Några tankar om Final Fantasy VII Remake

Robot
Några tankar om Final Fantasy VII Remake

Andreas "Lövet" Eklöv delar med sig av några tankar om FFVII Remake, jrpg-genrens tveklöst största händelse på många år.

#e3, #e3-2019, #ff7, #ffvii, #jrpg, #square-enix


Medlem

Att de inte vet hur många delar det blir är ytterst konstigt. Ska de dela upp spelet i episoder som berättar en sammanhängande historia borde manusets episodindelning vara en viktig bit för att få till tempo och berättarstruktur genom hela upplevelsen. Att sätta igång, rycka på axlarna, och säga "Vi får se senare" känns konstigt.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Bennii: om jag ska tillåta mig själv att spekulera tror jag nog att de har en ungefärlig idé om vilka delar av spelet som ska vara i olika episoder. Men precis som att Midgar växte till att bli en helt egen episod kanske andra delar av spelet kan bli så pass stora att de tar upp hela, eller större delen av, en hel episod. Och de kanske inte har järnkoll på exakt vilka delar av spelet som kan komma att växa så pass mycket.

Oavsett hur det blir hoppas jag inte att det blir allt för många delar, då kommer vi vänta i evigheters evigheter på att få hela berättelsen. Hade ju varit lite lustigt om sista delen släpps en bra bit in i Playstation 5:ans livscykel. Samtidigt ska ju PS5 vara kompatibel med PS4, så de kan ju släppa episoderna för PS4 med patchar som lägger till förbättringar på PS5.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Känner precis likadant som du själv beskriver i texten. Och det som oroar mig är precis det du skriver

”Det jag oroar mig för är att originalets fenomenala temposättning kanske rubbas av denna uppdelning.”

Medlem

Har aldrig varit ett riktigt FF fan, men detta såg faktiskt rätt intressant ut. Kommer garanterat kolla mer på det senare när vi får mer videos.

Medlem
Skrivet av Loevet:

@Bennii: om jag ska tillåta mig själv att spekulera tror jag nog att de har en ungefärlig idé om vilka delar av spelet som ska vara i olika episoder. Men precis som att Midgar växte till att bli en helt egen episod kanske andra delar av spelet kan bli så pass stora att de tar upp hela, eller större delen av, en hel episod. Och de kanske inte har järnkoll på exakt vilka delar av spelet som kan komma att växa så pass mycket.

Oavsett hur det blir hoppas jag inte att det blir allt för många delar, då kommer vi vänta i evigheters evigheter på att få hela berättelsen. Hade ju varit lite lustigt om sista delen släpps en bra bit in i Playstation 5:ans livscykel. Samtidigt ska ju PS5 vara kompatibel med PS4, så de kan ju släppa episoderna för PS4 med patchar som lägger till förbättringar på PS5.

Ja, personligen är jag inget fan alls av episodindelning. De få gångerna jag spelat episod-spel har jag väntat till alla är ute.

Edit:
Det är ju just det som kan bli problematiskt när det gäller tempot i storyn; att de inte vet vilka delar som kommer växa, och hur stora de blir. Det gäller verkligen att de jobbar med pacing i de delar de lägger till så att varje episod känns komplett. Jag säger inte att det är omöjligt, men samtidigt ska de behålla kärnan av historien. Ska bli spännande att se hur de får ihop det.

Medlem

"Man kan trycka på knappar och hacka loss på fienden, men man kan även i sin egen takt pausa striderna och plocka fram menyerna för att använda föremål, magier, med mera. "

Jag kan ha missuppfattat vad dom visade. Men som jag förstod det använde man vanliga attacker för att bygga upp resurser för att kunna använda menyerna. Lite mer av ett builder/consumer system alltså; än det tidsbaserade system dom använde i turordningssystemet i originalet.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Hexon: Mmm, jag tror inte de kan uppnå samma goda temposättning för oss som upplevt originalet helt enkelt för att det inte var uppdelat där, men jag hoppas de får till en naturlig uppdelning som berättar handlingen på ett bra sätt.

Ett annat (litet) orosmoment jag inte tog upp i artikeln var den om scenen där Aeris tar tag i Clouds arm, och de tre rökfigurerna börjar flyga runtom dem. Det ser lite ut som att det kan vara Kadaj, Loz och Yazoo från Advent Children (Sephiroths tre "avkommor" som är antagonister där). Den berättelsen som berättas i Advent Children är rätt spretig och inte så jättebra om jag ska vara ärlig, så jag hoppas att de inte tillägnar den berättelsen allt för mycket fokus.

