Playstation 5 kommer bli "en nischprodukt riktad mot seriösa spelare"

Robot
Playstation 5 kommer bli "en nischprodukt riktad mot seriösa spelare"

En konsol för de som vill ha grafiktunga storspel, säger Sony.

#grafik, #hardcore, #nisch, #playstation-5


Medlem

PS4 är en av de bästa konsolerna jag ägt så tror nog jag kommer införskaffa mig 5an. Sonys exklusiva spel är helt enkelt så mycket bättre än konkurrenternas enligt mig och nästa gen kommer ha så pass bra grafikprestanda att jag knappt ser någon poäng med att uppgradera min PC. Visst jag kan inte modda på konsol som på PC men känns som konsoler börja komma ikapp PC när det kommer till grafik etc... Jag är inte heller jätte teknisk och rätt så casual så känns mer praktiskt med en konsol.

Gen
Medlem

Microsoft har ju knutit till sig en drös utvecklare den senaste tiden så jag undrar vilka som Sony slutit avtal med och vad det innebär i spelväg. Deras hemlighetsmakeri kanske är exakt det som behövs för att sätta Microsoft på pottan nästa år.

Gnällkuk

Låter som den kommer bli dyr...


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Kommer gå all in på PS5, då den förmodligen blir rätt dyr. Sonys exklusiva är där jag haft flest och bäst speltimmar.

Medlem

påminner mig lite om när HTC släppte "vive pro", och rättfärdigade det förhållandevis höga priset med att det var en "nichprodukt" ämnad för utvecklare, företag osv. men såklart sålde dom en hel del till vanligt folk också.

om nån vanlig medelklassvensson noterade det höga priset avfärdades det lätt med ett "men den är inte till för dig".

lite tråkigt om det blir samma sak med playstation (ska sägas att jag inte läst mer än rubriken till artikeln).

Medlem

Med tanke på att PS3 kostade drygt 6 000 kr vid lansering så var PS4 förhållandevis billig med sina 4 000 kr. De måste givetvis förhålla sig till Xbox och deras prissättning, men även som nischprodukt kan de inte dra iväg hur mycket som helst på priset.
Om de levererar samma nivå av exklusiva titlar som de gjorde för PS4 blir det ett givet köp för min del.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

PS5 blir ett givet köp. Scarlett är jag betydligt mer tveksam mot. Allt handlar om spelen.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Ska bli spännande att följa! Lirar på PC, men man vill ju självklart att konsollspelare ska ha det så bra som möjligt
Vem vet, jag kanske skaffar en i slutändan om det kommer intressanta titlar


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Blir Köp Dag 1. Precis som med Sonys alla andra konsoler trots pris. Men av texten låter det som de verkligen vill höja ribban för grafik.

jkw
Medlem
Skrivet av Belfry:

Med tanke på att PS3 kostade drygt 6 000 kr vid lansering så var PS4 förhållandevis billig med sina 4 000 kr.

Betalade strax över 5000kr för min PlayStation 4 "Killzone Edition" vid lansering. Var inget speciellt, bara spelet Killzone Shadow Fall med och lite lullull på kartongen.

Medlem

Hoppas den inte låter som en damsugare aka PS4. Köper alla småspel till switch bara för att den klarar av att vara tyst när man spelar. Däremot så klara såklart switchen inte av lika tunga spel.

Medlem

Hoppas det inte blir så att alla spel kräver internet "bara för att".

Medlem

Apropå...

Citat:

Företagets Chief Executive Kenichiro Yoshida har kallat konsolen en nischprodukt, riktat mot seriösa spelare.

Vad menar han med "seriös spelare" egentligen? 🤔

Haha, jag har ingen aning och det vette tusan om jag kvalar in som seriös spelare men en PS5 ska jag ha i vilket fall som helst! 😄

Medlem

Undrar lite över vad ”icke seriösa / icke grafiktunga” spelare ska göra då? Ligga kvar på PS4 eller hoppa mot Nintendo? Väldigt märkligt uttalande...

Ambassadör
Xbox

Jag tycker att det låter som om man försöker motivera ett högre pris. Tror att både PS5 och Scarlett blir lite dyrare historier än nuvarande generation. Sony är mer beroende av att sälja konsoler än MS dock så jag vet inte hur högt de vågar lägga sig.

Det blir nog finfin prestanda i båda maskinerna i alla fall, och det är ju alltid trevligt!

Däremot så vore det trevligt om båda slutade med tidsexklusivt material till tredjepartsspel, det är ett riktigt otyg.


signatur

Jump in.

Medlem

Får vi äntligen en uppföljare till 80-talets klassiker PCn?

Medlem

Ja det här är ord som egentligen säger börja spara undan pengarna redan nu, för den här gången ska det smaka blod i munnen när du betalar.. Senaste generationen hoppade jag över på 1X för jag såg hur MS sprang i från rejält på mediahantering och stöd för formater och inte minst att Dolby Atmos och Dolby Vision hadde inget stöd..

MEN min 7.2 hemmabio anläggning och oled TV sitter ju ihop med apparaten, så varför ska jag inte kunna utnyttja det senaste och bästa av ljud och bild när jag har tilgång på det? MS klarade ju tydligen leverera på det, så varför inte Sony?

SONY själva är ju med och skapar dom här standard formaten genom sina filmbolag och musik bolag, och sin elektronik. Min hemmabioförstärkare är just en SONY, så jag stör mig grovt på att de vägrar stödja det så man måste koppla til andra aparater för att utnyttja något som dom lätt kunde lägga til i en mjukvaru updatering.

