Nästa Xbox-konsol släpps julen 2020 – detta är Scarlett

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Han sa verkligen 4 gånger snabbare än Xbox One X. Alltså 24 Tflops då eller? I så fall OMG.

CPU möjligtvis. Inte TFLOP.

Medlem

Hoppas vi får se lite spel som inte jättar stenhårt på grafik utan även 120hz 4k. Tänker på spel som psychonauts 2, Minecraft Dungeons etc. Som inte är tekniska underverk

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

40x gånger snabbare lagring än nuvarande
4x bättre prestanda än xbox One x
Så 6 teraflops gånger 4 = 24 teraflops
Medans nvidias starkaste gpu ligger runt 13 teraflops eller något
Xbox magi antar jag

Det var väl bara processorn som var 4 gånger snabbare?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det var väl bara processorn som var 4 gånger snabbare?

Det är en apu
Cpu och gpu i ett


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Gen:

Äkta 120Hz paneler? Finns ju TV-apparater som skryter med 100Hz osv men det är ju inte äkta 100Hz utan simulerad 100Hz där TVn blandar ihop frames för att få det att se ut som mer än 60Hz, dock introducerar sådan teknik rätt mycket artefakter varför jag personligen alltid stänger av sådant.

Ja, äkta 120hz paneler. Nyaste apparaterna med HDMI 2.1 har kan väl tom. köra 4K i 120hz.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Det är en apu
Cpu och gpu i ett

Ah där ser man. Tack för info.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Det är en apu
Cpu och gpu i ett

Ja men att sen gpu-delen i apu:n skulle vara 4x mot one x är orealistiskt, 4x ökning i cpu-delen är däremot precis det man kan förvänta sig.

Medlem

Mycket säljsnack.
Ha inga för stora förhoppningar bara.
Nästa generations konsoler kommer vara precis som föregående. Dvs lowend pc till ett lowend pc pris.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Ja men att sen gpu-delen i apu:n skulle vara 4x mot one x är orealistiskt, 4x ökning i cpu-delen är däremot precis det man kan förvänta sig.

Mjo det är bara massa BS för att lura in folk med "It's so stronk"
Dom visade liksom inge specs alls, bara massa buzzwords


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av powerbuoy:

Sa han "the combination of the SSD and the solid state drive [...]" 🤣 🤔

Ganska tråkig konferens tyvärr. Bara massa förrenderade trailers till spel man redan vet är på g.

Lät som det men det han sa var "SoC and Solid State Drive" SoC är mao CPU och GPU (System on a Chip).
Alltså samspelet med ny CPU/GPU samt SSD.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Så jäkla rädda att ge specs på deras nya konsoll
sen snackar dom hela tiden om "molnet"
lutar rätt mycket mot att den inte kommer ha någon diskläsare och ta mycket kraft från servers.

But I could be wrong.

also
IMMERSION är nya nyckelordet för Microsoft

Sen när dom säger "120hz", ja, det kommer troligen ha stöd för 120hz men med tanke på att den här generationen har fan svårt för att driva 30fps spel så kommer den uppdateringsfrekvensen inte vara till någon nytta.
men trevligt antar jag att dom har lagt till support för det?

Sen är det väll också trevligt att dom äntligen har kommit på vad en SSD och SSD caching är för något.

Jag tror den kommer hatt ha en BD läsare pga att i vissa länder så är det dyrt med datatrafik. Exempel USA där de flesta har långsamma uppkopplingar samt dyra data caps. För oss här tex med snabba uppkopplingar spelar det ingen roll. Jag har knappt använt min BD spelare i min Xbox One. Samtidigt skulle det inte förvåna mig om de tog bort den för att få plats med mera kylning för den nya snabba SoCn utan att göra konsolen för stor. Tror de siktar på XB1X storlek.

Hur prestandan används är upp till utvecklarna. Självklart kommer man inte kunna köra nya Halo i 8K 120FPS. Detta skulle tom vara svårt för en PC om man inte har sjukt djupa fickor. Detta är bara möjligheter. Du kan köra i upp till 8K. Du kan köra upp till 120Hz. Man måste inte köra 8K och 120Hz. Detta bestämmer spelutvecklaren. Sen får vi hoppas att de är smarta och använder prestandan på ett bra sätt. Kanske onödigt att köra ett spel i 8K 30FPS, 4K 60FPS skulle vart bättre med tanke på hur få 8K TV apparater det finns samt att man garanterat inte kommer se skillnad på upplösningen SPECIELLT om man sitter 3-4 meter bort i soffan. Sen är det mycket buzzwords, ja. Självklart vill inte MS vara de som inte släppte en 8K konsol när Sony kanske gör det. För när medelsvensson ser att PS5 har 8K och Xbox har 4K gissa vilken konsol som helt plötligt vart lite coolare

Medlem
Skrivet av omEn:

Lät som det men det han sa var "SoC and Solid State Drive" SoC är mao CPU och GPU (System on a Ship).
Alltså samspelet med ny CPU/GPU samt SSD.

Aha.

Ambassadör
Xbox

Klart att de inte visar specs. Det var i stort sett precis som Project-Scorpio 2016, vi är inte närmare release än då. Varför någon förväntade sig annat än PR-snack vet jag inte?

