Playstation 5 får 4K, 120 Hz och blir PS4-kompatibel

Medlem
Skrivet av Metroid:

Tekniskt sett fanns det stöd för 300 FPS redan i PS3, om man så ville, men vi vet ju hur det blev med det. Det känns ju bara så ofantligt onödigt att nämna stöd för 120 Hz om det inte är tänkt att spel som kommer till konsolen faktiskt är renderade i 120 FPS. Det är så jag tolkar informationen i alla fall. Det är inte särskilt svårt att få 120 FPS om man kör halva upplösningen och sedan skalar upp till 4K.

Jag ser det mer som en sälj gimmick, dom vet att alla samsungs senaste tv's är av högre refreshrate och vill sälja in sig hos dom ägarna. Ja kanske finns ett "boost" mode eller what not.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Jag ser det mer som en sälj gimmick, dom vet att alla samsungs senaste tv's är av högre refreshrate och vill sälja in sig hos dom ägarna. Ja kanske finns ett "boost" mode eller what not.

Det har funnits tv-apparater i tio år nu som körs över 100 ("äkta") Hz. Det kan mycket väl vara säljsnack, men de hävdar ju också att laddningstiderna i spelen ska nästintill vara helt borta samt att vissa spel kommer stödja ray tracing. Känns inte så konstigt då att vilja rendera spelen i högre frekvenser än 30-60 FPS.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Buster:

Undrar vad PC-spelarnas nästa rant kommer vara efter över 100 fps 😝 Brist på tangentbord??

Fasr en PC kommer ju fortsätta vara långt, långt mer kraftfull, även om vissa konsollspel kommer över 100FPS.
Vid samma uppdateringsfrekvens kommer detaljrikedomen vara ganska överlägsen.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Fasr en PC kommer ju fortsätta vara långt, långt mer kraftfull, även om vissa konsollspel kommer över 100FPS.
Vid samma uppdateringsfrekvens kommer detaljrikedomen vara ganska överlägsen.

Nu vet jag inte vad PS5 kommer kosta men man kan köpa två PS4 Pro till priset av ett 1080 Ti (eller kunde när jag köpte det) så visst mer prestanda, men också flera gånger dyrare.
Kommer dock alltid ha en PC också eftersom den är mer mångsidig än ett PS4/konsol.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av xverminator:

Ett givet köp!

Undrar vad priset blir bara!

Media markt listar den för 10 papp... Haha.


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av bent toe:

Media markt listar den för 10 papp... Haha.

Jag gissar på 5-6000kr. Ps4 låg väl på 4000kr och nu har ju kronans värde mot dollar sjunkit plus kemikalieskatten.

Media markt har bara satt 10 000kr för att vara säkra på att inte behöva höja priset, utan istället kan sänka det för de som förhandsbokar. Hoppas jag i alla fall.

Medlem
Skrivet av Metroid:

Det har funnits tv-apparater i tio år nu som körs över 100 ("äkta") Hz. Det kan mycket väl vara säljsnack, men de hävdar ju också att laddningstiderna i spelen ska nästintill vara helt borta samt att vissa spel kommer stödja ray tracing. Känns inte så konstigt då att vilja rendera spelen i högre frekvenser än 30-60 FPS.

Det är helt upp till spelutvecklare att få spel att köras i 120fps. Bara för att det finns stöd, betyder det inte att alla spelutvecklare kommer att nå den bildhastigheten.

Medlem
Skrivet av johanhelmuth:

Det är helt upp till spelutvecklare att få spel att köras i 120fps. Bara för att det finns stöd, betyder det inte att alla spelutvecklare kommer att nå den bildhastigheten.

Absolut, men som jag sade tidigare - det känns ju som en oerhört onödig grej att nämna om det inte har någon som helst betydelse för hur spelen kommer att bli till deras hårdvara. Tycker inte du också det?


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Metroid:

Det har funnits tv-apparater i tio år nu som körs över 100 ("äkta") Hz. Det kan mycket väl vara säljsnack, men de hävdar ju också att laddningstiderna i spelen ska nästintill vara helt borta samt att vissa spel kommer stödja ray tracing. Känns inte så konstigt då att vilja rendera spelen i högre frekvenser än 30-60 FPS.

Trodde 4k tv's med över 100 hz var tämligen nytt, typ några år tillbaka och svindyrt.
Just nu låter det som att ps5 kommer vara som en superdator för mer än 20 tuss.
Blir ju förvisso mer än 20 tuss om man ska köpa sig en 4k tv med 120 hz + media markts ps5 för 10.
Om nu det priset stämmer.. om det gör det så blir det inte någon ps5 för mig, fläskar på datan någon schyst upgrade istället tror jag.
Kanske köpa steams nya vr headset eller nått.

Laddningstider har jag själv inte direkt upplevt på ex antal år, ssd hårddiskar har ju funnits ett bra tag nu.
Förvisso är det en pain när man väl sätter sig vid ps4'an.

Tror att det kommer vara så att spelutvecklare kommer nöja sig med 60 fps om dom kan fläska på äkta 4k och bra inställningar, inte mig emot, liksom playstation chefen kan ju säga vad han vill, det är ju inte han som gör spelen.
Kommer vara en balansgång för utvecklare att prioritera sånt där, och som så många gånger förut tror jag att grafiken kommer prioriteras över framerate.

Medlem

Observera att man inte nämner ren FPS eller vilka spel det handlar om. Om man ska driva ett spel i 120 FPS @ 4K så kommer priserna skjuta i höjden direkt eftersom det kräver mer kräm än vad AMDs APU:er generellt klarar av att leverera trots de fulknep som används av speltillverkare för att höja FPS.

Skrivet av bent toe:

Med 30fps... Ja herregud. När ska dem fatta.

Nu ligger inte felet enkom hos Sony utan även hos speltillverkarna som prioriterar det estetiska före flytet. Med andra ord. Skjuts gränsen till 4K så kommer speltillverkarna rampa upp grafiken till 100 istället för att försöka få det att flyta så bra som möjligt.

Skrivet av Kotz:

Han klargör att den har stöd för att köra spel i 4K-upplösning i 120 Hz.

Då var det slut diskuterat..........

Men nu är det väl som att säga att ett RX 570 rent teoretiskt klarar av att köra saker i 4K men helt utesluter det faktum att det görs i en FPS med snitt runt 17.

Skrivet av TheRob:

Dem menar att porten stöder 4K vid 120hz. Blir nog endast INDIE-spel som kommer kunna renderas i 120 fps. Medan AAA-spel kan ha som mål 60 fps låst som bör vara det man bör satsa på konsolvägar i min mening.

Korrekt eftersom de flestas TV ändå körs enbart i 60 Hz med allt högre oftast artificiellt framtaget genom olika interpolationtekniker. Det är därför man kan se TV apparater med "Holy god 800 Hz uber combo" men i verkligheten är det bara uppspeedad 60 Hz med en massa svarta rutor var 60:e ruta.

Skrivet av Metroid:

Playstation 5 får 4K, 120 Hz och blir PS4-kompatibel.
Playstation 5 får 4K, 120 Hz
120 Hz
120

120 Hz = 120 FPS

Förväxla inte Hertz (Hz) med Frames per second (FPS). Dessa är inte samma sak. Säg att din skärm stödjer 120 Hz.. inte producerar din dator 120 FPS för det i 4K per automatik. För att få "that smoooth feeeling" av hög uppdateringsfrekvens så måste man ligga på snarlika frames som upplösningen för att utnyttja den fullt ut.

Skrivet av Metroid:

Sony pratar i det här fallet om att konsolen får stöd för 4K och 120 Hz, vilket betyder att en del spel förmodligen kommer vara låsta i 120 FPS. Har man en skärm eller tv som stödjer den uppdateringsfrekvensen så innebär 120 Hz också 120 FPS. Känns ju annars ganska meningslöst att prata om såna termer om inga spel kommer att köras högre än 30 FPS. De flesta nyare tv-apparater stödjer högre än 100 Hz i dag, och då menar jag inte allt det där tramset om Motion Pixel Plus Mega Ultra v. 2.0

Förmodligen får vi dock inte se äkta 4K UHD i särskilt många spel, utan uppskalat till 4K.

120 Hz =! 120 FPS. Att man har stöd för 120 Hz betyder inte att ett enda spel kommer att gå i 120 FPS. Stöd ska inte förväxlas med löften om prestanda.

Skrivet av Metroid:

Tekniskt sett fanns det stöd för 300 FPS redan i PS3, om man så ville, men vi vet ju hur det blev med det. Det känns ju bara så ofantligt onödigt att nämna stöd för 120 Hz om det inte är tänkt att spel som kommer till konsolen faktiskt är renderade i 120 FPS. Det är så jag tolkar informationen i alla fall. Det är inte särskilt svårt att få 120 FPS om man kör halva upplösningen och sedan skalar upp till 4K.

Du menar som Sony lovade 4K stöd med sin ursprungliga konsol men som i slutändan visade sig vara allt för svag för att leverera det i praktiken? Så nog lovar Sony saker som i realiten inte alltid riktigt stämmer alltid.

Skrivet av Metroid:

Det har funnits tv-apparater i tio år nu som körs över 100 ("äkta") Hz. Det kan mycket väl vara säljsnack, men de hävdar ju också att laddningstiderna i spelen ska nästintill vara helt borta samt att vissa spel kommer stödja ray tracing. Känns inte så konstigt då att vilja rendera spelen i högre frekvenser än 30-60 FPS.

