CS:GO FZ Fantasy League S04 2/7 - 7/7

Skribent
CS:GO FZ Fantasy League S04 2/7 - 7/7

Det duggar tätt mellan de stora turneringarna i CS just nu såhär innan sommaruppehållet och framför oss har vi kanske, borträknat Majors, den allra största. ESL One Cologne. En sexdagarsturnering med start tisdag kl 12.00. Förra turneringen så fick vi se @superlim avgöra tidigt och det var inte ens spännande i finalen, en bra prestation men vi hoppas på lite mer spänningen den här gången!

HLTV har en fantasy som vanligt MEN nu med en ny funktion,"boosters". En booster är ett kriterium som man sätter på en spelare för att få extra poäng, men till skillnad från att dela ut roller som kan ge minuspoäng så ger boosters endast pluspoäng. En spelare kan alltså både ha en roll och en booster.

Det finns totalt 14 olika boosters och varje kan användas en gång. Har jag förstått rätt så kan boosters sättas inför varje omgång med deadline när första matchen i den omgången börjar.

För att läsa mer om boosters: https://www.hltv.org/news/27208/esl-one-cologne-fantasy-goes-...

Länk till att joina FZ ligan: https://www.hltv.org/fantasy/17/league/49636/join?secret=C568...
Deadline för att göra sitt lag och hoppa med i ligan är tisdag 2/7 kl 10.00

Priser ska vi självklart ha, men jag får återkomma om dessa, spontant så säger jag samma priser som förra turneringen om jag inte kommer på något roligare . För er som inte var med förra omgången så var priserna förra turneringen: Steam wallet 10€, Viaplaykod 3 månader (endast nya konton) och en DVD-film + kexchoklad.

Till sist så ska jag dela med mig av ett tips.. Ta det lugnt med boosters under första omgången eftersom alla matcher då är bo1, medan övriga omgångar är matcherna bo3. Varför spelar det då roll? Jo, för alla boosters är kartbaserade och om det spelas minst två kartor under matchen så är det större chans att få in sin booster. Med det sagt så hoppas jag att jag har förstått rätt och att jag efter första omgången kan gå in och sätta ut boosters för omgång 2 o.s.v. annars får jag sitta här med dumstruten, för det finns ingen anledning att INTE använda alla sina boosters.

Tidigare säsonger:
s01
s02
s03

GL HF!

edit: Vi kör samma priser som förra turneringen, om vi blir åtminstone 6-7 st. Blir vi färre så kör vi bara ett förstapris. Det betyder att prisbordet är:

  • 10€ Steam Wallet

  • Viaplaykod 3 månader film + serier (OBS: Endast nya konton)

  • DVD-film och kexchoklad hem i brevlådan, om man vill uppge vem man är annars får man nöja sig med äran.

Medlem

all in på navi!

Skribent

Tre anmälda än så länge. Några fler borde vi kunna bli, det är ju en av årets största turneringar!

Skribent
Skrivet av superlim:

all in på navi!

Inte en helt dålig strategi. Jag gillar att dela upp mig lite mer. Funderade på att ta in någon från Mousesport men jävlar vad dyra alla var. Faktum är att Mousesports är det dyraste laget i turneringen

Medlem

@Shadee: hade bara råd med simple och electronic, resten fick bli budgetspelare från nip

Skribent
Skrivet av superlim:

@Shadee: hade bara råd med simple och electronic, resten fick bli budgetspelare från nip

Haha, svårt hur man ska tänka tycker jag. Försökte jobba in Zywoo i laget men fick offra så mycket tyckte jag så sket it. Så svårt att veta hur det går i den här turneringen med så många bra lag så jag ville sprida ut mina spelare i olika lag.

Medlem

Är det nu NIP kommer och skräller när de fått en ny spelare?


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Skribent

Vi får hoppas på det! Smekmånadseffekten! Jag ställer mig dock ytterst tveksam och tror det blir tidigt utträde för våra svenska lag. :/

Medlem
Skrivet av Shadee:

Haha, svårt hur man ska tänka tycker jag. Försökte jobba in Zywoo i laget men fick offra så mycket tyckte jag så sket it. Så svårt att veta hur det går i den här turneringen med så många bra lag så jag ville sprida ut mina spelare i olika lag.

