Följer spel på hårddisk med vid ägarbyte?

Medlem
Följer spel på hårddisk med vid ägarbyte?

Har en fråga ang. begagnade konsoler.
Enda erfarenhet jag har i frågan är från Xbox 360 och där när man köpte spel online så fick spelet 2 licenser vad jag vill minnas. En för konsolen och en för kontot. dvs man kunde ha ett annat konto på konsolen och spela spelet men även ladda ner spelet på en annan konsol om man loggade in på sitt konto.

Om man köper en begagnad PS4, XB1 eller Switch där säljaren påstår har en massa spel på hårddisk/minneskort.
hur blir det med dessa spel om man byter till sitt egna PS, Xbox, Nintendo konto?
Slutar dom fungera eller fungerar dom så länge man inte raderar dom eller kommer man kunna radera dom och ladda hem dom senare för att det känner av att "konsolen äger spelet" ?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Spelen är knutna till kontot, inte konsollen, om jag har förstått frågeställningen korrekt. Ganska säker på att det är fallet i varje fall.

Moderator | Testpilot

Från vad jag förstått är spelen knutna till kontot. Om personen i fråga skulle byta lösenord så tappar du tillgång till alla nedladdade spel. Köper man konsoler sådär och de lovar alla digitala spel så bör man i regel få kontot för att det ska bli "legit". Tänk dock på att konto byten generellt inte är tillåtet


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

På x1 är det vanligt att sätta konsollen som 'home'. Det ger tillgång till alla spel för kontot även om du gör en factory reset.

Men så fort kontot sätts till home på en annan konsol försvinner det.... Så det går inte att lita på.

Det är alltså bara användbart för att byta spel med väldigt nära vänner eller i familjen.

Kontot avslutas

Jag skulle heller inte lita på det så länge du inte får all information om kontot, mailen med mera som är knutet till konsolen så att du kan lägga över det kontot på en egen mail och ändra lösenord.
Annars kan den som har gjort kontot med all rätt få det kontot att föras över till en ny konsol ifall hen skaffar sig det i framtiden.

Skulle du däremot köpa exempelvis en Wii med digitala spel på så kan du vara lugnare då spelen inte är kopplade till ett konto, därför krävs det mer för att få de spelen överförda till en ny konsol.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Tack för all information, då var det precis som jag misstänkte.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar