Epic-exklusiviteten var viktig för The Sinking City-studions framtid

Robot
Epic-exklusiviteten var viktig för The Sinking City-studions framtid
Medlem

I det här fallet så handlar det inte simpelt om att Epic erbjuder bättre % cut.
Om det bara var det som var den styrkande faktorn så skulle dom inte släppa det på konsoller heller där dom tar samma % cut som Gaben.

Cash money!
Roligt för dem, hoppas på att dom kommer göra bra spel i framtiden men jag skippar, for now

"Sen är det klokt för en liten indiestudio att sträcka ut sig för långt på direkten och utveckla till flera plattformar på samma gång?"


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Tror ingen kan klandra studios, speciellt mindre sådana, som väljer att sälja tidsexklusivitet till Epic. Tänk dig själv, du har en nystartad studio med en finansiell situation helt beroende av hur spelet ni jobbat på i två år levererar. Epic kommer och säger att spelet blir exklusivt på deras plattform, men ni får alla utvecklingskostnader betalade innan spelet ens är släppt, det vill säga, fullkomlig riskminimering, vilket garanterar att ni kan jobba vidare med spelet post-release eller garantera ett nästa spel för studion. Förståeligt beslut, och om man sitter där som ägare av studion så har jag full förståelse för att man tar erbjudandet.

Medlem

Då är det bara frågan om den extra procentandelen blir en så mycket större vinst om fler bojkottar spelet på grund av epic exklusiviteten. Att spelet släpps på Epic och Steam samtidigt lyfter inte så många ögonbrynen över eller bryr sig om, det är just den där tidsexklusiviteten som folk retar upp sig på och bojkottar med all rätt.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem

88% i all ära, men vad blir 88% av 0? Nu lär försäljningssiffrorna inte bli så dåliga, men Epic-exklusivitet gör att spelen säljer sämre än vad de hade gjort på Steam. Dels för att det är en mycket mindre plattform, men också för att det leder till bojkott och ett dåligt rykte för utvecklarna, vilket kan påverka framtida siffror. Den dagen spelet släpps på Steam så är det kanske inte säkert att folk kommer köpa det.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Epic-exklusivitet gör att spelen säljer sämre än vad de hade gjort på Steam. Dels för att det är en mycket mindre plattform, men också för att det leder till bojkott och ett dåligt rykte för utvecklarna

Har du några belägg för det? I de flesta fall när folk skriker bojkott är det väl nån liten bråkdel som faktiskt bryr sig tillräckligt. Metro sålde bra jämfört med tidigare spel exempelvis. Minns också den sköna "bojkotten" mot modern warfare 2. Känns som en liten högljudd grupp med internetriddare ofta skriker så man nästan tror på det.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

88% i all ära, men vad blir 88% av 0? Nu lär försäljningssiffrorna inte bli så dåliga, men Epic-exklusivitet gör att spelen säljer sämre än vad de hade gjort på Steam. Dels för att det är en mycket mindre plattform, men också för att det leder till bojkott och ett dåligt rykte för utvecklarna, vilket kan påverka framtida siffror. Den dagen spelet släpps på Steam så är det kanske inte säkert att folk kommer köpa det.

Lol ok
Vart fick du det ifrån?

RHK
Medlem

Finns det några studios som helt enkelt låter spelen vara dyrare på Steam? Om nu spelare vill ha spel via en dyrare plattform är det väl bara låta dem ta kostnaden. Tror inte det skulle reta spelare lika mycket som tidsexklusivitet.

Medlem
Skrivet av RHK:

Finns det några studios som helt enkelt låter spelen vara dyrare på Steam? Om nu spelare vill ha spel via en dyrare plattform är det väl bara låta dem ta kostnaden. Tror inte det skulle reta spelare lika mycket som tidsexklusivitet.

Tror inte Valve tillåter det, tror det fanns någon klausul.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Nå, de har rätt att sälja var de vill och vi som inte gillar kinesiska spioner har rätt att inte köpa. Alla vinner.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Det är väl ändå 88% av inkomsten/försäljningspriset som går tillbaka till utvecklarna/utgivarna? Hur mycket vinst dom lyckas skapa återstår att se


signatur

Through the cables and the underground now

MEG
Medlem

Nej tack inget för mig. Gillar inte tidsexlusivt.


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Ska bli intressant att se hur piratandet kommer bli nu o framöver med hur EPiC köper exklusiviteter hit o dit.

Skrivet av RHK:

Finns det några studios som helt enkelt låter spelen vara dyrare på Steam? Om nu spelare vill ha spel via en dyrare plattform är det väl bara låta dem ta kostnaden. Tror inte det skulle reta spelare lika mycket som tidsexklusivitet.

