Google Stadia-spel inte billigare än konsolspel

Robot
Google Stadia-spel inte billigare än konsolspel

"Jag vet inte varför det skulle vara billigare"

#google, #playstation, #stadia, #switch, #xbox


Medlem

Hmm visste inte att upplägget skulle vara så. Tror inte den modellen kommer slå igenom. De skulle behöva välja antingen eller. Jag tror inte folk är intresserade av att BÅDE ha en prenumerationskostnad + fullpris på spel. Lite som att man på Netflix skulle behöva köpa filmen eller tv-serien också utöver månadskostnaden.

Edit: Ah my bad läste lite fort, det är bara premium med 4k som kostar 100 kr / månad + att där ingår det några gratisspel. Tackar för info @eld. Då är det inte så illa som jag först tyckte


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

eld
Medlem
Skrivet av Milky_81:

Hmm visste inte att upplägget skulle vara så. Tror inte den modellen kommer slå igenom. De skulle behöva välja antingen eller. Jag tror inte folk är intresserade av att BÅDE ha en prenumerationskostnad + fullpris på spel. Lite som att man på Netflix skulle behöva köpa filmen eller tv-serien också utöver månadskostnaden.

Stadia kommer inte ha en månadskostnad, det är deras premiumpaket som har en månadskostnad.

Medlem

Ååå så kostar lika mycket men jag får inget spel jag kan spara... vet inte varför men det här känns som en riktigt usel idé.

CFW
Medlem

Kanske av naturen och evolutionen oundvikligt men... det var bättre förr. Avskyr modellen "games-as-a-service".

Medlem
Skrivet av Esri:

Ååå så kostar lika mycket men jag får inget spel jag kan spara... vet inte varför men det här känns som en riktigt usel idé.

Jag tror inte heller på Stadia men principen är inte konstig. Exempelvis; ingen Steam-användare äger sina spel heller. Man köper endast rätten att nyttja mjukvaran.

Men jag trodde inte på Steam när det lanserades, så uppenbarligen är jag inte en bra business-cat.

Medlem

"Jag vet inte varför det skulle vara billigare"

Jag vet inte varför jag skulle vilja använda er tjänst.


signatur

I drank what?

Redaktör

FZ och alla kunniga, krävande gamers här är väl inte riktigt rätt målgrupp för Stadia (eller någon streamingtjänst). Det låter dock vågat att förlita sig på att tillgängligheten och lågt/inget startpris ska vara nog för att motivera fullpris för spelen - man får ju tro att kvalitén blir lägre. Spännande med storsatsning från Google hursomhelst, de lär i alla fall ha severkapacitet nog.


signatur
Medlem
Skrivet av Chiefen:

Jag tror inte heller på Stadia men principen är inte konstig. Exempelvis; ingen Steam-användare äger sina spel heller. Man köper endast rätten att nyttja mjukvaran.

Men jag trodde inte på Steam när det lanserades, så uppenbarligen är jag inte en bra business-cat.

Sant till viss del, men din licens går inte ut, och utifall att steam skulle gå under så har dem en skyldighet att du ska kunna ha kvar dina spel och att steam kravet tas bort.

Med Stadia har du inte ens spelen nedladdningsbara. Så utifall att allt går åt pipan så kan du inte ens dra ned dem på hårddisken som det är nu.

Vi får väl se, Stadia är både intressant och inte samtidigt för mig.

Inaktiv

Ett attraktivt pris är ett bra sätt att marknadsföra tjänsten. Varför ska vi annars skaffa Stadia?
För de högre latenserna, artefakterna i videokomprimeringen och 60fps låset?
Nåväl, vi får se vad marknaden tycker. Även om Stadia kanske inte blir den streamingtjänst som tar över spelmarknaden så tror jag denna teknik framtiden.

Medlem

Sååå, ett slags "Steam"-liknande upplägg som funkar till alla plattformar men som kostar pengar och inte har spel-reor?

