Path of Exile: Legion – ny expansion ute nu

Robot
Path of Exile: Legion – ny expansion ute nu

Det Diablo-liknande gratisspelet får nytt innehåll.

#Grinding-gear-games, #Path-of-exile-legion, #nyhetstips


Medlem

Helt jäkla sjukt va bra detta spelet är som dessutom är ett f2p lir. Jag har bara sett 2 riktigt bra f2p titlar varav detta är ett av dom och det andra är League of legends. Annars brukar i regel f2p titlar vara en täckmantel för en uppsjö av microtransakrioner.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Testpilot

De sköter sitt free to play på ett exemplariskt vis , du betalar för bekvämlighetsgrejer och för att se lite flashig ut. Inget mer.

Önskar man hade tiden att spela igen , brände väl över 100 timmar en sommar och nu har det kommit drösvis med nytt content efter det.

Medlem

Önskar verkligen att jag tyckte om detta spel, dom gör så mkt rätt och jag har försökt flertalet gånger att komma in i det men kan inte hur mkt jag än försöker hitta spelglädjen som finns i typ D3

Bra uppdatering till ett annars bra skött spel!


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Inaktiv
Skrivet av Harakiri:

De sköter sitt free to play på ett exemplariskt vis , du betalar för bekvämlighetsgrejer och för att se lite flashig ut. Inget mer.

Önskar man hade tiden att spela igen , brände väl över 100 timmar en sommar och nu har det kommit drösvis med nytt content efter det.

Nja, PoE gör det bra men det är verkligen inte exemplariskt. Spelet har P2W i form av stash tabs. Du behöver ej köpa någonting under första genomspelningen av alla akter men när du ska grinda för endgame så är de ett måste.

De enda F2P spel jag kört som sköter detta exemplariskt är Fortnite: Battle Royale och numera även Apex Legends. De säljer uteslutande saker som ej ger några fördelar i spelen.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Nja, PoE gör det bra men det är verkligen inte exemplariskt. Spelet har P2W i form av stash tabs. Du behöver ej köpa någonting under första genomspelningen av alla akter men när du ska grinda för endgame så är de ett måste.

De enda F2P spel jag kört som sköter detta exemplariskt är Fortnite: Battle Royale och numera även Apex Legends. De säljer uteslutande saker som ej ger några fördelar i spelen.

Håller med skulle dock lägga till LoL på den listan. Men gillar POE man måste ge de lite mer tid dock än tex D3. Här kan man verkligen forma sina chars hur man vill. Coolt spel.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Nja, PoE gör det bra men det är verkligen inte exemplariskt. Spelet har P2W i form av stash tabs. Du behöver ej köpa någonting under första genomspelningen av alla akter men när du ska grinda för endgame så är de ett måste.

De enda F2P spel jag kört som sköter detta exemplariskt är Fortnite: Battle Royale och numera även Apex Legends. De säljer uteslutande saker som ej ger några fördelar i spelen.

På vilket sätt är stashtabs är P2W vilken fördel ger den dig jämfört med annan spelare mot en endgame boss ?


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Helt jäkla sjukt va bra detta spelet är som dessutom är ett f2p lir. Jag har bara sett 2 riktigt bra f2p titlar varav detta är ett av dom och det andra är League of legends. Annars brukar i regel f2p titlar vara en täckmantel för en uppsjö av microtransakrioner.

Warframe hör också till dom bästa i F2P systemet och för mig är det det bästa F2P spelet. Jag har svårt att komma in i PoE för det är rätt överväldigande och bitvis kan man nog säga det om Warframe också men det va iallafall tuggor som jag kunde svälja.

Medlem

@anon_319742: Det är inte P2W att ha ett större behov av stash-tabs. Spelet är gratis, men naturligtvis hoppas GGG på att folk förr eller senare ska betala något för sig, vilket du också borde ifall du spelat så långt som "end game grind".

