Midsommarsnack – vilket spel har bästa sommarkänslan?

Redaktör
Ponny
Midsommarsnack – vilket spel har bästa sommarkänslan?

Nu är ju jag (ginger) kanske inte världens största sommarfan i praktiken. 20 grader och "ganska molnigt" är mitt tak innan det börjar bli otrevligt. I teorin tycker jag dock det är fantastiskt med sommaren! Och visst finns det en del spel som fångar årstiden på ett alldeles lysande (pun intended) vis.

Jag gillar spel där årstider verkligen betyder något: Stardew Valley (sommarmusiken är så svängig!), Animal Crossing, och för att inte tala om Click Clock Wood i Banjo-Kazooie; banan som bygger på att du spelar igenom den från vår till vinter. Min stora sommarfavorit är nog ändå Super Mario Sunshine till Gamecube. Det hade den otacksamma uppgiften att följa i Mario 64:s fotspår, men lyckades iaf med något det inte lyckades med: sommarlovskänslan. Har du några spel som du tycker nailar sommarfeelingen?


signatur

En Bamseponny av folket

Backloggens befriare

Firewatch!


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Just Cause 2 var som en solig semester på valfri paradis-ö, fast med granatgevär och stora explosioner.

Och att cruisa längs gatorna i GTA5 i en cab ger mig alltid lite sommarfeeling.

Testpilot

Beror på vad för känsla man pratar om. Att det är sommar och man spelar spelet eller att spelet i sig förmedlar sommar.

Skrivet av keffkebab:

Firewatch!

Håller med!
Särskilt med förra sommaren i åtanke så känner jag att Firewatch är riktigt somrigt

Medlem

Kingdom Come hade väldigt trevlig sommarkänsla för min del, springa runt ute i landsbygden i sommarkvällen etc. Lummigt och härligt. Witcher 3-expansionen Hearts of Stone har lite.. mörkare sommarkänsla.

Medlem

Mad Max med sitt stekheta ökenlandskap, brännande sol och sandstormar.

Jag vet inte hur mycket sommarkänsla det är men det är definitivt inte vinter i alla fall. 😁

Medlem

Det här kanske låter konstigt men Warcraft 3 när det är grass banor annars GTA Vice City. Glad Midsommar på er!

Medlem
Skrivet av Rackaren:

Det här kanske låter konstigt men Warcraft 3 när det är grass banor annars GTA Vice City. Glad Midsommar på er!

Inte alls konstigt för min del, spenderade några sommarveckor i släktens sommarstuga med att spela Warcraft 3 på min farsas laptop (det enda spelet vi hade med oss på en plats där internet inte nådde etc. ) när jag var mindre så jag får enorma sommarkänslor av Warcraft 3. Bra grejer. Framförallt början av spelet som Alliance där man drar runt och bekämpar orcher och odöda i idylliska bylandskap.

Medlem

jagged alliance (1994)

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Inte alls konstigt för min del, spenderade några sommarveckor i släktens sommarstuga med att spela Warcraft 3 på min farsas laptop (det enda spelet vi hade med oss på en plats där internet inte nådde etc. ) när jag var mindre så jag får enorma sommarkänslor av Warcraft 3. Bra grejer. Framförallt början av spelet som Alliance där man drar runt och bekämpar orcher och odöda i idylliska bylandskap.

Haha ja exakt det är just den biten av spelet jag menar också, i början när man är alliance. Ser fram emot reforged nu alltså.

Medlem
Skribent

Första Far Cry har skön sommarkänsla

Picknick på stranden, någon?

Medlem

Summerset i ESO har några fina stränder, där kan jag bara stå o glo.
Det påminner mig om Uncharted, tex 4:an, den har också några fina strand-miljöer.

Inaktiv

Tja, inget sommarspel direkt men just nu tragglar jag mig genom Witcher 3 så denna sommar blir det mörka träsk och monsterfylda grottor

Medlem

Hela spelet har väl inte direkt någon sommarkänsla, men Costa del Sol i Final Fantasy VII var magiskt att komma till efter allt det dystra. Annars har vi ju Wave Race 64.

Kontot avslutas

Super Mario Sunshine för mig med. Ett riktigt sommar paradis! Längtar efter att spela det spelet igen.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Bozo's Night Out

Avstängd

Witcher 3 Blood and Wine lätt tack vare omgivningarna.


signatur

PS5 och inget annat.

FM-guru
F.d. Sisyr

Kingdom Come med sina öppna landskap funkar bra för mig. Spelade det även först under sommaren.

Medlem

Diddy Kong racing. Specifikt amfibieracen vid stranden🙂

Medlem

Jag har en till...

Mycket sommarkänsla varje gång gänget sätter igång och sjunger vid lägerelden i Red Dead Redemption 2.

Medlem
Skrivet av breahl:

Witcher 3 Blood and Wine lätt tack vare omgivningarna.

https://www.youtube.com/watch?v=3REkojG6f8Y

Toussaint är nog den vackraste platsen jag varit på i ett spel

Legend of Zelda: The Wind Waker


signatur

Viam inveniam aut faciam

Avstängd
Skrivet av Nemo:

Jag har en till...

Mycket sommarkänsla varje gång gänget sätter igång och sjunger vid lägerelden i Red Dead Redemption 2.

https://www.youtube.com/watch?v=aipc3_VnbA0

Haha det där har jag aldrig varit med om trots 2,5 genomspelning


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Summer Games såklart!

Medlem

För mig är det The Legend of Zelda - Minish cap. Spelade i princip igenom hela spelet på en filt i trädgården. Får enorma sommarkänslor av att tänka på den underskattade pärlan.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Kingdom Come med sina öppna landskap funkar bra för mig. Spelade det även först under sommaren.

Fick väldigt mycket midsommaraftonkänsla av uppdraget där man ska smyga efter ett gäng kvinnliga bybor som sägs ha fruktansvärda ritualer i skogen utanför en av byarna, minns hur jag smög över fälten där det ändå var rätt bra med månljus för att sedan närma mig den lummiga skogen där allt plötsligt började te sig jäkligt kusligt i mörkret, perfekt mystisk sommarstämning.

...Sen trippade jag balls och fick för mig att några snubbar i skogen var demoner av något slag och det slutade med ond bråd död om jag inte minns helt fel. Typisk midsommarafton som sagt.

Medlem

Svaret på alla era frågor är Zelda. ALLA frågor(utom sämsta spelet)!

Medlem

My summer Car
Brief Karate Foolish
Lemonade Stand
Normy's Beach Babe-O-Rama
Cargo! The Quest for Gravity
Redneck Rampage
Urban Champion

Skaka och rör om. En närmast perfekt rekonstruktion av en typisk sommar.

12
Skriv svar