Veckans Xbox-nyheter #8 (v.24)

Ambassadör
Xbox
Veckans Xbox-nyheter #8 (v.24)

Vilken vecka det har varit! Efter en grym E3-konferens fullmatad med spel (och Keanu Reeves!) så har nyheter fullständigt forsat fram under den gångna veckan. Själva konferensen och spelen har ju tack vare FZ:s fantastiska täckning under mässan fått gott om plats här på siten så jag har fokuserat veckans nyhetstråd på mer specifika saker och det som jag vill ge lite extra utrymme. Hoppas att ni hittar något intressant bland nyhetskavalkaden nedan!
Vill ni kolla in förra veckans tråd så hittar ni den här. FZ Livesändning från Xbox-konferensen hittar ni här.

Lets...jump in!

Två nya studios ansluter till Xbox Game Studios.

Två nya studios har anslutit till den växande skaran hos Xbox Game Studios som nu är uppe i hela 15 studios totalt. Det är alltså 9 nya studios på ett år! Under E3-konferensen utannonserades Double Fine Productions som det senaste tillskottet, en studio ledd av legendaren Tim Shafer. Double Fine Productions har släppt klassiker som Psychonauts, Broken Age och Brutal Legend tidigare och arbetar just nu på Psychonauts 2. Ett spel som Xbox Game Studios också har köpt publisherrättigheterna till från krisande Starbreeze för den nätta summan av $13.2m. Psychonauts 2 kommer dock fortfarande att släppas på alla tidigare utlovade plattformar även med Xbox Game Studios som publisher.

Nästa nya studio i Xbox Game Studios lineup är en ny studio byggd in-house för att fokusera på Age of Empires och alla de spel och versioner som den spelserien har på gång. Precis som Minecraft-studion, som är väldigt mycket större än "bara" Mojang så kommer Age of Empires-studion att ha sitt säte i Redmond och namnet på studion är ännu inte klart. Chef för studion är Shannon Loftis, tidigare boss för Xbox Global Publishing. En position som nu fylls av Peter Wyse. Så vitt det är känt så är det fortfarande Relic som jobbar på AoE IV men huruvida det arbetet flyttas in-house är okänt. Klart är i alla fall att Age of Empires II Definitive Edition är på gång:

Double Fine joinar XGS.

Forza Horizon 4 LEGO Speed Champions -Ute nu!

Den andra expansionen till Forza Horizon 4, LEGO Speed Champions släpptes bara några dagar efter avtäckandet på Xbox-konferensen. Efter den fantastiska Hot Wheels-expansionen till Forza Horizon 3 så var det många som spekulerade om vad Playground kunde hitta på för att trumfa det till FH4, svaret blev LEGO! Playground har byggt en helt ny karta med massvis av LEGO, bilar och annat som ser helt makalöst ut. Allting har gjorts i nära samarbete med LEGO och detaljerna är spot on.

Playground Games -LEGO Speed Champions.

Xbox Game Pass.

Xbox Game Pass har fått mycket uppmärksamhet den senaste veckan och det märks att Xbox satsar stenhårt på det nu med releasen på PC. Xbox Game Pass finns nu i två olika versioner, en för konsol och en för PC. Vill man ha båda två och Xbox Live Gold inbakat i samma paket så finns det ett alternativ för det också: Xbox Game Pass Ultimate. Ytterligare en perk med XGP Ultimate är att man också får Ultimate Edition-utgåvan av Gears 5 på passet när det släpps i september. Huruvida fler framtida XGS-spel kommer att erbjuda den fetare utgåvan med Ultimate-passet framgår icke.
En annan effekt av XGP på PC är att ett gäng titlar som tidigare varit exklusiva för Epic Game Store på PC nu finns, eller kommer att bli vid release, tillgängliga. I nuläget bl.a Metro Exodus och Operencia: The Stolen Sun, längre fram The Outer Worlds, Afterparty och Phoenix Point.
Juni har också varit en synnerligen stabil månad på spelfronten för XGP, hela 29 titlar har lagts till hittills under månaden, och det ryktas om ännu fler i närtid.

