Den officiella presentationstråden

Hedersmedlem
Den officiella presentationstråden

Hej FZ!

Jag tycker att det skulle vara roligt att lära känna alla som hänger här bättre, både nya och gamla medlemmar. Därför skapar jag den här officiella presentationstråden där alla gärna får berätta mer om sig själva! Vem är du? Vad gör du på dagarna, vilka spel är dina favoriter, varför hänger du på FZ? 


Jag heter Vendela, bor i Stockholm. Blev uppfostrad som en redig PC-gamer men har på senare år börjat spela mer och mer på konsol. Lägger ganska många timmar på MMORPG:t Final Fantasy XIV men spelar också olika RPGs och JRPGs. Kan även hända att det blir lite Battle Royal. Äger ganska många spelkonsoler med en lång tillhörande backlog som jag ska försöka beta av under sommaren! Förutom spel tycker jag bland annat om att ta hand om mina växter, rita och baka. Älskar musik. Jag har fruktansvärt dålig koll på nya filmer och serier vilket verkar ovanligt idag.


Nu är det er tur!

Medlem

Hej, jag heter Dennis och jag är gamer.

*Hej, Dennis*

35 år gammal.

Började spela på NES i början av 90-talet. Har därefter ägt Mega Drive, C64, Playstation 1 och 2, PSP, Xbox, Xbox 360 och nu en PS4. Spelar sedan millennieskiftet mestadels på PC, men köper oftast konsoler mot slutet av en generation, när spelen är som bäst och priset är som lägst. Måste erkänna att Sonys nuvarande konsol har några riktiga höjdarspel som stundtals fått mig att glömma bort speldatorn.

Favoritgenren är RPG, och Baldurs Gate 2 är troligtvis favoritspelet genom alla tider. Älskar spel som berättarmedium, och tycker om spel med bra story. Varken film eller böcker lyckas någonsin få mig att känna sån inlevelse som ett riktigt bra spel med bra story. Jag spelar dock det mesta (utom sportspel) så jag uppskattar även spel helt utan story.

Jobbar i en godisbutik och förser stadens tandläkare med en strid ström av nya patienter. Trivs bra på jobbet, gillar att det är mycket stamkunder som man lär känna och kan småprata lite med. Däremot blir jag stundtals vansinnig på alla ungj**lar som slänger skräp på backen utanför butiken, trots att det finns tre papperskorgar inom synhåll. En vacker dag kommer jag få sparken för att jag hotat någon stackars 12-åring med stryk om han inte plockar upp läskburken från backen.

Redaktör

Hej, jag heter Tomas.

Speldebuterade med en Pong-konsol i skarven mellan 70- och 80-tal. Ägde som ung Atari 2600, C64 och Amiga 500 och spelade på vänners Philips G7000, NES, Intellivision och SNES tills jag rätt sent klev in i 90-talet med pc och Half-Life, Quake och de andra omkring 1998. Är främst svag för simulatorer och racing, och en del action, open world och strategi (de utan tidspress). Några stora spelupplevelser genom åren:

- Asteroids (Atari 2600)
- Fort Apocalypse, Gunship, Eagle's Nest (C64)
- Defender of the Crown, Lemmings, Jimmy White's Snooker, F/A-18 Interceptor (Amiga)
- Yoshi's Island (SNES)
- Doom, Half-Life, Combat Flight Sim (pc)

Musik är ett annat starkt intresse. Spiritualizeds "Ladies and gentlemen we are floating in space" är finsorgligast, Silverbullit och Union Carbide slåss om titeln intensivast och Joy Divisions "Closer" är bäst.


signatur
Moderator | Testpilot
Skrivet av Tomas Helenius:

Hej, jag heter Tomas.

Speldebuterade med en Pong-konsol i skarven mellan 70- och 80-tal. Ägde som ung Atari 2600, C64 och Amiga 500 och spelade på vänners Philips G7000, NES, Intellivision och SNES tills jag rätt sent klev in i 90-talet med pc och Half-Life, Quake och de andra omkring 1998. Är främst svag för simulatorer och racing, och en del action, open world och strategi (de utan tidspress).

Musik är ett annat starkt intresse. Spiritualizeds "Ladies and gentlemen we are floating in space" är finsorgligast, Silverbullit och Union Carbide slåss om titeln intensivast och Joy Divisions "Closer" är bäst.

Du menar alltså att du INTE bara klickar på ett tangentbord och dricker kaffe?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Namnet var Martin, 31-årig kille som bor på västkusten i Skåne, närmre bestämt Ängelholm.