Jag hade mycket hellre sett att de bakade in delar av Crisis Core i första episoden, och mer av Vincents berättelse från Dirge of Cerberus i senare episoder.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Testpilot

Mycket bra skrivet

Tycker det är lite synd, såhär i efterhand att man i princip slängde bort två år av utveckling med Cyberconnect2s försök. Detta borde man gjort internt redan från början. Å andra sidan tog nog XV och KH 3 en del resurser.

Att Midgar delen blir den första känns rätt bra tycker jag. Men väldigt spänd på hur de ska göra den öppna världen, kommer du kunna styra Highwind och flyga runt hur som eller kommer det vara mer låst?

Även hur olika karaktärer kommer att se ut, som Bugenhagen och även en fiende som Hell House: https://vignette.wikia.nocookie.net/finalfantasy/images/a/a2/...

Finns hur mycket som helst, en del saker tas säkert bort eller redigeras och kanske att vi får lite mer story också.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@waeress: nej det stämmer bra det. Originalets system var ju ett enkelt ATB-system där du har en viss tid på dig innan fienden utför sina rundor, och en viss tids uppladdning för dina karaktärers rundor. I Remake används som du påpekar ett system där du bygger upp din "ATB-tid" genom att attackera, som du sedan kan spendera på att använda magier, föremål, blocka, etc. jag gillar det, ger ett större strategiskt djup till striderna än originalets enkla system (och lägg därtill karaktärernas olika egenskaper i Remake dessutom).

I Remake används ju dessutom stagger-systemet där man gör extra mycket skada på fienden om man får dem i stagger-läge. De går inte in i detalj på det i gameplay-videoklippen, men jag tycker det ser ut som att det bygger på liknande system som i FFXIII, det vill säga att man måste utnyttja fiendens svagheter för att kunna få dem i stagger-läge (och det ska förhoppningsvis bli den enda jämförelsen med FFXIII som någon någonsin ska tvingas göra) 😆


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

@Loevet: Min största oro kring att bygga systemet kring attacker är att det riskerar att bli button mashing; samt om dom inte gör de karaktärerna jag inte styr aktivt tillräckligt duktiga på att bygga resurser. Tänkte på det under videopresentationen och jag upplevde det som att t.ex. Barret var mycket mer passiv med attacker när han inte styrdes aktivt.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@waeress: Mmm, men man ska nog ha i åtanke två saker här: dels att det är ett spel under utveckling, där de sannolikt kommer justera en del fram till lansering, och dels att det handlar om en E3-presentation där spelsystem ofta justeras för uppvisningen på ett sätt som kanske inte stämmer in med slutprodukten.

Att man kan tilldela sina gruppkamrater kommandon, och ta kontroll över dem när man känner att de behöver göra något specifikt, ser jag ändå som lovande. Att bli bra på att slåss och blockera för att bygga upp ATB-tid, utföra kommandon och repetera det tillsammans med att utnyttja karaktärernas egenskaper tycker jag ändå ser ut som en roligare helhet än originalets ATB-system. Där kunde man lägga en hel del tid på att levla upp saker, hitta de bästa vapnen och materian, Limit Breaks osv, men striderna i sig utvecklades inte särskilt mycket under spelets gång. Det har det här mycket mer potential att göra. Munnen vattnas lite över tanken på hur striderna mot Emerald Weapon och Sephiroth kan komma att se ut här


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Detta är inte en Remake det är en totalt omskapande av spelet en reenvisioning, reboot eller något annat.

Tråkigt att de valde det steget på ett så ikoniskt och bra spel, men det syndes ju tyvärr redan i det första skärmbilderna som släpptest.

Medlem
Skrivet av Gandir:

Detta är inte en Remake det är en totalt omskapande av spelet en reenvisioning, reboot eller något annat.

Tråkigt att de valde det steget på ett så ikoniskt och bra spel, men det syndes ju tyvärr redan i det första skärmbilderna som släpptest.

Jag tycker det är perfekt, och den enda anledningen att jag ens är intresserad alls av den här remaken. FF7 hade bra story och bra karaktärer, men inte direkt rafflande gameplay. Jag spelade igenom Steamversionen för några somrar sen och striderna kändes horribelt enformiga och långsamma 95% av tiden.

