Fortnite slutar stödja DirectX 9 i.o.m. säsong 10

Robot
Fortnite slutar stödja DirectX 9 i.o.m. säsong 10

Har du ett fossil i datorn kommer det snart inte kunna driva Fortnite.

#Epic-games, #Fortnite, #grafikkort


Medlem

Kan inte tänka mig detta påverkar många. Nvidia har ju stöd för DX11 från 400-serien och framåt till exempel. På AMD sidan är det 5000 korten och framåt. Verkligen uråldriga grejer.

Inaktiv

Uråldriga DX9 har hängt kvar på tok för länge och är tyvärr än idag det enda alternativet i ett par någorlunda aktuella spel. DX9 måste bort från marknaden likt Flash så det är bra att Epic tar ett steg i rätt riktning.

Spelare har länge talat om att det är svårt eller omöjligt att uppgradera ett spel till DX12 men trots det så har t.ex. WoW fått stöd för det. Än mer imponerande är Blade & Soul som under året kommer byta spelmotor från en UE3 variant med DX9 (i ett pågående MMO) till Unreal Engine 4 med tillhörande DX12 stöd, "gratis" ljussättning och flertrådsoptimeringar. Återstår dock att se resultatet.

Medlem

Hur kan det ha 10 säsonger redan när spelet är två år gammalt?

Skribent
Skrivet av InsaneSharky:

Hur kan det ha 10 säsonger redan när spelet är två år gammalt?

Säsongerna är vanligtvis bara 2-3 månader långa

Medlem

Hopp. Dags att byta brödrost då..

eld
Medlem
Skrivet av InsaneSharky:

Hur kan det ha 10 säsonger redan när spelet är två år gammalt?

10 säsonger på 0 år, fortfarande i early access

Medlem
Skrivet av InsaneSharky:

Hur kan det ha 10 säsonger redan när spelet är två år gammalt?

Rainbow six siege som jag spelar har fyra säsonger per år. Spelet är inne på sitt fjärde år nu.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Fletchett:

Kan inte tänka mig detta påverkar många. Nvidia har ju stöd för DX11 från 400-serien och framåt till exempel. På AMD sidan är det 5000 korten och framåt. Verkligen uråldriga grejer.

Tyckte mig läsa att 7000-serien var den sista med bara DX9-stöd.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Tyckte mig läsa att 7000-serien var den sista med bara DX9-stöd.

8000 serien från nvidia och 2000 serien från amd har dx10 stöd. De är från runt 2006/7 så väldigt få lär bli drabbade, när Intel, Matrox och s3 fixade stödet har jag däremot ingen koll på men är tveksam till att kort från dom som inte stödjer dx10 ens kan köra spelet.

Avstängd
Skrivet av anon_319742:

Uråldriga DX9 har hängt kvar på tok för länge och är tyvärr än idag det enda alternativet i ett par någorlunda aktuella spel.

Vilka då?

Inaktiv
Skrivet av NiceAsBice:

Vilka då?

BnS som jag nämnde ovan (släppt 2016) och Skyforge (2015) är två exempel.

Avstängd
Skrivet av anon_319742:

BnS som jag nämnde ovan (släppt 2016) och Skyforge (2015) är två exempel.

Ah, ok. BnS är ju från 2012 och Skyforge har ~130 aktiva spelare på Steam.
Inte särskilt aktuella, m a o. även om BnS råkar ha en e-sports-scen.

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Tyckte mig läsa att 7000-serien var den sista med bara DX9-stöd.

ATi har stöd för DX10 från och med Radeon HD2000-serien och Nvidia sedan GeForce 8000-serien.

Skrivet av NiceAsBice:

Ah, ok. BnS är ju från 2012 och Skyforge har ~130 aktiva spelare på Steam.
Inte särskilt aktuella, m a o.

Fast nej, BnS släpptes i EU/NA 2016. Alltså ett MMORPG lanserades här med DX9 2016. Vad har spelarantalet på Steam med Skyforge att göra? Steam är inte särskilt aktuellt överhuvudtaget. För övrigt så bedömer NCSoft BnS så pass aktuellt att de är beredda att göra något så avancerat/kostsamt så att det aldrig någonsin gjorts tidigare i ett MMORPG (såvitt jag vet).

Medlem

Varför är det så att DX9 ger MINST 15 FPS mer på samtliga spel med mitt GTX1080 än DX10/DX11?

Avstängd
Skrivet av anon_319742:

Fast nej, BnS släpptes i EU/NA 2016. Alltså ett MMORPG lanserades här med DX9 2016. Vad har spelarantalet på Steam med Skyforge att göra? Steam är inte särskilt aktuellt överhuvudtaget. För övrigt så bedömer NCSoft BnS så pass aktuellt att de är beredda att göra något så avancerat/kostsamt så att det aldrig någonsin gjorts tidigare i ett MMORPG (såvitt jag vet).

Det är väl skitsamma att det släpptes här 2016? Spelet släpptes i asien 2012, och är således ett spel från 2012, så det är föga förvånande att det inte kör ett nyare API.

Steam inte aktuellt överhuvudtaget? 😂
Hoppas du menar att det inte är aktuellt för det spelet, annars är du ute och cyklar.

Avstängd
Skrivet av Byssan:

Varför är det så att DX9 ger MINST 15 FPS mer på samtliga spel med mitt GTX1080 än DX10/DX11?

Flaskar cpun möjligtvis?