Både Microsoft och Sony kör samma vaga grejer för tillfället. Dels för att det är för tidigt och dels för att de förmodligen inte ens själva vet exakt var specs och dylikt landar i slutänden.

Både nästa Xbox och PS5 kommer att bli grymma maskiner med stort hopp i prestanda, framförallt CPUerna kommer att vara efterlängtade uppgraderingar. Alla kommer att vara nöjda


signatur

Jump in.

Avstängd

Avslöja en konsol utan att visa upp en konsol? Är ju också ett sätt att göra det på.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

@Sapiens: Precis min tanke. Klart det är CPU-delen som är 4x snabbare, den förra var ju lika snabb som en bakpotatis. GPU-delen, AMD Navi, är definitivt inte 4x TFLOPS än den förra.

(Jag har "bara" 22.6 TFLOPS med 2 x GTX 1080 Ti på jobbet.)


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem
Skrivet av Nocturnal77:

@Sapiens: Precis min tanke. Klart det är CPU-delen som är 4x snabbare, den förra var ju lika snabb som en bakpotatis. GPU-delen, AMD Navi, är definitivt inte 4x TFLOPS än den förra.

(Jag har "bara" 22.6 TFLOPS med 2 x GTX 1080 Ti på jobbet.)

När de lanserade XB1X och snackade 6 TFLOPS så var det CPU+GPU. Antar att det är samma sak här att CPU+GPU i nya konsolen är 4X av det XB1X har. Sen hur mycket av dessa 400% som är CPU och GPU får vi se.

Gen
Medlem
Skrivet av aeqvist:

Ja, äkta 120hz paneler. Nyaste apparaterna med HDMI 2.1 har kan väl tom. köra 4K i 120hz.

Lär kosta fläsk antar jag. Får googla lite

Medlem
Skrivet av lampis:

Han kan mena en del av konsolen, kanske processorn, grafikkortet eller något annat.

Blueray-läsaren

Medlem
Skrivet av Maysay:

Finns det tv-apparater som klarar 120FPS?

Yes, det finns. Min Philips OLED klarar det, men bara 1080p trots att skärmen är 4k.

Medlem
Skrivet av Gen:

Äkta 120Hz paneler? Finns ju TV-apparater som skryter med 100Hz osv men det är ju inte äkta 100Hz utan simulerad 100Hz där TVn blandar ihop frames för att få det att se ut som mer än 60Hz, dock introducerar sådan teknik rätt mycket artefakter varför jag personligen alltid stänger av sådant.

https://www.tomsguide.com/us/tv-refresh-rates-explained,revie...


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Metroid:

* Fyra gånger så kraftfull som Xbox One X

* Ska kunna leverera upp till 120 bilder per sekund

* Det största någonsin klivet mellan en konsolgeneration och en annan – enligt löfte

* "Next-gen ray-tracing"

* Har GDDR6-minnen och SSD-lagring

@KeyserSoze @Dizzz @Snabeltorsk
Nu kanske ni förstår varför jag sa 120 Hz = 120 FPS i tråden om PS5?

Var någonstans lovas 120 FPS? Har försökt hitta just detta uttalande men allt som står är stöd för 120 Hz.. Vilket inte på något sätt innebär löfte om 120 FPS i X upplösning..

Skrivet av Maysay:

Finns det tv-apparater som klarar 120FPS?

Det gör det.

Prisjakt har en del listade.

Skrivet av korvmos:

Fyra gånger så kraftig = 30 FPS x 4 = 120 FPS xD

Förutsätter ju att det är i samma upplösning samt liknande texturer som i PS4/Xbone generationens spel.. vilket vi båda vet inte kommer att vara fallet. Framförallt inte om man börjar blanda in raytracing.

Skrivet av hoppalängdhopp:

Gött mos, 8k 120 fps bekräftat!

Skepp ohoj. Alla ombord på hypeskeppet!

Skrivet av jOnÄTÄn:

Idag är det processorn som begränsar konsolerna till 30 fps i många spel. Zen 2 är mycket snabbare än Jaguar processorerna.
120fps är säker möjligt i många spel med nya Xbox och ps5. Det är ju bara att sänka upplösning eller några inställningar från ultra till medium så får man ju rätt mycket högre fps när man spelar på pc.
Vi kanske får se mer spel som låter en välja inställningar ex mellan 60fps med snygg grafik eller 120fps med fulare grafik.

Möjligt? Ja. Fördelaktigt för konsumenter? Inte händelsevis. Även om spelutvecklare kan fuska med texturer och uppskalade upplösningar så måste de fortfarande hålla priset nere för att det ska bli attraktivt med en konsol. Börjar de satsa på 120 FPS i 4K så kommer priset skjuta i höjden direkt.

Skrivet av Freeman79a:

Han sa verkligen 4 gånger snabbare än Xbox One X. Alltså 24 Tflops då eller? I så fall OMG.

Du menar i närheten av AMDs Radeon Pro Vega II Duo? Skulle inte tro det. Om du nu inte vill betala 30k+ för en konsol dvs.

