Vad gillar ni för öl? 🍺

Medlem

Jag dricker bara öl på sommaren, då smakar det bra med en kall en
Blir nästan uteslutande 3,5% som man kan köpa överallt. Staropramen, Pripps Blå, Corona, Mariestads, Budweiser, Heineken, Pilsner Urquell, Carlsberg osv.

Medlem

Är "allätare" och går mest på vad jag fått tips av andra eller hittat själv. Senaste tiden har jag mest kört på

Samuel Adams Boston Ale
New castle Brown Ale
Höga kusten
Mariestads

När jag är på lokala pubben som har många olika sorters fatöl så provar jag allt möjligt, tycker öl från fat är stor skillnad mot flasklöl om man säger så, även fast det är samma sort.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Berliner Weisse och Sour Ale dricker jag nog helst.

Tempel Brygghus från Uppsala är ett av favoritbryggerierna. Kan tipsa om deras Gehenna, fantastisk! Snygga burkar har dom också
https://www.systembolaget.se/dryck/ol/gehenna-3314215

Medlem

Favoriterna är många men det jag köpt mest sista tiden har varit Norrlands, höga kusten och broon ale.
Diggar 100w från Carnegie om man gillar öl med lite bett i.

Medlem
Skrivet av deathGasm:

Berliner Weisse och Sour Ale dricker jag nog helst.

Tempel Brygghus från Uppsala är ett av favoritbryggerierna. Kan tipsa om deras Gehenna, fantastisk! Snygga burkar har dom också
https://www.systembolaget.se/dryck/ol/gehenna-3314215

Ja, Tempel är verkligen suveräna! Vill även tipsa om Brekeriet, Morgondagens och framför allt Wizard om vi pratar om surölsmästare.

@anon_119148: Haha precis, man röker malten över öppen eld som en del av mältningsprocessen lite som rökteet Lapsang. Otroligt smakligt! Vad det gäller kvalitet/kvantitet är nog båda svaret, tog helt enkelt stor del av min tillvaro att leta udda, läsa på och spendera massa dollares på bärsen. Vad det gäller suröl så är det verkligen en nivå av surhet man måste vänja sig vid, dom flesta bolagsvinerna når inte nära surheten som känns av en riktig brettanomyces fermenterad suröl, skulle tipsa att börja på den fruktiga avdelningen av suröl, gör det lite mer lättdrucket! Tropic Thunder av Dugges som finns i fast sortiment är en bra startpunkt för den nyfikne.


signatur

"There are a few way we can do this and the choice is yours"

Medlem

Bavaria! Funkar i alla väder men bäst en varm dag vid grillen.

Öl för mig är lager. Ipa/apa och allt vad det heter är fan inte öl. Tyskarna försökte också förstöra öl förut genom att blanda med fanta/cola/saft osv.. finns numer att köpa men heter radler, det är inte heller öl.

Medlem

Kan annars rekommendera appen Untappd för alla öl/ipa/dipa/sour/cider/long drink älskare. Men ni kanske har koll på den appen redan.
Trevlig sommar!

Medlem

Heineken på glasflaska...
Inget annat kommer i närheten.
När jag tänker efter.. Inte provat en enda ölsort på över 3 år.
Skiter i IPA med blåbär, mörka öl, öl med kaffesmak, eklagrad öl osv osv osv.

Heineken på flaska is all I need.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

En smaskig lambic, gärna några år gammal, eller trapist. Allt under 6,5 % går bort.


signatur

Styret upp och däcken ner

Skrivet av bent toe:

Heineken på glasflaska...
Inget annat kommer i närheten.
När jag tänker efter.. Inte provat en enda ölsort på över 3 år.
Skiter i IPA med blåbär, mörka öl, öl med kaffesmak, eklagrad öl osv osv osv.

Heineken på flaska is all I need.

Så mainstream det kan bli.
Men inget fel på Heineken när en ska svalka sig under varma sommardagar.
Kanske att den är lite väl dyr för vad man får.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv

Mörka öl. Helst med över 10%. Omnipollo, Founders eller tex Sierra Nevadas.

Ska man ta några till grillningen etc och ska ha något billigt så blir det oftast Norrlands eller Kulta.

Medlem
Skrivet av Ellakk:

En smaskig lambic, gärna några år gammal, eller trapist. Allt under 6,5 % går bort.

Om det är under 6.5% så går ju en större del av alla lambics bort direkt?

Dricker olika öl beroende på humör/väder men favoriterna i dagsläget är väl lambic, imp stout och barleywine.

Inaktiv
Skrivet av hannes.theorell:

Så mainstream det kan bli.
Men inget fel på Heineken när en ska svalka sig under varma sommardagar.
Kanske att den är lite väl dyr för vad man får.

Är väl snarare mainstream nuförtiden att trycka i sig massa hipster-öl och leka konnässör för att man läst 1 intressant fakta om IPAs historia

Heineken funkar alltid!

Skrivet av anon_326725:

Är väl snarare mainstream nuförtiden att trycka i sig massa hipster-öl och leka konnässör för att man läst 1 intressant fakta om IPAs historia

Heineken funkar alltid!

Tror att det är för att det händer mer på den sidan av öl-utbudet. Många bryggerier som experimenterar med konceptet. På lager-sidan så händer ju inte särskilt mycket alls.

Om någon ska ge bort en kul gåva kan jag tipsa om ett ölbryggar-kit likt det här: https://www.coolstuff.se/Brewbarrel-Brygg-Ditt-Eget-Ol/14480

Inte jätteseriöst, väldigt enkelt och en kul grej.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Alla öl har sin plats i rätt kombination. Bjudöl, matöl eller bara gott.
Det har gått trender i beska IPA och nu är det grumliga juiceaktiga New England IPA som gäller .

Lager har också utvecklats men inte lika mycket. IPL gillar jag sen Ballast Point kom med den första.
Nu finns till exempel hanterverlsbryggeriets Stadslager som är lite av en IPL.

Drick det som är gott. Prova gärna nytt och kombinera smaker. Då blir både ölen och maten bättre. Och så kan man alltid briljera lite i kunskap utan att rabbla humlesorter, malt eller bryggteknik.

Låt er väl smaka denna enkla men fantastiska brygd.

Medlem

Dricker det mesta men har svårt för Havrestout och de med chokladsmak.

Har alltid några tysklandsflak hemma och ett i kylen ifall man får främmat och sen provar man gärna nya öl på helgerna. Gärna då någon lager eller IPA. Har också fastnat hårt för suröl då det är fruktansvärt gott. Det och New England IPA så är helgen räddad sen

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Så mainstream det kan bli.
Men inget fel på Heineken när en ska svalka sig under varma sommardagar.
Kanske att den är lite väl dyr för vad man får.

Visste inte att Heineken blivit mainstream.
Har druckit det i 20 år... Kul att man är lite "inne" och på då.
Heineken är inte dyr, du får en perfekt ljus öl med fantastisk smak. Lätt värt 15 spänn.


signatur

"High life on low budget"

Skrivet av bent toe:

Visste inte att Heineken blivit mainstream.
Har druckit det i 20 år... Kul att man är lite "inne" och på då.
Heineken är inte dyr, du får en perfekt ljus öl med fantastisk smak. Lätt värt 15 spänn.

15 kr för ynka 33cl ljus lager?
Det är rätt dyrt faktiskt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv
Skrivet av hannes.theorell:

15 kr för ynka 33cl ljus lager?
Det är rätt dyrt faktiskt.

Ja men allt är ju relativt. Jag brukar tänka på då att man inte får en öl under 65 spänn på krogen så då känns det inte lika farligt att köpa ett par för 15-20 kr på bolaget

Avstängd
Skrivet av Tomten:

Har svårt för öl överlag, men stouts gillar jag, en Guinness funkar alltid till exempel. Om någon har tips på liknande som gärna är lite sötaktig och inte så bitter tar jag gärna emot tips!

Murphy's

Medlem

1. Valfri Oppigårds öl.
2. Valfri Innis & Gunn öl.
3. Brooklyn East Ipa/Brooklyn Lager.

Övriga: Nils Oscar, Guiness, Breznak, Norrlands Guld, Mariestad.

Medlem

Tjeckisk lager är riktigt god, typ Staropramen.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

15 kr för ynka 33cl ljus lager?
Det är rätt dyrt faktiskt.

Om du säger det så.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Dricker många olika sorters öl 😁

Vill man ha lite mer lättdrucket föredrar jag nog NEIPAs, har nog aldrig smakat en dålig sån (även om inte alla varit jättebra).

Skrivet av hannes.theorell:

15 kr för ynka 33cl ljus lager?
Det är rätt dyrt faktiskt.

Billigt. Har köpt flera öl som kostar över 100 kr flaskan. (Dyraste är nog Brewdog Tokyo för 169 kr/33 cl)
Dom flesta öl jag brukar köpa ligger på 25-60 kr/flaska (eller burk).

EDIT: Kollade för skojs skull sortimentet på mitt lokala systembolag. Det fanns inte många ljusa lager jag skulle köpa frivilligt som kostar under 15 kr 😁 Är väl typ Budvar för 12:90

Skrivet av bond12:

1. Valfri Oppigårds öl.
2. Valfri Innis & Gunn öl.
3. Brooklyn East Ipa/Brooklyn Lager.

Övriga: Nils Oscar, Guiness, Breznak, Norrlands Guld, Mariestad.

Bra smak där 😁

Skrivet av CliQue-SinneD:

Tjeckisk lager är riktigt god, typ Staropramen.

Tyckte också Staropramen var en höjdare för 15 år sen...nu håller jag den i samma standard som typ Carlsberg och Heineken

Skrivet av bent toe:

Visste inte att Heineken blivit mainstream.
Har druckit det i 20 år... Kul att man är lite "inne" och på då.
Heineken är inte dyr, du får en perfekt ljus öl med fantastisk smak. Lätt värt 15 spänn.

Heineken är så mycket mainstream det kan bli och har väl varit så senaste 20 åren också...(iaf 15)

Avstängd
Skrivet av bent toe:

Visste inte att Heineken blivit mainstream.

Heineken är ju ett av de märkena som gör mest reklam i hela världen, hur kan du missat det?

Medlem

Tyvärr så är det bara att vaska innis & gunn om det är vanishing point 02 du har på hyllan högst upp där
Smakar tyvärr kaffesump med fulsprit.

Medlem
Skrivet av raexx:

Tyvärr så är det bara att vaska innis & gunn om det är vanishing point 02 du har på hyllan högst upp där
Smakar tyvärr kaffesump med fulsprit.

Drack du den kall?

Medlem
Skrivet av Loxus:

Drack du den kall?

Nej, rumstempererad och lät den värma upp medans jag drack den.
Vi var 4st som delade på den och det slutade med att alla tömde glasen i vasken

Medlem
Skrivet av raexx:

Nej, rumstempererad och lät den värma upp medans jag drack den.
Vi var 4st som delade på den och det slutade med att alla tömde glasen i vasken

Tråkigt. Får se vad jag tycker när jag känner för att öppna den 😁

EDIT: Om man ser till omdömen på untappd så kanske du fick en dålig flaska

Skriv svar