Löfte från Respawn: fokus är på Apex Legends, ska "aldrig göra Apex 2"

Robot
Löfte från Respawn: fokus är på Apex Legends, ska "aldrig göra Apex 2"

Tänker långsiktigt, tar genomtänkta beslut.

#apex-legends, #respawn-entertainment


Medlem

Jag gillade verkligen spelet i början, nötte det en hel del.

Men avsaknad av solo,duo, något slags ranked-mode, nätkoden blev inte bättre och att kartan började kännas lite tråkig, gjorde att jag tappa suget. Sen kom då första säsongen och den gjorde att jag sluta spela, den var helt värdelös.

Får väl se om man testar spelet igen framöver, men tvivlar på det.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Inaktiv

Apex legends är vad Quake Champions borde varit, kul.
Kommer fortsätta nöta spelet, ser fram emot season 02!

Medlem

Okej. Så att bromsa varumärket apex genom att hålla det fast vid en uråldrig motor är ett statement som kommer hålla spelarna kvar?
Det är tragiskt att se hur ytterligare en aktör fokuserar på hoppet om spelarbas baserat på uråldrig teknik.
Source motorn borde inte ens finnas idag. Lika lite som skitmotorn som driver far cry och ghost recon.
Cash grabs, och vi som spelare får ingenting.

Medlem

Var svinkul första 2-3 veckorna sen så hann man inte mer än att landa innan man dog. Kändes sjukt obalanserat sen om det var fuskare man mötte ska jag låta vara osagt.

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Okej. Så att bromsa varumärket apex genom att hålla det fast vid en uråldrig motor är ett statement som kommer hålla spelarna kvar?
Det är tragiskt att se hur ytterligare en aktör fokuserar på hoppet om spelarbas baserat på uråldrig teknik.
Source motorn borde inte ens finnas idag. Lika lite som skitmotorn som driver far cry och ghost recon.
Cash grabs, och vi som spelare får ingenting.

Spela Goat Simulator i stället då, det är gjort med Unreal.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Avstängd
Skrivet av Patrik1975:

Okej. Så att bromsa varumärket apex genom att hålla det fast vid en uråldrig motor är ett statement som kommer hålla spelarna kvar?
Det är tragiskt att se hur ytterligare en aktör fokuserar på hoppet om spelarbas baserat på uråldrig teknik.
Source motorn borde inte ens finnas idag. Lika lite som skitmotorn som driver far cry och ghost recon.
Cash grabs, och vi som spelare får ingenting.

Cash grab? Hur mycket kostar Apex att spela, sa du?

Medlem
Medlem

körde också rätt mycket i början.
Men nu var det länge sen, har dock inte spenderat en krona i spelet så man ska väll inte klaga


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Fezk:

Jag gillade verkligen spelet i början, nötte det en hel del.

Men avsaknad av solo,duo, något slags ranked-mode, nätkoden blev inte bättre och att kartan började kännas lite tråkig, gjorde att jag tappa suget. Sen kom då första säsongen och den gjorde att jag sluta spela, den var helt värdelös.

Får väl se om man testar spelet igen framöver, men tvivlar på det.

Dom har Elite mode numera. Kan diskuteras hur bra det är egentligen men överlag möter man bättre spelare.

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Okej. Så att bromsa varumärket apex genom att hålla det fast vid en uråldrig motor är ett statement som kommer hålla spelarna kvar?
Det är tragiskt att se hur ytterligare en aktör fokuserar på hoppet om spelarbas baserat på uråldrig teknik.
Source motorn borde inte ens finnas idag. Lika lite som skitmotorn som driver far cry och ghost recon.
Cash grabs, och vi som spelare får ingenting.

Quake 1 funkar utmärkt idag med en förvånadsvärt bra spelarbas...så det är inte så farligt med äldre motorer


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv
Skrivet av Patrik1975:

Okej. Så att bromsa varumärket apex genom att hålla det fast vid en uråldrig motor är ett statement som kommer hålla spelarna kvar?
Det är tragiskt att se hur ytterligare en aktör fokuserar på hoppet om spelarbas baserat på uråldrig teknik.
Source motorn borde inte ens finnas idag. Lika lite som skitmotorn som driver far cry och ghost recon.
Cash grabs, och vi som spelare får ingenting.