Började min "spelkarriär" på SNES och Sega Mega Drive, då spelandes det (nära på exklusivt) hockeyspelen. Detta var då omkring år 1994, två-tre år senare fick jag prova Doom på min farbrors Windows 95-laptop (coolaste saken jag hade sett på den tiden!) och iväg till datorns värld for det. Sedan dess har jag nära på endast spelat på PC, med exklusiva titlar på PlayStation 4.

Favoritgenren ska vara osagd, då för min del det viktigaste är spelmekanik och handling. Så kan gå både hit och dit när det gäller genres. Ena dagen spelar jag ett RPG för att nästa dag spela skräck o.s.v. -- men favoritspelen är bl.a. Alan Wake, Spec-Ops: The Line, Oxenfree och Dead Space 1 och 2.

Utöver det så kollar jag mer än gärna på hockey, som kanske inledningen av förra stycken kan skvallra om, och motorsport (främst endurance racing). Men det som ändå tar förstaplats hos mig (förutom min dotter, såklart) är musiken. Tycker väldigt om att hålla ikapp med "alla" nya releaser inom de genres jag tycker om, då främst metal och dess subgenres. Att fråga mig om ett favoritband är lite som att fråga en förälder vilket som är deras favoritbarn, något som kan vara svårt att besvara.

Medlem

Kul! Återkommer när jag sitter vid en dator.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Jag heter Anders. Jag gillar Slayer.

Medlem
Skrivet av xScaryKidx:

Namnet var Martin, 31-årig kille som bor på västkusten i Skåne, närmre bestämt Ängelholm.

Började min "spelkarriär" på SNES och Sega Mega Drive, då spelandes det (nära på exklusivt) hockeyspelen. Detta var då omkring år 1994, två-tre år senare fick jag prova Doom på min farbrors Windows 95-laptop (coolaste saken jag hade sett på den tiden!) och iväg till datorns värld for det. Sedan dess har jag nära på endast spelat på PC, med exklusiva titlar på PlayStation 4.

Favoritgenren ska vara osagd, då för min del det viktigaste är spelmekanik och handling. Så kan gå både hit och dit när det gäller genres. Ena dagen spelar jag ett RPG för att nästa dag spela skräck o.s.v. -- men favoritspelen är bl.a. Alan Wake, Spec-Ops: The Line, Oxenfree och Dead Space 1 och 2.

Utöver det så kollar jag mer än gärna på hockey, som kanske inledningen av förra stycken kan skvallra om, och motorsport (främst endurance racing). Men det som ändå tar förstaplats hos mig (förutom min dotter, såklart) är musiken. Tycker väldigt om att hålla ikapp med "alla" nya releaser inom de genres jag tycker om, då främst metal och dess subgenres. Att fråga mig om ett favoritband är lite som att fråga en förälder vilket som är deras favoritbarn, något som kan vara svårt att besvara.

Vi är grannar! Helsingborg för mig, jobbade dock på Avector i Ängelholm för några år sedan. Ätit en hel del burgare på det lokala haket (Sibylla?) ute i industriområdet. En av mina projektledare på mitt nuvarande arbete bor i Ängelholm.

Ibland känns världen så liten


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

@Freakon: Ja, det måste vara Sibylla, annars är det inne i stan som käket finns. Men härligt med fler från nordvästra Skåne! Helsingborg är man i då och då trots allt.

Medlem

34 år, vaktslusk och student till vardags och bor i en av den kungliga huvudstadens mindre glamorösa förorter. Har spelat dator- och konsolspel så länge jag kan minnas. Nu för tiden är det mest CS med vänner och allt som luktar strategi eller rpg när jag spelar själv.

Några tidiga favoriter, som troligtvis bidrog starkt till att jag fastnade för gaming i största allmänhet, utan inbördes ordning:
Sopwith Camel (PC)
A-10 Tank Hunter (PC)
California Games (PC)
PunchOut! (NES)
Blue Shadow (NES)
Planescape: Torment (PC)

Medlem

Hej,

Jag heter Johan och är 37år gammal och bor i de södra delarna av huvudstan. 2 döttrar, 1 fru. Ursprungligen från Nässjö.

Började spela spel på NES. Hade en gedigen spelsamling men lånade ut det till en arbetslös ”kompis” runt millenieskiftet. Han sålde det..... Han behövde fix tydligen. Något jag inte visste att han höll på med.

