Kemikalieskattens tak höjs med 37,5 procent – beslut av riksdagen

Robot
Kemikalieskattens tak höjs med 37,5 procent – beslut av riksdagen

Förändringen träder i kraft 1 augusti.

#e-handel, #kemikalieskatt, #kemskatt


Hahahaahah, gg.

Medlem

Dra åt helvete.

Måste man fortfarande betala kemikalieskatten om man handlar utomlands?

Medlem

Jag röstar snart enbart baserat på få bort denna värdelösa skit skatt som inte är till någon fördel alls.

Miljön? Vilket skitsnack. Mupparna behöver pengarna. Låt inte någon inbilla er något annat. Snart måste man väl skatteplanera bara så man har några pengar kvar.


signatur

"It's no that I'm lazy. It's just that I don't care"

Medlem

dummaste skatten i världen.

Medlem

Tragiskt när regeringen inte kan hantera skattepengar och fortsätter hitta på alla möjliga skatter för att mjölka ur befolkningen, nästan värre än loot-lådor det här.

Medlem
Skrivet av bond12:

Tragiskt när regeringen inte kan hantera skattepengar och fortsätter hitta på alla möjliga skatter för att mjölka ur befolkningen, nästan värre än loot-lådor det här.

Och alla pengar dom mjölkar verkar försvinna i något svart hål. Irriterande detta minst sagt

Medlem

Röstar man dumt får plånboken lida...

Edit: Eller ja, det är ju inte bara plånboken som lider. Det är ju de gamla. Och sjukvården. Och skolan. Och rättsväsendet. Försvaret likaså. Förorterna, japp. Sammanhållningen. Kulturen. Samhället... Ja, med mera då.

Medlem

Ja Löfven höjde ju sin lön nyligen, det måste ju finansieras...

Men vilken tur att det kommer redovisas exakt hur de här pengarna som skatten drar in används i syfte att förbättra miljön och rena utsläpp. *ironi*

Medlem

Var ju detta ni ville, så som ni röstade. Grattis.

Medlem
Skrivet av Rackaren:

Och alla pengar dom mjölkar verkar försvinna i något svart hål. Irriterande detta minst sagt

Det svarta hålet som i folkmun kalla "välfärden".

Hur mycket pengar snackar vi om egentligen vid köp av säg ett grafikkort eller ett moderkort – ett par- tre kronor?

Skribent
Skrivet av Fiddi:

Dra åt helvete.

Måste man fortfarande betala kemikalieskatten om man handlar utomlands?

Nej, och därav det idiotiska med hela skatten och anledningen till att branschen är irriterad. Det skapar ojämna marknadsförutsättningar och riskerar att pressa söner en redan pressad elektroniksektor. Varför ska man köpa sin Playstation 5 för 500-600 kr mer i svensk butik när det går att beställa exakt samma sak från Tyskland betydligt billigare?

En annan sak är att skiten baseras på vikt, så de prylarna som folk byter varje år (telefoner osv) drabbas knappt medan tyngre saker drabbas betydligt hårdare.

Medlem

Mupperiet fortsätter.
Synd att ungarna i skolan blir totalt hjärntvättade av vänster-propagandan att mjölka så mycket som möjligt ur befolkningen så att så få som möjligt ska behöva jobba för sig.

Medlem
Skrivet av IMSG:

Det svarta hålet som i folkmun kalla "välfärden".

Hur mycket pengar snackar vi om egentligen vid köp av säg ett grafikkort eller ett moderkort – ett par- tre kronor?

Har för mig att datorkomponenter inte ingick i denna skatt. Eller minns jag fel..

:::: EDiT :::: Jepp, så är det. Datorkomponenter rörs inte av skatten.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Bara att göra sina inköp utomlands
Gg Sverige


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av IMSG:

Det svarta hålet som i folkmun kalla "välfärden".

Hur mycket pengar snackar vi om egentligen vid köp av säg ett grafikkort eller ett moderkort – ett par- tre kronor?

Välfärden my ass, haha. Vi tar verkligen inte hand om våra äldre. Sjukvården är åt helvete. Kan fortsätta ett bra tag. Men pengar hittar dom alltid något nytt sätt att mjölka på. Och bara ett par kronor blir mycket på en hel befolkning.

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Höjningen av taket blir 37,5 procent eller upp till 110 kronor inklusive moms – från 320 till 440 kronor exklusive moms.

Mellanskillnaden mellan 320 och 440 är 120, inte 110.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Har för mig att datorkomponenter inte ingick i denna skatt. Eller minns jag fel..

Läste precis Sweclockers artikel och det stämmer bra.

Medlem

Är ej förvånad, miljöpartiet har alltid älskat meningslös signalpolitik av denna klass.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Rackaren:

Välfärden my ass, haha. Vi tar verkligen inte hand om våra äldre. Sjukvården är åt helvete. Kan fortsätta ett bra tag. Men pengar hittar dom alltid något nytt sätt att mjölka på. Och bara ett par kronor blir mycket på en hel befolkning.

Nej, vem fan vill ta hand om äldre? Jag testade det en sommar efter gymnasiet och det var ingen hit. "Man får så mycket tillbaka" ... Mmm, det är svårt att se när man står där och torkar skit sena kvällar, helger, nätter, lyssnar på klagande anhöriga, you name it. Sen när lönen kommer undrar man vad det är man "fått tillbaka" egentligen.

Aja, långt från ämnet. Sjukvården fenomenalt bra i Sverige även om media gärna lyfter det dåliga och inte det bra, dessutom är den gratis. Kan betala långt mycket mer skatt för ett kylskåp så länge dem inte rör mina inköp av datorkomponenter.

Medlem
Skrivet av Rafner:

Röstar man dumt får plånboken lida...

