Vad trumfar vad? Vad är viktigast i spel för dig?

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Vad trumfar vad? Vad är viktigast i spel för dig?

Jag har då och då tänkt på vad det är som håller fast i spel. Det blir även ungefär samma fråga som vad är viktigast i ett spel? Handlingen eller spelmekaniken, eller kanske att spelet är vackert.

Vissa hävdar att så länge storyn är bra klarar de av dålig mekanik, andra säger att de kan plåga sig i genom en dålig handling bara spelmekaniken är solid. En helt egen grupp tycker att spel bara ska vara snygga så de bryr sig inte om något än ögongodis.

Jag har personligen märkt att jag kräver bra spelmekanik, det är vad som håller mig fast i ett spel även om jag tycker att andra delar är av den svagare sorten.

Det finns såklart många andra faktorer som kan spela in utöver de jag tagit upp. Men dessa är de jag reflekterat lite runt.

Jag undrar då, vad är är viktigast för dig i ett spel för att hålla dig kvar?


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Moderator | Testpilot

Mångt och mycket spelar jag spel för att spela och då måste gameplay vara bra och kul. Story och annat är viktigt, men är det inte kul att spela är det väldigt svårt för mig att fortsätta. Det finns vissa undantag med t ex Telltales The Walking Dead, annat än det dock så måste det vara kul att ta ihjäl fiender, samla mynt, springa i looper, köra runt en racing bana, sparka boll, vad än det gäller egentligen.

Mycket därför Mario, helst Super Mario Bros. 3 och Super Mario 3D World, är några av mina favoritspel någonsin. Super Mario har aldrig haft någon vettigt plotline, men banorna är så otroligt roliga att hoppa runt i och hitta hemligheter att jag inte får nog utav det.

Jag har på riktigt svårt för folk som tycker att story är viktigast. Vid det laget tycker jag ofta att man likaväl kan titta på en film/serie eller läsa bok istället om det är så otroligt viktigt. I ett spel ska man i mitt tycke ha fokus på att spela, även om det kan betyda olika saker för olika personer så förstår ni vad jag menar, gameplay först. Nya Baldur's Gate 3 kan ha hur bra handling och karaktärer som helst, men är strider (som vi alla vet kommer vara en stor del av spelet) extremt tråkiga så kommer jag inte palla lira. Är det dock omvänt, att strider är kul och story är kass funkar det för mig ändå, för då får jag iallafall ha kul när jag slåss, lägga upp strategier och annat för att klara svåra strider.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv

För mig är det nog spelmekanik > story > grafik/ljud även om jag verkligen uppskattar ett snyggt spel men att det är roligt är alltid viktigast. Därför tyckte jag att Super Mario Odessy var otroligt svagt Mariospel då det i princip var ett galleri man sprang igenom utan några riktiga utmaningar alls vilket jag inte säger för att skryta på något sätt utan spelet var verkligen busenkelt. Sen hade det som tur mycket charm och bra musik och lite roligt att springa runt och upptäcka men annars var det rätt trist.

Ett exempel på ett bra spel i min bok är Zelda BotW just för att spelmekaniken är så otroligt bra. I princip inga nivåer på Link utan man får mer HP och stamnina, mängder med riktiga utmaningar man kunde känna sig stolt när man klarat och annan spelmekanik som uppmanade och belönade kreativitet. Sen ser det rätt bra ut trotts de tekniska begränsningarna men de har hittat en bra stil där.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av uberpwnage2.0:

Mångt och mycket spelar jag spel för att spela och då måste gameplay vara bra och kul. Story och annat är viktigt, men är det inte kul att spela är det väldigt svårt för mig att fortsätta. Det finns vissa undantag med t ex Telltales The Walking Dead, annat än det dock så måste det vara kul att ta ihjäl fiender, samla mynt, springa i looper, köra runt en racing bana, sparka boll, vad än det gäller egentligen.

Mycket därför Mario, helst Super Mario Bros. 3 och Super Mario 3D World, är några av mina favoritspel någonsin. Super Mario har aldrig haft någon vettigt plotline, men banorna är så otroligt roliga att hoppa runt i och hitta hemligheter att jag inte får nog utav det.

Jag har på riktigt svårt för folk som tycker att story är viktigast. Vid det laget tycker jag ofta att man likaväl kan titta på en film/serie eller läsa bok istället om det är så otroligt viktigt. I ett spel ska man i mitt tycke ha fokus på att spela, även om det kan betyda olika saker för olika personer så förstår ni vad jag menar, gameplay först. Nya Baldur's Gate 3 kan ha hur bra handling och karaktärer som helst, men är strider (som vi alla vet kommer vara en stor del av spelet) extremt tråkiga så kommer jag inte palla lira. Är det dock omvänt, att strider är kul och story är kass funkar det för mig ändå, för då får jag iallafall ha kul när jag slåss, lägga upp strategier och annat för att klara svåra strider.

Jag förstår precis vad du menar! Jag har alltid hållit plattformsspel högt och därmed har mekaniken varit superbillig för ett plattformsspel med dålig spelmekanik är ju kort och gott ett dåligt spel, finns inte så mycket annat som kan rädda spelet.

I äventyrsspel och actionspel kan andra faktorer fortfarande göra det till en värdefull upplevelse.

Mitt favoritexenpel är The Last Guardian, vilket jag hävdar är ett rätt dåligt spel, men en fantastisk upplevelse. Svor över spelets mekanik alla 15 timmar jag spelade det spelet, men storyn och alla känslor som storyn väckte är något jag aldrig upplevt tidigare.

I det fallet var min drivkraft och vilja, ja nästan behov, att få reda på fortsättningen av pojken och hans stora väns resa tillsammans fick mig att se bortom spelmekaniken som enligt mig är en riktig bajsmacka.

Kommer aldrig spela spelet igen, men tänker jag tillbaka på det tänker jag främst på de känslor som spelet väckte, inte dessa undermåliga mekanik. Det är dock ett stort undantag. Vanligtvis skulle jag ha lagt spelet på hyllan och inte titta på det igen om inte storyn hade varit så gripande!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Spel är summan av så många beståndsdelar att det inte finns ett enkelt svar på frågan. Tajta kontroller och bra bandesign får mig att spela Doom. En fantastisk story och en intressant värld får mig att spela The Witcher 3. Så det beror helt på spelet, men en bra start är naturligtvis en hög lägstanivå. Om någon beståndsdel verkligen stinker så drar det ofta med sig resten av spelet.

Medlem

Frihet.

Varje form av avsaknad av frihet är ett minus i min bok.

Saknas möjligheten att skapa min egen karaktär? Minus.
Får jag inte gå vart jag vill? Minus.
Far jag inte spara när jag vill? Minus.
Måste jag klara uppdrag/quests på det sättet som skaparna vill? Minus.
Skickar ni på mig fiender med häftiga vapen/rustningar och inte låter mig plundra och använda dom efter att jag besegrat dom? Minus.
Tidsbegränsningar eller eskortuppdrag som inte jag kan påverka? Enormt minus!

Låt mig göra vad jag vill och gå vart jag vill och spela som jag vill så är jag glad och nöjd.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Moderator | Testpilot
Skrivet av SID 6.7:

Frihet.

Varje form av avsaknad av frihet är ett minus i min bok.

Saknas möjligheten att skapa min egen karaktär? Minus.
Får jag inte gå vart jag vill? Minus.
Far jag inte spara när jag vill? Minus.
Måste jag klara uppdrag/quests på det sättet som skaparna vill? Minus.
Skickar ni på mig fiender med häftiga vapen/rustningar och inte låter mig plundra och använda dom efter att jag besegrat dom? Minus.
Tidsbegränsningar eller eskortuppdrag som inte jag kan påverka? Enormt minus!

Låt mig göra vad jag vill och gå vart jag vill och spela som jag vill så är jag glad och nöjd.

Min gissning är då att det ändå är olika saker du vill göra i olika genres? Annars borde det ju snabbt bli tråkigt om du skulle vilja göra samma sak i alla spel.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av SID 6.7:

Frihet.

Varje form av avsaknad av frihet är ett minus i min bok.

Saknas möjligheten att skapa min egen karaktär? Minus.
Får jag inte gå vart jag vill? Minus.
Far jag inte spara när jag vill? Minus.
Måste jag klara uppdrag/quests på det sättet som skaparna vill? Minus.
Skickar ni på mig fiender med häftiga vapen/rustningar och inte låter mig plundra och använda dom efter att jag besegrat dom? Minus.
Tidsbegränsningar eller eskortuppdrag som inte jag kan påverka? Enormt minus!

Låt mig göra vad jag vill och gå vart jag vill och spela som jag vill så är jag glad och nöjd.

Jag förstår viljan att få vara fri. Det är också viktigt för mig. Men jag gillar även att ta få ta mig an en karaktär och få se världen utifrån dennes ögon, istället för att göra det med en virtuell förlängning av mig själv. Jag gillar att se vad utvecklarna har planerat för karaktären och mig!

Så just den punkten ser då jag inte nödvändigtvis som ett minus. Men jag har blivit lite av en open-world-junkie just för att jag vill upptäcka saker i min egen takt. Det ger ett väldigt mervärde tycker jag.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Inaktiv

@uberpwnage2.0: Exakt min tanke. Ett spel med allt detta kan ju vara väldigt roligt men ibland vill man iklä sig rollen som polis och ibland som äventyrare och det är på sätt och vis regler/begränsningarna som gör det roligt.

Medlem

@uberpwnage2.0: Inte helt och hållet.

Primärt så gäller punkterna rollspel för det är genren jag håller högst, men anledningen till att andra spel aldrig kan få lika höga betyg av mig är just avsaknaden av allt detta som rollspel kan ge mig i bästa fall.
Jag kan gilla att köra lite fighting eller FPS osv, men spel i andra genres kan aldrig få toppbetyg av mig då dom saknar för mycket jämfört med ett riktigt bra rollspel.

En gång i tiden hade jag inte dessa krav för då visste jag inte att det var ett alternativ, men sedan så spelade jag Morrowind och sedan dess är det måttstocken för alla nya spel som släpps oavsett genre.

Samtidigt så detta begränsat mitt spelande kraftigt sedan dess, jag samlar på konsoler och har mer än 50 maskiner i samlingen och en toppmodern PC, men ändå sitter jag här och tycker inte att det finns något kul att spela...


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Moderator | Testpilot
Skrivet av SID 6.7:

@uberpwnage2.0: Inte helt och hållet.

Primärt så gäller punkterna rollspel för det är genren jag håller högst, men anledningen till att andra spel aldrig kan få lika höga betyg av mig är just avsaknaden av allt detta som rollspel kan ge mig i bästa fall.
Jag kan gilla att köra lite fighting eller FPS osv, men spel i andra genres kan aldrig få toppbetyg av mig då dom saknar för mycket jämfört med ett riktigt bra rollspel.

En gång i tiden hade jag inte dessa krav för då visste jag inte att det var ett alternativ, men sedan så spelade jag Morrowind och sedan dess är det måttstocken för alla nya spel som släpps oavsett genre.

Samtidigt så detta begränsat mitt spelande kraftigt sedan dess, jag samlar på konsoler och har mer än 50 maskiner i samlingen och en toppmodern PC, men ändå sitter jag här och tycker inte att det finns något kul att spela...

Lite synd att du är så trångsynt, och jag menar inte det som ett slag i ansiktet på dig eller så. Liksom, om du kunde tycka om andra typer av spel med mindre frihet så hade du nog föredragit det. Det är ju inte ditt fel utan man känner som man känner.