Spelade mycket PC på yngre dar. Baldurs, Doom, Commando and Conquer, Red Alert mm. Byggde mycket egna banor i Build till Duke Nukem. Gled över mer på bilspel på nyare datorer. Försökte mig på att bygga in egna bilar i Need for Speed med blandat resultat. Gick över till konsol och Playstation när min dator kraschade och jag inte hade ekonomin att fixa den. Där är jag kvar. Med glädje. Lite PC blir det, mest på jobbresor på laptoppen. Det enda som jag tror mig sakna i konsolvärlden är moddar. Det finns mycket ballt och jag tycker det är kul att kolla på vad som finns på favvospelen.

Nuförtiden är det PS4 som gäller. Det finns även ett Wii, NES-mini och en PS3.

Spelfronten just nu består av RPG och bilspel. Jag är även betuttad i spel som inte riktigt når fram till bra kvalitet med en viss ostighet. Sherlockspelen t.ex. Ser fram mot en recension av the Sinking City..tror jag kommer älska den. Lite dom 80-talets B Action har de en stor charm. Witcher 3 är det bästa jag spelat och sitter längst fram på hypetåget för Cyberpunk.

Jobbar med problemlösning åt en av de stora biltillverkarna, globalt. Reser för mycket.

FZ används helst på muggen, under TV4 produktioner som itereras i oändlighet samt i kollektivtrafiken. Alltså bara på telefon.

Medlem

Tjena, jag heter Christian och är 28 år.

Min gamerhistoria börjar faktiskt genom min far, som i mitten av 90-talet arbetade på marketing på Silicon Graphics, som ju designade GPU:n i Nintendo 64. Vill minnas att de anställda fick möjlighet att ta hem ett exemplar och ett gäng av releasespelen vid lanseringen. Hursomhelst så hade vi helt plötsligt en konsol och jag blev fast direkt. Lägg därtill att bästa vännen hade ett NES med SMB och Castlevania så är mina rötter på Nintendos sida bordet fastställda.

Jag har även emulerat en hel del i mina dagar då jag har noll moraliska bekymmer med att ladda ner något som inte längre säljs eller aldrig har sålts i min region. Att spela Tales of Phantasia, Star Ocean och Seiken Densetsu 3 som glad tioåring har gjort att RPG är min favoritgenre, även om jag har vuxit ifrån en del av de tropes man ständigt ser i japanska sådana.

Jag har tidigare arbetat som supporttekniker i ett gäng år men är numera Service Owner. Inte skitintressant kanske men yrket låter mig ge mina pengar till alla tre konsolföretagen varje gång de hittar på nåt nytt och samtidigt ha en trevlig speldator. PS4:an används uteslutande till exklusiva titlar och Xboxen har stått orörd sedan Halo 5 då allt av värde numera även kommer till PC, så någon Scarlett tror jag inte att det blir.

Sedan 18 månader tillbaka driver jag även en enkel podcast om spel tillsammans med ett par polare. Mest en kul grej, dels får man snacka regelbundet med dem och så får man även gnälla över alla puckade beslut som tas inom branschen.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Gurkan! Fejknorrlänning i Stockholm, strax norr om 12 år gammal. Tidiga minnen av att se min storebror spela Tomb Raider och GTA II, medan jag snällt väntade på att göra entré (på allvar) med Xbox ~2002.

Stort fan av rollspel, men jag är ingen genrechauvisnist. På senare tid kittlar From Software-titlarna mest, för att inte tala om CDPR. Gamla gudarna Bioware håller jag varmt om hjärtat. Halo är en annan odödlig favorit. Rainbow Six: Vegas är det käraste minnet från XBL-tiden.

Utöver det ett stort fan av matlagning och film, medieknarkare överlag. Jag har träffat Joakim Bennet IRL.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

