Switch-Witcher 3 körs i 540p i bärbartläge – är "ungefär" 32 GB stort

Medlem

Bah. Redan första Game Boy var baserad på 10 år gammal hårdvara typ och skärmen på originalet var ren skräp men konsolen var fantastisk ändå. Så att Nintendo kör gammal teknik för att få ner priserna (förutom på kontroller) är inget nytt. Bra spel behöver inte 4k. Så länge jag kan stänga av tvn och fortsätta spela på pendeln är jag nöjd.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Nej, varför skulle jag? Jag har den ca: 30cm från ögonen, vilket är det optimala avståndet för den storleken och upplösningen, medan en 4K-TV på 55" har sin sweet spot på ca: 1.5m. Pixlarna på Switchs display är lika stora som på en 20" 4K-skärm. Så om du tycker att en 27" 4K-skärm ser bra ut 30cm avstånd så är det ännu bättre på Switch.

Du får ju färre detaljer eftersom upplösningen är så låg. Handlar inte bara om pixeltäthet och avstånd. Jag tyckte Mario odysse såg sämre ut i bärbart läge än på min 55" 1080p tv och då körs det väl i 720p i bärbart och är ett spel med få detaljer jämfört med witcher.

Medlem
Medlem
Skrivet av justhitx:

"SWitcher"?

*ba-dum psshh*

Medlem
Skrivet av Voorhees:

Fy fan vad glad jag är att jag kan lira ett spel och leva in i det totalt och älska det till tusen trots att det inte är senaste grafiken. Jag har haft så himla mycket glädje av mitt switch, kommer köpa detta så fort det bara går, blev aldrig något köp på pcn pga bristen på tid att sitta stationärt. Mina käraste spelminnen har kommit från spel som aldrig var det snyggaste, eller nyttjade den senaste tekniken, titta på breath of the wild t.ex, inte världens snyggaste om du hårdskådar varenda pixel men överlag är det ett otroligt vackert spel med levande grafik.

Tycker också att ett riktigt snyggt spel kan vara häftigt, men utan riktig spelglädje förlorar spelet sin charm oerhört fort.

Alla gillar olika såklart men direkt när jag läser forumet här så blir jag nästan euforisk över att jag besitter förmågan att kunna spela spel med fulare grafik, helvete vilka superspel jag hade missat då!

Jag blir lite avundsjuk på dig mannen. Jag är på tok för grafikkåt. Indie retro med 2D grafik är inte på tal utan vackra 3D världar med knivskarpa texturer är det som liras hos mig. Har svårt att komma in i den rätta känslan om spelet har en gammal grafik. Har svårt att gå tillbaka till PlayStation 3. Det finns vissa undantag som GTA 4. PlayStation 1 och 2 blir helt ospelbart. Önskar att jag inte var en sådan grafik junkie.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du får ju färre detaljer eftersom upplösningen är så låg. Handlar inte bara om pixeltäthet och avstånd. Jag tyckte Mario odysse såg sämre ut i bärbart läge än på min 55" 1080p tv och då körs det väl i 720p i bärbart och är ett spel med få detaljer jämfört med witcher.

Så länge upplösningen är relativ till displayens storlek och avstånd så kvittar det om det står 480p, 1080p, 4K eller högre Till och med 240p kan se bra ut på rätt display. Min lilla Galaxy Watch som har en upplösning på 360x360 har fantastisk bild. Om du upplever 720p på en 55” 1080p TV så sitter du helt enkelt på fel avstånd för att det ska se bra ut. Man vill att upplösningen ska öka i relation till displayens storlek. Och eftersom att displayen på Switch är så pass liten så gör det inget om den är 720p. Jag tittade nyss på trailern på min Switch, och den låga kvalitén som man märker av när man ser den på datorn är inte märkbar, utan såg väldigt skarpt och detaljrikt ut på den lilla displayen.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Så länge upplösningen är relativ till displayens storlek och avstånd så kvittar det om det står 480p, 1080p, 4K eller högre Till och med 240p kan se bra ut på rätt display. Min lilla Galaxy Watch som har en upplösning på 360x360 har fantastisk bild. Om du upplever 720p på en 55” 1080p TV så sitter du helt enkelt på fel avstånd för att det ska se bra ut. Man vill att upplösningen ska öka i relation till displayens storlek. Och eftersom att displayen på Switch är så pass liten så gör det inget om den är 720p. Jag tittade nyss på trailern på min Switch, och den låga kvalitén som man märker av när man ser den på datorn är inte märkbar, utan såg väldigt skarpt och detaljrikt ut på den lilla displayen.