Jag är väldigt nöjd med mig själv där då jag ofta dömer olika genres för sig själv, och är överlag en allätare och kan finna några spel i varje genre jag tycker om.

Tack hur som att du delar med dig av din åsikt. Vill påpeka att jag inte på något sätt säger att det är något fel på den, tvärtom så är det superkul att höra folks olika åsikter.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Spelmekanik > story > grafik.

En bra story får mig inte att spela igenom ett spel med dålig spelmekanik. T.ex. Witcher 3 har ett strids/rörelsesystem som gör mig förbannad i längden. Hur bra storyn än är så kommer jag inte orka ta mig igenom 20 timmar till av det.

Medans t.ex. Days Gone är ett på många sätt B-spel och story som är lövtunn, men det kommer jag spela igenom för jag har roligt och störs inte av de saker som är mindre bra.

Skribent

Svårt att säga, jag tycker det skiljer sig från spel till spel beroende på var fokus ligger och vilka förväntningar jag haft på på spelet.

Lirar jag något i stil med Rogue Legacy så är det spelmekanik rakt igenom som får mig att hänga kvar och köra den 150:e generationen av mina riddarskrällen. Lirar jag Crysis 3 väger grafiken mycket tyngre, även om spelmekaniken också spelar roll.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Jonny Myrén:

Svårt att säga, jag tycker det skiljer sig från spel till spel beroende på var fokus ligger och vilka förväntningar jag haft på på spelet.

Lirar jag något i stil med Rogue Legacy så är det spelmekanik rakt igenom som får mig att hänga kvar och köra den 150:e generationen av mina riddarskrällen. Lirar jag Crysis 3 väger grafiken mycket tyngre, även om spelmekaniken också spelar roll.

Visst kan det vara olika för mig med, men mekanik trumfar nästan alltid det övriga. Exemplet Witcher 3 som togs upp tidigare i tråden så är mekaniken tillräckligt ”non-intrusive" för mig för att det inte ska sabba hela spelupplevelsen.

Jag håller på att lära mig förstå mekaniken i Watchdogs. Förrän jag gjort det kan jag inte riktigt ta till mig allt i världen för jag ser bara saker jag inte riktigt förstår mig på. Blir det för mycket av den varan så tar jag ut spelet (Ja jag har det fysiskt) och stoppar undan det.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Kul fråga! Jag tycker det är intressant med speldesign överlag och brukar ibland fundera på varför jag gillar ett visst spel men inte ett annat.

Jag dras helt klart till spel med vass spelmekanik. Story och det visuella kommer i andra hand, dvs om ett spel har riktigt bra och fängslande spelmekanik så spelar det ingen roll ifall storyn är tunn och grafiken inte håller högsta klass.

Sedan är frågan, vad menar jag med "vass spelmekanik" egentligen? Det kan förstås skilja sig mellan olika typer av spel, men i regel handlar det om olika mekanismer som jag får utforska och upptäcka medan jag spelar.

Det kan vara allt möjligt från olika sätt att slåss och besegra fienden på (exempelvis soulsborne-spelen, Spider-Man eller Days Gone) till hur man uppgraderar och min-maxar sin karaktär eller utrusning, rymdskepp, häst, fordon, NPC-gäng, läger, osv. Det kan även innebära olika sätt att utforska spelvärlden på och även hur man löser olika slags pussel för att ta sig fram (t ex Tomb Raider).

En viss typ av mekanik som jag tycker är rätt fascinerande är förhållanden mellan karaktärer där mina val får konsekvenser senare i spelet. Ett bra exempel på det är The Walking Dead. Och så har vi givetvis strategispel och liknande där man utforskar olika mekaniker i spelet för att nå ett visst slutmål på effektivaste sätt (t ex Civilization).

Om vi pratar klassiska Bartle-spelartyper så är jag explorer/achiever, med en släng socializer i vissa spel (mer om sånt här, ifall ni tycker sånt är intressant).