TJa 42år, min gamer karriär började redan innan det fanns grafik, det var streck och fyrkanter, och olika kantiga former som skulle likna bilar m.m, Intelvision var nåt som skulle göra alla bortskämda gamers idag, som gnäller på röst skådespeleri, eller hål i manus, det är löjligt enkla fel, om man har växt upp med intelvision, när första NES kom, så var ju skillnaden grafiskt och ljudmässigt, skulle vara som att gå från en Playstation 1 direkt till Playstation 4, det var sån skillnad, så kanske därför man inte är lika lättstörd på saker som egentligen har med ens egna perfektionism behov, än att det är fel i spelet? Sen ska man självklart få klaga och gnälla, det gör jag med, ofta, speciellt på FZ´s recensioner, då jag kan inte förstå hur en seriös gamer/resencent/reporter kan ge Days Gone so uselt betyg som 2 av 5? Ja ni ser, börjar gnälla igen, men jag måste bara säga, Days Gone, har jag klarat av storyn, och det bästa är att man kan fortsätta spela utan att det känns som att man bara driver runt utan nån story, utan det är ju uppdrag och alla olika grottorna med zombies man måste ta död på, jag älskar spelet, och det är lätt ett av mina top 10 spel nånsin, kanske t.om top 5, så att nån ger så dåligt betyg, gör mig för det första förvirrad, för det kännns inte som man spelat samma spel som den som gav 2 av 5, för visst hade spelet problem, det fanns buggar, men inget som förstörde upplevelsen, prestandan var oftast väldigt bra, snygg grafik som satan(vilket recensenten gnällde på som usel/tråkig teknologi?), det var UE4 motorn, det tycker jag är jävligt imponerande att dom kunde för första göra så "sandlåde" stort spel på UE, hade jag sällan trott förr, men också det att dom fick använda bil fysik till motorcykeln, tycker jag är extremt imponerande med tanke på att motorn cykeln var nåt av det mest "realistiska HARLEY mc känsla" jag kännt i spel som denna? Förlåt att jag rantar runt detta, här är en bra information om varför jag kan ibland fastna i grejer, och bli extremt känslomässigt involverad i saker, i spel, i allt som är viktigt för mig, och jag är den sista som gör någon illa så länge man inte går på mig och mina känslor, men blir jag biten så biter jag tillbaka, och jag gör det med avsikt att skada (nu menar jag med ord, inte fysisk våld, så inte bokstavligt), så jag kan bli extremt otrevlig om jag känner att jag blir påhoppad, eller speciellt när jag blir missförstådd, för det blir jag väldigt ofta pga min ADD och Asperger, Asperger för sig skulle räcka som orsak för att göra livet svårt för dom flesta, men sen lägga ADD på det. För er som inte vet, ADD är en form av ADHD, fast utan hyperaktivtet eller den fysiska impulskontroll ADHD kan orsaka. Utan ADD är istället för fysiskt rastlös och otålig, så har mentalt istället, man tänker 120km i timmen 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan. Det är extremt energi krävande, och gör att man inte har speciellt mycket hänsyn för sina egna behov eller känslor, men specielllt andras, för att man hinner inte tänka på vad man säger eller gör ibland, innan man gått för långt. Sen Asperger, idag tydligen ska man säga "högfunktionell autism", om ni inte vet, så inom Autism finns ett brett spektrum där man kan vara väldigt extremt autistisk som i iflmer, där man i stort sett är förståndshandikappad, kan ibland inte prata, kan inte bli rörd utat att det skapar panik, det är dom värsta fallen, och Asperger är ett finare ord för oss som är högfungerande, vi är ofta väldigt svåra att peka ut ur mängden, vi kopierar ofta vanligt beteende så vi verkar som alla andra, men mycket av det är som sagt, inte naturligt, utan man gör det för att det förväntas, och man vill inte sticka ut, man vill verka normal, oftast märker man först när man börjar prata med oss, och specillt när man lär känna oss, att vi är lite annorlunda. VI kan verka väldigt kalla, eller ointresserade, vilket kan ibland även stämma, men oftast är det bara att vi känner/tänker annorlunda än dom flesta, vi är ofta hög intelligenta, kanske inte så pass att man kan använda sig av sin "intelligens", för man har så många problem att brottas med, så därför kan vi ofta bli väldigt kränkta av att vi faktiskt ses som på ett sätt som utvecklingsstörda, vi är inom vården klassade som förståndshandikappade, så vi får rätt till ganska mycket hjälp, vilket många behöver, vissa jobbar och lever helt normalt utan att ens veta om sin diagnos. Jag fick min diagnos som 40åring, asperger, och add när jag var 37, så bättre sent än aldrig. Men jag ville skriva det här, så ni förstår om jag beter mig skumt, skriver konstigt, eller överreagerar (vilket jag lätt och ofta gör), eller misstolkar eller speciellt, tar saker för bokstavligt, eller inte tillräckligt bokstavligt. Jag har svårt förstå när nån är allvarlig och när det är sarkasm, i skriven form, för jag är väldigt beroende av kropp och ansikts signaler som vi visar vår sinnesstämining och vår humör/attityd med. Så på nätet så här, blir det ofta fel, det hjälper extremt mycket om ni använder Emojis för alla "känslo" yttringar, så om jag har smajl gubbe efter nåt, så skämtar jag, och det finns ju massa olika gubbar för olika känslor, så om ni vill undvika få huvet avbitet av mig när ni ska "skämta", släng en smajlis dit så man vet helt säkert...Så det var, långrandig som alltid, och övertydligt som på beställning... Ja nu får ni gå och ändra betyget på Days Gone, nu har jag rablat på här i 2 timmar, det tycker jag är värt at ge Days Gone åtminstone minimum det är värt vilket är 3(bra), det är definitivt inte ett "tveksamt" spel, bara titta på Webhallen på alla recensioner där, dom flesta håller med mig, ingen förstår vad betygen kom ifrån? Så nu får ni chansen att göra rätt av ett stort fel ni faktiskt har gjort, FZ gör inte ofta fel, men det där var pinsamt stort misstag.. Tack... Om nån har orkat läsa, så kan jag väl bara säga. Spelar mest :