Spelar ingen roll hur nära du sitter eller hur tätt pixlarna sitter har du bara 720 p eller 540 p så får du inte plats med lika mycket detaljer som med ex 1080p eller 4K.

Det du menar med att jag upplever 720p på en 55” 1080p tv har du missuppfattat. Jag menade att mario odyssé körs i 720 p i bärbart och trots det tyckte jag det var snyggare på min tv.

Har du en hyfsat modern android telefon är det bara att ändra upplösningen från 1440/1080p till 720p ( brukar finnas i batterisparlägena) så ser du ju direkt hur detaljer i ikoner osv blir grötigare. Trots att skärmarna är runt 6”.

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Spelar ingen roll hur nära du sitter eller hur tätt pixlarna sitter har du bara 720 p eller 540 p så får du inte plats med lika mycket detaljer som med ex 1080p eller 4K.

Det du menar med att jag upplever 720p på en 55” 1080p tv har du missuppfattat. Jag menade att mario odyssé körs i 720 p i bärbart och trots det tyckte jag det var snyggare på min tv.

Har du en hyfsat modern android telefon är det bara att ändra upplösningen från 1440/1080p till 720p ( brukar finnas i batterisparlägena) så ser du ju direkt hur detaljer i ikoner osv blir grötigare. Trots att skärmarna är runt 6”.

Att telefonen blir ”grötigare” när du ändrar upplösningen beror ju på att displayens storlek och avstånd inte ändras. Ändrar du bara en parameter så ändrar du också pixeltätheten i och med att pixlarna blir större och därmed tydligare. Hade din telefon minskat eller om du håller den längre bort så hade du inte märkt någon skillnad.

Upplever du din TV som bättre så kan det bero på andra saker än upplösningen. För det första så kanske din TV skalar upp bilden bra från 720p till 1080p. Och den kanske också har bättre färgåtergivning, skärpa, bättre responstid m.m. Vilket framför allt får betydelse om du sitter på optimalt avstånd från TV:n.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Att telefonen blir ”grötigare” när du ändrar upplösningen beror ju på att displayens storlek och avstånd inte ändras. Ändrar du bara en parameter så ändrar du också pixeltätheten i och med att pixlarna blir större och därmed tydligare. Hade din telefon minskat eller om du håller den längre bort så hade du inte märkt någon skillnad

Det jag menar är att det visst gör något att skärmen bara är 1280x720. Det hade sett betydligt bättre ut med en fullhd skärm trots att skärmen är så liten. Min telefon har en skärm på runt 6” så det går jämföra med switch. Och nu pratar vi dessutom 540p
Om telefonen minskat eller jag hållit den längre bort så är det inte alls säkert att man inte märkt skillnad. Finns det inte tillräckligt med pixlar blir det svårt att få med detaljer.

Det är inte 720p bild i dockat utan odyssé kördes då i alla fall i 900p och kunde väl sjunka när mycket hände. Så det var högre upplösning när jag spelade på min tv.

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det jag menar är att det visst gör något att skärmen bara är 1280x720. Det hade sett betydligt bättre ut med en fullhd skärm trots att skärmen är så liten. Min telefon har en skärm på runt 6” så det går jämföra med switch. Och nu pratar vi dessutom 540p
Om telefonen minskat eller jag hållit den längre bort så är det inte alls säkert att man inte märkt skillnad. Finns det inte tillräckligt med pixlar blir det svårt att få med detaljer.

Det är inte 720p bild i dockat utan odyssé kördes då i alla fall i 900p och kunde väl sjunka när mycket hände. Så det var högre upplösning när jag spelade på min tv.

Så klart att det hade sett bättre ut om det var 1080p, av samma anledning som att din TV hade sett bättre ut om det var 4K eller 8K, men för att dra nytta av förbättringen så måste man närmre displayen. Hur upplösning hänger ihop med bildstorlek och avstånd kan du läsa mer om här
https://www.rtings.com/tv/reviews/by-size/size-to-distance-re...