Vad spelar det för roll hur gammal spelmotorn är om den är rätt för spelet? Känslan är helt överlägsen anser jag, rörelsemekaniken är vad många spel borde vara.

Vet inte om du har spelat Apex Legend på sistone? Men det kommer uppdateringar ganska frekvent på mer innehåll och förbättringar.

Och fortfarande, spelet är gratis..

eld
Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Okej. Så att bromsa varumärket apex genom att hålla det fast vid en uråldrig motor är ett statement som kommer hålla spelarna kvar?
Det är tragiskt att se hur ytterligare en aktör fokuserar på hoppet om spelarbas baserat på uråldrig teknik.
Source motorn borde inte ens finnas idag. Lika lite som skitmotorn som driver far cry och ghost recon.
Cash grabs, och vi som spelare får ingenting.

Gå gärna in på vilka delar av motorn du inte gillar.

Jag gillar själv inte source-motorn, men jag ogillar den från erfarenhet. Titanfall-spelen använder den dock rätt ypperligt.

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Okej. Så att bromsa varumärket apex genom att hålla det fast vid en uråldrig motor är ett statement som kommer hålla spelarna kvar?
Det är tragiskt att se hur ytterligare en aktör fokuserar på hoppet om spelarbas baserat på uråldrig teknik.
Source motorn borde inte ens finnas idag. Lika lite som skitmotorn som driver far cry och ghost recon.
Cash grabs, och vi som spelare får ingenting.

Jag har inte haft mycket att klaga på gällande motorn. Är fuskare, avsaknaden av förnyelse i innehåll/spellägen och vapen som gjort att spelet känns övergivet. Ett misslyckat försök till "season 1" hjälpte inte heller. Hur man kan säga att man "satsar långsiktigt" på ett spel som är dött innan dess är ytterligare ett bevis på hur långt ifrån verkligheten och sin publik respawn och EA är. Gillar idén och core gameplay, men det hanteras ju fortfarande asdåligt.

Hoppas verkligen säsong 2 blir bättre än jag tror.

Medlem

Motorn är ju grym. Väldigt optimerad och ser förhållandevis bra ut. Titanfall 2 var tex riktigt snyggt så man vet ju vad den kan klara av.

Apex har enligt mej en riktigt härlig bas enligt mej. Som många säger så skulle de behöva lite mer gamemodes. Möjligheten att spela lag om 1,2,4. kanske 30vs30 i squads hade varit något. Lite mer karaktärer. Pinsamt att tex R6.Siege kan trycka ut två karaktärer varje kvartal om än med varierande kvalité men detta står still.

De borde seriöst även sänka priset på skins. Helt sjuka summor med riktigt dålig kvalité.

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Okej. Så att bromsa varumärket apex genom att hålla det fast vid en uråldrig motor är ett statement som kommer hålla spelarna kvar?
Det är tragiskt att se hur ytterligare en aktör fokuserar på hoppet om spelarbas baserat på uråldrig teknik.
Source motorn borde inte ens finnas idag. Lika lite som skitmotorn som driver far cry och ghost recon.
Cash grabs, och vi som spelare får ingenting.

Cash grab??? ???? Påminn mig igen vad som tvingar dig att spendera pengar på detta spel som är helt gratis. Dom tvingar inte någon att lägga ett öre. Och om dom skulle satsa på en 2a så skulle folk säga att det är att mjölka en ko. Det må vara EA GAMES men här gör
dom helt rätt beslut och tänker långsiktigt.

Medlem
Skrivet av Landelusen:

Jag har inte haft mycket att klaga på gällande motorn. Är fuskare, avsaknaden av förnyelse i innehåll/spellägen och vapen som gjort att spelet känns övergivet. Ett misslyckat försök till "season 1" hjälpte inte heller. Hur man kan säga att man "satsar långsiktigt" på ett spel som är dött innan dess är ytterligare ett bevis på hur långt ifrån verkligheten och sin publik respawn och EA är. Gillar idén och core gameplay, men det hanteras ju fortfarande asdåligt.

Hoppas verkligen säsong 2 blir bättre än jag tror.

