Summer Games Done Quick '19 | 23-30 juni

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Summer Games Done Quick '19 | 23-30 juni

Nu är det dags för en speedrunsommar av rang! Idag börjar Summer Games Done Quick och håller på i en vecka! Det betyder en veckas underhållning fylld med fantastiska speedruns alla dygnets timmar!

Om några veckor börjar Europas motsvarighet ESA, European Speedrunner Assembly i Malmö!

SGDQ hålls på ett hotell i Bloomington, Minnesota med över 2000 deltagare/besökare!

Streamen startar med remaken av Spyro 1 från den relativt nya samlingen Spyro Reignited kl 18:30 CEST.

Schemat som är anpassat efter din tidszon hittar du här!

Streamen:

Vilka runs ser du mest fram emot?


#FZ-ambassadör #Speedrunning


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Jag ser fram emot Rescue Rangers Chip n Dale co-op any% på torsdag, men även Cave Story Best ending lite senare samma dag!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Snyggt jobbat @Grukk att få upp en informativ post så snabbt.

Många bra spel att se fram mot under veckan, såväl gamla klassiker som modernare spel. Har bara scrollat igenom schemat lite snabbt, men vi har ju klassikerna Castlevania och Metroid, RE 2 och Titanfall 2 spelade jag själv genom ganska nyligen så de ska bli kul att se. Silent Hill 3, Devil May Cry, Darksouls 1 och 2 ser jag också fram mot. Och så hoppas jag "oförutsett underhållande" runs vilket det brukar bli varje år.

En vecka fullspäckad med speedruns alltså, synd bara att man inte har semester ännu.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Tack tack @Guybrush82!

Riktigt bra runs du nämner där!

Det jag uppskattar mest med speedrunmaraton är att se personer visa upp något de jobbat på i flera månader! Det blir dessutom extra kul när de tillsammans med några kompisar förmedlar gemenskapen som i en Community till alla på stream genom en positiv och informativ run! Soulsborn-communityn brukar vara riktigt bra på detta!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Nu är det nära!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Skribent

De här evenemangen är roliga att slötitta på, vilket spel som helst kan bli intressant när man ser någon krossa det. Det absolut bästa är dock racen, borde vara fler av dem eller lägga alla i ett separat racesegment. Mega Man 1-3 relayrace var ju något år, 4 lag med 3 spelare i varje. Det var riktigt kul 🙂

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Shadee:

De här evenemangen är roliga att slötitta på, vilket spel som helst kan bli intressant när man ser någon krossa det. Det absolut bästa är dock racen, borde vara fler av dem eller lägga alla i ett separat racesegment. Mega Man 1-3 relayrace var ju något år, 4 lag med 3 spelare i varje. Det var riktigt kul 🙂

Jag får rekommendera en run på årets ESA till dig!

Det är ett Mega Man 1-stafettrace! 2 eller fler lag (vet inte riktigt i skrivande stund), en spelare per bana, först att klara hela spelet vinner!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

TMNT 3: The Manhattan Project har precis börjat!

Hett tips till alla retrofantaster! Bra runners och bra spel!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Fragtjuv

Jag brukar uppskatta Andys ”A Link to the past”-streams


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Svensk representation på streamen snart! Coolkid med Super Mario Bros. 2!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av joelthor100:

Jag brukar uppskatta Andys ”A Link to the past”-streams

Han är duktig, speciellt på randomizer där han är väldigt underhållande! Min ALTTP-favorit är ChristosOwen som raceade Andy något AGDQ.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Tack för tipset om detta.

En fråga bara: ser att många i denna streamen, precis som tidigare, röstar för att ha japansk text och/eller tal istället för engelska. Varför är det så? Är det så många som kan japanska eller är det för att det känns mer "äkta" för de spel som kommit ut på japanska först?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skribent
Skrivet av conthox:

Tack för tipset om detta.

