Papper och penna-spelet Cyberpunk Red är officiell prequel till Cyberpunk 2077

Robot
Papper och penna-spelet Cyberpunk Red är officiell prequel till Cyberpunk 2077

Och det släpps (åtminstone delvis) redan i år.

#cyberpunk-2020, #cyberpunk-2077, #cyberpunk-red


Medlem

Bolaget R.Talsorian Games som gjort rollspelet Cyberpunk 2020 och nu jobbar på denna prequel har en misslyckad Kickstarter som de inte klarade av att leverera på. Det var en nyutgåva på ett anime mecha rollspel kallat Mekton Zero. Fem år efter Kickstartern och ingen release så beslöt sig R.Talsorian att göra refund. Men enligt kommentarer på Kickstartern så har en del fortfarande inte fått refund. Även solen har fläckar.
https://www.kickstarter.com/projects/1888572386/mekton-zero/
https://www.reddit.com/r/rpg/comments/8t1q1t/5_years_after_la...

Gnällkuk

Papper och penna... det heter väl pen & paper på engelska, kastar man verkligen om det? Aldrig spelat ett sånt här spel tidigare, men man kanske borde ge det en chans? Är det svårt att komma in i som nybörjare? Vi är ett gäng som brukar spela brädspel lite då och då


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gnällkuk
Skrivet av Fulci:

Bolaget R.Talsorian Games som gjort rollspelet Cyberpunk 2020 och nu jobbar på denna prequel har en misslyckad Kickstarter som de inte klarade av att leverera på. Det var en nyutgåva på ett anime mecha rollspel kallat Mekton Zero. Fem år efter Kickstartern och ingen release så beslöt sig R.Talsorian att göra refund. Men enligt kommentarer på Kickstartern så har en del fortfarande inte fått refund. Även solen har fläckar.
https://www.kickstarter.com/projects/1888572386/mekton-zero/
https://www.reddit.com/r/rpg/comments/8t1q1t/5_years_after_la...

Vilket väl är precis vad man kan räkna med när man kör kickstarter, finns ingen garanti på att det går i mål, att tidsplaner hålls etc. Tråkigt, givetvis. Men du vet ändå vad du ger dig in på, som med allt annat man går in och stöttar ekonomiskt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Vilket väl är precis vad man kan räkna med när man kör kickstarter, finns ingen garanti på att det går i mål, att tidsplaner hålls etc. Tråkigt, givetvis. Men du vet ändå vad du ger dig in på, som med allt annat man går in och stöttar ekonomiskt.

Jag tror problemet med många roll- och brädspel kickstarters är att de ofta har höga produktionskostnader och många arbetstimmar. Speciellt då de ofta måste lova massa extra godis att locka folk. Har sett en och en annan sådan som misslyckats. Svenska bolaget Fria Ligan har lyckats väldigt bra med sina kickstarters. Antagligen för att de har folk med bra ekonomisk koll och att de inte lovat mer än vad de orkar producera.

Gnällkuk
Skrivet av Fulci:

Jag tror problemet med många roll- och brädspel kickstarters är att de ofta har höga produktionskostnader och många arbetstimmar. Speciellt då de ofta måste lova massa extra godis att locka folk. Har sett en och en annan sådan som misslyckats. Svenska bolaget Fria Ligan har lyckats väldigt bra med sina kickstarters. Antagligen för att de har folk med bra ekonomisk koll och att de inte lovat mer än vad de orkar producera.

Jag tror det kan bli svårt att bedöma intresset alla gånger, de brinner givetvis för sin sak och är passionerade spelare - men det gäller ju också att sälja in konceptet väl, samtidigt som det som du säger, är höga ingångskostnader. Det är väl också (som jag förstår det) något du investerar en hel del tid i, är det då dyrt och kanske lika 50/50 mellan bra eller medkiokert så väntar nog folk på att det når målet och att recensioner sedan dimper ned.

Man behöver inte alltid vara värst och bäst, kolla bara på Paradox som har dels en väldigt säregen nisch, dedikerade fans men också ett fokus på att släppa mer content till nuvarande spel än att pumpa på med nya riskfulla titlar.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Papper och penna... det heter väl pen & paper på engelska, kastar man verkligen om det? Aldrig spelat ett sånt här spel tidigare, men man kanske borde ge det en chans? Är det svårt att komma in i som nybörjare? Vi är ett gäng som brukar spela brädspel lite då och då

Det beror nog helt på dig och de personer du försöker spela med. Om man verkligen är intresserad och går in i det utan krav och förväntningar annat än att bara ha en rolig kväll så är det verkligen inte svårt!
Men om någon/några av spelarna egentligen inte vill, tycker det känns alldeles för pinsamt eller dylikt så kan det vara väldigt svårt att komma igång. Men det skadar aldrig att prova, fråga runt först och gallra lite vilka som verkar genuint intresserad!