Inaktiv
Skrivet av Ender:

@veckans: Det är inte P2W att ha ett större behov av stash-tabs. Spelet är gratis, men naturligtvis hoppas GGG på att folk förr eller senare ska betala något för sig, vilket du också borde ifall du spelat så långt som "end game grind".

Om spelet är designat så att det är en fördel att ha stash tabs vilka säljs för riktiga pengar så är det P2W, så enkelt är det. Vad som helst som spelet erbjuder dig att köpa för riktiga pengar som ger en fördel över någon som inte köper det är P2W.

Om jag verkligen gillar ett gratisspel så betalar jag gärna för att stödja utvecklaren. Det är därför cosmetics är så bra, de ger inget större inventory, ingen bonusskada på ditt vapen, ingen extra HP, ingen snabbare progression osv. Det är därför Fortnite och Apex är exemplariska ur den aspekten.

Sedan så handlar inte P2W klassificeringen om vad som är bra eller inte. Hade jag fastnat för PoE hade jag gladeligen köpt några stash tabs och säkerligen cosmetics, för jag tycker inte deras affärsmodell är dålig. Det är bara en enkel men strikt bedömning av spelets microtransactions. Kan köpa fördelar i spelet för riktiga pengar så är det P2W.

Testpilot
Skrivet av anon_319742:

Nja, PoE gör det bra men det är verkligen inte exemplariskt. Spelet har P2W i form av stash tabs. Du behöver ej köpa någonting under första genomspelningen av alla akter men när du ska grinda för endgame så är de ett måste.

De enda F2P spel jag kört som sköter detta exemplariskt är Fortnite: Battle Royale och numera även Apex Legends. De säljer uteslutande saker som ej ger några fördelar i spelen.

Det beror väl på var man drar gränsen på vad fördel innebär. Fler flikar att spara det man nu grindar fram för en 2a mfl genomspelningar anser jag personligen är helt okej eftersom det är inte tvingande förrän man då klarat av spelets story men vill grinda endgame.
Men alla drar ju gränsen nånstans. Jag ansåg då jag spelade och köpte fler tabs och annat lull att jag "köpte" spelet vid det tillfället efter att ha provspelat det gratis fram tills dess.

Medlem

@anon_319742: P2W indikerar att du betalar för ett övertag (att vinna) mot dina motståndare i spel där man har sådana. Vinner du över någon genom att springa runt med större stash?

Inaktiv
Skrivet av Ender:

@veckans: P2W indikerar att du betalar för ett övertag (att vinna) mot dina motståndare i spel där man har sådana. Vinner du över någon genom att springa runt med större stash?

Det borde vara uppenbart varför en större stash än vad gratisversionen erbjuder är en fördel. Låt mig citera två PoE-spelare:

"Having more stash tabs let's you list more items. When I was 4 stash tab F2P player I used to underprice items to make them sell faster making room for new items and I never listed okeyish items I thought I couldn't sell for at least chaos. Now I can list items at higher prices as I'm not bound by stash space that much and I can just put okeyish items in 1c tab and some of them will be sold. I'd call that "an economic edge"."

"Path of Exile is pay to trade better. You virtually need to buy at least 1 premium tab to be fully effective in late game. If you get to late game in (Path of exile)PoE you should be willing to put up your $5 trade tax."

Vad det sedan innebär att "vinna" i spelet varierar stort från spel till spel samt spelare till spelare. Vissa tycker det är att döda någon i PvP, andra tycker det är att besegra den svåraste bossen, klara en viss achievement, klara en nivå snabbare än någon annan etc. Eftersom det är svårt att definiera "vinna" i många spel så är det bättre att kolla på vilka fördelar man får. Att ha en fördel som extra stash tabs ger dig möjlighet att förbättra din karaktär snabbare än någon som inte har dem.