Förra gången var min strategi att ta spelare som skulle gå långt. Tänkte göra samma sak nu, men sen såg jag att simple hade 58 frags i fpl och vipps så har jag massa spelare från lag som inte ens kommer gå till slutspel

Medlem

Na'Vi brukar klåpa lite första dagen av turneringar, för min del handlar det mer om att de bytt ut Edward mot ett ungt stjärnskott. Inget jag vågar satsa på, men det ska bli riktigt intressant att se hur det går.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Missade förra omgången, nu blev det dock ett lag!

Medlem
Skrivet av Belfry:

Na'Vi brukar klåpa lite första dagen av turneringar, för min del handlar det mer om att de bytt ut Edward mot ett ungt stjärnskott. Inget jag vågar satsa på, men det ska bli riktigt intressant att se hur det går.

hade glömt att navi alltid startar svagt, la en boost på simple också

Skribent

Det får bli ett kortare inlägg om förutsättningar för turneringen. Hade tänkt skriva ett längre men har inte haft tid. För en grundlig genomgång så får jag hänvisa till HLTV.org.
Grupp A
Grupp B

ESL one Cologne är inte den turnering med mest prispengar men kanske den mest prestigefyllda turneringen och då räknar t.o.m. in majors - så stor är den här turneringen. Det här är femte året som turneringen spelas och tre gånger har turneringen varit en major. Prissumman är 300 000 $.

Formatet är samma som i ESL Pro League finalerna med 16 lag och upper/lower bracket med topp tre lag till slutspel där "gruppvinnarna" går till semifinal och tvåan möter trean i kvartsfinal.

Intel Grand Slam
Under ett år så har Intel vissa sanktionerade turneringar som räknas mot deras "Grand Slam". VInner man 4/10 av dessa, räknat från när man vinner sin första turnering så kammar man som lag hem 1 000 000$. Om man är laget som hindrar ett annat lag att vinna en Grand Slam så får man 100 000$. Liquid har vunnit tre turneringar i rad som är med i Grand Slam, vilket betyder att om Liquid vinner Cologne så får de 1 000 000$ och om ett lag slår Liquid i finalen så får det laget 100 000 $ extra utöver prissumman.

AUG
Augen har blivit nerfad sen senaste turneringen. Den har nu större spridning på skotten och skjuter saktare än den gjorde vid ESL Pro League finalerna. Det här kan få en hel del konsekvenser för lag som nästan helt bytt bort M4 till AUG på CT-sidan, men samtidigt så kan det ge oväntade fördelar för lag som inte varit lika snabba på att ta till sig det nya vapnet. På rak arm så kommer jag att tänka på Astralis som inte använt AUGen så mycket samt på Renegades och ENCE som använt AUG väldigt mycket. Det är väldigt oklart hur det kommer påverka spelet men många är överens om att vi kommer få se betydligt mindre AUG den här turneringen än vad vi gjort på senaste tiden.

Svenskkollen
NiP har gjort en ändring sedan sist. Dennis har fått kliva åt sidan och Plopski från Ancient har kommit in. Det här blir första gången vi ser Plopski i NiP så det är svårt att veta vad man ska förvänta sig. En sak som oroar mig dock är att Plopski inte kommer få spela majoren med NiP eftersom han spelade kvalet med Ancient. Till majoren kommer NiP låna in Golden, så jag tänker mig att det måste vara svårt att motivera sig med de olika spelarbytena. Hoppas jag har fel dock.

Angående att Dennis fick lämna så var det ett konstigt beslut vid en konstig tidpunkt och Dennis valde att såga styrningen av NiP genom ett Twitlonger inlägg.

