Playstation 5 kommer bli "en nischprodukt riktad mot seriösa spelare"

Gnällkuk
Skrivet av gorbatjov:

Flera relativt insatta jag hört prata i diverse podcasts siar om att Sony kommer sälja PS5 med förlust och istället håva in pengarna på mjukvara och tjänster. Återstår å se.

Det gjorde de ju även med PS3, trots sitt höga pris (första generationen). Men, det kan vara ett smart drag, det är viktigare att knipa marknadsandelar än att dra en större vinst per konsol.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Jonrei:

''Ytterligare en chef sade att företaget tror att folk köper en konsol för att spela grafiktunga spel.''...Hold up! Whaaat? *host

Tänkte samma.
Det är inte det man tänker när man kör konsol, visst om man nu jämför med tidigare konsoler eller nintendo switch kanske
Vill man ha det absolut grafiktyngsta så är det ju fet PC med fett grafikkort som gäller men då kostar det

sen kan man gå ganska lågt ner på PC specs för att det ska motsvara playstation 4.

Jag hoppas när nästa gen kommer att den ligger i framkant, det kändes som PS4 och framförallt XB1 nästan gick på knäna när det släpptes.
Vissa spel var segare än tyngsta spelen i handhållet läge på switch


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det gjorde de ju även med PS3, trots sitt höga pris (första generationen). Men, det kan vara ett smart drag, det är viktigare att knipa marknadsandelar än att dra en större vinst per konsol.

Det tror jag med. Men det blir nog skillnad i jämförelse med PS3. Den var ju dyr mycket pga. cell-chippet. Blir spännande när det kommer mer info framöver.

Medlem

Ja tydligen så ÄR grafiken det viktigaste för de flesta? Speciellt med tanke på hur många som nämner PC, vars enda fördel är högre prestanda.

Medlem

Haha, jo det låter det: "...riktad mot seriösa spelare"...för den lite kräsne kanske, som inte vill kompromissa?
Så Sony gör en Nvidia och Apple då? Lär ju inte kosta under 7 iallafall...kanske närmare 9?

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tänkte samma.
Det är inte det man tänker när man kör konsol, visst om man nu jämför med tidigare konsoler eller nintendo switch kanske
Vill man ha det absolut grafiktyngsta så är det ju fet PC med fett grafikkort som gäller men då kostar det

Nu spelar jag för tillfället enbart på konsol men ärligt talat, skiljer det så jädra mycket egentligen? Flytet är ju oftast/alltid bra mycket bättre på en kraftig PC men grafiken? Där skulle iaf jag vilja påstå att gapet inte alls är så stort som många vill få det till. Men det är jag det;).

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Nu spelar jag för tillfället enbart på konsol men ärligt talat, skiljer det så jädra mycket egentligen? Flytet är ju oftast/alltid bra mycket bättre på en kraftig PC men grafiken? Där skulle iaf jag vilja påstå att gapet inte alls är så stort som många vill få det till. Men det är jag det;).

Ja skillnaden blir ju större med värre grejer.
Jag vet Witcher 3 som jag jämfört här senast som både flyter och ser bättre ut på PC än ps4, så klart inte lika tydligt när man står stilla men det är som skarpare på skärmen helt enkelt.
Sen gör ju flytet 50% av upplevelsen också och då blir det än tydligare.

Men som sagt, det är lätt när man kan jämföra, sitter man bara med det ena eller andra så är det nog inte lika lätt.
Men nog tycker jag också det är skillnad på konsolspel som tex är låst till 30 eller 60 FPS, växlar man rätt inpå så känns det där 30fps verkligen segt, tills man "avklimatiserats"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Låter bra det. Sony har inte gjort en besviken under sin livsstid i spelkonsoll branchen. De fick strul med ps3an men trots detta så kom det en hög med grymma lir till den med.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Ja tydligen så ÄR grafiken det viktigaste för de flesta? Speciellt med tanke på hur många som nämner PC, vars enda fördel är högre prestanda.

Vadå enda. Google, discord, spotify etc alla hjälpmedel på en alt tab. Dessutom är ju en PC inte en enstaka maskin. Prestanda kommer utav hårdvara som du väljer ut själv efter budget. Alltså kan en snik-PC/gammal pc vara sämre än en konsol.

Jag skulle vilja hårddra det till att datorn är en multiplayer maskin medan konsolen är för relax solo play. Inget är bättre än det andra. men passar olika tillfällen.

Skrivet av gorbatjov:

Nu spelar jag för tillfället enbart på konsol men ärligt talat, skiljer det så jädra mycket egentligen? Flytet är ju oftast/alltid bra mycket bättre på en kraftig PC men grafiken? Där skulle iaf jag vilja påstå att gapet inte alls är så stort som många vill få det till. Men det är jag det;).

Det grafiska är ofta marginellt, folk får det att låta som det är en massiv skillnad, men nej. Det är som du säger att flytet är den större skillnaden om man har hårdvara för det.

Låter som att PS5:an kan bli dyrare än jag trodde. 4000 - 5000 kr max är vad jag trodde, men med det här uttalandet låter det som att det kan bli dyrare än så.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Ja tydligen så ÄR grafiken det viktigaste för de flesta? Speciellt med tanke på hur många som nämner PC, vars enda fördel är högre prestanda.

Det är inte grafiken som i upplösning eller om det är low/medium/High inställningar som gör att jag föredrar min PC över Xbox utan det är att man kan spela i 100FPS osv. Spelen tycker jag ser tillräckligt bra ut på min One S ( i alla fall så länge jag kör det på min TV och de avstånden det medför) men det är inte roligt att spela i 30FPS eller i bästa fall 60FPS.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Ja tydligen så ÄR grafiken det viktigaste för de flesta? Speciellt med tanke på hur många som nämner PC, vars enda fördel är högre prestanda.

Mycket överlägsen prestanda är långt från enda fördelen. Det jag ser som den största fördelen är mångfaldet i spel och applikationer till PC jämfört med låsta ekosystem (konsoler).

Avstängd
Skrivet av jkw:

Betalade strax över 5000kr för min PlayStation 4 "Killzone Edition" vid lansering. Var inget speciellt, bara spelet Killzone Shadow Fall med och lite lullull på kartongen.

Jag betalade 2500 till en som vunnit lanseringskitet men inte ville ha kvar konsolen.

Jag hoppas på samma tur med playstation 5 haha


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Mycket överlägsen prestanda är långt från enda fördelen. Det jag ser som den största fördelen är mångfaldet i spel och applikationer till PC jämfört med låsta ekosystem (konsoler).

Jag gillar det låsta ekosystemet;). Jag vill ha en maskin som endast låter mig spela spel och inte erbjuder mig en massa annat som får mig att snegla åt andra håll medans jag spelar (alt tab+ 100 olika flikar med underhållning samtidigt). Jag tycker konsoler är underbart i det avseendet.

12
Skriv svar