Xbox Game Pass - Juni
Allt om Xbox Game Pass

Wasteland Remaster kommer till Xbox One.

Brian Fargo, chef på InXile, avslöjade i ett tweet att remastern av kultklassikern Wasteland nu också kommer att släppas på Xbox One: "The Wasteland 1 remaster is still coming later this year for Windows but a little surprise is that we are also going to bring it to Xbox!".
Twitter med WIP-screenshot.

Xbox bakåtkompatibilitetsprogram skiftar fokus till next-gen.

I veckan landade sista laddningen med 23 nya bakåtkompatibla titlar på Xbox One, totalt blev det över 600 spel som gjordes spelbara på Xbox One från tidigare generationer. BC-teamet har nu gått över till att fokusera på att göra tusentals Xbox One-titlar (inkl. bakåtkompatibla titlar) spelbara på nästa generation, Project Scarlett. Project Scarlett kommer iom det kunna köra spel från OG Xbox, Xbox 360 och Xbox One - 4 generationer!

Inte nog med att man kommer att kunna ta med sig sina spel från Xbox One, även tillbehör såsom handkontroller etc. kommer att fungera på Scarlett.
Sista bc-titlarna.

Gears 5 - Ny karaktär och roadmap till release.

En ny trailer som visar en snutt från kampanjen och introducerar Fahz, som vi såg skymta förbi i E3-trailern förra året, har släppts. Baserat på karaktärernas utseende i trailern så lär det vara från någon form av prolog eller liknande. Fränt!
Under Xbox-konferensen fick vi se en trailer av nya MP-modet Escape och i streams under veckan har gameplay visats upp. Enligt Rod Fergusson, chef på The Coalition, så kommer vi att få se olika delar av Gears 5 fram till release enligt följande:

  • Escape - E3

  • Versus - Juli

  • Horde - Augusti

  • Campaign - September

FZ spelar Gears 5 Escape:

Gears of War.

Gamertags förändras.

Med det ökade antalet användare av Xbox Live och expansionen på PC och kommande xCloud-användare etc. så har Microsoft börjat förändra gamertags. Det nya systemet är likt det som finns på exempelvis Discord, där användare har ett unikt siffer-suffix till sitt konto. Flera användare kan ha samma namn, men olika siffror.
Det här är dock inget som kommer att påverka de av oss som redan har unika gamertags: "Current Xbox players can keep their existing gamertags without any further action required on their part and no change in experience. You can sit back, relax and continue to be known by your existing gamertag without a suffix, and since you are the original owner nobody else can ever have it unless you decide to change it. So if you like your gamertag the way it is or have had it for years, nothing will change and no one will be able to use it without an assigned suffix. If you see a player with no suffix, that means that player was the first to ever claim that original gamertag,"

New Gamertag Features.

X019 utannonserat!

X019 har utannonserat och kommer att gå av stapeln i London i november. Förra årets X018 hölls i Mexico City och det var där som man bland annat avslöjade att Obsidian och InXile blivit Xbox Game Studios. X0-eventen brukar sammanfalla med Fanfest och Inside Xbox så det lär bli massa nyheter i år också. I juli öppnar Microsoft en Flagship Store i London, som jag skrev om häromveckan, så det händer mycket på de brittiska öarna. Intressant är att det är ytterligare ett tecken på den nya Europa-offensiven från Microsoft. Mer info om X019 London kommer under Gamescom i augusti!

Klassiska Rare-spel får Xbox One X-enhancements.

Ett gäng med klassiska Rare-titlar har blivit upphottade till Xbox One X; Banjo Kazooie-spelen, Perfect Dark och Viva Pinata bl.a. Mycket trevligt! Med Banjo Kazooie nu i Smash på Nintendo Switch och detta så spekuleras det hejvilt om ett eventuellt nytt Banjo-spel i framtiden...Vi får se.
Xbox One X Enhanced - Lista.

MS Flight Simulator söker testpiloter!

