Den officiella presentationstråden

Skägg.
10 Chambers

Hej, jag heter Quake och gillar Calle.

37 år, två barn (10 och 8 år gamla) och fru. Född, uppväxt och boende i Stockholms södra förorter. Ibland blir jag storstadsdryg. Förlåt.

Fick låna ett NES av morbror någon gång på mitten av 80-talet och ibland fick jag hänga med till arkadhallar med honom. Han förstod inte varför jag hellre spelade Double Dragon eller Cave Brothers istället för flipper, där kunde man ju vinna extrabilagor och lira länge för en femma. Jag var torsk redan då, vilket gjorde mig superledsen när han behövde ta med sig konsolen i en flytt. På något sätt lyckades dock min mor skaka loss slantar så vi kunde köpa ett eget. Hon hade nämligen blivit lika torsk på Mario och Zelda, ritade upp hela Hyrule på flera sammantejpade ark från ett rutat ritblock.

Sen blev det SNES och när det var dags att fylla 15 fick jag välja mellan en moppe och en PC, via det fantastiska hemdatorprogrammet på 90-talet. Gissa vad jag valde? Och gissa om mor blev nervös när det första jag gjorde var att slita ut hårddisken och springa över till en kompis för lite privatkopiering.

Resten av 90-talet ägnades åt odödliga klassiker såsom C&C, Day of the Tentacle, Diablo och såklart Quake. Minns fortfarande hur jag meckade config-filen för att få till mus-styrning (mouselook?) och direkt tokspöade en polare som hade sin dator över på pojkrums-LAN.

I början av 2000-talet blev det mest CS, kom in någonstans i 1.3, och började också skriva nyheter åt Counter-Strike.nu, genom polaren Robin. När han gick över till Fragzone, och därmed skulle få åka på Dreamhack gratis, följde jag efter. Man fick ju dessutom en riktigt ball epost! Kommer ni ihåg hur man höll på med olika alias-tjänster?

Under tiden jobbade jag som vikarie-vaktmästare, växeltelefonist, it-support och säljare. När John för tio år sedan ringde och frågade om jag ville jobba heltid med FZ var dock svaret enkelt.

Idag lirar jag fortfarande gärna snabba shooters men också gärna mindre spel med lite mer djup.


signatur
Medlem

Fan Calle, fick mig nästan att gråta på grund av din lycka i livet.

Medlem

Tjena,

Kalle heter jag, 28 år gammal. Uppvuxen på landet utanför Jönköping. Har sedan dess flyttat in till Smålands metropol.

Intresserade mig för gaming mycket tidigt, minns att det första som jag spelade på var den allra första versionen av Nintendo Gameboy, med Super Mario Land och Dr. Mario som första spel.
Inom kort fick farsan köpa ut en PC från sitt jobb och sen dess spelar jag majoriteten på PC.

På PC var mina första spel DOOM, Lemmings och Colin McRae Rally 1. Minns att DOOM var lite för läskigt att spela själv, så jag satt gärna bredvid medans farsan slaktade monster i mängder. Animationen på pumphaglet är ett av de minnen som verkligen ligger nära spelhjärtat och kör sporadiskt igenom Ultimate DOOM lite då och då för att återuppleva ett av de första spelen i min gamingkarriär.

Andra spel som jag minns från min ungdom som spenderades många timmar i är:

- Age of Empires II
- Super Mario 64
- Worms Armageddon
- GTA 2
- NHL 97
- Total Annihilation

I dagsläget spenderas många timmar i World of Warcraft, som varvas med allt möjligt. Mycket Civilization V, Binding of Isaac: Rebirth och allt som Rockstar släpper.

Jobbar som teknikkonsult, fiskar så fort tillfälle ges och plöjer serier om och om igen.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Andreas heter jag, en glad kille som aldrig slutat att älska att spela. 26 år, är inte speciellt aktiv utan är nog mer utav en "lurker".

