Varför ray-tracing? För att snygga till Cyberpunk 2077 förstås!

Robot
Varför ray-tracing? För att snygga till Cyberpunk 2077 förstås!

Låt ditt RTX-kort visa vad det kan i CD Projekts snorsnygga rollspel.

#cd-projekt, #cyberpunk-2077, #e3, #nvidia, #ray-tracing


Medlem

Vill inte vara negativ, "men", detta är totalt menigslöst

Medlem
Skrivet av nils45:

Vill inte vara negativ, "men", detta är totalt menigslöst

Meningslöst är våldet i sverige... detta är det bästa EVER!

Inaktiv

@robbis: ??

Jag gillar RTX på ett tekniskt/teoretiskt plan men det är idag definitionen av diminishing returns, dvs man får inte ut i närheten av snyggare spel för den prestanda det faktiskt kostar att producera dessa RTX-skuggor och reflektioner.

Medlem
Skrivet av nils45:

Vill inte vara negativ, "men", detta är totalt menigslöst

https://www.youtube.com/watch?v=AO7Zka_PeFc

Rekommenderar att kika på denna Raytracing är underskattat.

Medlem
Skrivet av kyostize:

https://www.youtube.com/watch?v=AO7Zka_PeFc

Rekommenderar att kika på denna Raytracing är underskattat.

Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip. RTX är framtiden.

Medlem

Och vad behöver man för det? 4 stycken RTX 2080 TI?

Inaktiv
Skrivet av Dominus:

Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip. RTX är framtiden.

Jag håller till fullo med att ray tracing är framtiden men det är tydligen att den idag fortfarande är i sin linda och det är oftast inte "värt" att slå på RTX-knappen i spel än men om några år när tekniken är mer optimerad samt vi har bättre lämpad hårdvara så tror jag att det kommer bli otroligt, inte minst för utvecklare som behöver lägga ner mycket mindre tid på just sånt som ljus.

Jag fann mig själv negativ snarare än att jag stod med skeptisism inför avtäckandet. Sedan såg jag förvandligen av Quake II..

Ray-tracing är saftig skit men kommer iaf vara fett. Får ej glömma kommande RDNA-konsoler.
Let there be light

Medlem

Hoppas mer på HDR än RTX


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

https://www.sweclockers.com/nyhet/27725-cyberpunk-2077-far-st...

Medlem
Skrivet av Dominus:

Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip. RTX är framtiden.

Jåå, bordi byn

Medlem

Blev just sugen på ett RTX. O_O

Medlem

Men nog att köpa en helt ny dator inför släppet.

Avstängd

Raytracing gjorde att Battlefield 5 såg kanske 3-4% bättre ut, om man stannade till och tittande noga, gärna har en skärm bredvid med RTX av så man ser vad som är skillnaden (lite bättre reflektioner te.x).

Däremot kan det säkert bli bättre med nästa generations kort och grafikmotorer, tror inte det kommer göra stor skillnad i Cyberpunk..

Medlem

@Harmond: Metro Exodus såg dock väldigt mycket bättre ut med RTX än utan. Beror ju hur det implementeras helt enkelt. Är det bara nån reflektion här och där som i BFV, så gör det inte den stora skillnaden.

Avstängd
Skrivet av Fletchett:

@Harmond: Metro Exodus såg dock väldigt mycket bättre ut med RTX än utan. Beror ju hur det implementeras helt enkelt. Är det bara nån reflektion här och där som i BFV, så gör det inte den stora skillnaden.

Hittade denna:

https://www.youtube.com/watch?v=lHzmALMp43c

Man kan förvisso se en liten skillnad vad gäller ljuset, men det är ju inget man tappar hakan åt direkt. Om jag får välja mellan hög FPS eller att ha lite annorlunda ljus (inte bättre, bara annorlunda) så nej, inte värt det.

Medlem

@Harmond: Det var dock ett dåligt exempel. Kolla dessa screenshotsen istället: https://www.techpowerup.com/reviews/Performance_Analysis/Metr...

När man väl spelar det så tycker jag ändå man märker av det mer än om man bara stirrar på jämförelser. Speciellt avsaknaden av alla fula "ambient occlusion" skuggor runt om objekt och att om inte finns någon ljuskälla så är det mörkt helt enkelt. Det gör att världen känns mer som en verklig plats än när man uppenbart ser var någon utvecklare har placerat "fejk-ljus".