Håller med de du skriver om motorn och avsaknaden av uppdateringar med innehåll. Men förstår inte riktigt detta med ”Övergivet” och ”dött”?
Ibland känns det som folk tolkar concurrent players via hur mycket folk som tittar på spelet via Twitch.
Spelet är långt ifrån övergivit i dagsläget. Skulle gissa att det är väldigt många aktiva spelare dygnets alla timmar, då det tar 1-5 sekunder att hitta match både med vänner eller solo tillsammans med randoms. Och vare sig man söker elite med 5+ vinster eller ej så går det verkligen undan för matchmakingen att hitta match.
Så spelarbasen kan man inte klaga på enligt mig än så långe. Testa andra FPS spel gärna och jämför förutom Fortnite. Många får man sitta mer i menyn än i de faktiskta spelet(hej Quake Champions). Och då kan de vara 8 spelare bara som behövs.
Vi lever i en tid där kända streamers får betalt för att spela diverse spel och där tror jag inte vi ska bedöma spelen som döda eller ej beroende på vad som tittas mest på. Utan de gör vi via att titta på hur många som faktiskt spelar spelen. Att Twitch eller streamers höjer intresset tror jag absolut på, annars skulle företagen inte betala dem för reklamen, men de är inte det ända.

Att ett gratis spel av denna kalibern nådde 50miljoner spelare på en månad är inte så konstigt. Det är heller inte så konstigt när det börjar dala då nyhetens behag lagt sig och alla provat det. Sedan håller jag helt med om att första säsongen inte gav något mervärde än några skins samt tillräckligt med coins för att få nästa säsong gratis. Men jag ser dock inget negativt med att de tänker långsiktigt och testar samt planerar i förväg för spelet.
Rankat läge kommer ju nu i Juli för de som saknat de. Ny karaktär som verkar funka bra av de man fått se likaså. Massor med läckor direkt hittade i spelets kod påvisar att fler karaktärer och en ny bana verkar vara påväg. Som sagt banor är väl inte direkt de ”battleroyal” spelen brukar stoltsera med. Tycker de verkar vara samma bana med uppdateringar i Fortnite som barnen här hemma fortfarande spelar på, likaså PUBG tog evigheter innan man fick spela något annat än original banan. Men där kan jag hålla med om att omväxling förnöjer och något spel skulle ju kunna vara lite snabbare ut med fler banor att spela på absolut. Men som sagt spelet har inte varit ute så länge än.

Som sagt jag tycker spelet har lite att förbättra utan tvekan tex, nätkoden kan fortfarande bli bättre. Men det är också sällan jag har såhär roligt i ett free2play spel. I många fall brukar spel studios lägga bra mycket mer tid på optimeringen av vapen balansen och de olika karaktärerna, men med lite små justeringar här och var tycker jag de har närmat sig en väldigt lyckad balansering. Ska bli intressant att följa utvecklingen.


signatur

"It aint about power, it's about balance!" InitialD

Medlem

@Patrik1975: Free2play = cashgrab? "ok"

Medlem

Precis.

NI SKA GÖRA TITANFALL 3!!!

Medlem

@[NiS]StarCroW:

"Dött" är ett onödigt ord möjligen, men det är något som jag använde i jämförselse med konkurrensen - andra BR-spel - och framförallt hur spelet har dalat i förhållande till vilken användarbas det hade inledningsvis. Tycker du har en poäng i att det självklart finns mycket bra med Apex, därav att jag också skrev att jag "hoppas att säsong 2 blir bättre än jag tror".

Vidhåller fortfarande att de (Respawn, EA eller båda två) har misskött ett - som du säger - stabilt F2P spel helt otroligt. Utöver Fortnite är Dota, Team Fortress och många andra spel / franchises som kan sållas till skaran av F2P-spel där man lyckas / lyckades under en lång tid att både bibehålla kvalité, innehåll och spelvarianter för att både ha kvar och locka en ny publik. Tycker därför inte kritiken är obefogad.

"Lång sikt" finns inte riktigt i dagens tidsspann - vare sig i film, tv-serier eller annan underhållning. Man behöver satsa på här och nu minst lika mycket som något som händer senare, annars kommer något roligare som gör det man själv gjorde och gör det bättre, roligare eller smartare. Hoppas nästan att Apex går under och någon hittar på något ännu roligare bara för att spelutvecklarna och utgivarna skall lära sig.

1
Skriv svar