Min spelkarriär startade, som för många andra som är födda tidigt 90 tal, på SNES. Turtles in Time, Probotectors, Super Mario, etc. Därefter har jag alltid hållit mig uppdaterad. PC tog över när jag fick händerna på Counter-Strike. Jag spelade febrilt, såpass mycket att jag 2011 deltog i vad som nästa år skulle kallas för SM i Stockholm på Inferno Online. Jag spelar mest för att tävla antar jag. FPS är den absoluta favoritgenren. På senare dagar har jag ständigt eftersökt det perfekta MMOFPSRPG spelet, då jag av livets uppväxt inte längre har tid att vara "bäst" i spelen jag spelar. Så det har blivit mycket Destiny, The Division och deras uppföljare. Jag gjorde en rejäl satsning på Overwatch när det släpptes - jag krigade ständigt om top 500 placeringar i laddern som support i flera säsonger. Efter det har jag typ lagt "satsandet" på hyllan. Nu mainar jag Destiny 2, där kan ni hitta mig i PVP klanen Nordic, fortfarande krigandes bland top 1% ;). Det jag gör när jag spelar speglar min personlighet - jag avskyr att förlora och älskar att förbättras. Det har varit privilgerande att ha råd och tillgång till teknik som gjort att jag har kunnat tävla hemifrån - hur jag vill, när jag vill.

Testpilot

Varning!! På tok för lång men kan vara kul iallafall.

Jag heter Mikael till vardags och är en strax (om 1 vecka) 48 årig gamling.
Återinflyttad-Dalmas, har sambo , bostadsrätt och 2 katter istället för barn samt glor på ofantligt mycket Tvserier och en del film på fritiden. Bryter av med att läsa böcker som en tok på semestern. Läste massor av böcker då jag växte upp. Mest science fiction och senare fantasy på engelska. Ser fram emot både Stiftelsetrilogin serien och Wheel of time tv-serierna som är på gång.

Privat jobbar jag som IT allt-i-allo-support på ett större företag och har gjort liknande jobb sen slutet av 90 talet.

Jag började spel-karriären med att vi hyrde den facila konsolen Vectrex ett antal gånger.
(En grym spelenhet där man fick färggrafik genom att sätta dit plastfilter över skärmen)

Både grannbarnen och vår familj byttes av att hyra dessa grymma enheter och efter det var det kört.
Tjatade hål i huvet på farsan så han köpte en billig konsol med några enkla Pong-liknande spel på men det räckte ju inte. Minns att jag o kompisarna åkte till en granne som hade Commodore Vic 20 och spelade Scramble som tokar.

Några år senare hade jag tjatat och sparat ihop till en Commodore 64 och på den vägen fortsatte det.
Vi swappade spel på kassetter och efter ett antal år såldes den gamla trotjänaren och Amiga 500 kom in i bilden. På Amigatiden så blev jag inblandad i demo och ”scenen” och började byta disketter med folk över hela världen. Hade tom en kille i Australien som jag bytte med.

En rolig anekdot från den tiden:
Jag swappade Amigaspel med en kille i Göteborg. Vi skickade så ofta att posten hade koll på våra paket och ibland tyckte vi det var roligt att skriva nåt annat än namnet. Jag skrev då nåt i stil ”till xxx puckot” och sen adressen till killen. Nån vecka senare ringde polisen upp (man skickade alltid med returadress i sina utskick så de fick namn och nummer därifrån)
De frågade: Hade du nåt viktigt i ditt paket. ”nää, det var bara datorprogram host host” ”Ja vi hade bombskyddet här som sprängde ditt paket med disketter ” Posten hade skickat det till fel adress på samma gatulänga och det var ett Sjukhus som låg där. De trodde 10 disketter 3.5tums att det var en bomb då de röntgat paketet!! OEEPS!!

På C64 och Amigatiden då blev jag med i en del demogrupper som jag inte minns namnen på nu men på slutet av karriären vad jag med i Triad som ändå var ganska stora.

Efter det så gick man över till PC och då i den vevan så startade jag en BBS. Den blev ganska stor med tiden och hade faktiskt 3 ingående telefonlinor. Kördes på 2st 386 datorer och en 286 dator. Swiftlink för ett senare byte till Sadistic var namnet. Ganska unikt att polarna och jag faktiskt tillverkade ett eget BBS-program, jag var mest med på design-delen då jag inte kan koda.
Det var under den tiden jag lärde mig den hårda vägen att skruva datorer då man kopplade friskt och en del saker brann.

Rolig anekdot 2:
Mina 15 minuter i rampljuset 94.
https://www.internetmuseum.se/tidslinjen/bbser-och-scenen/

Här i videon får man se en tungt nedklippt version av det de filmade hemma hos mig och kompisarna. De förstod inte ens hälften av det vi berättade Det är jag som är berättarrösten över det mesta som har med BBSer att göra.