Här ovan är en ganska bra bild som går ner till 0" och 0ft, och som du kan se så är gränsen mellan 720p och 1080p väldigt hårfin på 6.2" på 1ft (30cm). Du skulle alltså behöva komma närmre, kanske runt 20cm, för att se någon skillnad mellan 720p och 1080p. 720p på Switch lilla skärm ger samma klarhet som en 55" 4K ger på 1.5m avstånd. Men eftersom att bilden blir så mycket större så upplevs den av många som mer detaljrik. Men för att dra nytta av 4K på en Switch så skulle du behöva ha den 9cm från ögat, och så nära tror jag ingen spelar.

Så 720p räcker gott och väl för Switch, och 540p kommer fortfarande ge en klar och skarp bild. Bra mycket skarpare än 1080p på en 24" skärm på 50-60cm avstånd, och till och med skarpare än 1440p på samma skärmstorlek och avstånd. Du kan spela upp trailern på din Switch och se själv, och ha då också i åtanke att den är kraftigt komprimerad. Switch svaghet är i detta fall inte upplösningen, utan snarare att de har tvingats dra ner på draw distance och skuggor.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Så klart att det hade sett bättre ut om det var 1080p, av samma anledning som att din TV hade sett bättre ut om det var 4K eller 8K, men för att dra nytta av förbättringen så måste man närmre displayen. Hur upplösning hänger ihop med bildstorlek och avstånd kan du läsa mer om här
https://www.rtings.com/tv/reviews/by-size/size-to-distance-re...

https://external-preview.redd.it/YnTd-HANiePj8GdVjEVv_qywoHdy...

Här ovan är en ganska bra bild som går ner till 0" och 0ft, och som du kan se så är gränsen mellan 720p och 1080p väldigt hårfin på 6.2" på 1ft (30cm). Du skulle alltså behöva komma närmre, kanske runt 20cm, för att se någon skillnad mellan 720p och 1080p. 720p på Switch lilla skärm ger samma klarhet som en 55" 4K ger på 1.5m avstånd. Men eftersom att bilden blir så mycket större så upplevs den av många som mer detaljrik. Men för att dra nytta av 4K på en Switch så skulle du behöva ha den 9cm från ögat, och så nära tror jag ingen spelar.

Så 720p räcker gott och väl för Switch, och 540p kommer fortfarande ge en klar och skarp bild. Bra mycket skarpare än 1080p på en 24" skärm på 50-60cm avstånd, och till och med skarpare än 1440p på samma skärmstorlek och avstånd. Du kan spela upp trailern på din Switch och se själv, och ha då också i åtanke att den är kraftigt komprimerad. Switch svaghet är i detta fall inte upplösningen, utan snarare att de har tvingats dra ner på draw distance och skuggor.

Ja den grafen är ingen nyhet för mig jag har sett sådana förr, men grejen är att jag ser skillnad när jag kör hög (2340x1080) upplösning eller låg (1560x720) på min mobil (6,3" skärm) trots att jag har den på samma avstånd. Och har jag den så nära som 30CM så syns det verkligen. Så det är inte så som du säger att du måste ha den på ett visst avstånd för att tjäna på högre upplösning bara för att grafen visar på det.

Små detaljer försvinner om upplösningen sänks vilket är vad jag hävdad hela tiden. Har du 921600 pixlar istället för 2 073 600‬ så får ju inte lika mycket plats helt enkelt. (Nu pratar vi om upplösning som spelet körs i inte skärmens upplösning)

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja den grafen är ingen nyhet för mig jag har sett sådana förr, men grejen är att jag ser skillnad när jag kör hög (2340x1080) upplösning eller låg (1560x720) på min mobil (6,3" skärm) trots att jag har den på samma avstånd. Och har jag den så nära som 30CM så syns det verkligen. Så det är inte så som du säger att du måste ha den på ett visst avstånd för att tjäna på högre upplösning bara för att grafen visar på det.

