Vad gillar ni för öl? 🍺

Medlem
Skrivet av Loxus:

Tråkigt. Får se vad jag tycker när jag känner för att öppna den 😁

EDIT: Om man ser till omdömen på untappd så kanske du fick en dålig flaska

Kan mycket väl ha varit så.
Har dock testat den vid 2 olika tillfällen och var tyvärr samma upplevelse båda gångerna så det är mer troligt att batchen vi fick till sverige var dålig

Får dock hem lite trevligare saker i veckan som jag ser fram emot att prova!

Medlem

Jag går alltid på mest volym procent alkohol per krona.

Inaktiv
Skrivet av Yabba:

Jag går alltid på mest volym procent alkohol per krona.

De sorterna brukar tyvärr smaka röv

Medlem
Skrivet av raexx:

Kan mycket väl ha varit så.
Har dock testat den vid 2 olika tillfällen och var tyvärr samma upplevelse båda gångerna så det är mer troligt att batchen vi fick till sverige var dålig

Får dock hem lite trevligare saker i veckan som jag ser fram emot att prova!

Spännande 😁

Skrivet av Yabba:

Jag går alltid på mest volym procent alkohol per krona.

Bästa sättet att få öl som smakar skit

Inaktiv

På tal om öl runt 10%-strecket, jäklar vilken skillnad det kan vara i just "alkoholsmaken". Drack en gång en Dubbelpipa IPA tror jag det var som låg runt 10% som var riktigt god men har även smakat Arboga 10,2% som är så djävulskt äcklig. Smakar enligt mig som om man tagit en helt vanligt lager och tillsatt nån fulsprit för att få upp alkoholhalten.

Medlem

Westmalle Dubbel/Tripel och Rochefort 6.

Medlem

Ipa fantast, jobbar för en av Sveriges största hotellkedjor inom f&b.
Hoppas vi kan ta in den i framtiden. Men just nu finns den iaf på systemet. Väldigt humlad ipa till bra pris.

Grunion ipa by ballast point.
15,90 för en 355 ml burk

Medlem

Märket spelar ingen större roll för mig, det jag gillar mest är om volymprocenten är 7.0% eller mer.
Riktigt gott faktiskt, jag brukar dricka varje dag.

Medlem

Som lager är Mellerud min absoluta absolut. Annars är det Oppigårds Golden Pale Ale eller Lagunitas IPA som gäller på hemmaplan. Utomlands dricks alltid den lokala ölen i solen exempelvis Estrella Damm i Spanien, Lion Lager i Sri Lanka eller Tsingtao i Kina. Även svag för belgiska ales... framförallt amber ales.

Medlem

Gillar det mesta i ölväg.
Men Chimay Grande Reserve är en riktig höjdare att smutta på.

https://www.hopt.se/bottled-beer/9393-chimay-grande-reserve-2...

Kan passa på att även rekommendera hopt.se som har en del roligare öl till roligare priser än systemet och billig/smidig frakt.

Medlem

15 kr för en öl är oerhört billigt. I princip all öl jag köper från bolaget eller Glasbanken kostar från 30 kr och uppåt. 200 kr är nog det mesta jag gett för öl, dels för en flaska Westvleteren12 och dels för en flaska Mikkeller Nelson Sauvin Mango Passion Brut. Hellre kvalitet än kvantitet för min del. Har inget emot att betala lite mer för ett öl som verkligen håller hög klass.

Medlem

Erdinger Weissbier i äkta Erdinger glas dricker jag gärna. Det veteölet skummar ju så otroligt fort och mycket. Så en kompis fixade äkta ölglas åt mig, dessa mycket smala höga glas gör att det inte skummar över när man häller upp och de är lite tulpanformade längst upp.

Annars blir det äkta tjeckisk pilsner Urquell eller vanliga TT.
Är jag ute på pub kan det ofta bli en rejäl Guiness. Den kan man nästan bli mätt av och dricka läääänge. Dricka för att bli rejält full har jag slutat med för länge sedan.😉

Medlem
Skrivet av bent toe:

Heineken på glasflaska...
Inget annat kommer i närheten.
När jag tänker efter.. Inte provat en enda ölsort på över 3 år.
Skiter i IPA med blåbär, mörka öl, öl med kaffesmak, eklagrad öl osv osv osv.

Heineken på flaska is all I need.

