Alpha Protocol nerplockat från Steam

Robot
Alpha Protocol nerplockat från Steam

Går ej längre att köpa från Valve-butiken.

#alpha-protocol


Skribent

Har hoppas på en uppföljare i flera år, men har sett mörkt ut. Kanske den som nu äger märket får för sig att göra något åt det? (fortsätter hoppas)


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Dom laddar kanske upp för en remaster version och dom vill inte att folk ska fortsätta kunna köpa den här version

The Last Remnant är ett exempel på ett spel som Square drog ner från Steam för ett tag sen och nu på E3 visade upp en Remaster ^^
Dock dom gjorde spelet enbart tillgängligt till PS4 och Switch.
Varför? ingen aning.

*Remaster versionen ser fortfarande värre ut än PC versionen, så antar att det är anledningen, att dom inte vill förstöra försäljning av remastern*


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Dom laddar kanske upp för en remaster version och dom vill inte att folk ska fortsätta kunna köpa den här version

The Last Remnant är ett exempel på ett spel som Square drog ner från Steam för ett tag sen och nu på E3 visade upp en Remaster ^^
Dock dom gjorde spelet enbart tillgängligt till PS4 och Switch.
Varför? ingen aning.

Ja, hoppas kan man alltid!

Medlem

Ja spelet är inget jag sörjer efter, men tycker det är dåligt att spel försvinner från den digitala butikerna. Fysiska spel försvinner ju iofs också från butikerna visst.

Medlem

Varför skulle detta bevattna någon kvarn? Det är ju typ samma sak som att dom slutade sälja det i butik, men om du redan köpt spelet så kan du så klart installera det från skiva, i detta fall, ladda ner det igen.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Varför skulle detta bevattna någon kvarn? Det är ju typ samma sak som att dom slutade sälja det i butik, men om du redan köpt spelet så kan du så klart installera det från skiva, i detta fall, ladda ner det igen.

Den stora skillnaden är dock att om du inte köpt spelet men är nyfiken på det, så finns det inget praktiskt, lagligt sätt att få tag i det då det inte är praktiskt att ha en begagnatmarknad för digitala spel (annat än att sälja hela konton vilket inte brukar vara tillåtet).

Medlem

Spel som köps i butik innehåller ju ändå bara en kod för att aktiveras på någon tjänst, oftast, Steam, Origin eller Uplay. Åtminstone till PC.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Jag äger spelet, så jag ser det fortfarande i biblioteket och kan tanka ned det. Tänker däremot inte göra det då spelet är en riktig buggfest. Tråkigt, då storyn var underhållande och RPG-elementen riktigt intressanta. Fick de "göra om och göra rätt" så tror jag att detta skulle kunna bli något.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Tyckte om spelet när det var nytt. Vet inte om det håller än idag dock.
Hoppas fortfarande på en uppföljare.

Backloggens befriare

Enligt denna artikel så ska Obsidian ha rättigheterna nu.
https://ticgamesnetwork.com/platforms/pc/obsidian-gains-publi...


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Hoppas att en remake/remaster är pågång, älskade spelet när det kom

Medlem

Jag tyckte om det här spelet trots sina brister! Det var nyskapande och så coolt på många sätt. Som jag minns det så har inte Microsoft gjort denna titel bakåtkompatibel (jag har en skiva) till Xbox One så man hoppas ju på någon form av remake eller reboot som någon var inne på. Men det är kanske tveksamt med tanke på hur spelet togs emot när det släpptes.

Medlem

Tycker dessa exempel är anledningen till varför jag älskar såna som bevarar spel mjukvara även om det är lagligt eller inte. Finns väl ett rätt bra Sagan om Ringen RTS som i princip är jävligt svårt att hitta nu för tiden ens som fysisk kopia?

Fanns en torrent sida jag var medlem i som endast hade material i syfte att bevara det, det var allt från manualer, omslag, andra texter, gamla speltidningar, spel m.m. från tidigt 70-80-tal och framåt. Tyvärr försvann den när något as anmälde sidan över någon skitsak som hade varit lätt att plocka bort och nu är allt detta material borta tack vare att skaparna inte ville fortsätta när de kände sig svikna av deras medlemmar som hade anmält dom samt att de nu hade fått ögonen på sig. Som någon som spelar mycket retro, mycket PC som inte ens finns på GOG, så var det ett dystert ögonblick

Medlem
Skrivet av kaealy:

Hoppas att en remake/remaster är pågång, älskade spelet när det kom

Håller helt med! Men föga troligt... 🤔

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Spel som köps i butik innehåller ju ändå bara en kod för att aktiveras på någon tjänst, oftast, Steam, Origin eller Uplay. Åtminstone till PC.