Spelmässigt så var jag fascinerad av Elite både på C64 och Amiga och stolt innehavare av titeln Elite i bägge iterationerna. Men är lika stolt över att varvat high score räkneverket på spelet Ye ar Kung Fu.
Började med äventyrsspel som Monkey Island , Larry spelen, alla Sierra spel som fanns och rollspel som Champions of krynn, Eye of the Beholder och Lands of lore. Dock inte främmande att kicka igång Doom då det kom på PC och man snabbt införskaffade sig ett 3dFX Orchid grafikkort för att gibba monster i Quake. Baldurs Gate var ju en sensation och Command & conquer spelades flitigt under åren.

Jag har aldrig fastnat för konsol-spelande även om jag minns spel på både en Intellivision och att Nintendo classic snurrade i trakterna. Jag kom långt i Punch Out och knockade Tyson. Under senare år har jag försökt komma in i det hela men har alltid tröttnat på hur inlåst man blir och har aldrig vant mig vid spelande med handkontroll. Antar att gamla gubbar har svårt att sitta.

Numera spelar jag många typer av spel där jag varvar open-world action med mer strategi som Xcom 2, 4x spel som Endless Space 2 med äventyrsspel i en salig röra beroende på vad som verkar intressant och mitt humör.

Märker dock att reaktionsförmågan kanske inte är på topp då man lirar spel som Rage 2 och Middle Earth Shadow of War. Favoritgenre är nog rollspel där Witcher 3 är den lysande stjärnan på min himmel.

Har hängt på FZ sedan länge då sajten hette Fragzone och hade bra speed på sina demos och patchar. Har bloggat mycket, skrivit medlemsrecensioner och nu på slutet också testpilotat saker åt er.

Mitt användarnamn överensstämmer till mycket stor del med mitt verkliga namn.
Jag är just idag 31 år gammal och har mitt ursprung i metropolen Huskvarna, pärlan vid Vätterns södra strand. Men idag är jag förlagd i en liten stuga strax söder om Stockholm.

Utbildade mig till sakletare och dödgrävare (fil. master), har högskolepoäng i det mesta, har varit engagerad i Försvarsmakten sedan 2008, arbetat som grafiker, arbetat som historiker, arbetat som produktutvecklare, arbetat som Social Media Manager, forskat och gnetar fortfarande på ett par vetenskapliga artiklar, har ett hemligt meme-konto på Instagram och är nu dagligen verksam inom den svenska försvarsindustrin.

Började spela julen 1995 efter att ha fått ett Sega Megadrive II (istället för det SNES jag egentligen önskat mig) i julklapp. Tog fart "på riktigt" efter att jag fått ett Nintendo 64 och Legend of Zelda: Ocarina of Time (fortfarande det spel jag kör igenom minst en gång om året). Även om jag hållit fast vid Nintendo i nästan alla år (till och med ansvarig för det gamla Nintendoforumet när det begav sig) så är jag väl till större delen en PC-spelare. Det är först i vuxen ålder (d.v.s. en rikare ålder) då jag köpt på mig en hel del konsoler.

Det grundläggande för mig när det kommer till ett bra spel är att det ska finnas en riktigt bra handling. Utan en bra handling tröttnar jag. Jag lutar därför aningen mer mot RPG som min favoritgenre.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Harakiri:

En rolig anekdot från den tiden:
Jag swappade Amigaspel med en kille i Göteborg. Vi skickade så ofta att posten hade koll på våra paket och ibland tyckte vi det var roligt att skriva nåt annat än namnet. Jag skrev då nåt i stil ”till xxx puckot” och sen adressen till killen. Nån vecka senare ringde polisen upp (man skickade alltid med returadress i sina utskick så de fick namn och nummer därifrån)
De frågade: Hade du nåt viktigt i ditt paket. ”nää, det var bara datorprogram host host” ”Ja vi hade bombskyddet här som sprängde dit paket med disketter ” Posten hade skickat det till fel adress på samma gatulänga och det var ett Sjukhus som låg där. De trodde 10 disketter 3.5tums att det var en bomb då de röntgat paketet!! OEEPS!!

Haha, tack för den historien! Min dag blev precis lite roligare.

Medlem

Är en 35 år gammal kille från Västerås. Har haft ett kaosartat liv full med olagligheter som jag lyckligtvis tagit mig ur sedan 6 år tillbaka. Som jag skrev i en annan tråd (om piratande) så är inte min moraliska kompass världens bästa och jag jobbar på den hela tiden. Den har dock blivit ljusår bättre jämfört med tidigare liv. Har kommit till en punkt i livet att jag vill starta familj. Har inga barn sedan tidigare.