Medlem
Skrivet av Loevet:

@Hexon: Mmm, jag tror inte de kan uppnå samma goda temposättning för oss som upplevt originalet helt enkelt för att det inte var uppdelat där, men jag hoppas de får till en naturlig uppdelning som berättar handlingen på ett bra sätt.

Ett annat (litet) orosmoment jag inte tog upp i artikeln var den om scenen där Aeris tar tag i Clouds arm, och de tre rökfigurerna börjar flyga runtom dem. Det ser lite ut som att det kan vara Kadaj, Loz och Yazoo från Advent Children (Sephiroths tre "avkommor" som är antagonister där). Den berättelsen som berättas i Advent Children är rätt spretig och inte så jättebra om jag ska vara ärlig, så jag hoppas att de inte tillägnar den berättelsen allt för mycket fokus.

Jag hade mycket hellre sett att de bakade in delar av Crisis Core i första episoden, och mer av Vincents berättelse från Dirge of Cerberus i senare episoder.

Ja men precis. Orosmomenten är många. Samtidig vet SE också att skulle dom totalt misslyckas med detta så är det helt kört vad gäller och göra om tex FF9 som också ligger mig nära hjärtat. Tro att dom skulle tappa oerhört stor fanskala då.

En annan sak som man är väldigt spänd på också är kartan, precis som nån annan skrev här hur har dom tänkt kring den??

Avstängd

Dom som vill ha gamla stridssystemet är bara gamla uvar som inte förnyat sig. Detta liknar väldigt mycket det i Final fantasy XV och jag älskade det.

Bra skrivit hur som helst @Loevet


signatur

PS5 och inget annat.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Mutumba: tack och bock!

Mmmm, att Nomura och Kitase var upptagna lär nog ha påverkat beslutet att lägga ut projektet på entreprenad. Jag kan på sätt och vis förstå Square Enix, det var ett jädra tryck på att få tummen ur med en remake, men deras studios hade fullt upp med redan pågående projekt. Att det skjuts på tiden är ändå helt ok för mig om slutprodukten blir riktigt bra, hellre det än att vi har hela samlingen levererad inom två år och de är halvdassiga kvalitetsmässigt.

Ja det är många element med den här remaken som ska bli väldigt intressant att se hur de tolkar det i modern tappning. Hur blir Golden Saucer och minispelen där? Kommer man att träna chocobos på samma sätt för att få spelets bästa föremål? Hur kommer Emerald och Ruby Weapon hanteras i spelet? De kan ju inte låta det vara som i originalet, att Emerald och Ruby är enorma kolosser men när man möter dem i strid når karaktärerna nästan upp till deras knän

Jag misstänker att de gör något i stil med i Dirge of Cerberus, hur man slåss mot Omega Weapon i slutet där (ska inte nämna något mer om det för de som inte spelat). Hur den öppna spelvärlden hanteras är också väldigt intressant, och kommer de expandera handlingen runt fler sektioner än bara Midgar? Kan tänka mig att hela berättelsen runt Shinra Mansion och avtäckandet av Sephiroths bakgrund där kan broderas ut en del i Remake. Baka in en del av Crisis Core i berättelsen. Blir bara mer och mer pepp ju mer jag funderar över detta


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Testpilot
Skrivet av Loevet:

Jag misstänker att de gör något i stil med i Crisis Core, hur man slåss mot Omega Weapon i slutet där (ska inte nämna något mer om det för de som inte spelat). Hur den öppna spelvärlden hanteras är också väldigt intressant, och kommer de expandera handlingen runt fler sektioner än bara Midgar? Kan tänka mig att hela berättelsen runt Shinra Mansion och avtäckandet av Sephiroths bakgrund där kan broderas ut en del i Remake. Blir bara mer och mer pepp ju mer jag funderar över detta

Tänk om de gör en CC remake med! Finns ju en del saker från det spelet som skulle kunna dyka upp i FF 7R med. Men med Squares tempo får vi nog vara glada om spelet är klart närmaste fem åren.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Mutumba: Haha, ja där ska vi nog verkligen vara försiktiga med vad vi ber om Det känns väldigt osannolikt att de skulle göra en remake på Crisis Core, det är nog mer sannolikt att de gör en remaster, men mer troligt är nog att de gör som med FFVII, FFX och FFXII till PS4, Xbox One och Switch, det vill säga släpper en något tillputsad version av originalet med högre upplösning och finslipade 3D-modeller.