Mycket riktigt, därför det är ganska meningslöst att samla på PC-spel nu för tiden

Medlem
Skrivet av fzusr:

Mycket riktigt, därför det är ganska meningslöst att samla på PC-spel nu för tiden

Är väl om man vill ha fodralet i hyllan så att säga.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Köpte spelet via Kinguin för "gratis" under hösten 2018. Har ännu inte testat på det dock.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

@CARTMAN: Du borde prova det. Det har nog inte åldrats så väl däremot, så när du väl provar det så gå in med ett öppet mindset.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Alpha Protocol pulled from Steam due to expiry of music rights
UPDATE: Sega says it still owns the IP.

Från EuroGamer:net

Skrivet av smuts:

@CARTMAN: Du borde prova det. Det har nog inte åldrats så väl däremot, så när du väl provar det så gå in med ett öppet mindset.

Will do. Gillar stealth spel så ska ge det en chans. Har för mig att det är ett stealth spel med RPG element.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Ett i mina ögon väldigt underskattat spel. Var tyvärr buggig när det kom, om man gillar rollspel med val så borde man lira det!

Medlem

Ingen större förlust.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Buggit men roligt vad jag minns. Kanske ska köra en runda....

Medlem

Tyckte verkligen om spelet. Roligt koncept med semi-mass effect, fast i nutida spionthriller.

Det enda jag störde mig på var att dialogen inte var "exakt det här säger du" utan mer typ "Plead. Pressure. Joke. Threaten" några gånger blev lite som i LA Noire.

Hmm...jag väljer ett att pressa lite.
"FUCK YOU! TELL ME WHAT YOU KNOW!"
*drar vapen*

Nu överdrev jag lite, men fick ladda om 3-4 gånger pga det.

Medlem

Ett extrem bra spel som tyvärr blev rushat. Det kunde ha varit fantastikt men Sega lät de inte buggtesta det mer innan den kom ut.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Jävla bra spel! Trist att det aldrig fick bli helt färdigt.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Avstängd
Skrivet av Hipshot:

Varför skulle detta bevattna någon kvarn? Det är ju typ samma sak som att dom slutade sälja det i butik, men om du redan köpt spelet så kan du så klart installera det från skiva, i detta fall, ladda ner det igen.

Precis. Märklig nyhetsartikel från någon som troligen inte vet hur det fungerar.

För övrigt så sker detta med jämna mellan rum. Bara att googla fram en lista över titlar som funnits på steam som nu är borta. Rör sig om hundratals.

Redaktör
Skrivet av Hipshot:

Varför skulle detta bevattna någon kvarn? Det är ju typ samma sak som att dom slutade sälja det i butik, men om du redan köpt spelet så kan du så klart installera det från skiva, i detta fall, ladda ner det igen.

Skrivet av EXPLICIT:

Precis. Märklig nyhetsartikel från någon som troligen inte vet hur det fungerar.

För övrigt så sker detta med jämna mellan rum. Bara att googla fram en lista över titlar som funnits på steam som nu är borta. Rör sig om hundratals.

Ok, det var inte världens bästa exempel. Men faktum kvarstår: det kan köpas fysiskt men inte digitalt. Finns kanske nån dvd-taliban där ute som kommer använda det som argument.

@Explicit - ja, det är klart att det skett förr. Men Alpha Protocol var rätt omtalat när det begav sig och kodat av Obsidian. Det skapade nyhetsvärdet, inte att ett spel skrotats från Steam.


signatur
Medlem

[quote postid="3906912" userid="16" name="Tomas Helenius""]
Ok, det var inte världens bästa exempel. Men faktum kvarstår: det kan köpas fysiskt men inte digitalt. Finns kanske nån dvd-taliban där ute som kommer använda det som argument.

@Explicit - ja, det är klart att det skett förr. Men Alpha Protocol var rätt omtalat när det begav sig och kodat av Obsidian. Det skapade nyhetsvärdet, inte att ett spel skrotats från Steam.
[/quote]

Här är en DVD-Taliban


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Redaktör
Skrivet av Hipshot:

[quote postid="3906912" userid="16" name="Tomas Helenius""]
Ok, det var inte världens bästa exempel. Men faktum kvarstår: det kan köpas fysiskt men inte digitalt. Finns kanske nån dvd-taliban där ute som kommer använda det som argument.

@Explicit - ja, det är klart att det skett förr. Men Alpha Protocol var rätt omtalat när det begav sig och kodat av Obsidian. Det skapade nyhetsvärdet, inte att ett spel skrotats från Steam.
[/quote]

Här är en DVD-Taliban

https://www.picclickimg.com/d/l400/pict/333230508658_/History...

Du ser! Äger inte ens e-postadress.


signatur
1
Skriv svar