World of Tanks (GoldmasterGollum303 användarnamn)
Warthunder (FinnishWarPSYKO, jag vet skitlöjligt namn)
BF3-4 (HaZe303)
The Division 2 (GoldMaster303)
Tom Clancys GR Wildlands (GoldMaster303)
R6 Siege (GoldMaster303)

SÅ bara hojta till, om ni vill lira Coop, jag är ofta uppe dygnet runt, så skriv här eller messa i spelen?

Haze303@live.se

PS. är ibland extremt dålig på kolla mail och mess, så inget personligt om jag inte svarar, det är bara jag som är en störd jävel med min efterblivna mongo hjärna...

TJooo


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

30 år. Go och gla Göteborgare gaming är ett av mina många intressen. Under sommaren spelas det mycket mindre än hösten och vintern. Annars är träning ett av mina stora intressen. Är väl en festprisse också.

Trots att jag har köpt en monsterdator för ca 30k så spelar jag främst gamla klassiker. Har en förkärlek till strategi och RTS spel. Allt ifrån Heroes of Might and Magic (min avatar liksom ) till Xcom, Warcraft m.m.

Må bäst alla!

Medlem

Anders, började på 80talet med C64...blev sen trader för en känd grupp på Amiga (ja, det var dumt..jag var ung). Samlar på retrodatorer och har en sanslöst stor samling originalspel (och då menar jag verkligen stor samling).

Beroende av att samla på spel (original..både fysiska och digitalt).

Edit: Det blev lite kort så jag lägger på lite till.

Jag är utbildad nätverkstekniker och programmerare - men jag har inte sysslat med det på 20 år så jag minns nästan inget.
Jobbar som plåtslagare och bor med sambo och son som båda är lika stora gamers som mig.
Kattälskare med 4 katter och extremt intresserad av WW2 (samlar både på stridsvagnsmodeller, artifakter från kriget, böcker osv..frekvent besökare av Tank Fest).

Kommer nog på mer och lägga till sen


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Ambassadör
League of Legends

Mitt namn är Daniel och jag är 28 år gammal. Uppväxt i småländska skogarna och tagit mig till Stockholm via studier i Lund. Under dagarna jobbar jag som akustiker. På fritiden blir jag ohälsosamt intresserad av diverse saker. Just nu är det någon form av journalistik som jag drömmer om. Ni kan läsa mina mer "seriösa" tankar på min blogg/hemsida.

Spel och film är något som jag alltid varit intresserad av. Det började med Doom när jag var 3 år. Jag fattade inte vad som hände men min syster fick mardrömmar vilket gjorde att vi inte fick spela mer. Sedan dess har jag konsumerat allt möjligt i spelväg, nästan uteslutande på PC. Nu för tiden klarar jag inte av alltför snabba spel så oftast finner jag mig framför 4X-strategispel eller simulationsspel. För tillfället är det EU4 och Anno 1404 (på lättaste svårighetsgraden) som jag underhåller mig med.

Har spelat LoL länge men aldrig varit bra. Dock tycker jag det är väldigt roligt att följa spelet och dess E-sport-scen vilket ni kanske sett här på FZ. Nu för tiden blir det mest ARAM och testa nya champs i träningsläget. Spelar nästan aldrig det normala spelläget.

Som jag nämnde ovan är film mitt absolut största intresse. I drygt 10 år har jag betygsatt och lagt in alla mina filmer i en lista på IMDB.

Roligt att läsa om er andra.

phi
Medlem

Äkta norrlänning (till skillnad från Gurra) som hamnde i spelens värld sent 80-tal med NES och sedan tog PC:n över för att sedan fått lämna plats för konsolerna också. Hängt på FZ sedan torget och quake-tiden så jag börjar väl bli gammal och avdankad nu.

Kontorsråtta inom finans och försäkring by day, bug hunter/script kiddie by night. Pysslar en del med elektronisk musik och tränar MMA/BJJ.

QuakeWorld är tidernas bästa spel. Punkt.