Square Enix har ju uttalat sig om att de tänker göra hela deras katalog av spel tillgängligt digitalt, men att det kommer ta tid då de har så många projekt i görningen. Så på sikt får vi nog tillgång till Crisis Core och Dirge of Cerberus, men det kommer nog ta tid.

Edit: jag menade så klart Omega Weapon i slutet av Dirge of Cerberus, inte Crisis Core. Tankevurpa där Dirge of Cerberus får för övrigt inte den cred det förtjänar, spelmekaniken är inte felfri men det är ett riktigt trevligt äventyr.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Testpilot
Skrivet av Loevet:

@Mutumba: Haha, ja där ska vi nog verkligen vara försiktiga med vad vi ber om Det känns väldigt osannolikt att de skulle göra en remake på Crisis Core, det är nog mer sannolikt att de gör en remaster, men mer troligt är nog att de gör som med FFVII, FFX och FFXII till PS4, Xbox One och Switch, det vill säga släpper en något tillputsad version av originalet med högre upplösning och finslipade 3D-modeller.

Square Enix har ju uttalat sig om att de tänker göra hela deras katalog av spel tillgängligt digitalt, men att det kommer ta tid då de har så många projekt i görningen. Så på sikt får vi nog tillgång till Crisis Core och Dirge of Cerberus, men det kommer nog ta tid.

Edit: jag menade så klart Omega Weapon i slutet av Dirge of Cerberus, inte Crisis Core. Tankevurpa där Dirge of Cerberus får för övrigt inte den cred det förtjänar, spelmekaniken är inte felfri men det är ett riktigt trevligt äventyr.

Ja, om dom skulle tillgodose alla fans önskningar så har dom att göra för 100 år framöver troligen! En remaster är nog mer trolig, och som du säger så kan det ju vara så att SE snickrar på någon form av subscription service (ursäkta Engelskan) där gamla titlar ingår, det är vad jag tror.

Spelade igenom Dirge för något år sen för första gången. Storyn är lite knasig och antagonisterna sådär men det är ett helt okej spel, om än väldigt annorlunda. Utan att spoila slutet så finns det ju lite material till en uppföljare eller något annat i samma speluniversum.

Medlem

Mycket bra och intressant text samt läsvärda kommentarer.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Mutumba: Jag tycker nog att handlingen som helhet är ganska bra, om än inte lika fokuserad och väl temposatt som i FFVII (eller Crisis Core). Actionscenerna är också bra, framför allt en scen mot slutet när gänget frågar Cloud om han är ok och han kaxigt säger "of course"

Den stora behållningen med Dirge of Cerberus är dock insikten man får i bakgrunden runt Vincent, Lucrecia och professor Hojo. Det antyds ju en del om det i huvudspelet FFVII, men här får man en helt annan insikt i varför Vincent är som han är i huvudspelet. Det är ju en väldigt tragisk och gripande bakgrund, och det gav honom som karaktär en helt annan tyngd när jag spelade igenom FFVII med det i bagaget. Om Square Enix inte bygger in den handlingen i Remake hoppas jag att de åtminstone släpper Dirge of Cerberus i digital form på moderna plattformar så folk får möjligheten att uppleva den extra dimensionen i Vincents berättelse.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Ser fram emot detta. FF7 är ett av mina absoluta favorit spel genom tiderna.
Man kan ju hoppas dom gör en remake på FF8 också

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Darkflow: Ja men det verkar ju inte så troligt nu när Square Enix offentliggjort en remaster av Final Fantasy VIII. Det låter mer som att de kommer göra som med Final Fantasy XII: The Zodiac Age, alltså att släppa en tekniskt finputsad version med nya funktioner och kanske balanserat innehåll. De gjorde faktiskt ett riktigt bra jobb med just FFXII: TZA, balanseringen av innehållet och de nya klasserna, den transparenta kartan som kan sväva ovanpå skärmen, snabba upp navigeringen med 2x/4x, med mera. Det gjorde verkligen under för helhetsupplevelsen, förhoppningsvis får FFVIII-remastern samma goda insats.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Jag är mest intresserad av hur Cloud ser ut med klänning och klackskor =D

Gnällkuk

Jag tycker det ser lovande ut, känner mig mycket mindre skeptisk mot spelet än tidigare, däremot är jag orolig att det kan ta lång tid mellan episoderna. Annars blir det som en tv-serie där man kanske kom av sig, man har glömt så mycket sen sist så det tappar magin och blir nästan förvirrande.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av breahl:

Dom som vill ha gamla stridssystemet är bara gamla uvar som inte förnyat sig. Detta liknar väldigt mycket det i Final fantasy XV och jag älskade det.

