Vad gillar ni för öl? 🍺

Avstängd
Skrivet av Tröjan:

Vad som smakar öl eller inte öl är ju högst subjektivt.

Nej, när man brygger med frukt och dylikt som smaktillsatser smakar det inte öl. Öl är malt, humle, jäst och vatten.

FM-guru
F.d. Sisyr

Själv är jag rätt insnöad på suröl och rökporters, även om annat förstås uppskattas också. Favoriterna är Aecht Schlenkerla Rauchbier Märzen (brukade finnas i sortimentet på Systemet förr, oftast beställningsvara nu för tiden) samt Cascade Nouveau Noyeaux, men den sistnämnda är tyvärr snordyr och svår att få tag i så den dricks alltför sällan. Är man någon gång i Portland (Oregon, USA) och gillar suröl är det dock ett måste att besöka Cascade Brewing.

Medlem

Om billig: Pistonhead Flat Tire
Safe bets: Brewdog Punk IPA, Melleruds Pilsner, Nils Oscar God Lager

Medlem

Har svårt för öl överlag, men stouts gillar jag, en Guinness funkar alltid till exempel. Om någon har tips på liknande som gärna är lite sötaktig och inte så bitter tar jag gärna emot tips!

Skrivet av Tomten:

Har svårt för öl överlag, men stouts gillar jag, en Guinness funkar alltid till exempel. Om någon har tips på liknande som gärna är lite sötaktig och inte så bitter tar jag gärna emot tips!

Wisby Stout?
Kilkenny kan också fungera.

Finns också en Guinness Nitro på utvalda ställen som är rätt trevlig. Ingen hardcore Stout, dock.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Löwenbrau är min go to, men gillar också Hoegaarden

Medlem

Öl är ju lite beroende på väder och vind, inge vidare med en stout på en strand, då funkar en blaskig corona som hade smakat vatten en höstdag. Generellt så ser det ut så här för mig.
Vardagsöl: pistonhead flat tire.
Mat: oppigård indian tribute / modus hoperandi.
Apertiff: Omnipollo Aon Pecan Mudcake.

Annars tackar jag inte nej till en saison.

Medlem
Skrivet av Deschain:

Öl är ju lite beroende på väder och vind, inge vidare med en stout på en strand, då funkar en blaskig corona som hade smakat vatten en höstdag. Generellt så ser det ut så här för mig.
Vardagsöl: pistonhead flat tire.
Mat: oppigård indian tribute / modus hoperandi.
Apertiff: Omnipollo Aon Pecan Mudcake.

Annars tackar jag inte nej till en saison.

Shit vilken bra smak! (samma som mig )

Medlem

A Tale of a Whale!

Medlem

Poppels Lager är bästa lager ölen just nu

Medlem
Skrivet av Tomten:

Har svårt för öl överlag, men stouts gillar jag, en Guinness funkar alltid till exempel. Om någon har tips på liknande som gärna är lite sötaktig och inte så bitter tar jag gärna emot tips!

Lindemans Äpple
https://www.systembolaget.se/dryck/ol/lindemans-apple-8300103

Timmermans körsbär
https://www.systembolaget.se/dryck/ol/timmermans-168503

Dom är fina iskalla en varm sommardag.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Väldigt många olika. Främst IPA, APA etc. men även lager och lite andra godbitar.
Bor i Örebro och är därför rätt bortskämd med kulturbryggeriets goda öl, så några favoriter därifrån och andra:

1. Närke Slättöl, Närke kulturbryggeri
2. Single Hop IPA, APEX
3. Gransus, Närke kulturbryggeri
4. Modus Hoperandi, Ska
5. Jante Lager, Närke kulturbryggeri
6. Landsort lager, Nynäshamns Ångbryggeri

Skribent

Dead Pony Pale Ale är riktigt bra. Smakrik utan allt för stark alkoholhalt.
Sen Poppels DIPA är också en toppkandidat.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem

Rolig tråd! Kom precis från Tjeckien, landet som gör mina favoritöl. Provade för många för att skriva här, men några favoriter:

Go-to:
Gambrinus Unfiltered Lager
Norrlands Ljus
Stella Artois
Chimay Blue

Lite goare:
Primator veteöl
Bernard Bohemian Lager
Lucky Bastard IPA
Cerná Hora Kvasar
Nya Carniegebryggeriet Passion Glow
Sundbybergs Köksbryggeri Halvlager

Medlem

Jag brukar köpa alkoholfri öl och blanda till lagom styrka med lite rysk vodka.
Annars är ju Slots Guld en fin gammal klassiker.

jbx
Medlem
Skrivet av reaver:

Jag brukar köpa alkoholfri öl och blanda till lagom styrka med lite rysk vodka.
Annars är ju Slots Guld en fin gammal klassiker.

Aha, smart! Då ser det ut som du dricker alkoholfritt men det är egentligen en grogg med lätt smak av blaskig öl:-)


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Wisby Stout?
Kilkenny kan också fungera.

Finns också en Guinness Nitro på utvalda ställen som är rätt trevlig. Ingen hardcore Stout, dock.

