Vad gillar ni för öl? 🍺

Inaktiv

@N_micke: Mmm Mythos Kanske ingen jättespeciell öl i sig men när man promenerar på Rhodos stränder med en iskall Mythos i handen är den svinigt god

Medlem
Skrivet av anon_119148:

@N_micke: Mmm Mythos Kanske ingen jättespeciell öl i sig men när man promenerar på Rhodos stränder med en iskall Mythos i handen är den svinigt god

Ja det är ingen öl jag dras till de där höstdagarna, då får det vara något mer värmande. Men den lever gott i minnet på flera Greklands semestrar och tillhörande "Mythos äventyr". Men även utan dessa är den en trevlig ljus lager en fin sommardag.


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Ja, Mythos och många andra "semester-öl" (läs: Lager från solsemesterländer) blir nog hårt ihopkopplade i hjärnan med att vara ledig och ha det gött, nog delvis därför det var så gott där och sen ganska trist en vanlig svennedag hemma. Sen behöver ju inte den inhemska varianten vara samma som exporten man får till Sverige.


signatur

"There are a few way we can do this and the choice is yours"

Inaktiv

Lager funkar alltid. Sen tar man något exklusivt ibland.

Förstår inte folk som BARA dricker pretto-öl. Fast visst olika arsenal för olika tillfällen.

Kommer ihåg när jag och polarna körde vår podcast "Fyllesnack" då köpte vi alltid 4-5 olika sorters öl var som vi trodde att ingen av de andra hade smakat förr. Sen recenserade vi ölsorterna och njöt och hade roligt.

Men folk som BARA dricker exklusiva öl alltid hela tiden? Känns lite krystat...

Men vi är alla olika

Medlem

Guinness och belgisk ale är nog favoriterna, nog pågrund av att jag bott på Irland och haft en belgisk flickvän (även förtjust i att dricka vodka rent efter att ha dejtat en ryska i två år).

Godaste ölen jag druckit var nog Orval precis vid klostret i Belgien där den serverades färsk

Trappist öl, IPA och suröl går lätt ner det med! Har förresten ett flak westvleteren 12 hemma om någon är sugen
Utnämnd till världens bästa öl, köpt på klostret

Medlem
Skrivet av Tröjan:

Hur gör ni när det vankas öl? Kör ni på säkra kort varje gång eller vill ni prova nya öl varje gång? Jag köper väl 4-6 öl per vecka och det är i princip alltid nya öl. Jag vill prova så mycket som möjligt. Köper ytterst sällan samma öl flera gånger, om det inte är ett exceptionellt bra öl.

Köper väldigt sällan sånt jag druckit förr. Brukar typ aldrig knalla in på bolaget bara för att köpa nåt, brukar alltid ta från beställningssortimentet.

Skrivet av anon_326725:

Lager funkar alltid. Sen tar man något exklusivt ibland.

Förstår inte folk som BARA dricker pretto-öl. Fast visst olika arsenal för olika tillfällen.

Kommer ihåg när jag och polarna körde vår podcast "Fyllesnack" då köpte vi alltid 4-5 olika sorters öl var som vi trodde att ingen av de andra hade smakat förr. Sen recenserade vi ölsorterna och njöt och hade roligt.

Men folk som BARA dricker exklusiva öl alltid hela tiden? Känns lite krystat...

Men vi är alla olika

Vad menar du med exklusiva öl? Finns mycket som inte är lager som är minst lika lättdrucket, men som smakar annat än den typiska lagersmaken.

Inaktiv
Skrivet av Loxus:

Vad menar du med exklusiva öl? Finns mycket som inte är lager som är minst lika lättdrucket, men som smakar annat än den typiska lagersmaken.

Allt annat än "vanlig" öl givetvis? Trodde det var uppenbart!? Öl som majoriteten inte dricker eller t om öl som specialbeställs till ens systembolag och liknande.
Öl som kostar 5 gånger mer än en vanlig lager även om priset inte egentligen har någon större vikt. Är mer principen.

Folk som BARA dricker en IPA som åkt med båt från indien i 15 dagar innan den landar i personens händer osv...

Ja.. pretto-öl helt enkelt. Öl som får drickaren att känna att de är bättre än folk som dricker vanlig öl.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Köper väldigt sällan sånt jag druckit förr. Brukar typ aldrig knalla in på bolaget bara för att köpa nåt, brukar alltid ta från beställningssortimentet.

Vad menar du med exklusiva öl? Finns mycket som inte är lager som är minst lika lättdrucket, men som smakar annat än den typiska lagersmaken.

Samma här, det är en beställning via beställningssortimentet en gång i veckan. Går bara i yttersta nödfall in och handlar något som finns på hyllorna.

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Allt annat än "vanlig" öl givetvis? Trodde det var uppenbart!? Öl som majoriteten inte dricker eller t om öl som specialbeställs till ens systembolag och liknande.
Öl som kostar 5 gånger mer än en vanlig lager även om priset inte egentligen har någon större vikt. Är mer principen.

Folk som BARA dricker en IPA som åkt med båt från indien i 15 dagar innan den landar i personens händer osv...

Ja.. pretto-öl helt enkelt. Öl som får drickaren att känna att de är bättre än folk som dricker vanlig öl.

Haha. IPA kommer inte från Indien 😂
Och vad är "vanlig" öl? Det finns flera IPAs på dom mest sålda ölen från systembolaget. Är inte det "vanlig" öl? Jag ser inte hur det kan vara så uppenbart 🙄

Inaktiv
Skrivet av Loxus:

Haha. IPA kommer inte från Indien 😂
Och vad är "vanlig" öl? Det finns flera IPAs på dom mest sålda ölen från systembolaget. Är inte det "vanlig" öl? Jag ser inte hur det kan vara så uppenbart 🙄

I dont even...