Inaktiv

Gameplay är såklart det absolut viktigaste. Utan ett bra gameplay kan ett spel aldrig vara bra. Däremot finns det bra spel som saknar någon egentlig story och har dålig grafik.
Allra helst så är spelet bra på alla punkter.

Medlem

Spelmekanik -> Story/Soundtrack -> Grafik

Mästerverk har alla 3

Medlem

För mig är det både gameplay och story som måste hålla åtminstone en medelgod nivå för att jag ska vilja spela det. Försöker ta mig igenom kotor 2 just nu, och stridssystemet är rätt trist så det är svårt för mig att spela det och ha kul. Storyn är ju guld dock.

Medlem

Skulle nog säga 1) gameplay och 2) story. Finner jag gameplay dötrist, då dröjer det inte länge förrän jag lägger ner att spela det överhuvudtaget, som om det skulle vara alldeles för långsamt eller alldeles för enformigt. Sen handlingen, den är även väldigt viktig för mig. Finner jag inget intresse i någon karaktär eller världen, då känner jag inte att det finns någon riktig mening i att fortsätta spela heller.

Ta ett exempel som Red Dead Redemption 2. Alla prisade det för dess värld och dess handling, men dess gameplay lämnade bara mig gäspandes, så där spelade handlingen inte mycket roll.

Flakmonkey

Beror på vilken typ av spel vi talar om, men väljer att skippa multiplayer-spel helt där det i mina ögon enbart är en fråga om spelmekanik och tävlingsmoment.

När det kommer till singleplayer så skulle jag nog säga att ett spel med bra gameplay kan rädda en kass story och att en bra story kan rädda ett spel med mediokert gameplay men inte ett med kasst gameplay. Så antar att det gör gameplay viktigare än story, men är det ett långt rollspel eller äventyrspel så vill jag ändå ha mer än "bara" bra gameplay. Då blir handlingen alltmer viktig, till skillnad mot något som Super Meat Boy där det kvittar helt och fullt.

Grafik i sig kan inte rädda ett spel men det kan bidra till att göra ett spel bättre och jag tror också att det kan förstöra ett spel. Vissa hävdar att grafik inte spelar någon roll öht men jag tror ändå inte att ett spel som Witcher 3 varit lika älskat (åtminstone är det så för mig) om det när det släpptes hade grafik från början av 2000-talet.

Något som jag hellre inte tycker att man ska underskatta är ljudbilden i form av effekter, musik och röstskådespeleri. Hur viktigt det är beror förstås också på genre, men ett spel som nya God of War höjdes i mina ögon ett par snäpp tack vare hur musik, skådespeleri och ljudeffekter fungerade ihop. Självklart är det långt ifrån det viktigaste, men i ett spel som ska förmedla känslor och som man ska leva sig in i kan det höja och sänka ett spel på samma sätt som grafiken.

Medlem

beror på vad för spel, och vad för innehåll.

men för mig är det krav på skicklighet och valmöjligheter och djup i spel med en bra story som ger dig nya frågor hela tiden med lite mystik, lite drama är även bra bara inte för mycket.

days gone är ett prakt exempel på hur mystik och frågetecken in jackat med drama fungerar bra. sen klart man kan göra det bättre och allt är smaksak.

Grafik spelar inte så stor roll sålänge det är ett riktigt bra spel.

Medlem

Har alltid sagt att storyn måste vara bra. Men nu när man tänker efter.
Kan spela genom ett spel med dålig story och bra spelmekanik. Men inte spel med bra story och dålig spelmekanik. Alltså för min del är de spelmekanik som gäller.


signatur

🐖💨💩

Medlem

Spelupplevelsen. Finns inget mer att säga.

Medlem

Det är nog spelmekanik tror jag. Är den på topp kan jag alltid ha överseende med halvdan eller till och med urkass story till exempel.