MS Flight Simulator var en av överraskningarna på Xbox E3-konferens och en mysig trailer satte tonen för framtiden. Nu söks det efter testare till spelets Insider-program! Vill du påverka spelet så hoppa på:
FZ Artikel.
MS Flight Sim Insider Program.

State of Decay 2 - Heartland.

State of Decay 2 har fått en ny expansion, Heartland, som shadowdroppades under E3-konferensen. Heartland är en storyfokuserad kampanj som tar oss tillbaka till gamla Trumbull Valley från det första State of Decay-spelet. Ny karta, kampanj, karaktärer, stor bas och massa nytt innehåll. Bäst av allt? -Heartland ingår i Xbox Game Pass!
State of Decay 2 Heartland.
Xbox Game Pass.

Det var allt för denna vecka, på återseende!

#xbox #microsoft #xbox-game-pass #wasteland #forza #gears #state-of-decay #rare #scarlett


signatur

Jump in.

Medlem

Bästa nyheten är ju att du kan få 36 mån Gamepass ultimate för 10 kr. Se först till så du har betalat för Live Gold (max 36 mån). Uppgradera sen till Ultimate för 10 kr och nästa dragning blir då en mån efter tiden då din Gold du hade före går ut.

https://www.xbox.com/sv-SE/live/gold/upgrade

Så för min del har jag nu Gamepass för 10 kr i tre år.

Ambassadör
Xbox

@Zerox_no1: Ja, det är en riktigt bra omvandlingsdeal på existerande Gold/Game Pass-subs till Ultimate. Bra tips!


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Zerox_no1:

Bästa nyheten är ju att du kan få 36 mån Gamepass ultimate för 10 kr. Se först till så du har betalat för Live Gold (max 36 mån). Uppgradera sen till Ultimate för 10 kr och nästa dragning blir då en mån efter tiden då din Gold du hade före går ut.

https://www.xbox.com/sv-SE/live/gold/upgrade

Så för min del har jag nu Gamepass för 10 kr i tre år.

Jag har gold fram till 23e Juli i år men när jag klickar på länken "Uppgradera för 10 kr" så kommer jag bara till en sida där det kostar 99kr/mån

Edit: hittade en annan länk: https://www.microsoft.com/sv-se/p/xbox-game-pass-ultimate/cfq...

Men det är 10 kr per månad istället antar jag?

Edit 2: 10 kr första månaden sen är det 135kr per månad.
Om någon annan funderade

Medlem
Skrivet av Instant:

Jag har gold fram till 23e Juli i år men när jag klickar på länken "Uppgradera för 10 kr" så kommer jag bara till en sida där det kostar 99kr/mån

Edit: hittade en annan länk: https://www.microsoft.com/sv-se/p/xbox-game-pass-ultimate/cfq...

Men det är 10 kr per månad istället antar jag?

Edit 2: 10 kr första månaden sen är det 135kr per månad.
Om någon annan funderade

Du betalar 10 kr sen när tiden du hade på ditt Gold går ut betalar du 135 kr/mån, därför ska man förlänga sitt Gold innan man uppgraderar till Ultimate. Stänger man av automatisk förlängning så kan man välja att enbart ha Gold när Ultimate går ut. Att enbart behöva betala för Gold och få Gamepass för engångssumman 10 kr är sjukt bra.

För 10 kr kommer man bl.a kunna spela Gears 5 och Halo Infinite när dessa dyker upp I Gamepass.

Medlem
Skrivet av Zerox_no1:

Du betalar 10 kr sen när tiden du hade på ditt Gold går ut betalar du 135 kr/mån, därför ska man förlänga sitt Gold innan man uppgraderar till Ultimate. Stänger man av automatisk förlängning så kan man välja att enbart ha Gold när Ultimate går ut. Att enbart behöva betala för Gold och få Gamepass för engångssumman 10 kr är sjukt bra.

För 10 kr kommer man bl.a kunna spela Gears 5 och Halo Infinite när dessa dyker upp I Gamepass.

Jaha! Tack för infon

1
Skriv svar