Medlem
Skrivet av Winzi:

Sant till viss del, men din licens går inte ut, och utifall att steam skulle gå under så har dem en skyldighet att du ska kunna ha kvar dina spel och att steam kravet tas bort.

Med Stadia har du inte ens spelen nedladdningsbara. Så utifall att allt går åt pipan så kan du inte ens dra ned dem på hårddisken som det är nu.

Vi får väl se, Stadia är både intressant och inte samtidigt för mig.

Också sant till en viss del. Steam har ingen sådan skyldighet. Däremot har Gabe sagt att man vill tillhandahålla ett tidsfönster för möjligheten att ladda ner arkivet innan tjänsten stänger.

Medlem

Det lät inte alls bra. Doftar flopp om den affärsmodellen.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Visst blir det som om vi då istället "hyr" deras monsterdator för 99kr i månaden för att spela våra köpta spel på? Några spel följer visserligen med, men risken för input-lag och andra eventuella problem som har med uppkoppling att göra, gör mig mer och mer tveksam. Men vi får nog vänta med att döma produkten innan den är här. Kanske blir skitbra.

Medlem

Poängen med Stadia är inte att man får billigare spel utan att man slipper köpa monsterdator eller dator överhuvudtaget.

Medlem

Alla dessa prenumerationer äter ju av ens bankkonto till slut. Det gäller att hålla koll. Själv betalar jag hellre en större summa när jag känner att jag har råd. Om man jämför Stadias månadskostnad med livslängden på nuvarande generation konsoller så bör det ligga nära 7000kr i dagsläget. Tror min releaseutgåva av PS4 gick på 5000kr och sen har de ju blivit billigare med åren. När en ny generation kommer kan man sälja den gamla, spara eller ge till en polare eller familjemedlem.

Stadia ska vara "framtiden" men det för tankarna till den här gamla godingen som man kunde hyra på den lokala järnhandeln.

Gen
Medlem
Skrivet av Krisum:

Alla dessa prenumerationer äter ju av ens bankkonto till slut. Det gäller att hålla koll. Själv betalar jag hellre en större summa när jag känner att jag har råd. Om man jämför Stadias månadskostnad med livslängden på nuvarande generation konsoller så bör det ligga nära 7000kr i dagsläget. Tror min release utgåva av PS4 gick på 5000kr och sen har de ju blivit billigare med åren. När en ny generation kommer kan man sälja den gamla, spara eller ge till en polare eller familjemedlem.

Stadia ska vara "framtiden" men det för tankarna till den här gamla godingen som man kunde hyra på den lokala järnhandeln.
http://spel.blogg.bt.se/wp-content/uploads/sites/270/2018/06/...

Flashback deluxe! Minns att jag hyrde N64 eftersom mamma inte ville köpa det till mig

Medlem

Baldurs Gate 3 är iaf ett måste-köp för min del!

Medlem
Skrivet av Kixo:

Poängen med Stadia är inte att man får billigare spel utan att man slipper köpa monsterdator eller dator överhuvudtaget.

Jag förstår inte hur folk kan klaga över att du får spela 1080p i ultra-settings helt gratis. Utan konsol eller annan skit.
Spela inte/betala för premiumtjänsten 4k om databegränsning eller kostnaden av 100kr i månaden är så stor då.

Medlem

Jag har inget problem med att betala för digitala spel, köper alltid digitalt till Xbox switch och Steam. Jobbigt att hålla på och byta skiva ju!😛 Dessutom kräver ju många spel idag internet för att kolla licensen på spelet och skulle de stänga ner det i framtiden så kommer ju inte skivan funka ändå. Men köper man digitala spel så följer de ofta med abbonemanget till nästa konsol. Så om nästa konsol inte skulle ha skivläsare blir det ju inget bra om man köpt spelet på skiva.

Medlem

Jag säger så här, alaways online har fått ett ansikte......