TV-spelen har följt mig under livets gång. Började 1988 då farsan köpte en Nintendo 8-Bit konsol där Super Mario Bros och Ice Climbers följde med. Fastnade direkt i spelens världar. På tidiga 90-talet köpte farsan en SEGA Mega Drive i Stockholm genom Gula Tidningen med över 20 spel. Sedan blev det Nintendo 64 år 1997. Efter det började jag köpa mina egna konsoler där PlayStation 2 tog över N64an. Sedan har det rullat på med konsoler. Anser att GTA 4 är världens bästa spel genom alla tider med sin mörka story om Nico Bellic och den sköna tyngre bilkörningen. Som #2 kommer Super Mario 64 och #3 är The Witcher 3 i "best of" listan.

Lyssnar på thrash metal och black metal musik. Slayer, Dimmu Borgir, Metallica, Pantera, Sepultura, Mayhem, Watain. Gillar även GOA-Trance musik där den israeliska gruppen Astral Projection är grym. Även gruppen Chi-AD är bra. Destination Goa samlingsplattorna är tunga. Eller Goa Head albumen. Den gamla rap gruppen N.W.A är helt ok också men lyssnar sällan på de längre.
Älskar att kolla på film även, speciellt skräckrulle där spöken och demoner föredras framför vanliga människor som mördar.
Just nu håller jag på att ta mitt första körkort för bil. Har tränat karate tidigare i livet och håller nu på med thaiboxning aka. muay thai. Lirar även fotboll med ett kompisgäng 1 gång i veckan. Det blir även gym och löpturer. Träningen är viktig för att få mig att må bra.

/Tack för mig.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Mathias 42 år från Örebro.

Började spela NES och Sega Mega drive på 80-talet. Även lite C64 och Vic20 hos kompisar. Första egna datorn blev en Amiga 500 när jag gick i sjuan -91. Strax efter lumpen -97 blev det PC och första spelet jag köpte var Age of Empires. Det har sedan dess blivit de flesta spel i 'Age' serien samt alla Command & Conquer spel. Fick ner mig i wow-träsket när det begav sig och slutade spela strax efter warlords expansionen då jag kände att det inte var samma spel jag fastnat för.
Bodde i Sthlm i 14 års tid och flyttade tillbaka till Örebro för ca 3 år sedan med min fru (som också är gamer). I samband med flytten så insåg jag att min dåvarande dator sjöng på sista versen. Hade länge varit sugen på att spela Destiny och köpte mig därför en PS4. Min fru som inte alls var sugen på Destiny provade i några timmar och detta slutade med att vi köpte en PS4 till henne också den dagen. Har sedan dess kört en himla massa olika spel. Har över 100 spel I mitt ps4 bibliotek. Kör många spel samtidigt annars tröttnar jag. Medans min fru kör ett spel tills hon får platinum innan hon byter.
Finns på PSN som Sinister_eyes om någon behöver en player 2 (eller fler) till något spel. Ni ser i min lista av spel vad jag spelar.
/M

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av delli:

Fan Calle, fick mig nästan att gråta på grund av din lycka i livet.

Äh, det finns gott om saker i mitt liv du skulle vilja slippa också


signatur
Redaktör
Skrivet av hannes.theorell:

Mitt användarnamn överensstämmer till mycket stor del med mitt verkliga namn.

Vad i... mitt med!!!


signatur
Medlem

Halloj Christoffer heter jag och är 24 år.

Stockholmsbo som jobbar med Escaperooms och även med värdetransports övervakning, inte så spännande som det låter.
Har varit ganska bortskämd med spel under min uppväxt antar jag. Lirade mest PS1 och NES som kid men har även ägt N64, PS2, Wii, Xbox och massa olika varianter av game boys etc.
Maplestory, WoW och Halo 3 var de spelen jag verkligen geekade galet när jag var yngre men nu för tiden lirar man mest SP spel.

Några av mina favoriter är:

Mass Effect Trilogin (Denna serie är fortfarande enligt mig några av de bästa spelen någonsin)
The Witcher 3
Final Fantasy VII och X
Bayonetta Serien
Telltales Walking Dead

och mina absolut favorit spel som nästan är som skräddarsydda för mig är Soulsborne spelen. Älskar alla dem och varje gång FROM visar något nytt blir jag väldigt hyped. Elden Ring är något jag VERKLIGEN ser fram mot.