Medlem

Jag heter Oskar, 29 år och bor i Stockholmstrakten. Började min spelkarriär runt 10-12 år när en klasskamrat drog med mig till ett LAN-cafe för att spela CS, även om det var lite Gameboy med Pokemon och Mario innan det vet jag inte om jag räknar med det. Sedan var jag fast. Efter det har det i stort sett alltid skiftat eller blandats med varje Sony konsol och PC och jag hoppar vilt fram i olika genrer.

Älskar även film och serier, sitter och tittar igenom The Rookie's första säsong för andra gången, verkligen min typ av serie precis som det mesta Nathan Fillion gör såsom Firefly och Castle.
I övrigt har jag lyckats med misstaget(?) att få tjej i Polen så det blir en hel del fram och tillbaka dit, pengar som annars var tänkta att gå till en ny PC.

På senare tid har jag börjat gå i funderingarna att det vore kul med brädspel eller papper och penna rollspel men jag har inte hittat på några likasinnade. Så är det någon i närheten av huvudstan som vill spela lite brädspel, rollspel eller rent av gå förbi Inferno Online för lite klassiskt LAN så hojta gärna till.

Istället för att lista favoritspelen eller så tänker jag lista bästa spelminnena:
CS 1.6, början på karriären, så kul blir det nog aldrig igen.
CoD MW/MW2, hade kul med dem men tyvärr har inget CoD efter det kunna komma nära.
WoW runt Burning Legion, att raida med en guild i flera timmar en fredagkväll i föräldrarnas sovrum är något jag aldrig kommer glömma.
Uncharted, var helt fast i hur vackert och bra det var. Vattenfysiken.
Last of Us, Naughty Dog gjorde det igen.
God of War, helt fantastisk berättelse med grymt fina miljöer.

Medlem

Ha, färsk här men periodare sedan sent 70-tal med PONG-kopia som första konsol. Är alltså en bra bit över 40, boendes i Hälsingland. Jobbar som folkbildare, ex lärare. Har numera kids som spelar också. Har det mesta i konsolväg från Nintendo och Xbox. Håller Dreamcast högt. Spelar själv numera mest PC + iOS faktiskt, JRPG:s och vacker plattform.

Mest tid har jag nog lagt på:
Arkad: International Karate
C64: Gauntlet
N 8-bit: Legend of Zelda
Dreamcast: Grandia 2
Xbox: Halo

Superkraft: Har aldrigt ägt en konsol från Sony...

Medlem

Hej folket!

Mitt spelintresse började någonstans vid 5-6 års ålder. Jag har en några år äldre bror och det hade på något sätt gått upp för min arbetarklassfamilj att datorer nog faktiskt var framtiden och något som alltså var viktigt att lära sig. (Trots att min mamma, sekreterare, var motståndare från och med perioden av "moderna" elektroniska skrivmaskiner och nästan genom hela 90-talet)
För att se till att vi barn tidigt skulle få chansen att lära oss så bestämdes det att vi skulle köpa en hemdator.

Sagt och gjort började processen att från arbetskamrater och vänner låna hem olika datorer för att avgöra vilket som kunde vara det bästa köpet. Det var några stycken som passerade vardagsrummet; VIC 20, C64, Atari ST och några andra (äldre eller nyare var lika intressant för beslutet). Innan vi slutligen bestämde oss hade vi även lånat hem en NES av mina kusiner; en klar favorit bland oss barn men inget som mamma och pappa tyckte var bra eftersom det bara var spel.
Det blev en begagnad C64 med kassettspelare och en stor bunt kassetter.

Det blev mycket tid framför C64'an och trots att dom hade haft större planer om köpet så blev det spel som gällde. Barbarian, Last Ninja, Giana Sisters, Impossible Mission, Arkanoid, Rush'n Attack, IK+. Nya världar öppnades framför mig (efter 10-30 minuters laddningstid beroende på om vi behövde prova flera gånger).
Ibland gick det lite överstyr. Som när jag och två kompisar rymde från dagmamman, slog sönder ett fönster till källaren hemma och tog oss in för att spela (det var såklart ett flyktigt nöje eftersom dagmamman ringt mamma på jobbet innan vi förmodligen hade kommit hem till mig).

Nu ska jag inte dra ut för mycket på det här. Några år senare, -90 kanske, fick vi så ett NES i julklapp. Dom hade väl gett upp Det spelades mycket på få spel. När det var dags att "gå ut lite" så stack jag och kompisarna vidare till nästa hem tills "speltiden" var slut där också. Jag blev ju äldre och började kunna köpa egna spel och spara till konsoler. Snart hade jag ett SNES, som byttes till en Amiga 500, som byttes till en Amiga CD32, som byttes till ett SNES.