Smakade en Kilkenny på nationaldagen, den var rätt trevlig. Ska kolla in Wisby stout härnäst!

Skrivet av Fezk:

Tack för tipsen, ska kolla in dessa nästa tur på systemet!

Medlem

Eriksberg, Erdinger, och Kilkenny är mina favoriter.


signatur

Övning ger träning.

Medlem

Guinness. Öl är inte öl innan man behöver tugga i sig den.

Inaktiv

Det blir en jäkla tung korg nu nästa gång man besöker bolaget mycket att testa!

Skrivet av reaver:

Jag brukar köpa alkoholfri öl och blanda till lagom styrka med lite rysk vodka.
Annars är ju Slots Guld en fin gammal klassiker.

@Carl Johansson-Sundelius: Hur bannar man folk från trådar??! 😂

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Det blir en jäkla tung korg nu nästa gång man besöker bolaget mycket att testa!

@Carl Johansson-Sundelius: Hur bannar man folk från trådar??! 😂

Skämt åsido så är Corona som du nämnde i trådstarten väldigt fint dessa varma sommarkvällar. Spaten München tycker jag är fin till en god bit mat. Så länge man slipper bottenskrapet som den lokale langaren hade när man var i tonåren så är en lager aldrig fel.
Dricker dock väldigt lite öl nu för tiden, men det är bara bra, tycker man njuter mer av det på det viset...

Inaktiv

@reaver: Haha jo jag är helt med dig Dricker förhållandevis lite nuförtiden också och det blir mest folköl. Drack lite för mycket för >1 år sedan av olika anledningar så det känns riktigt nice nu att dricka mindre och som du säger är det mer njutbart då när man väl tar en rackare eller två när ett bra tillfälle ges. Har även börjat uppskatta det här med att inte ligga hemma bakis på lördag/söndag så man kan gå ut och göra annat roligt men det kanske är en åldersgrej haha (27 år)

Medlem

Som nyfödd IPA-älskare kan jag rekommendera följande.

Lagunitas - Little Sumpin'
Jämtlands IPA
Radio the mothership
Modus Hoperandi
Två Feta Grisars olika sorter

Ovanstående har mycket humlesmak och det är vad jag personligen gillar.

Som lager funkar det mesta men favoriten är väl Falcon Export.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av almblad:

Själv har jag alltid några Omnipollo öl hemma, Aon Pecan Mud en av mina favoriter ifrån deras bryggeri.

Det är den enda ölen jag hällt ur i vasken, jag klarade bara ett par klunkar. Jag tyckte den smakade mörk, bitter och kvämjelig choklad med konsistens som påminde om en blandning mellan lactylos och sirap när jag drack den. Åh andra sidan är jag inte förtjust i surströmming heller medan andra är helt galna i det. Jag dricker gärna lager när det är varmt ute, ska jag dricka nåt finare blir det IPA. Oppigårds New Sweden är fantastiskt fruktig, Mothership IPA är också helt galen. Lagunitas dog town var den första IPA jag drack, så den ligger också varmt om hjärtat, om än inte alls fruktig som New Sweden. Jag drack även en som hette Elvis Juice förut, mycket god vill jag minnas.

Medlem

Mariestad till sol och spel


signatur

//monster

Medlem

Nästan all öl är god, och det blir ju lite av mitt problem
Den sorten jag inte klarar av är Slots, det smakar kräk.

Jag rekommenderar att prova att göra egen öl, det är sköj! Börja enkelt med t ex Coopers hembryggarkit - apenkelt att komma igång med! Risken är att du kommer att vidare och vill experimentera med olika smaker, sorter och nörda ner dig totalt. Men sköj är det!

Tråddemonen
Testpilot

En perfekt tapad guinness sitter aldrig fel. 🍻

Medlem

Mariestad och Eriksberg är trevliga

Hembryggare och systemetpersonal till yrket, varit en riktig ölräv men har svalnat lite iom att jag försöker att bredda kunskapsbanken. Dricker absolut mest mellanöl (Tuborg) och lättöl (Prippa) men testar nytt för att hålla mig uppdaterad, men mina två absoluta favoriter som jag dricker allt för sällan är Orval och Aecht schlenkerlas olika rauchbier. Bästa enskilda öl jag druckit är westvleteren 12, klarar helt klart hypen!


signatur

"There are a few way we can do this and the choice is yours"

Inaktiv

Är det nån här som gillar suröl eller har provat det? Jag fick smaka min första efter att tjejen varit med plugget i tyskland och köpt med sig ett par olika åt mig varav en var en visade sig vara en riktigt sur rackare. Inte direkt äckligt men förmodligen inget jag skulle köpa igen då jag föredrar mer klassisk lageröl Uppskattar dock i regel alltid nya upplevelser även om det inte blir en ny favorit så är det kul att testa sorter

@Conan Barbaren: Var tvungen att googla rauchbier och det är alltså en sorts rökig öl? Btw vad menar du mer specifikt med "en riktig ölräv"? Pratar vi kvantitet eller kvalitet då?

Skriv svar