Testpilot – 1More H1707 – Hifi-lurar med fokus på ljudkvalitet

Robot
Testpilot – 1More H1707 – Hifi-lurar med fokus på ljudkvalitet

Hifi-hörlurar börjar bli ett allt mer populärt alternativ till traditionella gamingheadsets. Testpiloten Zimpan undersöker hur dessa funkar för vardagsanvändning.

#1more, #testpilot


Medlem

Jag är så besviken att headsets med gamingfokus i stort sett aldrig har aktiv brusreducering. Älskar den funktionen.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av StrongBad:

Jag är så besviken att headsets med gamingfokus i stort sett aldrig har aktiv brusreducering. Älskar den funktionen.

Har det på mina hörlurar, men de är inga jag spelar med, brusreducering känns mest värt på flyg och lokaltrafik. Tänker du att du ska kunna använda gaminglurarna i sådana situationer eller vad behöver du aktiv brusreducering till?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Har det på mina hörlurar, men de är inga jag spelar med, brusreducering känns mest värt på flyg och lokaltrafik. Tänker du att du ska kunna använda gaminglurarna i sådana situationer eller vad behöver du aktiv brusreducering till?

Jag tycker att spelupplevelsen blir så mycket bättre när allt omkring är helt tyst, bara spelljuden som hörs. Bor man helt ensam ute på landet i ett hus så kanske det inte spelar så stor roll, men jag bor väldigt centralt i en lägenhet och det finns många ljud som jag upplever stör det. Nu använder jag ett par Jabra Evolve 80, dom är tyvärr inte gjorda för gaming men jag kan inte tänka mig att byta till ett headset som inte har brusreducering nu när jag vant mig.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Geeks Gaming
Skrivet av StrongBad:

Jag tycker att spelupplevelsen blir så mycket bättre när allt omkring är helt tyst, bara spelljuden som hörs. Bor man helt ensam ute på landet i ett hus så kanske det inte spelar så stor roll, men jag bor väldigt centralt i en lägenhet och det finns många ljud som jag upplever stör det. Nu använder jag ett par Jabra Evolve 80, dom är tyvärr inte gjorda för gaming men jag kan inte tänka mig att byta till ett headset som inte har brusreducering nu när jag vant mig.

Räcker det inte med ett par riktigt bra slutna lurar?
Nu har jag ju förvisso knäpptyst runt mig så jag kan köra med öppna lurar men stängda tar ju ibland bort en hel del kringljud

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Räcker det inte med ett par riktigt bra slutna lurar?
Nu har jag ju förvisso knäpptyst runt mig så jag kan köra med öppna lurar men stängda tar ju ibland bort en hel del kringljud

Jag tycker det blir en väldigt stor skillnad, så för mig räcker det inte i alla fall. Har du möjlighet så tycker jag du ska prova ett par med bra aktiv brusreducering så får du själv känna efter.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Geeks Gaming
Skrivet av StrongBad:

Jag tycker det blir en väldigt stor skillnad, så för mig räcker det inte i alla fall. Har du möjlighet så tycker jag du ska prova ett par med bra aktiv brusreducering så får du själv känna efter.

Jag körde med bose och deras NC kom jag inte överens med, det kändes mer som om det slog lock för öronen. Sonys var bättre men ändå ett visst obehag.
Jag antar att det olika för olika öron

Edit: men oavsett så har du rätt i att det är något av en bortglömd funktion i gamingsammanhang. Hade varit intressant att höra hur tillverkarna tänker där 🤔

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Jag tycker att spelupplevelsen blir så mycket bättre när allt omkring är helt tyst, bara spelljuden som hörs. Bor man helt ensam ute på landet i ett hus så kanske det inte spelar så stor roll, men jag bor väldigt centralt i en lägenhet och det finns många ljud som jag upplever stör det. Nu använder jag ett par Jabra Evolve 80, dom är tyvärr inte gjorda för gaming men jag kan inte tänka mig att byta till ett headset som inte har brusreducering nu när jag vant mig.

Jag kör inte heller några gaminglurar. Personligen tycker jag den passiva isoleringen hos slutna lurar räcker gott och väl för den typen av ljud du beskriver. Jag använder B&W P7 till all gaming men har även ett par B&W PX som har aktiv brusreducering, dock använder jag mest dem när är på språng. Gaminglurar är överreklamerade. De flesta är av dålig kvalitet och lever oftast inte upp till förväntningarna på ljudplanet.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag körde med bose och deras NC kom jag inte överens med, det kändes mer som om det slog lock för öronen. Sonys var bättre men ändå ett visst obehag.
Jag antar att det olika för olika öron

Edit: men oavsett så har du rätt i att det är något av en bortglömd funktion i gamingsammanhang. Hade varit intressant att höra hur tillverkarna tänker där 🤔

Det är vanligt att man känner lock för öronen av aktiv brusreducering men det är en vanesak och efter ett tag märker man inte det längre!