Mängder med spel passerade. Men jag inser nu när jag ser tillbaka på det att jag trots allt hade tid med annan lek, rollspel, levande rollspel, filmer, politiskt ungdomsförbund och skola. (och annat kanske mindre bra som ungdomsfester och sånt) Hur hann jag med allt?

Nånstans där kom även Hem-PC-reformen och sedan dess har jag mest spelat på PC, men har även hållit kvar vid Nintendos konsoler. Kan inte ge upp Zelda och Metroid.

Hjälpte det att mamma och pappa köpte dator tidigt? Ja, jag tror nog det. Försökte mig på att skriva ett text adventure i BASIC innan jag lärt mig engelska i skolan och även om de blev en lång paus från programmering så har jag nu en spelutvecklingsutbildning i ryggen och har jobbat som systemutvecklare i snart 10 år.

Jag heter Per, är 38 år gammal och ägnar väldigt mycket tid till spel. Idag mest single player rpg, strategi (civ, xcom, tw:wh) och spelar gärna om sådant jag gillar (gamla Zelda spel, Baldur's Gate, Shadowrun, KotoR, Metroid). Jag har hunnit med en hel del Secret World också, men det är en annan historia.

Medlem

Johan heter jag, född 1995 och växte upp i Östersund (mitten av Sverige, iallafall geografiskt). Jag bor nu i Göteborg, är merchandiser på Elgiganten 55%, och har ambitionen att mixa/mastra musik i hemmastudo på heltid någon gång i livet.

Spel för mig är mest avkoppling men på sätt och vis också ett intresse. Allt började när jag var runt 5 år och frågade "Mamma, har vi ett TV-spel?", och till min förvåning sade hon ja. Hon hade ett NES som hon köpte 1990, samt Super Mario 1, 2, och 3 (och Duck Hunt med ettan). Sen blev det ett favoritnöje. Jag fick pengar till ett Gamecube när jag fyllde 7. Några år senare introducerades jag till Halo av kompisar (lite tidigare än vad föräldrarna tyckte var rimligt), sedan Call of Duty, och FPS blev och förblir det jag spelar mest (och jag klarar fortfarande inte av att spela med mus och tangentbord). Doom (gamla och nya), Borderlands, Battlefield, Wolfenstein, och Halo är nog favoriterna. Utöver det så gillar jag fortfarande Mario och lite "barnsligare" plattformsspel. Andra guldkorn värda att nämnda är Layers of Fear, Oxenfree, Spelunky, och Telltale's The Walking Dead. Allt detta på Xbox och några få på PC, plus att man dammar av sitt Gamecube ibland.

Annars har musik länge varit min "grej" i livet. Jag gillar mycket progressivt och metal såsom Porcupine Tree, Opeth, Periphery, Meshuggah, Textures, VOLA, och Rush. Jag är även lite multiinstrumentalist och behärskar gitarr, bas, trummor, klaviatur, och sång, alla dessa i varierande grad.

Likt trådskaparen är jag relativt ointresserad av film och serier. Är också väldigt ointresserad av matlagning, men samtidigt relativt medveten om vad som är bra och dåligt, vilket kan vara lite plågsamt.


signatur

Övning ger träning.

Skribent

Hej,
Jag heter Johan och är 34. Nördade ner mig riktigt i tv-spel efter en längre sjukskrivning och började skriva om det. Blev uppraggad av Calle på en spelmässa och började skriva här för ungefär 5 år sedan.

Älskar Mount & Blade: Warband och Wargame-serien.


signatur

I am the black wizards.

Redaktör
Ponny

Hej, hej! Fredrik heter jag, skribent på FZ (och frilansande redaktör för Svenska PC Gamer) sedan 2010. Blev tidigt känd som praktikant-Fredrik, men Bamseponny har definitivt blivit ett kändare artistnamn.

Jag kommer från skogarna utanför Borås och hamnade – efter mer eller mindre långa småländska och stockholmska utflykter – i Mariefred, där jag bor med sambo, tre katter (Henning, 12 år, Klara, 8, Laila, 3). Jag spelar mycket och brett; The Witcher 3, Kingdom Hearts och Tex Murphy är några favoriter. Just den här listan kan ju göras flera mil lång (fast okej, backloggen kan ju göras ännu längre).

Ser på tv-serier gör jag också! Älskar "mamma-serier" som A Place to Call Home och Dr. Quinn, men också mer "campy" grejer, som Rupaul's Drag Race och American Horror Story. Just nu? The Act. Ser på sport gör jag också, men är mycket specifik i min smak: friidrott, simning, skidor och skidskytte är min melodi.