Jag skulle vara villig att betala mer om jag fick köpa spelen till Steam istället.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Gen
Medlem
Skrivet av Mox+:

Tror ingen kan klandra studios, speciellt mindre sådana, som väljer att sälja tidsexklusivitet till Epic. Tänk dig själv, du har en nystartad studio med en finansiell situation helt beroende av hur spelet ni jobbat på i två år levererar. Epic kommer och säger att spelet blir exklusivt på deras plattform, men ni får alla utvecklingskostnader betalade innan spelet ens är släppt, det vill säga, fullkomlig riskminimering, vilket garanterar att ni kan jobba vidare med spelet post-release eller garantera ett nästa spel för studion. Förståeligt beslut, och om man sitter där som ägare av studion så har jag full förståelse för att man tar erbjudandet.

Du har absolut en bra poäng och jag håller med i detta fallet. Det som däremot gör folk sura, med all rätt, är när en studio skriver "Steam release" överallt på sin Kickstarter eller på andra ställen och några veckor innan release kläcker ur sig att spelet blir Epic exklusivt - något som har hänt flera gånger och underligt nog fortsätter att hända trots all den shit storm som självfallet följer med.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Har du några belägg för det? I de flesta fall när folk skriker bojkott är det väl nån liten bråkdel som faktiskt bryr sig tillräckligt. Metro sålde bra jämfört med tidigare spel exempelvis. Minns också den sköna "bojkotten" mot modern warfare 2. Känns som en liten högljudd grupp med internetriddare ofta skriker så man nästan tror på det.

Hade försäljningen gått bra så hade de gått ut med konkreta siffror i stället för "Det sålde bättre än Last Light gjorde på Steam, tro oss". Både 2033 och Last Light sålde dåligt på Steam. Last Light hade bara en peak på 16650 aktiva användare vid release. Jag skulle tippa på att Exodus sålde som max 100k exemplar på Epic Store under sina första veckor, vilket är skitdåligt med tanke på hypen kring spelet. Att det går dåligt med försäljningarna stärks också av Epic Mega Sale där Epic valde att rea ut alla spel över $15, inkl förhandsbokningar, utan att utvecklare och utgivare ens var informerade, vilket ledde till att många spel togs bort i panik, och Epic gick senare ut med att de skulle "bjuda" på kostnaderna. Ganska uppenbart att det var ett sätt för Epic att öka försäljningssiffrorna så att de kan flasha med vilken enorm succé releasen av Borderlands 3 blev. Men allt detta visar sig väl med tiden när exklusiviteten går ut för Epic och hur försäljning och piratkopiering har påverkats av den.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Har du några belägg för det? I de flesta fall när folk skriker bojkott är det väl nån liten bråkdel som faktiskt bryr sig tillräckligt. Metro sålde bra jämfört med tidigare spel exempelvis. Minns också den sköna "bojkotten" mot modern warfare 2. Känns som en liten högljudd grupp med internetriddare ofta skriker så man nästan tror på det.

Att spel säljer sämre på Epic än Steam är ganske underförstått dock. För det första så är det en mindre marknad, tror inte att det är lika många som "bojkottar" Steam tlli fördel för Epic som det är åt andra hållet. Så om spelen skulle släppas samtidigt så skulle i alla fall säljantalet vara högre på Steam.
Att sedan jämföra vad tidigare upplagor av en serie sålde många år tidigare fungerar inte, antalet användare har ökat så markant och spelet har marknadsförts mycket mer att det är så många fler som kan ha fått upp ögonen för serien.

Sedan vad gällande Metro så var det endast den digitala försäljningen som det gick bäst för på PC medans konsol står för den övervägande numret av den totala försäljningen. Men att den digitala är så stor på PC är inte speciellt underligt heller, bara de senaste 5-10 åren så har många märkesdatorer (färdigbyggda) och egenbyggda verk slutat med CD/DVD/BR läsare och dessa innehavare kommer inte köpa en fysisk kopia (samlarutgåvor borträknat) i vanliga fall bara för koden om det finns enklare plus eventuellt billigare sätt att få spelen.

Nej, det enda sättet man kan se hur mycket förlust ett spel skulle göra vid ett släpp på Epic är om spelet släpps samtidigt på alla plattformar och sedan se vilken plattform folk faktiskt väljer,men det sätter exklusivitet stopp för.

Själv undviket jag Epic tills de fixar till en ordentlig launcher och inte är så jäklar användarfientliga. Sedan kan de få ta hand om sina andra IP'n och inte bara sitta på arslet och leva på Fortnite. Såg fram emot nya UT mycket men det lades på is precis som allt annat.

