TheC64 – fullstora Commodore 64-kopian släpps till jul

Robot
TheC64 – fullstora Commodore 64-kopian släpps till jul

Med fungerande tangentbord(!) och stöd för nutida skärmar.

#c64, #c64-mini, #commodore-64, #retro, #thec64


Avstängd

Antar att det helt enkelt är en PC med en inbyggd emulator i ett C64-skal?

Medlem

Inget Wizball.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Jag sitter och klämmer på 3 st C64or just nu.
En C64, C64C och en C64G. Den sistnämnda var ett felköp. :/
Med en Ultimate II+ så går det utmärkt att använda minnepinne.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

Har fortfarande kvar min C64 i källaren med orginalkartong och kassettbandspelare ^^
Dom laddtiderna alltså....


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

KoP
Medlem

En annan nyhet med den fullstora 64:an är att man nu ska kunna swappa emellan olika diskfiler vilket inte går med Mini 64:an vilket är lite trist då stora spel kan komma på upp till 4 disketter eller flera.

Man tycker ju att det borde gå att lösa med en firmware uppdatering till minin, men men... Jag lär ändå köpa denna också.

KoP
Medlem
Skrivet av Akronym:

Inget Wizball.

Det går att lösa i å med att du kan lägga in egna spel på en usb-pinne.

KoP
Medlem
Skrivet av Harmond:

Antar att det helt enkelt är en PC med en inbyggd emulator i ett C64-skal?

Inte riktigt. Tror den använder sig utav en arm processor vilket ofta används i mobiltelefoner etc. Men jovisst är det emulation det handlar om, riktigt bra dessutom.

Avstängd
Skrivet av KoP:

Inte riktigt. Tror den använder sig utav en arm processor vilket ofta används i mobiltelefoner etc. Men jovisst är det emulation det handlar om, riktigt bra dessutom.

Ah ok. Misstänkte att det var något sånt.

Kan nog vara lite småkul ändå.

Inaktiv

Det medföljande spelutbudet var ju bedrövligt. Var är de bra spelen som The Last Ninja, Defender of the Crown, Pirates och International Karate 2?
Antar att det är meningen att man ska piratkopiera dem precis som på C64 tiden. Vem hostar copyparty?

Medlem

Vad trevligt :). Bästa datorn.

Så kommer ni på FZ starta igång en egen BBS?

Medlem

Skit i den och köp U64 istället. Jag har ett par stycken olika c64:or men använder mest min U64.

I stort sett dagligen faktiskt (har min i ett klassiskt kakburkschassi. La undan originalmoderkortet så länge.

https://ultimate64.com/Ultimate-64

Edit: Har förövrigt allt som givits ut till c64 på ett usb minne inne i den. Men visst har man sin 1541:a kopplad likväl! (Hade bandspelaren kopplad med, men då jag har allt på usb minnet och det tog för mycket plats på skrivbordet så ställde jag undan den)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Redaktör
Skrivet av mh76:

Vad trevligt :). Bästa datorn.

Så kommer ni på FZ starta igång en egen BBS?

Självklart! Så klart vi grävt in en fast telefonlina på kontoret och hittat 1670-modemet.


signatur
Medlem

Blir nog ett köp!

Kontot avslutas

Vad roligt att de släpper en ny bättre version.
Sony kanske borde göra något liknande med sin PlayStation Classic.
Släppa en fullstor konsol som tar PlayStation skivor och som har 30 eller 40 inbyggda spel.
Den skulle säkert sälja bättre. (eller inte)


signatur

ゼルダの城

Medlem

skön trailer. haha, blir nog ett köp


signatur

//monster

Medlem

Ser lovande ut. Blev besviken när jag såg 64 mini i verkligheten. Har iofs den gamla brödburken liggandes någonstans, tillsammans med den platta varianten och en 128.
Längtar även till att retrotrenden når min första konsol. Den borde väl gå att göra med hjälp av
dagens avancerade teknik. Det kanske till och med kan gå att få med hdr och 4K.

http://www.ericwrobbel.com/collections/video-pong.jpg

Medlem

"retro microswitches" hur många blev lurade?
orginalet "competition pro joys" (och arcade joystickar) har "stora" mekaniska bläck för kontakt.

ontopic:
Hade hellre sett den moderna c64:an, inte bruna kakburken.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

1
Skriv svar