Låt mig citera wikipedia på ämnet:
" In general a game is considered pay-to-win when a player can gain any gameplay advantage over his non-paying peers."

https://en.wikipedia.org/wiki/Free-to-play#Pay-to-win

Medlem

@anon_319742: Bra förklaring, tack för dina argument. Jag skulle kunna göra det lätt för mig och bara hålla med och det är inte långt ifrån må jag säga. Visst, p2w har för mig alltid inneburit direkta fördelar gentemot andra motståndare i pvp eller för att kunna klara av spelinnehåll som annars skulle vara näst intill omöjligt eller om inte annat enormt tidskrävande, men även med det i åtanke är det svårt att hålla med om att klassa PoE som p2w...för mig iallafall.

Att ha större stash är något jag själv upplever är mer för enkelhetens skull än några direkta fördelar. Att man kan tjäna pengar lättare genom att man har mer tid att auktionera ut saker bleknar ändå totalt mot andra variabler som egentlig speltid per dygn. Jag håller däremot med om att det är en fördel med större stash än enbart kosmetiska förändringar i ett spel av den här typen.

Inaktiv
Skrivet av anon_319742:

Det borde vara uppenbart varför en större stash än vad gratisversionen erbjuder är en fördel. Låt mig citera två PoE-spelare:

"Having more stash tabs let's you list more items. When I was 4 stash tab F2P player I used to underprice items to make them sell faster making room for new items and I never listed okeyish items I thought I couldn't sell for at least chaos. Now I can list items at higher prices as I'm not bound by stash space that much and I can just put okeyish items in 1c tab and some of them will be sold. I'd call that "an economic edge"."

"Path of Exile is pay to trade better. You virtually need to buy at least 1 premium tab to be fully effective in late game. If you get to late game in (Path of exile)PoE you should be willing to put up your $5 trade tax."

Vad det sedan innebär att "vinna" i spelet varierar stort från spel till spel samt spelare till spelare. Vissa tycker det är att döda någon i PvP, andra tycker det är att besegra den svåraste bossen, klara en viss achievement, klara en nivå snabbare än någon annan etc. Eftersom det är svårt att definiera "vinna" i många spel så är det bättre att kolla på vilka fördelar man får. Att ha en fördel som extra stash tabs ger dig möjlighet att förbättra din karaktär snabbare än någon som inte har dem.

Låt mig citera wikipedia på ämnet:
" In general a game is considered pay-to-win when a player can gain any gameplay advantage over his non-paying peers."

https://en.wikipedia.org/wiki/Free-to-play#Pay-to-win

Håller med till 100%. Att folk fortfarande förnekar att det finns P2W i PoE är sjukt.
Speciellt när det är så uppenbart.
Tack för att du lägger upp det här så kanske fler får koll

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Om spelet är designat så att det är en fördel att ha stash tabs vilka säljs för riktiga pengar så är det P2W, så enkelt är det. Vad som helst som spelet erbjuder dig att köpa för riktiga pengar som ger en fördel över någon som inte köper det är P2W.

Om jag verkligen gillar ett gratisspel så betalar jag gärna för att stödja utvecklaren. Det är därför cosmetics är så bra, de ger inget större inventory, ingen bonusskada på ditt vapen, ingen extra HP, ingen snabbare progression osv. Det är därför Fortnite och Apex är exemplariska ur den aspekten.

Sedan så handlar inte P2W klassificeringen om vad som är bra eller inte. Hade jag fastnat för PoE hade jag gladeligen köpt några stash tabs och säkerligen cosmetics, för jag tycker inte deras affärsmodell är dålig. Det är bara en enkel men strikt bedömning av spelets microtransactions. Kan köpa fördelar i spelet för riktiga pengar så är det P2W.

tycker du verkar göra saker väldigt svart och vitt? Tycker du att det är så? Det finns inga nyanser över huvud taget?

Så enbart för att man kan köpa tabs i PoE så är det P2W i samma andemening som ett spel där du kan köpa boost och vapen?

