Final Fantasy XIV - Officiella speltråden – Allmän diskussion / Guide / Spelare / Frågor

Medlem

Började själv spela igen efter ett "break" sedan 2015 (även då jag spelade ARR för första gången när guilden gick över till ffxiv från ArcheAge) och är helt fast i det nu igen. Vet inte varför jag letat så mycket efter ett nytt mmo på sistone (Bless någon?) när detta har varit mitt framför näsan på mig hela tiden.

Vart även glatt överraskad när denna tråden hamnade på första sidan ett par dagar efter man återupptog spelandet. Mycket väl skrivet och hoppas många ger detta spelet en chans, det är lite segt när man börjar med få saker på sina hotbars och en 2,5 sekunders global cooldown men den känslan försvinner ganska snabbt.

Quake-konnässsör

@Arzei: Oh, dancer alltså trevligt.

Verkar som vi får också en till ras, förutom Viera. Hrothgar, som verkar vara något att sätta "tänderna" i, hoho. Påminner lite om Kimahri Ronso från Final Fantasy 10, dock inte samma ras. Inte för att några Final Fantasy har något med varandra och göra men.

Nytt område: Lakeland (höll på skriva leklandet)

Ny stad: Eulmore & The Crystarium

Sedan har vi en ny liten mumsig trailer.

Quake-konnässsör

@Kamaon: Tog några timmar att skriva tråden, så alltid trevligt att tråden uppskattas

Tråddemonen
Testpilot

@almblad: Ska hjälpa dig att hålla denna tråd levande!

Medlem

I vanlig ordning så är Y'shtola fullkomligt badass i trailern utan att ens göra något.

Intressant att det inte blev någon ny episk ballad med Susan Calloway inför Shadowbringers, men å andra sidan så är det sällan fel med något nytt och jag tycker att de definitivt lyckas med hypefaktorn den här gången.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Quake-konnässsör

@Arzei: Susan Calloway är riktigt bra, skulle vara trevligt och höra henne live om nu Distant World kommer till Sverige igen, inom en snar framtid. Annars får man väl åka ned till Frankrike och gå på konserten där.

Hennes insats i i Heavensward med Dragonsong var riktigt bra.

Quake-konnässsör

Ihop med Final Fantasy XIV: Shadowbringers så kommer alla jobb att ses över och balanseras. Detta för att ta bort ett överflöd av ikoner i spelets hotbar. Det jobbet som verkar fått mest genomarbetning är Machinist, som verkar fått en total ändring.

Om snart en månad får man veta vad ändringarna riktigt implementerar.

Expansionen släpps den 2 Juli, 2019. Early access börjar den 28 Juni, 2019.

FINAL FANTASY XIV: SHADOWBRINGERS Benchmark Trailer

FFXIV: Shadowbringers - Hrothgar Emote Preview

FFXIV: Shadowbringers - Viera Emote Preview

Tråddemonen
Testpilot

Inför release så kommer jag och @almblad att spela expansionen. Om det är några andra medlemmar som skulle vilja spela över discord så hör av er här i tråden.

Medlem
Skrivet av Zimpan:

Inför release så kommer jag och @almblad att spela expansionen. Om det är några andra medlemmar som skulle vilja spela över discord så hör av er här i tråden.

Vilken server lirar ni på?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Quake-konnässsör

@marcus8958: Odin, tror det var på Light EU data center.

Tråddemonen
Testpilot

@marcus8958: Juste fasen, glömde skriva servern haha 😂

Quake-konnässsör

Ihop med Shadowbringer så kommer det ske ändringar på jobsystemet för samtliga klasser, Larry försöker sammanfatta då han har fått prova en testbuild av Shadowbringer expansionen.

Nytt jobb: Dancer (DPS):

Nytt jobb: Gunbreaker (TANK):

Tank ändringar (Warrior, Paladin, Dark Knight):

DPS Melee ändringar (Dragoon, Monk, Samurai, Ninja):

DPS Range Physical ändringar (Machinist, Bard):

DPS Range Magical (Dark Mage, Red Mage, Summoner):

Healer (Astrologian, White Mage, Scholor):

Medlem

Någon som vet om man kommer kunna byta till en av de nya raserna med fantasia potion direkt när SB kör igång?

Quake-konnässsör

@deathGasm: Det är inget som antyder på att man inte ska kunna göra det, har varit sugen på att spela bunnygirl ända sen jag körde FF12 för första gången. Börjar bli några år sedan.

Hedersmedlem

Jag har redan skapat en Viera i benchmarken som jag ska byta till när Shadowbringers kommer. Är så taggad på nya expansionen, har förhandsbokat för att kunna spela direkt den 28:e. Kommer förmodligen levla upp en Dancer också. Wie!!