Tack för mig!

Medlem

Tjo!

Emanuel heter jag kallas för Manne. 37år har två barn, sambo, 2 katter, egen företagare.

Började spela NES slutet på glada 80 talet mest Mario, Zelda, Troja tex. NES höll i sig ett bra tag men farsan har alltid köpt det nya när det kommit ut på marknaden. Så har nog haft alla "vanliga" konsloler tex NES,SNES,SEGA,Nintendo 64, Dreamcast och hela vägen fram till PS4 pro nu, även haft både Atari och Amiga där spelades det väldigt mkt.

Nu spelas det rätt mkt med men mest PC dock. Gillar dock SNES mkt än och blir en hel del där än.

Håller mig mkt till de "kvanliga spelen" (wow, lol, d3) förmodligen för kompiskretsen är väldigt stor där och den socialabiten är väldigt kul.

Bor i Småland uppvuxen i Jönköping bor några mil utanför nu.

Några favoritspel genom åren är
*FF7
*Skyrim
*LoL
*Borderlands
*Divinity 1-2
*GOW

Medlem

Jag heter Louise, är 23 år. Började spela tv-spel tack vare mina syskon som introducerade mig till diverse olika spel. Min storebror hade en Sega Mega Drive, Nintendo 64 och Playstation 2 som vi spelade mycket med och sen dess har jag inte slutat spela. Jag tycker mest om JRPGs och story drivna single player spel, jag lägger också ner många timmar på Overwatch. Min absoluta favorit serie är nog Kingdom Hearts, gillar ocskå Final Fantasy extremt mycket. Förutom spel tycker jag också om film, tv-serier, musik och att rita.


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Medlem

Namn:bent

Ålder: lastgammal

Plattform: nuförtiden ps4 och xbox, innandess mycket PC och innandess en mindre förmögenhet i arkadhallarna, innandess mycket konsoler och innandess c64, vic20, amiga 500.

Intressen: klockor, film, spel

Spelgenre: allt utom sportspel, favoriserar open world, rts och fps. Tidigare flyg/racing sim nörd.
Har 394 spel på ps4, 42 på xbox, 2 på datorn.... Och är trött på dem alla.

Gör på fritiden: spelar spel

Gör på arbetstid: letar nytt jobb

Gör utomhus: utomhus?

Bästa skillz: att hjälpa folk i spel

Övrigt: hunden är människans bästa vän


signatur

"High life on low budget"

Skrivet av Gregerory:

Ursprungligen från Nässjö.

Jag beklagar. Men det är som Engström har skrivit: "Lycklig den som är från Nässjö, ty vart han än i världen vänder kan han inte bli besviken"


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Jag beklagar. Men det är som Engström har skrivit: "Lycklig den som är från Nässjö, ty vart han än i världen vänder kan han inte bli besviken"

Haha, sant! Det är fan svårt att bli besviken utanför kommungränsen 😂

Skönt att se att beefen mellan Eksjö och Nässjö inte är ett nytt påfund.

Off topic... men http://flyttaintetillnassjo.blogspot.com/?m=1

Medlem

Hej, heter Christopher aka Nisse pisse päronpung

"Hej pä.."

TYST!

3.. just ja 31 år gammal från Westra Aros (Västerås). Fick min första konsol redan som 5åring, en Sega Megadrive. Har sedan dess ägt dom flesta konsoler, i dagsläget kör jag dock uteslutande på pc. Det som körts mest på senare tid har vart warframe och the witcher 3, funderar dock på att hoppa tillbaka in i FFXIV, känner att min Scholar saknar mig

Backloggens befriare
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

[…]Och gissa om mor blev nervös när det första jag gjorde var att slita ut hårddisken och […]

Puh.. Jag fick en kall kår och en röst i huvudet som skrek "NEEEEJ. INTE INTERNETSLADDEN I MODERMODEMET!!!"


signatur

Ad hoc addendum

Skribent

Till skillnad från TV-programmet så är den här texten skriven av personen på bilden. (Skäms om ni 30+ inte förstår referensen)

Fredrik här, 35 år gammal ett litet tag till och boendes i Uppsala sedan ett par år tillbaka. Jobbar som tjänsteman inom bygg. Förutom spelande så följer jag Liverpool i Premier League (ser 1-2 matcher om året på plats i Liverpool), gillar att laga mat, dricka whisky, fundera över diverse saker under långa promenader, kika på serier, skriva och gå på en och annan punkkonsert samt festival. Jag har lurkat på FZ länge innan jag ganska nyligen började skriva och vara aktiv på forumet.