Fnatic vet jag inte vad jag ska skriva om. Går till final i IEM Sydney och sedan gör flertalet dåliga turneringar direkt efter det. Det är som att man singlar slant om man ska få se ett Fnatic på hugget eller inte. Det kan däremot vara så att Fnatic har ett ess i rockärmen med Brollan, som är en av de få som föredrar SG553 framför AK-47. När AUGen blivit nerfad men SG553 lämnats orörd så kan det uppstå ett tillfälle där SG553 tillfälligt är för bra och det skulle gynna spelare som spelat mycket med det vapnet. I övrigt så måste twist och Krimz vara på topp för att det ska bli mer än 2-3 matcher i den här turneringen.

Så, det var lite grann om den här turneringen. Hade lite mer som jag tänkt ta upp, men det är för sent. Det här inlägget är säkert strösslat med stavfel men är för trött för att korrekturläsa och justera.

Skribent
Skrivet av superlim:

hade glömt att navi alltid startar svagt, la en boost på simple också

Du kan väl ändra/ta bort din boost så länge du gör det innan första matchen i omgången startar? Bara skynda in nu innan 10.00.

För övrigt så är vi 7 anmälda just nu och i en sån här stor turnering så ska vi ha mer än ett pris så det blir, som jag skriver i första inlägget, samma prisbord som i ESL Pro League finalerna.

Skribent
Skrivet av kebbe:

Missade förra omgången, nu blev det dock ett lag!

Nice!

Medlem
Skrivet av Shadee:

Fnatic vet jag inte vad jag ska skriva om. Går till final i IEM Sydney och sedan gör flertalet dåliga turneringar direkt efter det. Det är som att man singlar slant om man ska få se ett Fnatic på hugget eller inte. Det kan däremot vara så att Fnatic har ett ess i rockärmen med Brollan, som är en av de få som föredrar SG553 framför AK-47. När AUGen blivit nerfad men SG553 lämnats orörd så kan det uppstå ett tillfälle där SG553 tillfälligt är för bra och det skulle gynna spelare som spelat mycket med det vapnet. I övrigt så måste twist och Krimz vara på topp för att det ska bli mer än 2-3 matcher i den här turneringen.

Intressant om Fnatic också är att de dessvärre inte kunnat träna optimalt inför turneringen då JW varit sjuk och de har fått köra scrims med sin coach istället.

Deppigt att se både Fnatic och NIP utanför HLTV:s topp 10. Hoppas det lyfter snart.

Skribent
Skrivet av Gneiss:

Intressant om Fnatic också är att de dessvärre inte kunnat träna optimalt inför turneringen då JW varit sjuk och de har fått köra scrims med sin coach istället.

Deppigt att se både Fnatic och NIP utanför HLTV:s topp 10. Hoppas det lyfter snart.

Just det, Jumpy hade ju praccat istället för JW. Gick ju ganska bra första matchen ändå måste jag säga

Skribent

Intressant förstadag börjar gå mot sitt slut, max två kartor kvar i dagens sista match NRG - FaZe.

Att Renegades och MVP PK blev utslagna i två raka matcher utan att vinna en karta är det ingen som höjer på ögonbrynen åt, det har däremot varit en del andra skrällar. Den kanske största skrällen är att imorgon så kommer världens andra och tredje bästa lag mötas i en bo3 för att vara kvar i turneringen. Det är alltså ENCE - Vitality jag pratar om som ska mötas i en elimineringsmatch. ENCE förlorade mot Heroic och Vitality fick se sig besegrad av NiP.

Fnatic lyckades också till slut stänga matchen mot MIBR och kommer fortsätta i Upper bracket mot Astralis imorgon.

Dagens facepalm måste gå till S1mple som försökte avgöra första kartani bo3-matchen mot Liquid med en kniv vid ställning 15-11 och 3v1. S1mple missar kniven, Liquid vinner rundan och tar sedan kartan efter övertid och vinner matchen med 2-1 i kartor. Hade NaVi vunnit första kartan så hade de kunnat vunnit matchen och spelat vidare i upper bracket på fredag men istället så blir det lower bracket och elinimeringsmatch mot FURIA imorgon. Här kan ni se klippet. Det ska dock tilläggas att S1mple är överlägsen gällande K/D och rating under matchen, men just en sådan här sak tar ju udden från vilken prestation som helst tycker jag.