Små detaljer försvinner om upplösningen sänks vilket är vad jag hävdad hela tiden. Har du 921600 pixlar istället för 2 073 600‬ så får ju inte lika mycket plats helt enkelt. (Nu pratar vi om upplösning som spelet körs i inte skärmens upplösning)

Vad har du för nytta av små detaljer om skärmen är liten? För att se små detaljer så måste du vara väldigt nära en så pass liten skärm. Du kan testa själv med att zooma ut webbläsaren och se om du kan läsa den här texten på minsta storleken, vilket är runt 25-30% beroende på vilken webbläsare du har. Det kvittar om du har 1080p eller 4K, att läsa texten blir omöjlig om den är för liten för skärmen. För att göra texten (som blir några pixlar stor på en normal datorskärm) läsbar så skulle du behöva en gigantisk skärm i en upplösning bortom dagens teknik, så att texten blir större i relation till dig, så att den blir läsbar igen.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Vad har du för nytta av små detaljer om skärmen är liten? För att se små detaljer så måste du vara väldigt nära en så pass liten skärm. Du kan testa själv med att zooma ut webbläsaren och se om du kan läsa den här texten på minsta storleken, vilket är runt 25-30% beroende på vilken webbläsare du har. Det kvittar om du har 1080p eller 4K, att läsa texten blir omöjlig om den är för liten för skärmen. För att göra texten (som blir några pixlar stor på en normal datorskärm) läsbar så skulle du behöva en gigantisk skärm i en upplösning bortom dagens teknik, så att texten blir större i relation till dig, så att den blir läsbar igen.

Jag spelar inte text jag spelar spel det är helt olika saker. Men Om du jämför en 4k skärm med en full hd skärm och båda är 24" så är texten mycket enklare att när du läsa på när du zoomat ut 4k skärmen just för att det finns mer detaljer på bokstäverna kvar. Om jag anstränger mig kan jag tyda vad som står vid 33% (Opera, 34" skärm 3440x1440) Hade en 24" 4k skärm förr.
Lövverk, gräs osv är sådant som det märks tydligast på i spel. Nu har jag inte spelat witcher (ogillar spel med magi och sånt) men på videor jag kollat ser det ut att vara mycket natur miljöer.

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag spelar inte text jag spelar spel det är helt olika saker. Men Om du jämför en 4k skärm med en full hd skärm och båda är 24" så är texten mycket enklare att när du läsa på när du zoomat ut 4k skärmen just för att det finns mer detaljer på bokstäverna kvar. Om jag anstränger mig kan jag tyda vad som står vid 33% (Opera, 34" skärm 3440x1440) Hade en 24" 4k skärm förr.
Lövverk, gräs osv är sådant som det märks tydligast på i spel. Nu har jag inte spelat witcher (ogillar spel med magi och sånt) men på videor jag kollat ser det ut att vara mycket natur miljöer.

Ja, om skärmarna är lika stora så är det klart att 4K blir skarpare, eftersom att pixeltätheten ökar. Men Switch är inte 34" stor. Så testa om du kan läsa texten på 70-80cm avstånd, så att bilden blir lika stor som Switch på runt 30cm avstånd. Detta gör du enklast genom att hålla upp din Switch mot skärmen och backa tills de är lika stora. Kan du utgöra så små detaljer på det avståndet så grattis, då har du omänsklig snipersyn.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Ja, om skärmarna är lika stora så är det klart att 4K blir skarpare, eftersom att pixeltätheten ökar. Men Switch är inte 34" stor. Så testa om du kan läsa texten på 70-80cm avstånd, så att bilden blir lika stor som Switch på runt 30cm avstånd. Detta gör du enklast genom att hålla upp din Switch mot skärmen och backa tills de är lika stora. Kan du utgöra så små detaljer på det avståndet så grattis, då har du omänsklig snipersyn.

Jag ser ju som sagt skillnad när operativystemet på min telefon rendreras i 720 och 1080 trots att det visas på samma skärm med samma pixeltäthet. Text/bilder osv blir fulare vid samma "storlek" Krävs inte att jag håller telefonen särskilt nära för att lägga märke till det utan normalt avstånd för surf/SMS typ 30-40cm.

Nu har jag inte kvar min switch köpte den bara för att spela igenom mario, men jag tyckte det var lite "suddigt" när jag spelade mario odysse på den i bärbart. Kanske beror på något annat men jag antog att det var den låga upplösningen eftersom jag inte upplevde det när jag spelade på tvn och där körs det i upp till 900p enligt google.

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag ser ju som sagt skillnad när operativystemet på min telefon rendreras i 720 och 1080 trots att det visas på samma skärm med samma pixeltäthet. Text/bilder osv blir fulare vid samma "storlek" Krävs inte att jag håller telefonen särskilt nära för att lägga märke till det utan normalt avstånd för surf/SMS typ 30-40cm.