Att springa är också min grej. Trots att jag väger rätt så j*vla mycket har mina lyckliga gener gett mig en kropp som aldrig får ont. Har kutat en hel del maratons och halvmaror i mina dagar, men (just) nu föredrar jag att hålla mig i Mariefred. Lyssnar gärna på obehagliga mord-poddar när jag springer.

Är en ensamvarg och löjligt hemmakär. Jag är inte den som klubbar 3 på morgonen om man säger så...


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag heter Andreas, fyller 35 år i år och bor i en villa tillsammans med sambo och två söner (en tonåring och en tvååring). Jag har alltid älskat TV-spel, och min första konsol var ett Master System. Sedan dess har man haft de flesta konsolerna. Mina främsta spelminnen har jag haft på Master System, Nintendo 64, Dreamcast och Playstation 2. Nu spelar jag uteslutande på PS4, och kommer med största sannolikhet köpa en PS5 framöver.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Jag heter Leif, smålänning bosatt i Åre, Jämtland. 43 år gammal. Är inte någon supergamer, men spelat sen pappa hyrde en Intellivision på 80-talet. Därefter amiga, Nintendo, PC och Xbox.

Är periodare när det kommer till spel, men tycker det är spännande att följa branschens utveckling, därför tittar jag in på fz ett par gånger om dan.

Kul tråd!

Medlem

Ohoj alla mysisar!

Axel heter jag, och ung som en är fyller jag 24 år senare i sommar. Bor i och uppväxt i Göteborgstrakten, Sveriges framsida osv. Kom till FZ via swec, lurkade runt här ett tag innan jag till slut skapade mitt konto och sen dess fortsätter jag att smyga runt med ett och annat instick, gärna ett photoshoppat sådant. Jag börjar till hösten sista året på civilen på Chalmers inom elektroteknik, och våndas lite över att ge sig ut i det hemska arbetslivet. Hu!

Min spelkarriär började väl med FIFA under uppväxten där jag plöjde ner många timmar. Andra spel kom egentligen först med RuneScape, Dofus och Maplestory under mellanstadiet. Under högstadiet testade jag även Wow fastnade där i några år, och sitter och hoppar på stolen när jag tänker på att Wow Classic släpps snart! Jag är generellt varierad när det gäller spel, men under högskoletiden har jag knappt haft tid att lira igenom tyngre titlar som t.ex. Witcher 3 (hej Jocke) utan istället tagit mig an andra titlar som är lättare att hoppa in lite kort i utan någon commitment.

Förutom att lira gejmz är jag intresserad av spelutveckling också, främst den tekniska biten, och jag har väl någon slags förhoppning av att testa på att jobba med det i framtiden ett tag i alla fall. Jag gillar även foto och tycker photoshop-utmaningarna är svinroliga här I övrigt är jag intresserad av att dricka te, hockey (titta på, hade varit som Bambi på is i verkligheten), dricka te, lira gur(r)a och dricka te. Favoritinnehållet på FZ är videoinnehållet vilket är av fantastisk kvalitet, och för mig spelar det absolut ingen roll om kameran ibland får eget liv och lägger sig på golvet!

Medlem

Jag heter Robbin, är 38 år gammal och alkoholist. Spelar inte längre, alla spel är dåliga. Köper dock alla spel och "testar dem"

Medlem

Fick uppdatera mitt info längre upp


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Hallå där, jag heter Daniel och är 40 år.

Uppvuxen i närheten av Göteborg och bor nu några mil norr om Västkustens pärla i Ale med familj och barn + katter.

Efter att ha sneglat på kusinens NES, min brors Amigas 500 & lirat en del på min Gameboy så vill jag nog hävda att jag började spela på allvar sent 1995 när jag köpte min första PC.
De första åren blev starkt präglade av Command & Conquer, Civilization 2 men framförallt Quake. Plöjer det mesta i spelväg, oavsett om det är på PC, Switch eller mobila enheter, "ett bra spel är ett bra spel".

Några av mina höjdpunkter:

- Baldur's Gate II - Anser fortfarande att det är världens bästa rollspel.
- Total War-serien - Svårt att välja en favorit här men första Rome & Medieval kommer, kanske av nostalgiska skäl, alltid ligga mig varmt om hjärtat
- Total Annihilation -. Spelade demot från CDGamer i flera veckor och plockar fortfarande fram det fulla spelet då och då (tack GoG).

Arbetar inom IT (affärsysstem) sedan ca 15 år tillbaka. Hobbyfotograf, cineast med förkärlek för B/C-filmer och gör konstant tappra försök att bli bättre på matlagning.

12
Skriv svar