Svenskmatcher imorgon:
Astralis - Fnatic Upper bracket semifinal bo3 kl 15.30
NiP - Heroic Upper bracket semifinal bo3 kl 19.00

Om Faze förlorar mot NRG i den pågående matchen så kommer de spela mot Mousesports i en lower bracket semifinal bo3 kl 15.30.

Som vanligt så spelas matcherna med rullande schema så blir det korta matcher innan så startar de matchen tidigare. Här är länk till matchsidan med matchtider som uppdateras löpande under dagen.

Till sist så kom ihåg att omgång 3 startar preliminärt 15.30 imorgon så ni måste satt ut era boosters tills dess.

edit: Jag måste säga att jag blev lite osäker när omgång 3 börjar och omgång 2 slutar. Det är ju ett relativt skumt format att ha olika omgångar på, och vi ska ju hinna med 7 omgångar

Medlem

Bra första dag för NIP och Fnatic! Astralis bör dock vara för svårt för Fnatic men de får en chans till.
Faze lär åka mot Mousesports och då har redan två spelare försvunnit för mig...
Trodde mer på Renegades då deras bracket inte var det svåraste.

Riktigt sevärda matcher hittills hur som helst.

Medlem

självklart möter navi nip imorgon, mitt lag är kört!

Medlem

Jag vill tacka för en god match, även denna gången. Det var en hel del intressanta matcher och det ska bli riktigt kul att se hur det artar sig inför kommande turneringar och så småningom Majorn i Berlin.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Skribent

Jo, det var en bra turnering - i alla fall det jag hann se. Varit mycket annat under veckan så inte kunnat se så mycket som jag velat. Liquid fortsätter dominera och ZywOo fortsätter imponera. Största frågetecknet efter turneringen är var ENCE egentligen hör hemma i rankingen för det här var långt ifrån godkänt. Ett annat frågetecken är vad MIBR ska ta sig till för att få fart på laget och om Coldzera dessutom ska lämna så ser det inte så ljust för den brasilianska femman. NaVi ser intressanta ut och det ska bli roligt att se om de kan fortsätta utvecklas och spela ihop sig lite mer med Boombl4 (uttalas boomich för de som inte vet).

Det ska bli intressant att se hur lagen förbereder sig inför majoren, som är nästa stora turnering. Det går ett par turneringar innan, bl.a. en Blast Pro Series nu till helgen och även IEM Chicago 18-21 juli men dessa känns lite avslagna. Visst kommer båda turneringarna ha någon/några bra matcher men på det stora hela så är det lite som lugnet före stormen nu innan majoren i augusti - september.

Angående majoren så har vi en väldigt intressant kvalturnering på ingång, 17-21 juli närmare bestämt, och där har vi svenskt deltagande i form av Fnatic och Ancient samt Maikelele i laget "NoChance". Motståndet är tufft med både Mousesports och North som är med och slåss om de två direktplatserna in till majoren. Tredjeplacerade laget har en sista chans att ta sig till majoren och övriga fem lag får försöka igen nästa år

Nog om annat, vi hade ju en fantasyliga också med totalt sju deltagare. Personligen så måste jag erkänna att NEO inte var det bästa valet - han slutade på -151 och förstörde alla mina chanser till en respektabel placering. Jag tröstar mig med att jag dock var den näst bästa rolepickern .

Vi har följande slutställning:
1: @Belfry med laget "KomIgenDetBlirKul"
2: T1 med laget "Trollmupp"
3: richonpeers med laget "Higresolution" (@Gneiss)

Eftersom det var en storturnering så körde vi tre priser:

  • Steamvoucher 10€

  • Viaplaykod 3 månader film och serier (OBS bara nya konton)

  • DVD-film och kexchoklad i brevlådan

Grattis till vinsten @belfry! Välj ditt pris

Medlem

@Shadee: Jag väljer gärna steam voucher, går nog fynda något innan rean slutar!


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

1
Skriv svar