Skrivet av Harmond:

Hittade denna:

https://www.youtube.com/watch?v=lHzmALMp43c

Man kan förvisso se en liten skillnad vad gäller ljuset, men det är ju inget man tappar hakan åt direkt. Om jag får välja mellan hög FPS eller att ha lite annorlunda ljus (inte bättre, bara annorlunda) så nej, inte värt det.

Tack för inlägg. Vad anser du vara ett högt värde gällande fps?
Vet du hur mycket det skiljer, alltså med eller utan RT?

Avstängd
Skrivet av uncontracented:

Tack för inlägg. Vad anser du vara ett högt värde gällande fps?
Vet du hur mycket det skiljer, alltså med eller utan RT?

I mitt fall 60 eftersom det är den Hz jag har på TV'n och skärmen. Nästan en halvering med RTX på, men det skiljer sig kanske från spel till spel och det är möjligt att det är bättre nuförtiden med bättre drivers, är inte superinsatt.

Medlem

Gött. Och shit va folk värkar vara negativa. Fixa ett rtx kort och håll k%^#×n.🤪🤪🤪

Skrivet av TheJudge:

Gött. Och shit va folk värkar vara negativa. Fixa ett rtx kort och håll k%^#×n.🤪🤪🤪

Pengarna värkar inte i plånkan


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Skrivet av Harmond:

I mitt fall 60 eftersom det är den Hz jag har på TV'n och skärmen. Nästan en halvering med RTX på, men det skiljer sig kanske från spel till spel och det är möjligt att det är bättre nuförtiden med bättre drivers, är inte superinsatt.

Ajdå, halverat alltså. Isf har jag idag mer förståelse för att så många upplever RT vara orimligt.

Medlem

Men om 2-3 dar visas NÅGOT SUPER iallafall?


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Jag tycker själv det var enorm skillnad i Metro Exodus om man körde med RTX eller ej då hela ljussättningen förändrades. Däremot i Battlefield V så var det bara lite snyggare reflektioner och offscreen reflections... så om Cyberpunk 2077 kommer ljussätta på samma sätt som i Metro Exodus så kommer det bli oerhört grymt, speciellt med all neon osv.

Medlem
Skrivet av robbis:

Meningslöst är våldet i sverige... detta är det bästa EVER!

Gillar man att dra en ladd till ett bra pris så är set inte så meningslöst. Konkurrens är bra ju. xD

Medlem
Skrivet av Tobbe:

Men om 2-3 dar visas NÅGOT SUPER iallafall? https://www.youtube.com/watch?v=LiLVZje9_nE

Superman 64 raytraced?

eld
Medlem
Skrivet av anon_119148:

@robbis: ??

Jag gillar RTX på ett tekniskt/teoretiskt plan men det är idag definitionen av diminishing returns, dvs man får inte ut i närheten av snyggare spel för den prestanda det faktiskt kostar att producera dessa RTX-skuggor och reflektioner.

Det fanns ju dagar då simpla shader ansågs dyrare än vad man fick ut av dom, quake 3 var ju det snyggaste som fanns och det var svårt att föreställa sig att det skulle vara bättre.

Rasterization har sina begränsningar, många många timmar läggs ner för att fuska sig förbi begränsingarna.

eld
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Jag tycker själv det var enorm skillnad i Metro Exodus om man körde med RTX eller ej då hela ljussättningen förändrades. Däremot i Battlefield V så var det bara lite snyggare reflektioner och offscreen reflections... så om Cyberpunk 2077 kommer ljussätta på samma sätt som i Metro Exodus så kommer det bli oerhört grymt, speciellt med all neon osv.

Speciellt när man fortfarande kan se reflektionerna av saker även om de inte längre syns i vyn, som stora neonskyltar med raytracing.

Folk har vant sig en hel del med stora tydliga artifakter som avsaknad av riktig ambient occlusion, global illumnation eller saker som inte reflekteras.

Medlem
Skrivet av employed:

Gillar man att dra en ladd till ett bra pris så är set inte så meningslöst. Konkurrens är bra ju. xD

Förstår inte vad du menar

12
Skriv svar