Började med TV-spel spelandes C64 hemma men var så liten så kommer knappt ihåg. Spelandet då var mer en ursäkt för att umgås med storebröderna tror jag, men jag var så liten så de ville ju inte att jag skulle vara med och störa . De få gånger jag spelade själv så kommer jag ihåg att jag gick ur rummet så jag inte skulle störa bandspelaren när den laddade spelen . Gick dock tillbaka till C64 när jag var lite äldre och spelade sånt som Pool of Radiance, Last Ninja, Green Beret (Rush 'n Attack för er NES-folk därute), IK+, Giana Sister o.s.v.

Så som jag kommer ihåg det så var det när jag var 7-8 år som jag på riktigt kom i kontakt med spel jag faktiskt förstod mig på. Det var Mario Land och Tetris på Gameboy, som jag spelade hos en kompis. Han hade även ett NES där vi klarade SMB 3 flera gånger om dagen och senare även en Amiga där det var Speedball, Sensible Soccer, Space Crusade och Bobo som gällde för det mesta. Samma kompis hade även ett SNES med Rock n roll Racing, Super Mario World m.m.

Jag hade aldrig själv en egen konsol före jag hade lyckats spara ihop pengar nog att köpa en begagnad Sega Mega Drive i en sån där gammal TV-spelsbutik som fanns förut. Jag hade sålt majblommor, jultidningar och sådana saker så jag hade tillräckligt med pengar eller så la morsan till några slantar också - jag vet faktiskt inte. Fick välja två spel till min konsol och valen föll på Phantasy Star 2 och Fire Shark (man fick inte välja vilka spel man ville) men NHL 94 köptes snabbt därefter av mina storebröder. Innan jag köpte en konsol så hade jag och mina syskon ofta hyrt en Mega Drive med NHL 94 och hade turneringar och det var väl därför valet föll på Mega Drive för min del, sportspelen var så mycket bättre än på SNES. Blev sedan även en hel del Elitserien och FIFA. Jag var ganska ensam att digga Mega Drive över SNES och diskussionen då var inte helt olika lite mer nutida Sony v Microsoft, konsol v PC, Steam v Epic o.s.v.

Höjdpunkten på Mega Drive karriären måste vara Phantasy Star 4 och NHL 97. Båda spelen spelas faktiskt fortfarande lite då och då här i Uppsala. En rolig sak angående Phantasy Star 4 var att jag hade lyckats gneta ihop ~500 - 600:- och beställde spelet genom en TV-spelstidning. När spelet kom fram så var kassetten trasig. Spelet fungerade men kassetten såg bedrövlig ut. Jag ringde då och klagade och fick höra att spelet fungerade så då var det bra, jag var ju bara en liten spoling på ~12-13 år så vad kunde jag göra? Min storebror, som var 20+, blev vansinnig och ringde upp dem och skällde ut dem efter noter och då fick jag skicka tillbaka spelet och fick en ny fin kassett hem.

Efter den inledande konsolen så blev det dator och Playstation. Precis som Calle så leasade även min mor en dator genom kommunen och det var då PC-spelande kom in i bilden. Det har blivit många timmar och sena nätter med Counter Strike, Championship Manager 97/98, Heores 3 och Worms+ men även en del Quake, UFO:Enemy unknown, Doom, Pizza Tycoon m.m. På Playstation så fastande jag för JRPG och plattformsspel, då framförallt Final Fantasy, Wild Arms, Suikoden och Crash Bandicoot m.fl.

Sedan jag började tjäna egna pengar har jag köpt massor med konsoler och spelat en hel del spel på dem, men kommer alltid tillbaka till CS. Även om det blir några andra spel så köper jag mer än jag spelar och jag har en enorm backlogg som bara blir större och större.

Runt 2014-2015 så började jag följa CS:GO scenen aktivt och kom för något år sedan på att jag gillar att skriva så jag har på senare försökt kombinera mitt intresse för att skriva med mitt intresse för CS:GO. Ska åka på min första turnering i september när det är en major i Berlin. Varit sugen på att åka ett tag men alltid tänkt "I´m getting to old for this shit" som Roger Murtaugh gör i Dödligt Vapen filmerna men det skiter jag i nu, folk får väl tycka vad de vill. Hade förväntat mig att bli förlöjligad när man börjar prata e-sport med folk på samma sätt som man pratar fotboll och hockey men det verkar faktiskt vara ett acceptabelt intresse 2019, även när man pratar med folk som har märkesskjortor på jobbet .

