Miyazaki: "Elden Rings berättande påminner om Souls-spelens"

Robot
Miyazaki: "Elden Rings berättande påminner om Souls-spelens"

Och han talar även om vilken roll George R. R. Martin spelat i skapandet av spelvärlden.

#Elden-ring, #Fromsoftware, #Miyazaki


Medlem

Enda spelet som är mer intressant än Cyberpunk enligt mig.

The Ashen One

@Vamp: Instämmer helt!

Medlem

Har en känsla att detta blir FromSoftwares och Miyazakis "magnum opus". (Åtminstone hoppas jag på det )

Förövrigt finns hela intervjun ute med mer detaljer - https://nordic.ign.com/bloodborne/26485/feature/elden-ring-is...

Kort sammanfattning från Reddit:

- Horseback riding and mount combat confirmed.

- Evolution of Dark Souls with new gameplay mechanics and systems being implemented naturally due to the more open style of the world. "Miyazaki believes that more open environments can create more diverse situations. "

- Wanted to go open world because:

  • Showing the game’s world and lore on a grander scale

  • Adding more freedom and depth to exploration

  • Creating more variation to battles

- Since the game is already a monumental task for them, they're focusing on what they're good at instead of putting effort into creating for example big crowded towns. The game will feature classic Fromsoftware dungeons, ruins that we expect from them.

- Miyazaki is writing the main story and didn't let Martin touch the story stuff because writing for games is a lot more restrictive than writing novels. They let Martin go wild on the "mythos" which the player will slowly uncover throughout the game in the usual Fromsoftware way of presenting the lore.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Älskar bloodborne & sekiro och har platinum i båda, men vad äre med asiater och löjligt stora vapen som har noll tyngd.

Nu hade jag mycket hellre tatt ett mer realistiskt grundat / trovärdigt spel med bloodborne liknande gameplay och som mest ett fåtal fantasy inslag om de prompt måste, typ game of thrones.

Att det är mer open world behöver inte vara ett plus, gäller att det fylls av vettigt innehåll annars tar jah linjärt varje dag i veckan.

Medlem

Såklart det gör.. testa något nytt någon gång.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Såklart det gör.. testa något nytt någon gång.

Du menar som Déraciné och Sekiro?


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Såklart det gör.. testa något nytt någon gång.

alternativt testa aldrig något nytt, utan fortsätt putsa på och förfina dark souls konceptet i all oändlighet.

Medlem

@heady89
Jo jag har påpekat det också om den öppna världen. Dark Souls / Sekiro har lyckats perfekt med deras halv-öppna världar och perfekta bandesign. Jag hoppas också att det inte kommer bli tråkigt att utforska denna öppna värld.

Men, nu litar jag på Miyazaki och det är kul att dom vågar vidga sina vyer och testa något nytt. I believe


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av heady89:

löjligt stora vapen som har noll tyngd.

Medlem

Min poäng är mer hur de har noll tyngd i att du kan ha med dig dem och släpa runt dem hur som helst, typ yxan är 3 gånger större än din karaktär osv, lite som att svärdet på bilden till elden-ring jätten är gigantiskt osv. Ludwig sword osv i bloodborne, imo har jag alltid tyckt den typen av style ser löjligt överdriven ut, även om jag gillar mycket annat kring spelet, men det är väl samma med Animie serierna, svärden är gigantiska.

Medlem
Skrivet av heady89:

Min poäng är mer hur de har noll tyngd i att du kan ha med dig dem och släpa runt dem hur som helst, typ yxan är 3 gånger större än din karaktär osv, lite som att svärdet på bilden till elden-ring jätten är gigantiskt osv. Ludwig sword osv i bloodborne, imo har jag alltid tyckt den typen av style ser löjligt överdriven ut, även om jag gillar mycket annat kring spelet, men det är väl samma med Animie serierna, svärden är gigantiska.

Inte så konstigt att Soulsborne spelen har gigantiska vapen då Miyazaki är ett väldigt stort fan av Berserk och tar inspiration därifrån.

Främst då huvudkaraktärens vapen Dragon Slayer -


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av heady89:

Min poäng är mer hur de har noll tyngd i att du kan ha med dig dem och släpa runt dem hur som helst, typ yxan är 3 gånger större än din karaktär osv, lite som att svärdet på bilden till elden-ring jätten är gigantiskt osv. Ludwig sword osv i bloodborne, imo har jag alltid tyckt den typen av style ser löjligt överdriven ut, även om jag gillar mycket annat kring spelet, men det är väl samma med Animie serierna, svärden är gigantiska.

det ser självklart inte realistiskt ut, och blir ofta rätt komiskt när man rullar runt som en galning med ett 2 meter långt svärd, men "in combat" så känner man ju definitivt tyngden. halberds i dark souls 2 tex är ju så tunga att man nästan tappar balansen om man inte ligger över en viss strength lvl.