Medlem

Tacka vet jag JVC HA-SZ2000, dom mest extrema baslurarna på marknaden, vill man känna explosionerna i spel ordentligt finns det inga andra lurar i närheten. Dom är dyra (om man ens får tag på dom, jag lyckades hitta ett par beggade för 2700 spänn inkl frakt) och dom kräver en rejäl förstärkare (t.ex Schiit Magni 3 eller iaf något med MINST 2W RMS per kanal) samt ordentligt med bas inställd på EQ'n för att få subwoofer-elementen att börja leva. Är kul att köra bastest men man mår lite dåligt efteråt om man krämar på för mycket och/eller för länge.

Testpilot
Skrivet av FL3JM:

Tacka vet jag JVC HA-SZ2000, dom mest extrema baslurarna på marknaden, vill man känna explosionerna i spel ordentligt finns det inga andra lurar i närheten. Dom är dyra (om man ens får tag på dom, jag lyckades hitta ett par beggade för 2700 spänn inkl frakt) och dom kräver en rejäl förstärkare (t.ex Schiit Magni 3 eller iaf något med MINST 2W RMS per kanal) samt ordentligt med bas inställd på EQ'n för att få subwoofer-elementen att börja leva. Är kul att köra bastest men man mår lite dåligt efteråt om man krämar på för mycket och/eller för länge.

Lite halvt OT men vad finns för vettiga förstärkare? Jag letar efter nåt bra men har superdålig koll på vad som är bra grejer och ger bra ljud för pengarna.
Kanske ska starta en separat tråd för diskussion runt sådant

Medlem

Införskaffade ett Audeze Mobius headset som är riktat till gaming, kommer aldrig kunna gå tillbaka till vanliga gaming lurar igen

Medlem

Ser ut som att själva sladden till lurarna väger ett par kg? Ännu värre när det är två dessutom, kan inte vara någon större komfort o sitta med dom vid datorn men det är vanligt förekommande vid "hifi" lurar, gjort samma misstag innan o köpa sånna. Ligger o samlar damm istället.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Lite halvt OT men vad finns för vettiga förstärkare? Jag letar efter nåt bra men har superdålig koll på vad som är bra grejer och ger bra ljud för pengarna.
Kanske ska starta en separat tråd för diskussion runt sådant

Vill du ha mycket knuff i stärkaren så rekommenderar jag en "schiit stack", dvs en Schiit Modi 3 och Magni 3, det ena är en DAC och det andra är själva förstärkaren (med hela 3W RMS per kanal vid 16 ohm): https://www.schiit.com/
Det är mest pang för pengarna. Glöm inte köpa RCA-kablarna emellan dom bara.
(Se till att läsa dom tekniska beskrivningarna på produkterna, det rätt kul hur dom driver med audiofil-termer osv.)

Behöver du inte så mycket knuff (dvs om du har normala lurar) och vill ha en kompaktare lösning så är JDS Labs The Element ett rätt bra val, det är DAC och förstärkare i en enhet (1.1 W RMS totalt vid 32 ohm): https://jdslabs.com/product/the-element/

För att kunna ha en EQ när man har en USB DAC behöver man ladda ner programmet Equalizer APO.

Medlem

Måste flika in med att du har faktiskt en EQ i din sony telefon där du kan justera bas med mera 😉


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Tråddemonen
Testpilot

@ivanhoe68: Jaså? Hade ingen aning om det, använder annars ett par sony MDR hörlurar som har extern inställning på kåpan för bas. Slog mig aldrig tanken att luren skulle ha ett förinstallerar reglage för bas, eftersom att jag aldrig har behövt göra någon basinställning i telefonen.

Testpilot
Skrivet av FL3JM:

Vill du ha mycket knuff i stärkaren så rekommenderar jag en "schiit stack", dvs en Schiit Modi 3 och Magni 3, det ena är en DAC och det andra är själva förstärkaren (med hela 3W RMS per kanal vid 16 ohm): https://www.schiit.com/
Det är mest pang för pengarna. Glöm inte köpa RCA-kablarna emellan dom bara.
(Se till att läsa dom tekniska beskrivningarna på produkterna, det rätt kul hur dom driver med audiofil-termer osv.)

Behöver du inte så mycket knuff (dvs om du har normala lurar) och vill ha en kompaktare lösning så är JDS Labs The Element ett rätt bra val, det är DAC och förstärkare i en enhet (1.1 W RMS totalt vid 32 ohm): https://jdslabs.com/product/the-element/

För att kunna ha en EQ när man har en USB DAC behöver man ladda ner programmet Equalizer APO.

Supertack! grymt bra tips som jag skall kolla på och köpa in.
Jag har inga superlurar direkt (Sennheiser HD599) men vill ha en riktig förstärkare som håller. Köpte nåt billigt krafs förut som gick på USB men den förstärkaren dog efter ett par år och tänkte nu byta upp mig.

1
Skriv svar