Skrivet av Godofcheese:

Det är en apu
Cpu och gpu i ett

APU betyder bara att GPU och CPU är på samma kisel. Dessa är fortfarande två olika kretsar.

Skrivet av DrAg00nEn:

Avslöja en konsol utan att visa upp en konsol? Är ju också ett sätt att göra det på.

Ungefär som Sony när de "avtäckte" PS4 för första gången. Allt de visade var en kontroll.

Skrivet av Gen:

Lär kosta fläsk antar jag. Får googla lite

OLED paneler som mer eller mindre är ett måste för 120 Hz går kraftigt ned i pris för varje år. Idag kostar de ungefär vad LCD-LED kostade för fem-sju år sedan.

Avstängd
Skrivet av Dizzz:

Ungefär som Sony när de "avtäckte" PS4 för första gången. Allt de visade var en kontroll.

Mycket medveten om det. samma med avtäckningen av Scorpio. Drog bara ett översatt citat av Xboxs största hycklare major Nelson från när Sony avtäckte PS4an.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Var någonstans lovas 120 FPS? Har försökt hitta just detta uttalande men allt som står är stöd för 120 Hz.. Vilket inte på något sätt innebär löfte om 120 FPS i X upplösning..

Du ser alltså ingen som helst koppling mellan PS5's 120 Hz och Scarlett's 120 FPS, när de med största sannolikhet blir likvärdiga med hårdvaran? Då finns det inget mer att diskutera med dig.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Om man säger så här. Visst det var bra saker som var där. Men det var fel saker som var där. Multiplats och PC. Så nu har dem fått äta upp det lite. Matt Booty : Vi valde Flight SIM i stället för Fable Reboot. Plus att de tydligen hade mera "exklusiva" spel att utannonsera. Och vid det här laget vet dem om nu att dem har misslyckats. Alla intervjuer efteråt pratar klart och tydligt. Vi misslyckades. Så man kan säga att Sony vann och de var ej där.

Medlem
Skrivet av Metroid:

* Fyra gånger så kraftfull som Xbox One X

* Ska kunna leverera upp till 120 bilder per sekund

* Det största någonsin klivet mellan en konsolgeneration och en annan – enligt löfte

* "Next-gen ray-tracing"

* Har GDDR6-minnen och SSD-lagring

@KeyserSoze @Dizzz @Snabeltorsk
Nu kanske ni förstår varför jag sa 120 Hz = 120 FPS i tråden om PS5?

Förstår vad du säger, men jag håller fast vid mitt tidigare uttalande, det kommer vara upp till utvecklarna.
Att den "kan" leverera betyder egentligen inte mer än att menyn kan vara i 120 fps, om spelen ska upp i det är upp till utvecklarna. Får väl se.. som sagt.

En hårdvara utvecklare kan tekniskt sätt inte förutspå att deras maskinvara ska palla med olika titlar som inte ens existerar än.
Så är det bara. Utan det är upp till dom som gör mjukvaran att bygga sitt spel efter arkitekturen.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Förstår vad du säger, men jag håller fast vid mitt tidigare uttalande, det kommer vara upp till utvecklarna.
Att den "kan" leverera betyder egentligen inte mer än att menyn kan vara i 120 fps, om spelen ska upp i det är upp till utvecklarna. Får väl se.. som sagt.

En hårdvara utvecklare kan tekniskt sätt inte förutspå att deras maskinvara ska palla med olika titlar som inte ens existerar än.
Så är det bara. Utan det är upp till dom som gör mjukvaran att bygga sitt spel efter arkitekturen.

Jag är fullt medveten om att det är orealistiskt att det kommer särskilt många spel i 120 FPS och 4K. Det enda jag har försökt få fram är att Sony menade "upp till" 120 FPS med PS5, eftersom de skrev "stöd för 120 Hz". Då det förmodligen inte kommer skilja så mycket mellan Xbox och PS5, så är det ju rimligt att anta att nivån för de båda blir likvärdiga.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Metroid:

Jag är fullt medveten om att det är orealistiskt att det kommer särskilt många spel i 120 FPS och 4K. Det enda jag har försökt få fram är att Sony menade "upp till" 120 FPS med PS5, eftersom de skrev "stöd för 120 Hz". Då det förmodligen inte kommer skilja så mycket mellan Xbox och PS5, så är det ju rimligt att anta att nivån för de båda blir likvärdiga.

Dåså.
Tycker det är väldigt tidigt att prata om sånt som prestanda när den inte ens är ute.
När väl spel benchmarkas på hårdvaran kan det vara läge.

Medlem

"Phil Spencer underströk kanske framför allt att man lärt sig av tidigare misstag, och därför inriktar sig Scarlett på en sak framför alla andra: gaming"

Haha, det låter bra det! Då slipper de göra om det där episka fiaskot med "TV TV TV!!!". Alla gamers som satt och förväntade sig en konsol för gaming undrade vad tusan det är som händer. Priceless...

Presentationen blev ju en klassiker i sig. Men bäst jag lägger de detaljerna i en spoilertagg för alla som förträngt det hela och inte vill bli påminda...

😁

12
Skriv svar