Nu har jag inte kvar min switch köpte den bara för att spela igenom mario, men jag tyckte det var lite "suddigt" när jag spelade mario odysse på den i bärbart. Kanske beror på något annat men jag antog att det var den låga upplösningen eftersom jag inte upplevde det när jag spelade på tvn och där körs det i upp till 900p enligt google.

Nu vet jag inte vad du har för telefon, men på min Galaxy S8+ (6.2" 18.5:9) är det ingen skillnad mellan 1440p och 720p på det avståndet. Har du perfekt syn så går det inte att utgöra upplösningar över 720p på mer än 35cm på den displayen. Detta på grund av hur ögat är konstruerat för att fånga in ljus. Men höjer jag till 1440p så flyttas den gränsen till 17cm, och placerar jag skärmen på detta avstånd så blir 720p nämnvärt suddigare.

Vissa har bättre syn än 20/20, kanske du är en av dem? Är du lite yngre så kan det mycket väl vara så att du har 20/15. Dock har en majoritet 20/20 eller sämre, och för oss duger 720p på Switch mer än väl. Mario Odyssey har en liten fuling i portabelt läge. Saker som står still renderas i native 720p, men så fort något rör sig så blir bilden 720i. Så det kan ha varit det du reagerade på, då detta till och med är sämre än native 540p.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Nu vet jag inte vad du har för telefon, men på min Galaxy S8+ (6.2" 18.5:9) är det ingen skillnad mellan 1440p och 720p på det avståndet. Har du perfekt syn så går det inte att utgöra upplösningar över 720p på mer än 35cm på den displayen. Detta på grund av hur ögat är konstruerat för att fånga in ljus. Men höjer jag till 1440p så flyttas den gränsen till 17cm, och placerar jag skärmen på detta avstånd så blir 720p nämnvärt suddigare.

"Huawei mate 20 lite" Med en 6,3" 19.5:9 skärm jag ser skillnad. på i alla fall lite mer än 35cm (tog ett måttband från nästippen till ojbektet på skärmen.)
Men för att ta ett tydligt exempel där jag ser skillnad även på 35cm

Kör fz.se i desktopläge på mobilen (jag använder chrome i telefonen) Kika på orden jag ringat in i de olika upplösningarna där ser jag stor skillnad. Jag zoomade in betydligt oftare när jag körde med mobilen i 720 (batterisparläge).

Citat:

Vissa har bättre syn än 20/20, kanske du är en av dem? Är du lite yngre så kan det mycket väl vara så att du har 20/15. Dock har en majoritet 20/20 eller sämre, och för oss duger 720p på Switch mer än väl. Mario Odyssey har en liten fuling i portabelt läge. Saker som står still renderas i native 720p, men så fort något rör sig så blir bilden 720i. Så det kan ha varit det du reagerade på, då detta till och med är sämre än native 540p.

Vet ej om jag har någon speciellt bra syn ingen koll på vilket "betyg" jag fått i tester men har aldrig upplevt att jag ser dåligt eller haft glasögon.

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

"Huawei mate 20 lite" Med en 6,3" 19.5:9 skärm jag ser skillnad. på i alla fall lite mer än 35cm (tog ett måttband från nästippen till ojbektet på skärmen.)
Men för att ta ett tydligt exempel där jag ser skillnad även på 35cm

https://i.imgur.com/rMRdFUy.png

Kör fz.se i desktopläge på mobilen (jag använder chrome i telefonen) Kika på orden jag ringat in i de olika upplösningarna där ser jag stor skillnad. Jag zoomade in betydligt oftare när jag körde med mobilen i 720 (batterisparläge).

Vet ej om jag har någon speciellt bra syn ingen koll på vilket "betyg" jag fått i tester men har aldrig upplevt att jag ser dåligt eller haft glasögon.

Testade FZ i desktop-läge, och för mig var det ingen märkbar skillnad på vare sig 720p, 1080p eller 1440p. Så upplever du stor skillnad så har du nog hawk vision

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Testade FZ i desktop-läge, och för mig var det ingen märkbar skillnad på vare sig 720p, 1080p eller 1440p. Så upplever du stor skillnad så har du nog hawk vision

Kanske eller så ljuger samsung skärmen kanske bara är 720p

12
Skriv svar