Men dom vil inte betala för lisensen, dom vil bara ta imot pengar från kunder..
Så jag tror faktiskt at jag får svårigheter med at välja PS5 om dom kräver mer pengar för att göra boxen enklare och skippa stöd för det andra vi använder våra spelboksar til, nämligen ljud och video, gärna kombinerat.

Dessutom så fattar ju alla at kvalite på spelgrafiken kommer som vanligt inte bli stor skilnad mellan de 2 stora konsollerna hur som helst, det är bara skitsnack från båda sidor om så små detaljer och fps variationer at vi inte ens bryr oss om vi är i spelet. Men naturligtvis säger båda dom är bäst.

Spelen har dom mindre och mindre monopol på också, av den anledningen at spelskaparna vil inte missa ut längre för marginalerna är redan små, så det finns inget att vinna på att låta en ha monopol på spelen för en summa.

Så för min del kommer det ned til vad dom stödjer för att slänga ut de bäste signalerna av bild och ljud til det andra som är plasserat här för att utnyttjas helt och hållet, jag skiter inte i det jag betalat blodiga pengar för, för att vara en fanboy längre, varken til PS5 eller XBOX.

Medlem
Skrivet av John7612:

Blir Köp Dag 1. Precis som med Sonys alla andra konsoler trots pris. Men av texten låter det som de verkligen vill höja ribban för grafik.

Skrivet av whoo:

Undrar lite över vad ”icke seriösa / icke grafiktunga” spelare ska göra då? Ligga kvar på PS4 eller hoppa mot Nintendo? Väldigt märkligt uttalande...

Hmm, det verkar som om alla konsumenter redan hittat sitt fack och detta är ändå inget för förstagångsköparna.
Bästa att sätta priset precis till vad de som ändå förbokar AAA spel har råd att betala och låta de andra drömma ett halvår.

Medlem

Precis som om ett företag i deras sits helt plötsligt skulle få för sig att de vill sälja färre exemplar av någonting. Vilket struntprat.

Avstängd
Skrivet av lolBEEF:

Får vi äntligen en uppföljare till 80-talets klassiker PCn?

Va?

Avstängd
Skrivet av 1337Figaro:

Visst jag kan inte modda på konsol som på PC men känns som konsoler börja komma ikapp PC när det kommer till grafik etc...

Spoiler alert: Nej, det börjar de inte.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Låter som den kommer bli dyr...

Jag tror aldrig att Sony kommer göra om samma misstag som på E3 året de visade PS3. Att släppa en konsol för 599$. Släpper de en dyrare konsol än så så tror jag definitivt att de även kommer att ha ett billigare alternativ utöver värstingen.

Medlem
Skrivet av Royalgipsy:

nämligen ljud och video

Chefsarkitekten hos Sony Playstation Mark Cerny pratade ju för nån månad sen om just ljud.

http://www.pushsquare.com/news/2019/04/ps5_will_innovate_how_...

Gnällkuk
Skrivet av gorbatjov:

Jag tror aldrig att Sony kommer göra om samma misstag som på E3 året de visade PS3. Att släppa en konsol för 599$. Släpper de en dyrare konsol än så så tror jag definitivt att de även kommer att ha ett billigare alternativ utöver värstingen.

Beror nog helt på, dels vad den har för kraft och vilka spel som kommer att finnas vid release. Jag tror inte det är omöjligt att vi ser PS3-priser faktiskt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Låter som att priset kommer gå upp en bit men så nöjd med min ps4a så blir en ps5 sen. Kommer antagligen bli en ny Xbox oxå när den kommer, beror lite på hur Sony lyckad öppna upp sig för crossplay. Dags att börja spara!


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Jag har en PS4 Pro just nu som jag kör racingsimulatorer på med ratt. Kommer skaffa PS5 givetvis och bygga en ännu bättre rigg när den släpps. Kommande Xbox kommer även den ha feta prestanda så det ska bli spännande och se hur det blir. Undrar hur prestandan blir vs PC och prisskillnaderna.

Undrar om Nintendo funderar på att släppa en uppgraderad Switch när nya Xbox och PS5 släpps. Kommer nog bli väldigt stora skillnader annars mellan PS5/Xbox och nuvarande Switch!

Medlem
Skrivet av xverminator:

Jag har en PS4 Pro just nu som jag kör racingsimulatorer på med ratt. Kommer skaffa PS5 givetvis och bygga en ännu bättre rigg när den släpps. Kommande Xbox kommer även den ha feta prestanda så det ska bli spännande och se hur det blir. Undrar hur prestandan blir vs PC och prisskillnaderna.

Undrar om Nintendo funderar på att släppa en uppgraderad Switch när nya Xbox och PS5 släpps. Kommer nog bli väldigt stora skillnader annars mellan PS5/Xbox och nuvarande Switch!

Hoppas ps4 rattar kommer funka på ps5!

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Beror nog helt på, dels vad den har för kraft och vilka spel som kommer att finnas vid release. Jag tror inte det är omöjligt att vi ser PS3-priser faktiskt.

Flera relativt insatta jag hört prata i diverse podcasts siar om att Sony kommer sälja PS5 med förlust och istället håva in pengarna på mjukvara och tjänster. Återstår å se.

Medlem

''Ytterligare en chef sade att företaget tror att folk köper en konsol för att spela grafiktunga spel.''...Hold up! Whaaat? *host

12
Skriv svar