Jag känner ingen som är speciellt förtjust i Heineken.
Så du kanske kan svara
Heineken har väll vilken vanlig ölsmak som helst imo men en konstig eftersmak uppkommer för mig som jag senare får ont i huvudet av, samma fenomen med Tuborg.
Detta har inte nått att göra med intagsmängden Men ölena måste ju innehålla nått.
Så för min egen del så undviker jag dom 2 sorterna för säkerhetskull


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Molotov:

Jag känner ingen som är speciellt förtjust i Heineken.
Så du kanske kan svara
Heineken har väll vilken vanlig ölsmak som helst imo men en konstig eftersmak uppkommer för mig som jag senare får ont i huvudet av, samma fenomen med Tuborg.
Detta har inte nått att göra med intagsmängden Men ölena måste ju innehålla nått.
Så för min egen del så undviker jag dom 2 sorterna för säkerhetskull

Ont i huvudet efter öl? Tänka sig...

Kanske något med väldigt ljus lager som ger den reaktionen?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Ont i huvudet efter öl? Tänka sig...

Kanske något med väldigt ljus lager som ger den reaktionen?

Ingen aning, kan dricka allt annat ljust som Norrlands osv men just Heineken har den där eftersmaken och effekten på mig, tänkte om den innehöll nån speciell ingrediens


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Pulka:

Gillar det mesta i ölväg.
Men Chimay Grande Reserve är en riktig höjdare att smutta på.

https://www.hopt.se/bottled-beer/9393-chimay-grande-reserve-2...

Kan passa på att även rekommendera hopt.se som har en del roligare öl till roligare priser än systemet och billig/smidig frakt.

Kan även rekommendera https://glasbanken.se/ och https://alesandbrews.com/butik/
Undviker att handla från hopt så mycket som möjligt då det är AB InBev som äger butiken.
Enda tillfället man handlar där är vid deras större reor

Medlem

Fat > allt

Med det sagt, här är några godingar som jag själv föredrar:

Weihenstephaner (veteöl som är MUMMA)
Grünbacher (lite samma som ovan)
Guiness
Peroni (gärna till maten)
Heineken (min alldagliga öl, inget kan slå den verkar det som)

Smakade någon polsk ljus lager som var underbar också, vit burk och guldaktig text? Minns inte helt, men god var den!


signatur

Trust is for fools...

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Ingen aning, kan dricka allt annat ljust som Norrlands osv men just Heineken har den där eftersmaken och effekten på mig, tänkte om den innehöll nån speciell ingrediens

Jag har en kompis som också kan få ont i huvudet av vissa ölsorter samt vin. Vin är ju mer välkänt att många röda viner innehåller något som gör att en del personer får huvudvärk efter bara ett glas. Jag tror att det kan vara liknande med vissa öler men ska ej säga säkert. Kan vara värt att Googla på

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Jag känner ingen som är speciellt förtjust i Heineken.
Så du kanske kan svara
Heineken har väll vilken vanlig ölsmak som helst imo men en konstig eftersmak uppkommer för mig som jag senare får ont i huvudet av, samma fenomen med Tuborg.
Detta har inte nått att göra med intagsmängden Men ölena måste ju innehålla nått.
Så för min egen del så undviker jag dom 2 sorterna för säkerhetskull

Inbillning!?

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Inbillning!?

Nej det vill jag inte påstå, jag tycker annars om öl. stort sett enda alkoholhaltiga dryck jag tycker om.
Alkoholfri öl är inte heller fyskam om det är rätt sort


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

"Hortons huvudvärk" kan utlösas av små mängder alkohol, men det verkar inte vara just alkoholen i det här fallet. Kanske att det är just kalljäst öl?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Blir mycket IPA nu för tiden, den jag gillar just nu heter Big wave

Medlem

Omipollo gör riktigt mumsig öl!
Favoriter är Fatamorgana, Nebuchadnezzar och Aon (tidigare Noa)

Medlem

Lagunitas är väldigt gott men sen som @Tune skriver så gör Omipollo riktigt mumsig öl också!

Medlem

Just nu är Hockeypulveröl min favorit, dock väldigt få ställen som har den inne. Barley's Food Factory är de enda jag vet i Göteborg som har

Lite som en skmmaröl för den är så frisk och fruktig att jag tycker nästan den gränsar bortom öl

Medlem

Veteöl i alla dess former, utan tvekan. Franciskaner är nog favoriten

Medlem

Hur gör ni när det vankas öl? Kör ni på säkra kort varje gång eller vill ni prova nya öl varje gång? Jag köper väl 4-6 öl per vecka och det är i princip alltid nya öl. Jag vill prova så mycket som möjligt. Köper ytterst sällan samma öl flera gånger, om det inte är ett exceptionellt bra öl.