En fråga bara: ser att många i denna streamen, precis som tidigare, röstar för att ha japansk text och/eller tal istället för engelska. Varför är det så? Är det så många som kan japanska eller är det för att det känns mer "äkta" för de spel som kommit ut på japanska först?

Jag tror det är så enkelt som att det är färre textrutor/texttecken med japansk än engelsk text och därav går det snabbare att trycka förbi och kan på så sett ge en bättre sluttid.

Medlem

@Shadee: Ah, smart, det hade jag inte en tanke på.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av conthox:

Tack för tipset om detta.

En fråga bara: ser att många i denna streamen, precis som tidigare, röstar för att ha japansk text och/eller tal istället för engelska. Varför är det så? Är det så många som kan japanska eller är det för att det känns mer "äkta" för de spel som kommit ut på japanska först?

I regel så är det för att skriven text innehåller färre tecken än på engelska därför är japanska är snabbare. Det är vanligt i t.ex. Zelda-spel. I vissa spel kan dock andra språk vara snabbare, men om vi ska jämföra engelska och japanska är japanska oftast snabbast.

Sen kan det vara som i Rockman 2 / Mega Man 2 där Mega Man 2 har ett normal och ett difficult mode. Rockman 2 har bara motsvarande difficult, därför spelas alla "difficult-runs" på Rockman 2 och alla Normal-runs på Mega Man 2. Mega Man 2 difficult skulle alltid var långsammare än Rockman 2 pga långsammare text i och med engelskan.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

@Grukk: Tack för info


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skribent
Skrivet av Grukk:

Jag får rekommendera en run på årets ESA till dig!

Det är ett Mega Man 1-stafettrace! 2 eller fler lag (vet inte riktigt i skrivande stund), en spelare per bana, först att klara hela spelet vinner!

Tack för tipset. Får försöka komma ihåg det. Har aldrig sett något från ESA faktiskt, men brukar försöka se en del från AGDQ/SGDQ. Det har hänt en hel del med produktionen måste jag säga, känns väldigt proffsigt nu jämfört med för bara några år sedan.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Shadee:

Tack för tipset. Får försöka komma ihåg det. Har aldrig sett något från ESA faktiskt, men brukar försöka se en del från AGDQ/SGDQ. Det har hänt en hel del med produktionen måste jag säga, känns väldigt proffsigt nu jämfört med för bara några år sedan.

Då ber jag dig kolla in det i slutet av Juli! Kommer lägga upp en tråd om det också allt eftersom!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Skribent
Skrivet av Grukk:

Då ber jag dig kolla in det i slutet av Juli! Kommer lägga upp en tråd om det också allt eftersom!

👍

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Just nu är det Castlevania Symphony of the Night, ett fantastiskt spel och en fantastisk speedrun!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

https://b2.rodney.io/file/thisisjustatest/progressive/gdq_tec...

Spännande video om tekniken runt streamen!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Skribent

Vilken vansinning run av Punch Out (wii) med ögonbindel jag såg tidigare idag. Helt galet .

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Shadee:

Vilken vansinning run av Punch Out (wii) med ögonbindel jag såg tidigare idag. Helt galet .

Zallard1 har tidigare gjort detta för Mike Tyson's Punch Out och Super Punch Out tidigare GDQ-event. Kan försöka leta rätt på länkar lite senare!

Även Sinister1 har gjort det för Mike Tyson's Punch Out.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Skribent

Det var då en rejält skum run igår av "Randomizer Super Metroid/Zelda: A Link to the Past co-op". Hade gärna velat haft lite mer förklarande hur det fungerar, hur man tänker och hur det är möjligt att man aldrig "sitter fast" så man måste starta om spelet.

Kanske soffan gick igenom eller så kanske jag var för trött men efter typ halva så slutade jag kolla för hade svårt att hänga med.

edit: Såg att de fick ihop över 2 000 000$ i alla fall.

1
Skriv svar