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av Chiefen:

Också sant till en viss del. Steam har ingen sådan skyldighet. Däremot har Gabe sagt att man vill tillhandahålla ett tidsfönster för möjligheten att ladda ner arkivet innan tjänsten stänger.

Ah, jag hade missförstått vad som hade sagts om vad de var tvingade att göra och vad de sagt att de ska göra ut i fall att.
Vad som sagts är att OM Steam skulle stängas ner så kommer först en patch till spelen som gör att Steam inte längre krävs och att man också har en tid framöver att ladda ned de titlar man har aktiverade i sitt bibliotek.

Vi får väl se också hur pass stabilt Stadia faktiskt är när det kommer, det gäller ju att deras uppkoppling pallar trycket och at både in och ut från respektive användares ISP inte strular.

*Edit: Feta fingrar på telefon -_-

Medlem
Skrivet av Chiefen:

Jag tror inte heller på Stadia men principen är inte konstig. Exempelvis; ingen Steam-användare äger sina spel heller. Man köper endast rätten att nyttja mjukvaran.

Men jag trodde inte på Steam när det lanserades, så uppenbarligen är jag inte en bra business-cat.

Sure, så är det. Fast även när de tar bort spelet ifrån Steam så brukar de som har köpt det kunna fortsätta ladda ner det. Så länge som detta fungerar på liknande sätt så kan det vara ok, men som det låter så när spelet inte finns längre så kommer det inte längre gå att streama.

Oavsett så har jag svårt at se att detta kommer fungera riktigt bra, de kommer inte undan problemen med latency, vissa sorters spel kommer säkerligen fungera bra medans andra kommer fungera katastrofalt.

Medlem

Vi får nog finna oss i tanken om att Stadia inte är avsett för oss. Tanken är rimligtvis att öppna upp en ny marknad för de som inte är insatta i spel, inte vill köpa en konsol eller en dyr dator, inte har råd att köpa etc.
Om Erik Eriksson som inte ens äger en stationär dator eller en konsol vill spela exempelvis AC:Odyssey vid sin TV för en förhållandevis låg kostnad, kommer inputlag inte vara ett problem, det kommer nog inte ens vara på kartan för en person som inte vet något om det.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

"Jag vet inte varför det skulle vara billigare"

Då är valet enkelt: Fortsätta köpa spel på skiva eller kasset.

Medlem

Inget med Stadia tycker jag låter bra. Hade Google också kommit med en konsol som kunde dra nytta av Streaming servicen hade det varit bättre. Jag tror att Google stänger av Stadia 12-18 månader efter launch.

Medlem

Jag provar gärna, Google- men då ska jag ha bra betalt.

Medlem

man streamar inte spel på gamepass, man laddar hem dom.

Medlem
Skrivet av ebackman2:

Jag förstår inte hur folk kan klaga över att du får spela 1080p i ultra-settings helt gratis. Utan konsol eller annan skit.
Spela inte/betala för premiumtjänsten 4k om databegränsning eller kostnaden av 100kr i månaden är så stor då.

Inte ens surround ljud, endast stereo om du inte betalar för tjänsten. Bara det gör upplevelsen avsevärt mycket sämre än en bas nivå konsol. Samma sak med HDR stöd, även om det kanske inte gör lika mycket.

Medlem

Playing the first level of Doom, for example—the training level—I died five times. Five! I never die on the first level these days when playing at home, at least on the default difficulty. The problem is that the latency caused me to repeatedly aim past possessed engineers, soldiers, and imps. Aim, click, boom! I missed. Then I'd overcorrect. Click-boom-miss again. That's a great way to waste shotgun ammo.

-PC Gamer

Vill ni testa själva, så ladda ner input-lag-simulator och spela lite:
https://phil-sa.itch.io/input-lag-simulator
(25MB)
Sätt in ett värde på 166ms och testa, det är värre än man tror!

12
Skriv svar