Jag bara undrar för de enda jag ser som tycker om att hata på just PoE och påstå att det är P2W är folk som redan inte gillar ARPG och spel i den genren. Så då är man lite "cool" på något väldigt udda vis genom att påpeka så mycket man kan att det är ju P2W och därför är det "usch och fy". Medans man då kollar på vad den breda massan som attraheras av spelet och specifikt ARPG, så ställer man sig frågande till hur man ens kan göra den kopplingen.

Det framstår således att när du påpekar köp av tabs/stash-utrymme (som för övrigt är billigare än godis på hemmakväll) som definitionen av varför PoE skulle klassas som P2W, så famlar du efter halmstrån för att vidhålla din ställning istället för att kanske inse att så inte är fallet.

Inaktiv
Skrivet av Ender:

@veckans: Bra förklaring, tack för dina argument. Jag skulle kunna göra det lätt för mig och bara hålla med och det är inte långt ifrån må jag säga. Visst, p2w har för mig alltid inneburit direkta fördelar gentemot andra motståndare i pvp eller för att kunna klara av spelinnehåll som annars skulle vara näst intill omöjligt eller om inte annat enormt tidskrävande, men även med det i åtanke är det svårt att hålla med om att klassa PoE som p2w...för mig iallafall.

Att ha större stash är något jag själv upplever är mer för enkelhetens skull än några direkta fördelar. Att man kan tjäna pengar lättare genom att man har mer tid att auktionera ut saker bleknar ändå totalt mot andra variabler som egentlig speltid per dygn. Jag håller däremot med om att det är en fördel med större stash än enbart kosmetiska förändringar i ett spel av den här typen.

Citerar dig också då jag delvis svarar på ditt inlägg.

Skrivet av Scream112:

tycker du verkar göra saker väldigt svart och vitt? Tycker du att det är så? Det finns inga nyanser över huvud taget?

Så enbart för att man kan köpa tabs i PoE så är det P2W i samma andemening som ett spel där du kan köpa boost och vapen?

Jag bara undrar för de enda jag ser som tycker om att hata på just PoE och påstå att det är P2W är folk som redan inte gillar ARPG och spel i den genren. Så då är man lite "cool" på något väldigt udda vis genom att påpeka så mycket man kan att det är ju P2W och därför är det "usch och fy". Medans man då kollar på vad den breda massan som attraheras av spelet och specifikt ARPG, så ställer man sig frågande till hur man ens kan göra den kopplingen.

Det framstår således att när du påpekar köp av tabs/stash-utrymme (som för övrigt är billigare än godis på hemmakväll) som definitionen av varför PoE skulle klassas som P2W, så famlar du efter halmstrån för att vidhålla din ställning istället för att kanske inse att så inte är fallet.

Nej, då har du totalt missförstått mig. Kanske ser du det som "hat" eftersom du är så inne i PoE själv?
För att svara på första frågan, ja det är väldigt enkelt, svart eller vitt. Just "klassificeringen" är ej öppen för tolkning utan ett enkelt ja eller nej svar. Det finns inga nyanser här.

Nu kommer vi istället till området där det finns nyanser. Tycker jag att den P2W PoE tillämpar är något problem? Nej det tycker jag inte. Jag ser det som många andra som att man faktiskt köper spelet efter en lång "trial" efter att man spelat sig upp till endgame för att sedan köpa dessa tabs. Har man tyckt om spelet hela vägen så känns det bara bra att stödja utvecklaren.
Även om jag helst hade sett att allting som berör gameplay funnits tillgängligt även för gratisspelare så har jag inga problem med PoE's lösning. Precis detta skriver jag i tidigare inlägg. De har som sagt en bra lösning även om den inte är "exemplarisk".

Anledningen till att det är en sådan förvirring bland spelare om vad som är P2W och inte beror på att termen som sådan inte har varit officiell på något sätt utan alla har haft sin tolkning. Det är inte förrän på senare tid (såvitt jag vet), efter kontroverser som Battlefront 2 t.ex. som fler har intresserat sig för den faktiska betydelsen och den numera återfinns på t.ex. Wikipedia.
Många av diskussionerna uppstår också på grund av att de blandar ihop klassificeringen med personliga åsikter om hur mycket det påverkar spelet.