Så. Det var min WoT, blir lätt många rader när jag väl sätter igång att skriva. Måste träna på att banta ner mina texter tror jag🤔 . I alla fall roligt att läsa era presentationer och hoppas ni orkade igenom hela min.

Skribent

Hej Johan var namnet.

Jag är 38 år, bor i Umeå med familjen. Har själv varit aktiv inom spelmediet, skrev artiklar och recenserade spel på Loading.se under många år. Förra året valde jag dock och lägga detta lite på is. I nuläget jobbar jag även på Kimura.se och skriver nyheter om kampsport och MMA, ett skrivjobb jag faktiskt får betalt för. Utöver det så har jag två andra sysslor på sidan om, BJJ-träningen som tar tid, kurser i självförsvar för tjejer och så familjen. Så även om jag gillar att skriva om spel kändes det som jag var tvungen att skära ned på något för att inte gå in i väggen, och när Loading lades ned och startades om kändes det för mig också som det var logiskt att gå vidare. End of an era helt enkelt.

Med det sagt så kanske jag går come back någon gång och tillsvidare ska jag åtminstone försöker recensera lite spel här på FZ som användare då jag fortfarande gillar att skriva, men då blir det under mina egna premisser och inte under någon deadline.


signatur

"Writer and Fighter"

Ala
Medlem

Alex heter jag, jag är lite av en on-off spelare. Älskar TV-spel och kulturen däromkring men är väldigt periodisk i mitt eget spelande.
Började med NES som vi hade hemma i många år. Köpte egentligen inget nytt förrns Gamecube kom (förutom en GameBoy Pocket då). Sen har jag inte köpt nått nytt, eget förrns nu när Switch kom ut.
Mellan konsolköpen har det blivit en hel del PC-spelande, oftast tillsammans med min bror med vilken jag spelat lite Wii, Xbox 360 och Xbox One också.

Annars är det mest musik, egen och andras, som gäller. Men också mycket film, TV-serier och litteratur.

Farornas Konung

Hej!
Heter Samuel Hermansson 44 år GAMMAL!! Bror till Keffkebab, som härjar en del här på Fz.se.
Första spelminnet är nog Jumpman eller Wizard som spelades på C64.
Min först köpta konsol (av mig med egna peningar) var PS1. Sen blev det allt efter det....Xbox, PS2, Gamecube, PS3, Xbox360, PS4 Pro och XboxOne X. Tillslut tröttna jag på konsolkrigen och köpte mig en PC!! Bästa spelinvesteringen jag gjort. Kör väl på konsol om det är exklusivt och bra, annars på PC.

Annars är jag mest en HiFi och Musik NÖRD!!

Favorit spel:
DayZ
Fallout 4
Forza Horizon 4
Goblin Commander
Half Life 2
Eternal Sonata
Enchanted Arms
Rock Band

Om det inte framgår av mitt användarnamn så bor jag i Jonsered.

NuZ
Testpilot

NuZ här aka. Johnny!
Är 32år ung, bor utanför Uppsala, jobbar i flygvapnet och började som många andra i min generation på SNES, Amiga och C64. Fick spelintresset av farsgubben. Älskar speedrunning.
Har ägt det mesta sedan dess och starkaste minnet är nog Super Mario på SNES tsm med farsan min och Sonic på Mega Drive i källaren med mina kusiner. Har mest spelat på PC och självklart massor av Quake men även Red Alert, Warcraft mfl. Har mer och mer gott över till konsol nu på äldre dar igen nu när barnen och familjen är prioriterad. PS4,Xbox och Switch dominerar mitt spelade nu för tiden. Det enda jag saknar på konsol är moddarna men kommer fler o fler av sånt också. Favoritspel är Mass Effect serien och Life is Strange spelen. Retro så är väl Yoshi Island i toppen. Älskar rollspel i alla dess slag och bra storydrivna spel. Men strategi går bra det med. Spelet jag speedrunnar just nu är RE2 Remake men har även bra tider i Sonic, Mass Effect, Dark Souls och Pewdiepie legend of the brofist.

Mvh


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

12
Skriv svar