Edit: Eller ja, det är ju inte bara plånboken som lider. Det är ju de gamla. Och sjukvården. Och skolan. Och rättsväsendet. Försvaret likaså. Förorterna, japp. Sammanhållningen. Kulturen. Samhället... Ja, med mera då.

Öh? Vad har det med kemikalieskatten att göra? Får de gamla m.m. som du räknar upp lida pga att de höjer den?

Medlem

En gång i tiden hävdades det att det var omöjligt att bygga batterier utan kvicksilver.

Jag är övertygad att det är möjligt att ersätta cancerframkallande flamskyddsmedel med något annat som inte bidrar till den rådande cancerpandemin.

Skatter är ett ypperligt verktyg för att skapa ekonomiska incitament för att driva forskningen inom området framåt.
Den produktutvecklare som tar fram hälsovänliga alternativ framför giftiga flamskyddsmedel kan sälja sina komponenter och produkter billigare än konkurrenterna och på så sätt inte bara sälja mer utan även minska mängden skadliga ämnen i vårat kretslopp.

Medlem
Skrivet av IMSG:

Nej, vem fan vill ta hand om äldre? Jag testade det en sommar efter gymnasiet och det var ingen hit. "Man får så mycket tillbaka" ... Mmm, det är svårt att se när man står där och torkar skit sena kvällar, helger, nätter, lyssnar på klagande anhöriga, you name it. Sen när lönen kommer undrar man vad det är man "fått tillbaka" egentligen.

Aja, långt från ämnet. Sjukvården fenomenalt bra i Sverige även om media gärna lyfter det dåliga och inte det bra, dessutom är den gratis. Kan betala långt mycket mer skatt för ett kylskåp så länge dem inte rör mina inköp av datorkomponenter.

Ja, du har rätt. Jag håller med dig. De som jobbar inom vården är våra vardagshjältar men vad får de för det? Inte ett piss.
Men att säga att pengar inte finns är en lögn. Tror Sverige är mer korrupt än vad man vill tro. Fast å andra sidan, vilket land är inte det? Men nu är det här är spelforum och inte politiskt så ska sluta babbla

Medlem
Skrivet av Rafner:

Röstar man dumt får plånboken lida...

Edit: Eller ja, det är ju inte bara plånboken som lider. Det är ju de gamla. Och sjukvården. Och skolan. Och rättsväsendet. Försvaret likaså. Förorterna, japp. Sammanhållningen. Kulturen. Samhället... Ja, med mera då.

Ahem, vem skulle man då förslagsvis rösta på om man anser att Sveriges befolkning beskattas absurt mycket och får ut absurt lite utav det.

Vill minnas att vi ligger runt 70-80 % inräknat moms, vinstskatt, bensinskatt, etc etc.
Det finns inget parti.

Det är ju bokstavligen ingen som helst större skillnad på några partier gällande denna fråga, alla vill suga ut benmärgen på arbetande.

I sin helhet skulle jag kalla sveriges "demokratiska" system en stor bluff med karriärspolitiker.
Försämringar blir aldrig fixade utav nästa invalda allians eller block.
Och man använder sig utav klimatproblemen som argument för skatter som inte ens går till en positiv klimatpåverkan.

Hade väl kunnat ställa mig bakom dessa skatter om det var stora filter turbiner som rengjorde luft man byggde med pengarna, men det är det inte.

Medlem
Skrivet av Rackaren:

Ja, du har rätt. Jag håller med dig. De som jobbar inom vården är våra vardagshjältar men vad får de för det? Inte ett piss.
Men att säga att pengar inte finns är en lögn. Tror Sverige är mer korrupt än vad man vill tro. Fast å andra sidan, vilket land är inte det? Men nu är det här är spelforum och inte politiskt så ska sluta babbla

Nu är ju detta en politisk fråga vilket såklart gör att ämnet lätt flyger iväg. Håller med dig fullständigt, vårdpersonal är hjältar.

Trevlig spelhelg.

Medlem

Synd att folket ska behöva stå för detta. Vore det inte bättre att reglera detta mot de som tillverkar och använder dessa kemikalier. Eller har jag missuppfattat något?

”Företag använder ett farligt ämne i produkten dom tillverkar”.

”Va?! Det är ju inte bra”.

”Nej, det är inte bra. Jag tror att lösningen är att fortsätta sälja produkten, utan att ta tag i företagen som använder giftet, och så får folket betala mer när dom köper prod...”.

”produkten..! Smart! På så sett, så, ja, gör vi inget åt problemet i sig, men vi får in pengar!”

”Exakt!”


signatur

Niet.

Medlem

Hoppas det för nått positivt med sig


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av kebbe:

Var ju detta ni ville, så som ni röstade. Grattis.

Jupp! Låter bra detta


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av SilvaH:

Jag röstar snart enbart baserat på få bort denna värdelösa skit skatt som inte är till någon fördel alls.

Miljön? Vilket skitsnack. Mupparna behöver pengarna. Låt inte någon inbilla er något annat. Snart måste man väl skatteplanera bara så man har några pengar kvar.

Herregud.. att kemikalieskatten är det problem som bekymrar dig mest i samhället borde vara ett kvitto på hur bra ställt du faktist har det.

jbx
Medlem

Sen skatten på plastpåsar också... Upp till 7kr för en jävla påse med affärens logga på.
Sen tror politiker-muppen att vi räddar haven med att sätta en skatt på en påse. Som om svensken med sin konsumpåse kan göra skillnad. Bara ett sätt att få in mer pengar (2.7 miljarder per år tror jag han sa).
Dessutom är han miljöpartist som hela 4.4% av Sveriges befolkning vill ha i riksdagen..
Är trött på skendemokrati och straffskatter. Jag uppmanar till civil olydnad, det tänker jag roa mig med iaf.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Skriv svar