Jag famlar heller inte efter halmstrån då jag var väldigt tydlig från början med att PoE har en bra modell men ej exemplarisk. Tvärtom så är det oftast fansen av ett spel som tar det personligt när man säger att spelet har P2W aspekter. De förmår inte att se på det objektivt. Jag tycker också det är väldigt fel att försvara P2W i någon form då det är en spelförstörande aspekt. Kanske inte i PoE men i många andra spel.

Ett annat exempel på ett spel som har P2W men mycket marginell sådan är League of Legends. Deras modell fungerar också bra men är ej exemplarisk. Ytterligare ett exempel på ett spel som har P2W är Black Desert Online. Där är dock min personliga åsikt att det är på tok för mycket fördelar betalande spelare kan köpa sig. Mer loot, mer XP, större inventory, högre chans att förbättra sina vapen, en ghillie suit som gör dig mycket svår att se i PvP, snabbare mount, mängder av in-game valuta och listan fortsätter. Den nivån av P2W är avskyvärd. Blanda inte ihop det med vad jag tycker om PoE.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Om spelet är designat så att det är en fördel att ha stash tabs vilka säljs för riktiga pengar så är det P2W, så enkelt är det. Vad som helst som spelet erbjuder dig att köpa för riktiga pengar som ger en fördel över någon som inte köper det är P2W.

Om jag verkligen gillar ett gratisspel så betalar jag gärna för att stödja utvecklaren. Det är därför cosmetics är så bra, de ger inget större inventory, ingen bonusskada på ditt vapen, ingen extra HP, ingen snabbare progression osv. Det är därför Fortnite och Apex är exemplariska ur den aspekten.

Sedan så handlar inte P2W klassificeringen om vad som är bra eller inte. Hade jag fastnat för PoE hade jag gladeligen köpt några stash tabs och säkerligen cosmetics, för jag tycker inte deras affärsmodell är dålig. Det är bara en enkel men strikt bedömning av spelets microtransactions. Kan köpa fördelar i spelet för riktiga pengar så är det P2W.

Jag köpte in mej på den stängda alphan innan spelet gick live för 10 euro. Det lustiga här är att jag dessutom fick dessa 10 euro ingame som jag köpte ett gäng tabs för. Tror det är 7-8 stycken. Det har varit jättebra att ha då jag lirar upp diverse olika karaktärer i standardligan vilket är den sk casual ligan. Grejen är bara att du inte kan använda dessa karaktärer i dom nya ligorna med dom nya inslagen såsom den som kom nu med denna artikeln. Man får helt enkelt börja på ny kula med en ny karaktär varje gång en ny serie kommer. Dom gamla karaktärerna från förra serien försvinner inte utan den förläggs också i standardserien.

Om man vill vara med å tävla i den senaste serien så har man alltså ingen nytta av tabsen eftersom dessa är tomma då du börjar en ny karaktär. Du har mest nytta av dessa tabs om du spelar på standard ligan, men där är det ju heller ingen direkt "tävling" utan där e det bara casuals som hänger ändå.

Men det är givetvis bara min åsikt 😉


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

ajo
Medlem

Jag tycker all form av pay-to-win är bedrövligt inom gaming världen och det borde verkligen komma en lag som förbjuder sådant.

Path of exiles stash är en form av Pay-to-win som blir grövre med tiden när nya typer av loot introduceras var tredje månad.

Priset är okej för stashes men jag tycker det är fult att det ska behövas strypas åt med stacksizes och qol i själva spelet bara för att tvinga in nya spelare shoppen för att köpa tabs.

Det är typ som att sänka standarden för allihop på en flygresa med förhoppningar om att sälja mer första klass biljetter.

Nä som sagt. All sådan marknadsföring borde förbjudas.

1
Skriv svar