Funnits? Ja. Varit vanligt? Nej. LCD panelerna som suttit i TV apparater har i de flesta fall varit i för dålig kvalité för att klara av en ökad uppdateringsfrekvens. Det är först med OLED/QLED som det blivit vanligare med högre refreshrate. Sedan så tror jag nog att förväntningarna på Raytracing borde vara låga. Till att börja med så kommer nog PS5 innehålla hårdvara från AMD och dessa har ingen motsvarighet till Raytracing för tillfället eller ens har det inom en snar framtid. RT på mjukvarunivå är allt får dåligt idag och renderar oftast bildspel. För kom ihåg att trots Nvidia har sina tensorkärnor så använder de bara 10% av RT och ändå går på knäna redan i 1080p i allt under RTX 2080 nivåer. Så RT på PS5 är nog en önskedröm, Om du nu inte vill spela med 10 FPS i 1080P.'

Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag gissar på 5-6000kr. Ps4 låg väl på 4000kr och nu har ju kronans värde mot dollar sjunkit plus kemikalieskatten.

Media markt har bara satt 10 000kr för att vara säkra på att inte behöva höja priset, utan istället kan sänka det för de som förhandsbokar. Hoppas jag i alla fall.

Kemikalieskatten beräknas på vikt och eftersom en konsol väger typ nada så kommer det handla om några kronor max. Sedan är ju mediamarkts priser bara placeholders. De vet inte priset och bara för att förbereda sitt inventarium för lansering så har de lagt upp ett slumpmässigt pris. Inget att bry sig om. PS4 hade exakt samma pris.

Skrivet av KeyserSoze:

Trodde 4k tv's med över 100 hz var tämligen nytt, typ några år tillbaka och svindyrt.
Just nu låter det som att ps5 kommer vara som en superdator för mer än 20 tuss.
Blir ju förvisso mer än 20 tuss om man ska köpa sig en 4k tv med 120 hz + media markts ps5 för 10.
Om nu det priset stämmer.. om det gör det så blir det inte någon ps5 för mig, fläskar på datan någon schyst upgrade istället tror jag.
Kanske köpa steams nya vr headset eller nått.

Laddningstider har jag själv inte direkt upplevt på ex antal år, ssd hårddiskar har ju funnits ett bra tag nu.
Förvisso är det en pain när man väl sätter sig vid ps4'an.

Tror att det kommer vara så att spelutvecklare kommer nöja sig med 60 fps om dom kan fläska på äkta 4k och bra inställningar, inte mig emot, liksom playstation chefen kan ju säga vad han vill, det är ju inte han som gör spelen.
Kommer vara en balansgång för utvecklare att prioritera sånt där, och som så många gånger förut tror jag att grafiken kommer prioriteras över framerate.

Problemet har ju att TV apparater förlitar sig på HDMI och det är först med HDMI 2.1 man kunnat nå 120 Hz på 4K. Innan var ju det 2.0 och då var det 60 Hz @ 4K. Priset på PS5 på MM är som sagt en placeholder. Det är inte det slutgiltiga priset.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Fasr en PC kommer ju fortsätta vara långt, långt mer kraftfull, även om vissa konsollspel kommer över 100FPS.
Vid samma uppdateringsfrekvens kommer detaljrikedomen vara ganska överlägsen.

Mer kraftfull, mindre sofistikerad. De snyggaste spelen denna generationen är fortfarande exklusiva titlar på konsol.
Detaljrikedomen styrs inte av maskiner råa beräkningar utan av människors artisteri med de förutsättningar man har.
Ren beräkningskapacitet är ju omodernt samma dag du köper konsol eller dator, sedan har vi Moores Law på andra sidan.

Medlem
Skrivet av Buster:

Undrar vad PC-spelarnas nästa rant kommer vara efter över 100 fps 😝 Brist på tangentbord??

Skrivet av lampis:

Det tror jag inte. Stöd för mus och tangentbord har ju funnits till PS4 i många år nu. Kanske att man inte kan koppla in externa grafikkort via Thunderbolt 3?

Att det har stöd för det är inte samma sak som att det fungerar bra. Titta bara på dagens spel som utvecklas med handkontroll i 1:a hand, dom är långt ifrån optimala på t-bord och mus trots att spelen/konsolen "har stöd för det".