Medlem

Två väldigt vanliga polska öl som påminner om din beskrivning. Finns ju dock galet många fler sorter

Skrivet av Insanity:

Fat > allt

Med det sagt, här är några godingar som jag själv föredrar:

Weihenstephaner (veteöl som är MUMMA)
Grünbacher (lite samma som ovan)
Guiness
Peroni (gärna till maten)
Heineken (min alldagliga öl, inget kan slå den verkar det som)

Smakade någon polsk ljus lager som var underbar också, vit burk och guldaktig text? Minns inte helt, men god var den!


signatur

//Romeo//

Medlem
Skrivet av anon_326725:

I dont even...

Vet du inte ens vad du själv säger? 🤦‍♂️

Medlem
Skrivet av Loxus:

Vet du inte ens vad du själv säger? 🤦‍♂️

ipa står för INDIA pale ale vettu

Inaktiv
Skrivet av Loxus:

Vet du inte ens vad du själv säger? 🤦‍♂️

Jag gav ett exempel på en IPA så pretto att den importeras från Indien.
Då syftade jag givetvis på IPAns historia. (Transporterades från England till Indien)
Vad är mer hipster än att beställa en IPA brygd i Indien?
Helst från samma regioner som de första IPAs i historien avnjöts.
Det var ett överdrivet skämt på något en öl-hipster skulle få för sig.

Var jag tydlig nog nu?

Därav "I dont even".

Skrivet av superlim:

ipa står för INDIA pale ale vettu

Lite ölhistoria!
IPA:n kommer inte alls från Indien. Det heter India Pale Ale för att den är bryggd för att klara att överskeppas till den brittiska kolonin.
Dessutom forslades ett öl som kom att kallas Oktoberöl, vilket fick en bättre smak under frakttiden och blev oerhört populärt. Det har alltså inget att göra med tyska Oktoberfest.

Så nu är ALLA uppdaterade!


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv
Skrivet av hannes.theorell:

Lite ölhistoria!
IPA:n kommer inte alls från Indien. Det heter India Pale Ale för att den är bryggd för att klara att överskeppas till den brittiska kolonin.

Så nu är ALLA uppdaterade!

Precis! Så vad hade varit mer hipster än att importera en IPA som tillverkats i Indien?

Inaktiv

Jag gillar nästan all öl, förutom Guiness...fick en förkärlek för Peroni i Italien dock, enda flaskölen i 75cl flaska. Jag dricker för att få tyst i huvudet, så någon finsmakare är jag inte.

Medlem

@hannes.theorell: visst är det så! men för hipsterreferensen så funkar det ju

För tillfället är min favorit Stella Artois..


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Inaktiv
Skrivet av Snake Plissken:

För tillfället är min favorit Stella Artois..

Hur god som helst!

Medlem

Smartskallar och troll...varenda jävla tråd och forum...I give up

Skägg.
10 Chambers

Sitter just nu och fixar det sista från E3-veckan, och dricker lokal IPA på hotellrummet. Angel City Brewery.

I övrigt är jag allätare. Dricker som många andra redan sagt gärna pilsner på sommaren, gillar att ta en eller två IPA och kan också uppskatta någon stout då och då. Suröl är ingen favorit dock.


signatur
Medlem

@Leffe76: vilken genre är "Ginger Joe" Kul att lära sej nå't nytt

Medlem

Bäst om man får tag i det på krogen: Real Ale som man tex hittar i Stockholm på OT.

MEst gillar jag IPA, men på vintern kan det vara mera Guinness, på sommaren mera lager eller Weissbier (tyska gener, antar jag).

Medlem

signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Min favorit är: Paulaner Hefe-Weissbier sen kommer Medovarus Mjöd Amber

En annan öl som jag älskar men är omöjlig få tag i Sverige är Doom Bar Amber Ale från brittiska bryggeriet Sharp's


signatur

Ah ah ah, you didn't say the magic word!

Medlem
Skrivet av JimiSwede:

@Leffe76: vilken genre är "Ginger Joe" Kul att lära sej nå't nytt

Vet inte riktigt, men läsk kanske? Öl är ju oftast malt och humle. Ginger beer är ingefära och socker, egentligen oftast en alkoholfri dryck. Root beer är också en läsk som inte är en öl namnet till trots. 😀

Medlem
Skrivet av NiceAsBice:

Heineken är ju ett av de märkena som gör mest reklam i hela världen, hur kan du missat det?

Vart då?
TV? Tidningar? Radio? Youtube?
Ser ingen ölreklam alls faktiskt... Enda jag kan minnas är caotain Morgan med ett ben i luften och carlsberg "probably the best beer in the world".

Jag måste helt hänga på fel ställen för öl reklam ser jag aldrig.

Men då är man mainstream iaf och slipper leka underground cool.


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Sitter just nu och fixar det sista från E3-veckan, och dricker lokal IPA på hotellrummet. Angel City Brewery.

I övrigt är jag allätare. Dricker som många andra redan sagt gärna pilsner på sommaren, gillar att ta en eller två IPA och kan också uppskatta någon stout då och då. Suröl är ingen favorit dock.

Ni skulle ha passat på att besöka monkish, modern times eller brouwerij west

Medlem

Drack igår en Dugges Tropic Thunder.
Stog i öl-hyllan men det är nog en öl som smakat minst öl av allt jag druckit.
Sån öl är garanterat inget för mig


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skriv svar