Grafik är också ganska viktigt. Kan inte riktigt sätta fingret på varför, men ett spel som ser snyggt ut är så mycket roligare än ett som har problem. Kanske är det att inlevelsen kan fallera lite när fasaden krackelerar då just inlevelsen är en stor del i spel för mig. Där är Red Dead Redemption 2 ett typexempel på spel med bra inlevelse. Med såna små verklighetsaspekter som att äta, raka, och tvätta sig. Då blir jag och spelet ett, hur fjompigt det än må låta. Att jag inte duschade på fem dagar när jag spelade Red Dead 2 bevisar en hel del även om jag skäms lite för att erkänna det.

Testpilot

En sak som växer fram med åren är att spelindustrin utvecklas hela tiden så de grundläggande funktionerna i ett spel utvecklas hela tiden till en ny lägstanivå.

För mig är det följande:
1: Grundläggande spelmekanik/Gameplay funktioner.
2: Spelglädjen & känslan de fått till då de byggt ihop spelmekaniken med ramverket hur spelets story är uppbyggd.
3: Estetiken. Det bör inte nämnvärt vara supernyaste grafiken men att det är vackert och detaljrikt.
4: Teknisk stabilitet.

Om man måste brottas med spelmekaniken för att ens komma framåt i spelet och den inte är gjord på ett bra sätt redan där så kan ett spel åka i soplådan.
Om spelet inte har byggt ihop sin spelmekanik med storyn så detta fungerar tillsammans så kan detta också vara en faktor. Exempelvis open world spel där dina handlingar inte påverkar världen eller spel där du får upprepa långa transportsträckor bara för utfyllnad om du misslyckas med ett moment.
Estetiken måste fungera , spelet behöver inte ha den senaste tekniken men att de har en bra värld byggd till dig som spelare som inte frustrerar dig då du tar dig vidare. Det skall synas vart de vill leda dig och osynliga väggar bör sättas upp på ett vettigt vis.
Buggar och instabilitet kan förstöra även de bästa spel , de måste ha hunnit Q/A testat så vi spelare inte är deras första betatestare och de släpper en produkt som endast går att spela korta stunder innan det stängs av/kraschar.

Medlem

Gameplay och flyt är viktigast för mig. Efter det kommer musik/ljud, sedan story/karaktärer och sist grafik.

Ju längre ett spel är, desto viktigare blir dock musik och story.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Ambassadör
Xbox

Det är ju en väldigt svår fråga, men väldigt intressant att försöka ta ställning till.

Jag har på senare år breddat mina spelgenrer och kommit att uppskatta fler saker i spel. De allra bästa spelen klickar på alla punkter; story, gameplay, grafik, musik&ljud etc och det är väl den helhetsupplevelsen jag letar efter mest. Red Dead Redemption 2 tex klickade helt med mig på alla punkter.

Det är ju dock väldigt beroende på vilken typ av spel det gäller men överlag så föredrar jag inlevelse framför allt annat. Story, stämning, viljan att ta sig vidare och se mer, världsbygget och liknande. Gameplay är också viktigt, det ska ju vara kul att spela inte bara att titta på... Vad som är kul gameplay är ju väldigt individuellt dock.

Överlag kan man väl säga att jag har lättare för halvdant gameplay om story, inlevelse etc är bra än tvärtom i spel där båda är viktiga.


signatur

Jump in.

Medlem

bra gameplay helt klart för mig. Kan trada mig igenom vilken skit story som helst om spelet är roligt att spela.

Medlem

Kul att höra vad alla tycker! Blir allt i första hand spelmekaniken här också. Det är väl ändå det som är kärnan i tv-spel och som skiljer denna underhållningsform från film eller litteratur (grovt generaliserat, men ändå). Berättelsen kommer väl i andra hand, men kan vara det allra viktigaste i vissa spel. Mest förlåtande kan jag vara när det gäller det visuella. De bästa spelen för mig dock lyckas ofta kombinera alla tre faktorer (t.ex. Uncharted eller Metal Gear).