Medlem

jag är en gamer och inte partiledare. ärlig talad så skiter jag i alla dess digitala distribution, visst jag föredrar gog och steam. men om ett spel kommer ut här eller där who cares. leka deppig och klaga på det ena och. det andra. så är förlorare du. jag hinner spela och njuta av spelet vare sig den kommer först hitt eller ditt. om ni vill vänta, ja du vänta på då. speciellt galax 2.0 snart på kommande. vem bryr sig längre vilken plattform.


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem

Dessa trådar är lika roliga som Apple VS Android fanboy, Sony VS MS fanboy, Amiga VS Atari o.s.v Offerkoftan fladdrar bra i stormen som uppstår.

Inaktiv
Skrivet av Nioreh:

Minns också den sköna "bojkotten" mot modern warfare 2.

Jag älskar den screenshotten intensivt. Ska se om jag kan hitta igen den. Har ingen aning om vad bojkotten handlade om dock

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Jag älskar den screenshotten intensivt. Ska se om jag kan hitta igen den. Har ingen aning om vad bojkotten handlade om dock

Det var typ att folk ville ha dedicated servers

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Jag älskar den screenshotten intensivt. Ska se om jag kan hitta igen den. Har ingen aning om vad bojkotten handlade om dock

Denna, väl?

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Hade försäljningen gått bra så hade de gått ut med konkreta siffror i stället för "Det sålde bättre än Last Light gjorde på Steam, tro oss". Både 2033 och Last Light sålde dåligt på Steam. Last Light hade bara en peak på 16650 aktiva användare vid release. Jag skulle tippa på att Exodus sålde som max 100k exemplar på Epic Store under sina första veckor, vilket är skitdåligt med tanke på hypen kring spelet. Att det går dåligt med försäljningarna stärks också av Epic Mega Sale där Epic valde att rea ut alla spel över $15, inkl förhandsbokningar, utan att utvecklare och utgivare ens var informerade, vilket ledde till att många spel togs bort i panik, och Epic gick senare ut med att de skulle "bjuda" på kostnaderna. Ganska uppenbart att det var ett sätt för Epic att öka försäljningssiffrorna så att de kan flasha med vilken enorm succé releasen av Borderlands 3 blev. Men allt detta visar sig väl med tiden när exklusiviteten går ut för Epic och hur försäljning och piratkopiering har påverkats av den.

Du glömmer en viktig faktor i beräkningen av "försäljning", det vill säga totala inkomster för spelet. Själva exklusiviteten som 4A Games säljer till Epic är en enorm intäkt, som de får -innan- spelet är släppt. Den faktorn är enorm, det är en garanti. De ger inte bort sin exklusivitet, de säljer den, till ett så pass bra pris att deras beräkningar säger att de totala intäkterna kommer täcka eventuell förlorad försäljning och exponering via Steam.

Epic Mega Sale är ett sätt att konkurrera med Steam. Det är klart att de kommer behöva erbjuda mervärde för att ragga kunder till Epic Store från Steam. Sedan var Epic Mega Sale alltid pengar som kom ur Epics fickor, de sänkta priserna påverkade inte någon spelstudio, de fick alltid lika mycket och så var det från början, inget de kom krypande med senare. Varför det blev kalabalik var för att spelet helt plötsligt hade olika priser på olika digitala plattformar och i olika regioner. För att rabatten skulle gälla behövde priset vara under 15$/15€, och ett spel kunde ligga över och under priset i olika världsdelar, vilket gjorde att i vissa delar av världen så kostade spelet 10€ mindre.

Medlem
Skrivet av Blessus:

jag är en gamer och inte partiledare. ärlig talad så skiter jag i alla dess digitala distribution, visst jag föredrar gog och steam. men om ett spel kommer ut här eller där who cares. leka deppig och klaga på det ena och. det andra. så är förlorare du. jag hinner spela och njuta av spelet vare sig den kommer först hitt eller ditt. om ni vill vänta, ja du vänta på då. speciellt galax 2.0 snart på kommande. vem bryr sig längre vilken plattform.

Såna som du som är problemet. Du bara blundar och gapar och låter epics diarré rinna ner i halsen. Och sedan står där o funderar varför spelmarknaden ser ut som den gör.

Folk blundade för lootboxes o det gick så jävla bra.

Medlem
Skrivet av Mox+:

Du glömmer en viktig faktor i beräkningen av "försäljning", det vill säga totala inkomster för spelet. Själva exklusiviteten som 4A Games säljer till Epic är en enorm intäkt, som de får -innan- spelet är släppt. Den faktorn är enorm, det är en garanti. De ger inte bort sin exklusivitet, de säljer den, till ett så pass bra pris att deras beräkningar säger att de totala intäkterna kommer täcka eventuell förlorad försäljning och exponering via Steam.