Medlem

@NiceAsBice: Låter som det. Hade samma problem med min ena uppsättning pga flaskhals. Löste sig vid en ombyggnation x) Dock har ju dx11/12 vart lite kontroversiellt länge, då dessa har en tendens att framkalla sådant här enklare, och även stuttering och tearing. Just 1060-1080-korten, speciellt i samband med en nyare i7, verkar vara väldigt utsatta för detta.

Inaktiv
Skrivet av NiceAsBice:

Det är väl skitsamma att det släpptes här 2016? Spelet släpptes i asien 2012, och är således ett spel från 2012, så det är föga förvånande att det inte kör ett nyare API.

Steam inte aktuellt överhuvudtaget? 😂
Hoppas du menar att det inte är aktuellt för det spelet, annars är du ute och cyklar.

Steam är inaktuellt på många sätt, men i synnerhet vad gäller Skyforge. Steams siffror har ingenting med verkligheten att göra då det är en väldig isolerad plattform.
Världens största MMO har hur mycket spelare på Steam? 15000? Detta när den officiella siffran är 10 miljoner spelare. Steam är väldigt irrelevant som du ser. De största spelen finns inte på Steam och väldigt få spelar de stora spelen där på grund av att det är en dålig plattform.

Det är heller inte skitsamma om det släpptes här 2016, det är ju på releasen ett spel recenseras och dess tekniska aspekter bedöms t.ex. Det bedömdes vara aktuellt för en release då. Vidare så ska spelet byta spelmotor vilket man knappast gör med ett helt inaktuellt spel.
Att grafiken och tekniken är gammal förändrar inte det faktum att det är ett förhållandevis aktuellt spel vilket var mitt påstående.

Avstängd
Skrivet av anon_319742:

Steam är inaktuellt på många sätt, men i synnerhet vad gäller Skyforge. Steams siffror har ingenting med verkligheten att göra då det är en väldig isolerad plattform.
Världens största MMO har hur mycket spelare på Steam? 15000? Detta när den officiella siffran är 10 miljoner spelare. Steam är väldigt irrelevant som du ser. De största spelen finns inte på Steam och väldigt få spelar de stora spelen där på grund av att det är en dålig plattform.

Det är heller inte skitsamma om det släpptes här 2016, det är ju på releasen ett spel recenseras och dess tekniska aspekter bedöms t.ex. Det bedömdes vara aktuellt för en release då. Vidare så ska spelet byta spelmotor vilket man knappast gör med ett helt inaktuellt spel.
Att grafiken och tekniken är gammal förändrar inte det faktum att det är ett förhållandevis aktuellt spel vilket var mitt påstående.

Att folk skulle välja att inte använda steam för att det skulle vara en dålig plattform är nåt du dragit ur röven helt utan någon verklighetsförankring.

Vilket är världens största mmo, förresten?

Inaktiv
Skrivet av NiceAsBice:

Att folk skulle välja att inte använda steam för att det skulle vara en dålig plattform är nåt du dragit ur röven helt utan någon verklighetsförankring.

Vilket är världens största mmo, förresten?

En plattform som förväntar sig 30% av intäkterna är naturligtvis en dålig sådan. Därför undviker spelvärldens giganter dem. Spel som Fortnite och League of Legends är på egen hand större än hela Steam. Var är din verklighetsförankring?

Världens största MMO heter Black Desert Online

Avstängd
Skrivet av anon_319742:

En plattform som förväntar sig 30% av intäkterna är naturligtvis en dålig sådan. Därför undviker spelvärldens giganter dem. Spel som Fortnite och League of Legends är på egen hand större än hela Steam. Var är din verklighetsförankring?

Världens största MMO heter Black Desert Online

Att en del utgivare väljer egna plattformar för att maximera vinsten har ingenting med det du sa att göra; "och väldigt få spelar de stora spelen där på grund av att det är en dålig plattform".

BDO har varken 10 miljoner spelare eller är världens största MMO, och merparten av spelarna åtminstone i EU/NA har köpt det på Steam (c:a 2/3 av spelarna), enligt utvecklarna själva.

Nu lägger jag ner diskussionen, om du inte kan komma med påståenden som faktiskt stämmer. Tack och hej.

Inaktiv
Skrivet av NiceAsBice:

Att en del utgivare väljer egna plattformar för att maximera vinsten har ingenting med det du sa att göra; "och väldigt få spelar de stora spelen där på grund av att det är en dålig plattform".

BDO har varken 10 miljoner spelare eller är världens största MMO, och merparten av spelarna åtminstone i EU/NA har köpt det på Steam (c:a 2/3 av spelarna), enligt utvecklarna själva.

Nu lägger jag ner diskussionen, om du inte kan komma med påståenden som faktiskt stämmer. Tack och hej.

Vilket fullkomligt skitsnack! Steam är en dålig plattform ja, det är därför de har så få användare sett till antalet spel. Utvecklarna har aldrig sagt att 2/3 av spelarna köpt det på Steam. Andelen spelare på Steam minimal.

"Black Desert Online has now surpassed 10 million players globally on PC."

https://wccftech.com/black-desert-online-10-million-players/

"For starters, the game now boasts over 20 million registered users around the globe."

https://www.eurogamer.net/articles/2019-06-12-black-desert-on...

Nej jag får helt enkelt anta att du är ett troll. Det går inte att ha så mycket fel om något om man är seriös.

Medlem
Skrivet av NiceAsBice:

Flaskar cpun möjligtvis?

Tror inte det är flaskhals då jag har en Intel Core i9-9900K.
Har riktigt bra datorkomponenter men får bättre FPS i alla spel som jag har provat med dx9 istället för dx10/dx11.

1
Skriv svar