Moderator | Testpilot
Skrivet av Gurt:

Jag har redan skapat en Viera i benchmarken som jag ska byta till när Shadowbringers kommer. Är så taggad på nya expansionen, har förhandsbokat för att kunna spela direkt den 28:e. Kommer förmodligen levla upp en Dancer också. Wie!!

Det fick mig att bli sugen att pröva! Diggade trailern.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag har skapat en viera i benchmarken och jag är nöjd! Frågan är om man kmr vilja stanna som det eller återgå till miq’ote efter ett tag 🤔😁

Medlem

Snyggt gjort. Spelat FF14 nu i 2 veckor så perfekt med lite nyttig info om spelet.

Quake-konnässsör

@Browing: Då har du många timmar med underhållning kvar. Vad tycker du har varit roligaste hittills?

Medlem
Skrivet av almblad:

@Browing: Då har du många timmar med underhållning kvar. Vad tycker du har varit roligaste hittills?

Tog precis 50 innan ja for iväg på semester å bara lvlat conjurer/White mage än så länge. Gillar miljön å communityn som finns inom spelet. Ska ge nig på heavensward delen nästa vecka hade ja tänkt.

Hedersmedlem

Imorgon börjar early access för Shadowbringers! Vilka kommer spela?

Medlem

Jag kommer att spela imorgon! Blir att levla upp som Gunbreaker!

Quake-konnässsör

@Gurt: yesh, imorgon smäller det. Får se om servrarna klarar av alla som ska in, semester fortfarande och matlådor a är i ordning så man kan spela utan att ta en allt för lång pasue.

Men remeber kids...

Medlem

Snart är det dags, hörni!! =D

Hedersmedlem

@almblad: Lägligt med semester! Jag har jobbat ikapp några timmar under veckan för att kunna gå hem tidigare idag och spela haha.

Kan dock inte bestämma mig för om jag ska börja med Fantasia, påbörja Dancer-questen eller köra main story. Men jag är väldigt taggad på de nya städerna så det lär nog bli mitt första mål.

Quake-konnässsör

Nästan som en liten farväl video för Stormblood nu när nya expansionen har kommit ut.

Medlem

Jag är en gammal WoW-veteran som tycker att FFXIV ser rätt intressant ut, om inte annat för lite mer komplex klassdesign. Jag har dock läst mig till att det är rätt svårt att ta till sig som helt ny och att levelingen är rätt seg/tråkig. Ska väl tillägga att jag mest spelar MMOs för raids och inte så mycket annat egentligen.

Om man egentligen när det kommer till kritan inte bryr sig så mycket om story, är detta ett spel som någon som jag kan tänkas gilla? Kan man lvl-boosta karaktärer?

Quake-konnässsör

@ShciZo:

Till endgame räknas trail (bossstrider), Extreme & Savage som är två olika svårigheter. Dessa brukar medföra försvårade mekaniker kontra de lättare versionen av bossarna, så gäller hålla gruppen i schack och alla ska veta vad de håller på med.

Det finns också 8- / 24-spelar raids. Länkar några äldre så ingen blir allt för spoilad, då de äldre inte spelas längre. Jag kan själv inte lägga in några kommentarer på dessa då jag inte har provat dessa, då jag blev precis klar med Stormblood så kom Shadowbringer ut och alla rörde sig vidare mot den senaste expansionen.

Det finns sätt att ge sin karaktär en puff upp i levlarna, till level 70 (80 är max i Shadowbringers), dessa puffar går att köpa på Squares hemsida (MogStation) och kostar cirka 22€ per job. (se bifogad bild)

Men jag skulle rekommendera att prova på spelet först innan man investerar pengar i det, då man kan spela gratis upp till level 35 i alla jobb utan att behöva betala något alls. Det är heller inte något tidsrestriktioner på denna gratisperiod, så man kan ta lång tid på sig innan man bestämmer sig. Men det tillkommer några andra restriktioner istället, länkar dem nedan.

Jag skulle säga att Final Fantasy XIV är ett RPG i första hand och ett MMO i andra. Väldigt många spelar detta MMO för just storyn och sedan gottar sig i det som kommer efter, och det var det jag fastnade just för, berättandet och karaktärsutvecklingarna. Bra att hålla det i minnet när man spelar.

Final Fantasy XIV - Rules & Policies for Free Trail

Final Fantasy XIV A Realm Reborn - Raid 24 Players - Crystal Tower: Labyrinth Of The Ancients

The Binding Coil of Bahamut - Turn 1 Raid Guide (1 of 5 raids)

Time is money

Denna video kan också vara värdefull och kolla på, när du säger att du kommer från WoW.

Medlem

Hej! vilken server spelar folk på? ^^

Quake-konnässsör

@xrihar22:

@Zimpan och jag sitter och spelar på Odin.

Skriv svar