Epic Mega Sale är ett sätt att konkurrera med Steam. Det är klart att de kommer behöva erbjuda mervärde för att ragga kunder till Epic Store från Steam. Sedan var Epic Mega Sale alltid pengar som kom ur Epics fickor, de sänkta priserna påverkade inte någon spelstudio, de fick alltid lika mycket och så var det från början, inget de kom krypande med senare. Varför det blev kalabalik var för att spelet helt plötsligt hade olika priser på olika digitala plattformar och i olika regioner. För att rabatten skulle gälla behövde priset vara under 15$/15€, och ett spel kunde ligga över och under priset i olika världsdelar, vilket gjorde att i vissa delar av världen så kostade spelet 10€ mindre.

Fast kalabaliken var ju att flera studios tog bort sina osläppta spel eller nyligen släppta spel. Först för de inte visste att det skulle vara en rea (inte för jag tror Epic måste säga något?). Sen att det var väl att epics rea drog ner värdet på spelen, om spelet kostade $10 osläppt så kommer inte många köpa spelet vid release för fullpris. Tror det är även så fahion brands fungerar. sen var det flera användare som blockerades från Epic store efter för många köp. Var helt enkelt en skitshow av rea.

Medlem
Skrivet av noyart:

Såna som du som är problemet. Du bara blundar och gapar och låter epics diarré rinna ner i halsen. Och sedan står där o funderar varför spelmarknaden ser ut som den gör.

Folk blundade för lootboxes o det gick så jävla bra.

Fast är det verkligen ett problem i slutändan? Har svårt att tro att han eller någon annan som inte orkar bry sig om att rata Epic leder till en sämre spelmarknad. Tror det finns bra mycket viktigare saker att bry sig om/lägga tid på än om ett eller flera spel blir exklusiva hos Epic? Aldrig förstått varför man skulle avstå från ett spel man är intresserad av endast för att det är exklusivt? Är Epic den bästa plattformen? Nej, absolut inte, men att hata på Epic känns mest som något man som gamer bör göra för att resten av "flocken" gör det imo

Testpilot

Tänker tillbaka på den shitstorm som var på tapeten då Half-life släpptes exklusivt på Steam och nickar med en igenkännande min.

Finns ingen plattform som är perfekt men konkurrens är alltid bra tycker jag då vi får bra priser på spelen och fler utvecklare som gör spel. Win / Win-situation.

Jag förstår många studios som tar chansen nu för att styra upp sin ekonomiska situation med att knyta sig till Epic. Det funkar i princip som nu då Microsoft köper upp studios för sin satsning. Vore kul o se om Steam gör nåt liknande motdrag så småningom.

Medlem

@DieZe:

För att man har principer man lever efter?

Sen att du inte bryr dig är helt ok. Men det finns många andra som bryr sig.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem
Skrivet av noyart:

Såna som du som är problemet. Du bara blundar och gapar och låter epics diarré rinna ner i halsen. Och sedan står där o funderar varför spelmarknaden ser ut som den gör.

Folk blundade för lootboxes o det gick så jävla bra.

Eh å sådan som du är största problemet, som bryr sig och inte njuter av spel pga era arsle har blivit illa behandlad....
Jag spelar spel, om du inte vill spela så ska du inte spela för din arsle gör ont, fine by me!

Vem har pratat om lootlådor? visste inte att sinking city har lootlådor..


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem

Om Steam kunde ta bort kravet om att spel som släpps på deras plattform får inte vara billigare någon annanstans, så kunde utvecklarna släppa spelen för en dyrare summa på Steam och låta kunderna få välja själva om man vill betala extra för Steams "finesser".
Jag tycker i grund och botten att exklusiva titlar är fel och tråkigt, men samtidigt så förstår jag att det är ett nödvändigt ont när marknaden och reglerna är som det är.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Fast är det verkligen ett problem i slutändan? Har svårt att tro att han eller någon annan som inte orkar bry sig om att rata Epic leder till en sämre spelmarknad. Tror det finns bra mycket viktigare saker att bry sig om/lägga tid på än om ett eller flera spel blir exklusiva hos Epic? Aldrig förstått varför man skulle avstå från ett spel man är intresserad av endast för att det är exklusivt? Är Epic den bästa plattformen? Nej, absolut inte, men att hata på Epic känns mest som något man som gamer bör göra för att resten av "flocken" gör det imo

Exakt så tänker jag.. Perfekt sagt ! Jag tycker inte alls om epic store men jag vill inte olika paltform ska diktera mig och hålla parti jag vill bara njuta och spela spel och inte bli upprörd över saker och ting.


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

12
Skriv svar