Sedan är, som flera påpekat, inte säkert att spelen kommer köras i 60+ FPS bara för att konsolen rent teoretiskt har stöd för det. I alla fall inte i 4k. Det handlar ju om prioriteringar och de står ju utvecklaren för. Vill man visa en snygg vy så kanske det fungerar, men skall man ha massor med spelare, fordon, projektiler, effekter, kortare laddningstider, sömlöst genom färre zoner/instanser osv osv så måste man tumma på något. Det är inget unikt för konsoler, så är det ju över allt. Så innan man ropar hej så kanske konsolen skall komma ut först så att man ser vad den går för.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Metroid:

Det har funnits tv-apparater i tio år nu som körs över 100 ("äkta") Hz. Det kan mycket väl vara säljsnack, men de hävdar ju också att laddningstiderna i spelen ska nästintill vara helt borta samt att vissa spel kommer stödja ray tracing. Känns inte så konstigt då att vilja rendera spelen i högre frekvenser än 30-60 FPS.

Den första TV.n som kunnat köra 120Hz i 4k är LGs 2019 oled variant, den ligger på 35000kr+, Samsung har en men vet inte om den släppts än.
Sen är det skillnad på vad panelen kan visa och vad du kan leverera Till TV.n. Idag finns det inget som kan leverera 2160P/120Hz i form av dator/konsoll. Det kommer med Hdmi 2.1. Sen att man har Hdmi 2.1 har ju inget alls med vad övrig hårdvara orkar med i spel.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Nu vet jag inte vad PS5 kommer kosta men man kan köpa två PS4 Pro till priset av ett 1080 Ti (eller kunde när jag köpte det) så visst mer prestanda, men också flera gånger dyrare.
Kommer dock alltid ha en PC också eftersom den är mer mångsidig än ett PS4/konsol.

Ja, som med allt annat så kostar det att ligga på topp.

Skrivet av Buster:

Mer kraftfull, mindre sofistikerad. De snyggaste spelen denna generationen är fortfarande exklusiva titlar på konsol.
Detaljrikedomen styrs inte av maskiner råa beräkningar utan av människors artisteri med de förutsättningar man har.
Ren beräkningskapacitet är ju omodernt samma dag du köper konsol eller dator, sedan har vi Moores Law på andra sidan.

Haha nej, inte ens i närheten...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Känns som att man kanske skall helt skall skippa PS4:an och satsa helt ut på en PS5:a när den kommer.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Kemikalieskatten beräknas på vikt och eftersom en konsol väger typ nada så kommer det handla om några kronor max. Sedan är ju mediamarkts priser bara placeholders. De vet inte priset och bara för att förbereda sitt inventarium för lansering så har de lagt upp ett slumpmässigt pris. Inget att bry sig om. PS4 hade exakt samma pris.

Nej för en telefon så handlar det om några kronor men avgiften ligger just nu på 120kr per kilo så en ps4 pro kommer upp i maxtaket på 320kr (400 med moms) och maxtaket kanske snart höjs till 440kr (550 med moms) och då med en höjning på kilopriset till 160kr. Om förslaget går igenom.
Så en ps4 pro som väger 3,3kg betalar du 400kr extra för och kanske i framtiden 550kr. Säg att den kostar 4-5000kr då blir 550 över 10% av kostnaden.
Jag vet att mediamarkts pris är en placeholder. Men vem vet Sony kanske vill ha 9999kr för sin ps5.

NuZ
Testpilot
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nej för en telefon så handlar det om några kronor men avgiften ligger just nu på 120kr per kilo så en ps4 pro kommer upp i maxtaket på 320kr (400 med moms) och maxtaket kanske snart höjs till 440kr (550 med moms) och då med en höjning på kilopriset till 160kr. Om förslaget går igenom.
Så en ps4 pro som väger 3,3kg betalar du 400kr extra för och kanske i framtiden 550kr. Säg att den kostar 4-5000kr då blir 550 över 10% av kostnaden.
Jag vet att mediamarkts pris är en placeholder. Men vem vet Sony kanske vill ha 9999kr för sin ps5.

Om de höjjer den mer så blir det att köpa teknik i Danmark.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Buster:

Mer kraftfull, mindre sofistikerad. De snyggaste spelen denna generationen är fortfarande exklusiva titlar på konsol.
Detaljrikedomen styrs inte av maskiner råa beräkningar utan av människors artisteri med de förutsättningar man har.
Ren beräkningskapacitet är ju omodernt samma dag du köper konsol eller dator, sedan har vi Moores Law på andra sidan.

Men eh, va, nä? Nu blandar du äpplen med päron och igelkottar. Inget där stämmer. Åtminstonde inte i sig självt.


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Medlem
Skrivet av BurningMan:

Men eh, va, nä? Nu blandar du äpplen med päron och igelkottar. Inget där stämmer. Åtminstonde inte i sig självt.

Tack för ditt utförliga resonemang! Skulle du vilja utveckla ditt svar eller var det bara en textuell reaktion?

12
Skriv svar