Rollspel är fantastiskt och iom den stora återuppståndelsen av rollspel vi lever i idag så är det många som återvänder till hobbyn, och dess fler som testar för första gången! Det visar sig inte alltid vara något för alla, men då rollspel kan spelas i princip på alla möjliga sätt och anpassas väldigt mycket utefter vad just du och dina spelare är ute efter så finns det mest troligt ett rollspel för nästan vemsomhelst, sålänge de är villiga att prova!

Mitt råd, om du är intresserad av att prova, är att skaffa en "beginner box" eller "starter set" för något spel/genre som tilltalar dig och din spelgrupp, dessa brukar innehålla allt som behövs för att spela sig igenom ett kortare äventyr som introduktion till både spelet och hobbyn.

On topic så ser jag verkligen fram emot Cyberpunk Red!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag tror problemet med många roll- och brädspel kickstarters är att de ofta har höga produktionskostnader och många arbetstimmar. Speciellt då de ofta måste lova massa extra godis att locka folk. Har sett en och en annan sådan som misslyckats. Svenska bolaget Fria Ligan har lyckats väldigt bra med sina kickstarters. Antagligen för att de har folk med bra ekonomisk koll och att de inte lovat mer än vad de orkar producera.

Fria Ligan skapar fantastiska rollspel men de verkar ha missat målet en aning med sitt första steg in i brädspelsbranschen iom Crusader Kings. Spelet har börjat anlända i händerna hos backers nu och det har inte mottagits allt för väl. Inte katastrof men väldigt ljummet. Inte helt genomtänkt och förmodligen inte speltestat tillräckligt, samt vissa komponenter som håller ganska låg kvalitet.
Att det även försenades drygt ett halvår gör ju inget bättre, även om det såklart är vanligt på kickstarter och något alla borde räkna med.

Jag väntar fortfarande på mitt spel men med ganska försiktig optimism jämfört med tidigare :/


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Jag minns hur många sa att vi inte ska räkna med att Cyberpunk 2077 blir som ett spel dom flesta räknat med, det skulle vara multiplayer och pen and paper stuk.
Det blev det inte som tur var

Jag har spelat lite pen and paper men ofta har det fallit pga ofta har man haft medspelare mer som är ointresserade/förstör


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gnällkuk
Skrivet av Soulless:

Det beror nog helt på dig och de personer du försöker spela med. Om man verkligen är intresserad och går in i det utan krav och förväntningar annat än att bara ha en rolig kväll så är det verkligen inte svårt!
Men om någon/några av spelarna egentligen inte vill, tycker det känns alldeles för pinsamt eller dylikt så kan det vara väldigt svårt att komma igång. Men det skadar aldrig att prova, fråga runt först och gallra lite vilka som verkar genuint intresserad!

Rollspel är fantastiskt och iom den stora återuppståndelsen av rollspel vi lever i idag så är det många som återvänder till hobbyn, och dess fler som testar för första gången! Det visar sig inte alltid vara något för alla, men då rollspel kan spelas i princip på alla möjliga sätt och anpassas väldigt mycket utefter vad just du och dina spelare är ute efter så finns det mest troligt ett rollspel för nästan vemsomhelst, sålänge de är villiga att prova!

Mitt råd, om du är intresserad av att prova, är att skaffa en "beginner box" eller "starter set" för något spel/genre som tilltalar dig och din spelgrupp, dessa brukar innehålla allt som behövs för att spela sig igenom ett kortare äventyr som introduktion till både spelet och hobbyn.

On topic så ser jag verkligen fram emot Cyberpunk Red!

Ok, tack!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ok, tack!

Jag kan tipsa om att börja med ett rollspel som har enkla regler, huvudfokuset i P&P rollspel (åtminstone enligt mig) ska vara på en spännande story som spelarnas karaktärer känner sig djupt delaktiga i. Regler och grejer kan vara bra om man vill ha tydligare spelregler att förhålla sig till, men kan också komma i vägen om man är ny och främst vill uppleva en häftig historia. Jag kan tipsa dig om att prova någon variant av gratisspelet Lasers & Feelings, eller någon av alla dess (nästan) hundra varianter. Reglerna får plats på en A4-sida, karaktärer skapas kvickt och så är man igång på nolltid.

Här är det bara att välja och vraka, finns allt från cyberpunk till rättegångar som settings: https://writingalchemy.net/resources/lasers-and-feelings-hack...

1
Skriv svar