Bra skrivit hur som helst @Loevet

Dom som vill ha det nya systemet är millennium kids som inte kan sitta still mer tio sekunder och måste få ha konstanta effekter och belöningar. Jag förstår inte varför man inte kunde byggt vidare på DQ11 system så att man kunde ha ett ”klassiskt” läge för de som vill. Det är så lustigt att ren ATB får så mycket kritik när man jublar över liknade lägen i exempelvis X-com. Det är precis som att föra blidka den unga publiken så måste alla RPG nu mera fungera som God of war. Hur som för den stycken att FF7 stridssystem bara vara att ”kombinera” materier tycker jag att dem borde ta en titt på New threat moden.

PS japp jag är nog en gammal uv
DS yes det var bättre förr

Medlem
Skrivet av moggen:

Dom som vill ha det nya systemet är millennium kids som inte kan sitta still mer tio sekunder och måste få ha konstanta effekter och belöningar. Jag förstår inte varför man inte kunde byggt vidare på DQ11 system så att man kunde ha ett ”klassiskt” läge för de som vill. Det är så lustigt att ren ATB får så mycket kritik när man jublar över liknade lägen i exempelvis X-com. Det är precis som att föra blidka den unga publiken så måste alla RPG nu mera fungera som God of war. Hur som för den stycken att FF7 stridssystem bara vara att ”kombinera” materier tycker jag att dem borde ta en titt på New threat moden.

PS japp jag är nog en gammal uv
DS yes det var bättre förr

Jag har aldrig gillat striderna i FF7, och jag är definitivt ingen millennium kid. Jag gillar taktiska strider, jag gillar turn based och jag gillar RPG, men striderna i FF7 är det första jag skulle bygga om i en remake.

Medlem
Skrivet av Gandir:

Detta är inte en Remake det är en totalt omskapande av spelet en reenvisioning, reboot eller något annat.

Tråkigt att de valde det steget på ett så ikoniskt och bra spel, men det syndes ju tyvärr redan i det första skärmbilderna som släpptest.

Håller helt med. Fan de skulle behållt stridssystemet, till skillnad mot artikelskrivaren så tycker jag stridsmekaniken var det som verkligen gjorde spelet bra och fick mig att längta efter mer; "anses ha etablerat genren i väst" är inte pga dess story (som förvisso är bra) utan det är ju att det är menybaserat och strategiskt (det som faktiskt gör det till ett JRPG) som för oss var nytt och älskvärt. Detta spel och i stort sett samtliga sedan efter FFX blir bara värre och värre skit, FFXV combat som detta påminner mycket om var en hög stinkande avföring och jag tvivlar starkt på att jag kommer gilla det, om jag ens kommer ge det en chans.

De kunde ju lika gärna slängt på vilken random story som helst med random karaktärer om de nu bestämt måste göra det actionorienterat och kalla det ff16 istället. För detta är inte ett jrpg och det är verkligen inte ff7 i mer än bara på ytan.
Men å andra sidan har man tappat allt hopp från denna spelserien sedan 10an och Square överträffar sig för varje nytt FF spel de släpper i hur stinkande deras avföring till spel kan lukta.

Medlem

Jag måste säga att som en person som upplevt originalet så är jag mer pepp på Tales of Arise än FFVII Remake. Av orsaken att jag redan upplevt storyn in FFVII och skall det bli ännu ett mindless hack and slash button mashing spel så är det storyn som är det enda som kan locka mig då jag inte gillar mekaniken i arkadiga spel. Storyn i Arise har jag inte upplevt, men storyn i FFVII kan man i princip utantill. Inklusive Spinoffs som Crisis core, dirge of Cerberus etc. Tales of spel skall tilläggas är ganska arkadiga med ett button mashing stridssystem och det blir mer och mer så för varje generation.

12
Skriv svar