskussion* fungerar.
Du kan inte säga till någon att "lugna" ner sig om du inte besitter en uns fakta, du kan inte heller uttala dig om något. Det du kan göra är att ställa frågor, vilket du inte har gjort.

Skrivet av Dizzz:

Varför inte? Vad är det att bli grinig av egentligen? Folk verkar inte riktigt förstå att spelen är inte ursprungsmaterialet här. Framförallt när spelen fullständigt slaktade böckerna.. men vem gnällde då?

Av det gnället jag har läst så verkar 99% av allt skit komma från folk som inte förstått att spelet inte ligger som material för Netflixserien och det är ganska roligt hur de bokstavligen slåss mot väderkvarnar i sitt försvar för fixering av en karaktärs hudfärg.

Serien har iallafall hans äldre bror Lars.

Har jag pratat om spelen? Karaktären i fråga är väl beskriven i böckerna och det är vad de flesta klagade på, I Fringilla Vigos fall. Och beroende på hur långt de går så blir det nog klurigt att få in Geralts romans med henne, eftersom den baseras helt och hållet på att hon ska vara väldigt lik Yennefer.
Det som folk störde sig mest på var att de inte tog en passande skådespelarminoritet, som t.ex. en polska som hade passat fint.
Eller just det, hon är ju inte svart. Då går det inte för sig, attans.
Industrins fixering vid inkludering är minst sagt banal.

Medlem

@Joakim Bennet: Yennefer är ju en trollpacka av rang och ändrar utseende efter fåfänga...Geralt gissade väl på att hon var född med puckelrygg innan hon "korrigerade" sig? Tror fö att Cavill skulle kunna funka. Översta bilden i tråden såg rätt hyfsad ut.
Det värsta är att det är så svårt att föreställa sig andra utseenden på karaktärerna efter att ha lirat spelen...dem är fan spot on.

Medlem
Skrivet av Tomten:

Usch, nitläder. Mindre avskräckande än jättepungarna ändå.

Nitlädret ska förmodligen vara någon slags kopia av en brigandine (typ en tröje med överlappande plåtbitar fastnitade på insidan av något tyg/läder). Tveksamt dock om det verkligen är metall under lädret.

Medlem
Skrivet av Popski:

Nitlädret ska förmodligen vara någon slags kopia av en brigandine (typ en tröje med överlappande plåtbitar fastnitade på insidan av något tyg/läder). Tveksamt dock om det verkligen är metall under lädret.

Nja, får inte alls den känslan. Brigandiner är inte så tätt nitade och designen i sig ger tydliga vibbar av generisk D&D fantasy. :/

Medlem
Skrivet av Tomten:

Nja, får inte alls den känslan. Brigandiner är inte så tätt nitade och designen i sig ger tydliga vibbar av generisk D&D fantasy. :/

Man får kanske säga "en rätt dålig kopia" då? Brigandiner och och coat of plates (vet inte vad de kallas på svenska) är förmodligen ursprunget till allt nitläder i fantasy. Någon har sett bilder på riktiga rustningar och sedan missförstått vad det är de genetligen ser. Jag har dock sätt replikor på brigandiner med tätt mellan nitarna, även om Geralts var extrem.

Rustningarna och de flesta vapen i The Witcher-spelen är i alla fall hyggligt realistiska med fantasy-mått mätt. Det finns betydligt värre exempel i spel och filmer med taggiga rustningar (Emhyr var Emreis har förvisso en sådan i böckerna innan han blir kejsare) samt abnormt stora klubbor och yxor.

Medlem

@loerk: Nämnde jag dig specifikt? Jag menade alla som sitter på reddit och klagar (till exempel). De grundar sina åsikter på hur spelen ser ut.

Medlem
Skrivet av Popski:

Man får kanske säga "en rätt dålig kopia" då? Brigandiner och och coat of plates (vet inte vad de kallas på svenska) är förmodligen ursprunget till allt nitläder i fantasy. Någon har sett bilder på riktiga rustningar och sedan missförstått vad det är de genetligen ser. Jag har dock sätt replikor på brigandiner med tätt mellan nitarna, även om Geralts var extrem.

Rustningarna och de flesta vapen i The Witcher-spelen är i alla fall hyggligt realistiska med fantasy-mått mätt. Det finns betydligt värre exempel i spel och filmer med taggiga rustningar (Emhyr var Emreis har förvisso en sådan i böckerna innan han blir kejsare) samt abnormt stora klubbor och yxor.

Coat of plates heter plata på Svenska och ja, det är precis vad som har hänt, utsidan avslöjar inte vad som döljer sig innanför och sen någon fann det har nitlädret blivit en del av fantasy-troperna. Ja, de kan sitta tätt, men då ser man ett tydligt mönster som visar hur plattorna bakom sitter, Geralt har allt huller om buller.

Jag är ett jättefan av rustningarna i tvåan och trean, de har väldigt tydliga historiska influenser, men fantasyierade på rätt sätt, samma gäller majoriteten av alla vapen, kläder och arkitektur.

123
Skriv svar