Jag skulle nog vilja lägga till en kategori som jag märkt för mig är minst lika viktig när jag väljer ett nytt spel framför andra: atmosfär (eller kanske miljö). Bloodborne är ett bra exempel på detta. Jag upplevde nog lika mycket frustration som nöje med att trycka på knapparna, men stannade till slutet på grund av hur miljöerna och atmosfären fortsatte intressera mig.

Sen en fråga för nyfikenhetens skull. Är det någon mer än jag som upplever att man ofta känner att man är "klar" med spelmekaniken långt innan eftertexterna hunnit rulla förbi (förutsatt att spelet har ett tradionellt slut givetvis)? Jag upplever ofta detta även med spel jag uppskattat. Kan ta Spider-Man från i höstas som ett exempel. Riktigt roligt att svinga omkring, upptäcka staden och ge busar på truten 5-6 timmar. Men sen kände jag att jag var "mätt" på allt som min handkontroll kunde frammana på dumburken långt innan jag fick veta hur det skulle sluta för Peter Parker & Co. Slutade med att jag kollade på youtube hur allting slutade eftersom jag inte hade intresse nog kvar att spela klart spelet. Någon som upplever detta ibland?

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Kul att ni lägger till fler delar som är viktiga! Jag håller med er alla. Det är inte bara mekanik, story och grafik som bygger upp ett spel, estett/stilistiska val och atmosfär är minst lika viktigt!

Skrivet av Harakiri:

[...]
3: Estetiken. Det bör inte nämnvärt vara supernyaste grafiken men att det är vackert och detaljrikt.
[...]
Estetiken måste fungera , spelet behöver inte ha den senaste tekniken men att de har en bra värld byggd till dig som spelare som inte frustrerar dig då du tar dig vidare.
[...]

Håller verkligen med dig, estetiken och det stilistiska valet är viktigare än antal polygoner. Spel som verkligen lyckats med detta enligt mig är Ori and the Blind Forest, Dishonored 1 & 2 och Hollow Knight. Atmosfären i de spelen var det som grep tag i mig, även om de alla har väldigt solid mekanik också.

Skrivet av Mucklorna:

[...]

Jag skulle nog vilja lägga till en kategori som jag märkt för mig är minst lika viktig när jag väljer ett nytt spel framför andra: atmosfär (eller kanske miljö). Bloodborne är ett bra exempel på detta. Jag upplevde nog lika mycket frustration som nöje med att trycka på knapparna, men stannade till slutet på grund av hur miljöerna och atmosfären fortsatte intressera mig.

Sen en fråga för nyfikenhetens skull. Är det någon mer än jag som upplever att man ofta känner att man är "klar" med spelmekaniken långt innan eftertexterna hunnit rulla förbi (förutsatt att spelet har ett tradionellt slut givetvis)? Jag upplever ofta detta även med spel jag uppskattat. Kan ta Spider-Man från i höstas som ett exempel. Riktigt roligt att svinga omkring, upptäcka staden och ge busar på truten 5-6 timmar. Men sen kände jag att jag var "mätt" på allt som min handkontroll kunde frammana på dumburken långt innan jag fick veta hur det skulle sluta för Peter Parker & Co. Slutade med att jag kollade på youtube hur allting slutade eftersom jag inte hade intresse nog kvar att spela klart spelet. Någon som upplever detta ibland?

Atmosfär är super viktigt, som jag skrev här ovan, tycker jag att Dishonored, Ori och Hollow Knight alla briljerar på den fronten!

Sen när det kommer till Spider-Man kan jag säga att jag inte upplevde samma sak. För mig var det förra årets bästa spel, underbar mekanik vilken jag saknar rätt ofta. Jag spelade genom det två gånger på kort tid.

Men en del spel gör sig väldigt bra i korta stötar, d y håller jag helt med om!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

12
Skriv svar