Gen
Medlem
Skrivet av anon_119148:

Är det nån här som gillar suröl eller har provat det? Jag fick smaka min första efter att tjejen varit med plugget i tyskland och köpt med sig ett par olika åt mig varav en var en visade sig vara en riktigt sur rackare. Inte direkt äckligt men förmodligen inget jag skulle köpa igen då jag föredrar mer klassisk lageröl Uppskattar dock i regel alltid nya upplevelser även om det inte blir en ny favorit så är det kul att testa sorter.

Smakade det av en slump (en från Beerbliotek men minns inte vad den hette) och måste säga att det är en rätt så speciell smak, verkligen inte för alla. Det är som du säger surt som fan men ändå inte äckligt. Dock tar det emot lite att dricka en sådan då smaklökarna verkligen får jobba på högvarv

Skrivet av anon_326725:

Är väl snarare mainstream nuförtiden att trycka i sig massa hipster-öl och leka konnässör för att man läst 1 intressant fakta om IPAs historia

Heineken funkar alltid!

Tror snarare det handlar om att IPA är smakmässigt lika stort som en fotbollsplan medan lager är som en gräsplätt

Testat över 30st IPor och varenda en har sin unika smak. Tänker man lager känner iaf jag att det inte alls varierar lika mycket - men men, det är en personlig åsikt.

Skrivet av hannes.theorell:

15 kr för ynka 33cl ljus lager?
Det är rätt dyrt faktiskt.

Skrivet av Loxus:

EDIT: Kollade för skojs skull sortimentet på mitt lokala systembolag. Det fanns inte många ljusa lager jag skulle köpa frivilligt som kostar under 15 kr 😁 Är väl typ Budvar för 12:90

Billgaste lagern jag kan sätta fingret på just nu är Guldkällan för 8,90kr burken (plus pant) Rätt god faktiskt, brödig.

Skrivet av Tröjan:

Hur gör ni när det vankas öl? Kör ni på säkra kort varje gång eller vill ni prova nya öl varje gång? Jag köper väl 4-6 öl per vecka och det är i princip alltid nya öl. Jag vill prova så mycket som möjligt. Köper ytterst sällan samma öl flera gånger, om det inte är ett exceptionellt bra öl.

Blandar nytt och gammalt Men det beror också mycket på humöret. Ibland är det tjockt med folk på systemet och man är stressad, då tar jag bara det jag känner igen. Andra dagar när man har mer tid så tittar jag runt och plockar med två tre st nyheter. Brukar också alltid snegla på "små partier" hörnan Ibland kan man hitta roliga saker där.

Medlem

Fler som nämnt Omnipollo, måste nog vara ett av mina favoritbryggerier. Håller med @almblad om att Pecan Mud är en av deras absoluta höjdare – men senast jag var i Gbg hade de en hemlig öl, en stout med riktigt fin, "tjärig" konsistens och kraftig smak av kaffe och mörk choklad. Säkert fler smaker än så men kan inte påstå att jag har smaklökar rutinerade nog för att känna av det. Synd att den var hemlig... för den konkurrerade banne mig med Aon om första pallplats.

Annars är jag något av en allätaredrickare så länge det inte är lager eller pils. Veteöl kan man njuta länge av precis som med stout, och då är nog ändå Gotlands Wisby Weisse favoriten än så länge. Suröl, särskilt Dugges sorter, är riktigt fint en varm sommardag. Självklart dricker man en del IPA, DIPA, BIPA – mycket Omnipollo där också men även en del Beerbliotek.

Synd bara att kvalitetsöl ska vara så förbannat dyr haha, men en får ju vad en betalar för.

PS. Höll ju nästan på att glömma Bryggeri Skeppsgossen i Karlskrona! Deras Klaura, visserligen en röd lager, tyckte jag var riktigt god när jag först smakade den, och även om jag kanske blivit kräsnare nu så är det den ölen som satte igång mitt ölintresse! Så mycket cred till Skeppsgossen!

Medlem

Norrlands guld (och djup), Mythos, Mariestad (och Old ox) och Falcon (samt Bayersk) är väl det som mest konsumeras i öl-väg. Eller varför inte en hederlig Åbro.

Dessa hysteriskt humlade och drumlade aint my shit.


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Skriv svar