Medlem

Om de nu ska utveckla sitt koncept i andra förgreningar så är det här helt rätt väg att prova i min mening. Jag tror att de har väldigt många fans som också gillar t.ex. Fallout och Elder Scrolls, och som gärna ser open world och mer rpg-element. Här har vi ju potentiellt receptet för det ultimata spelet. De kanske inte får det rätt första gången, men om det här spelet får en uppföljare ... tänk er det bästa från Bethesdas bästa open world-spel i form av valfrihet och sandlådeskap, det bästa från Dark Souls-spelen i form av stämning, svårighetsgrad och stridsmekanik ... och vad gäller rpg, varför inte det bästa från Baldur's Gate och Neverwinter Nights vad gäller att levla och välja färdigheter osv

Det hamnar lite i skymundan av hypen för Cyberpunk 2077, men det här kan nog mycket väl bli ett helt otroligt spel. De viktigaste farhågorna är redan på förhand bortblåsta med Miyazaki vid spakarna (att ett spel skulle kunna bli urvattnat och fånigt).

Medlem
Skrivet av heady89:

Älskar bloodborne & sekiro och har platinum i båda, men vad äre med asiater och löjligt stora vapen som har noll tyngd.

Nu hade jag mycket hellre tatt ett mer realistiskt grundat / trovärdigt spel med bloodborne liknande gameplay och som mest ett fåtal fantasy inslag om de prompt måste, typ game of thrones.

Att det är mer open world behöver inte vara ett plus, gäller att det fylls av vettigt innehåll annars tar jah linjärt varje dag i veckan.

Även fast det är helt riktigt att det finns vapen i From Softwares spel som egentligen är för stora för att kunna användas, så har jag då aldrig känt mer realistisk tyngd i meleestrider än i deras spel (förutom kanske Kingdom Come, men det var inte bättre strider för det). Jag tycker att From Software gör ett oerhört Herkulesjobb i att få striderna (i i synnerhet Dark Souls) att kännas realistiska och respektabla. I typ alla andra spel är det en massa "yeeehaaa" och färgsprakande effekter när man slåss.

Medlem
Skrivet av quadratis:

det ser självklart inte realistiskt ut, och blir ofta rätt komiskt när man rullar runt som en galning med ett 2 meter långt svärd, men "in combat" så känner man ju definitivt tyngden. halberds i dark souls 2 tex är ju så tunga att man nästan tappar balansen om man inte ligger över en viss strength lvl.

Du tappar ju bara balansen om du missar med en halberd


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Ser så mycket fram mot detta spel! Älskade Sekiro men föredrar DS/BB konceptet mer där man kan customiza sin karaktär.

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Även fast det är helt riktigt att det finns vapen i From Softwares spel som egentligen är för stora för att kunna användas, så har jag då aldrig känt mer realistisk tyngd i meleestrider än i deras spel (förutom kanske Kingdom Come, men det var inte bättre strider för det). Jag tycker att From Software gör ett oerhört Herkulesjobb i att få striderna (i i synnerhet Dark Souls) att kännas realistiska och respektabla. I typ alla andra spel är det en massa "yeeehaaa" och färgsprakande effekter när man slåss.

Verkligen seriens signum (tillsammans med några andra styrkor såklart). From har nästan förstört strider i tredje person för mig, eftersom alla andra spel känns lite ”off” och tyngdlösa i jämförelse. Det skulle möjligtvis vara kameran och gravitationen vid några tillfällen, annars är det alltid mitt fel om jag dör i ett From-spel.

Medlem

Orimligt taggad på detta, min tillit till From och Miyazaki kan inte rubbas just nu.

Medlem

Kanske bara jag som är lite trött på fromsoftware's passiva storytelling? Ibland undrar jag om dom planterar ut lite random crap här och där. Ungefär som en artist brukar göra i låttexterna för att verka märkvärdig. Jag älskar deras spel men det är pga av andra styrkor.

Inaktiv

Just Dark Souls 1 har väldigt många realistiska vapen även fast det också finns många rena strength-vapen som är helt orealistiska. Min bild av Dark Souls 2 är dock någon som dual wieldar två ultra greatswords. Blä. Dark Souls 3 har jag knappt spelat.

Men det som är bra i ettan är hur pass vackert och realistiskt modellerade många vapen är. Typ katanorna och de mindre svärden. Är en fröjd att bara testa olika vapen och se deras movesets.

Hoppas det är större vikt på verkliga vapen i detta.

Medlem
Skrivet av NeoWeo:

Kanske bara jag som är lite trött på fromsoftware's passiva storytelling? Ibland undrar jag om dom planterar ut lite random crap här och där. Ungefär som en artist brukar göra i låttexterna för att verka märkvärdig. Jag älskar deras spel men det är pga av andra styrkor.

Det är just det jag älskar, man får nästintill leka arkeolog! Spel som har en mer rättfram story upplever du ju allt på en gång i stort sett, men t.ex. första Dark Souls som jag håller på spela igen nu är det först nu efter 500+ timmar jag lärt mig hur tragisk Siegmeyers story är. Hade man sett allt på en gång så hade de förstört mycket.
Det är även mer realistiskt att alla man möter INTE berättar hela sitt livs historia, motivationer och problem...utan bara pratar lite och kilar sen vidare.

Medlem

Zweihander är det enda jag använder i Souls 1 och 3. Skönaste och mäktigaste vapnet jag plockat på mig i ett spel!

1
Skriv svar