Google Stadia släpps i november – här är allt vi vet om den

Medlem

Fortfarande vet vi inte hur många spel som erbjuds och frågan är om det kan konkurrera med GamePass till PC? Blir intressant att se hur Microsoft och Sony kommer kontra detta.

Medlem

Bokade paketet. Är nyfiken så vill testa.

Medlem
Skrivet av raxogox:

Det som skulle locka för mig är stora MMORPG världar där man kan ha episka PvP slag utan lagg.
men de visade inte något MMORPG? (Destiny är inte ett riktigt MMORPG)

Faen lira WoW Classic som alla andra så har du inte dom problemen

Medlem

En hel radda med gamla spel, lite tråkigt kommer ju inte spela om dessa bara för att Google släpper en konsol.

Medlem

Om man skaffar Pro och betalar 99 i mån... ingår ALLA spel som släpps då?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av eld:

Finns inget gameplay som man bara kan göra på stadia,

Man skulle kunna ha något soffparty spel där man bara kan bjuda in polarna med en länk som kommer upp på skärmen. Alla fem polarna, eller fler? Tjugo? Tar upp sina mobiler och ansluter sig och poff så får alla en egen skärm att spela på med en egen point of view i 1080p och tv:n blir en översiktskarta eller scoreboard. Kanske ett stort battleroyale event i nån park med en fet filmduk? Som alla bara joinar på plats med sin mobil.

Jag tror att man kan skapa helt unika spel till Stadia med unikt gameplay. Men innan de kommer så skulle jag inte vilja spela något annat en turnbased spel.

eld
Medlem
Skrivet av MilkBoy:

Man skulle kunna ha något soffparty spel där man bara kan bjuda in polarna med en länk som kommer upp på skärmen. Alla fem polarna, eller fler? Tjugo? Tar upp sina mobiler och ansluter sig och poff så får alla en egen skärm att spela på med en egen point of view i 1080p och tv:n blir en översiktskarta eller scoreboard. Kanske ett stort battleroyale event i nån park med en fet filmduk? Som alla bara joinar på plats med sin mobil.

Jag tror att man kan skapa helt unika spel till Stadia med unikt gameplay. Men innan de kommer så skulle jag inte vilja spela något annat en turnbased spel.

Definitivt mindre inkörsport att starta igång spel (ingen behöver installera något), men allt det där går redan att göra utan stadia.

Sen så är 100 personer i en park med varsin 10-20mbit stream inte så realistiskt.

Medlem

De får ligga till sig nått år och få större spelbas och bli stabilt innan jag köper. Kommer ha barnsjukdomar, vilket såklart är naturligt.

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Om man skaffar Pro och betalar 99 i mån... ingår ALLA spel som släpps då?

Nej det ska vara lite utvalda titlar som ingår i de 99kr. Ska mer ses som Xbox live gold eller playstation + där man får några få spel utöver tjänsten. Inte som gamepass där tjänsten är spelen.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Kanske om du gör dej av med lite av dina tusen utgifter istället för att skaffa detta och ha tusen och en utgifter så kan du spara till en maffigare grej. För detta e ju bara ännu ett form av abonnemang som blir en utgift var månad

En ny spelburk som garanterat klarar 60fps, 4k och HDR. 25 000 spänn med handkontroll och vettiga peripherals? Kollade Webhallen config snabbt. 25 000 ger dig Stadia i 21 år...

Vi alla vet att en gaming-pc GÅR att köpa lite billigare och kommer att ge en bättre upplevelse för folk som älskar att spela med mus och tangentbord. Men Stadia garanterar 4k och HDR i allt, utan en större kostnad i konstant ny hårdvara.

Har tre kollegor som är separerade med barn som lirar spel på PC eller Xbox. De behöver ha konsol/PC på båda ställena. De är sjukt intresserade av detta. Basically behövs alltså en Chromecast ultra eller en vettig Android-lur med MHL på vardera och det funkar. Svårt att slå ekonomiskt.

Medlem

Lite surt att det inte finns en billigare Founders edition utan Chromecast ultra, har två redan...

eld
Medlem
Skrivet av Stadigast:

En ny spelburk som garanterat klarar 60fps, 4k och HDR. 25 000 spänn med handkontroll och vettiga peripherals? Kollade Webhallen config snabbt. 25 000 ger dig Stadia i 21 år...

Vi alla vet att en gaming-pc GÅR att köpa lite billigare och kommer att ge en bättre upplevelse för folk som älskar att spela med mus och tangentbord. Men Stadia garanterar 4k och HDR i allt, utan en större kostnad i konstant ny hårdvara.

Har tre kollegor som är separerade med barn som lirar spel på PC eller Xbox. De behöver ha konsol/PC på båda ställena. De är sjukt intresserade av detta. Basically behövs alltså en Chromecast ultra eller en vettig Android-lur med MHL på vardera och det funkar. Svårt att slå ekonomiskt.

Om man är en person som måste ha 4k över 1080 eller 720, eller måste ha HDR över icke HDR, hur ska man då orka med en latens på runt 100ms.

Den realistiska prisskillnaden för de flesta blir kostnaden av en konsol, kanske 3000kr.

Medlem

Detta är helt klart framtiden, inga svindyra grafikkort, datorer mm men frågan är ifall det blir enkelt (billigt) för alla spelutvecklare att släppa sina spel via Stadia? Men eftersom pro varianten kostar som ett Netflix konto lär de flesta som spelar några spel abonnera på detta också, speciellt om spelen ingår i priset.

Fördelar:
Max grafik (om du har snabbt internet).
Alla spel ingår i priset/abonnemanget
Går spela på de flesta skärmar

Nackdelar:
Man blir ägd (låst) av Google.
35mbit krävs, dvs inget för mobila nät om du inte bor mitt i stan.
Är ni många familjen som spelar krävs mycket internet speed, med mobila nät är det bara glömma detta.
En handkontroll!!! Handkontroll är det sämsta som hänt i de flesta typer av spel (inte tillräckligt snabbt), varför inte valbart?
Latency, jag tror inte det går inte undvika, var sitter servrarna som tar emot och skickar all data, de säger att det inte ska finnas men... Nja, jag är skeptisk men vi får väl se om de hittar på någon form som löser detta.
Var är alla indie spel? Kommer de släppa Stadia för alla som vill lansera spel eller bara för mega bolagen?
Moddar, addons etc???

Många frågor, tror detta blir bra för de fläskiga bolagsspelen men inte för de mindre.

Medlem

Jag bytte precis från att köra trådlöst till min dator till kablar.
detta endast för att jag va så irriterad i R6:Siege. Gick från en ping på 30-50 till 10-15.
Och det gör faktiskt stor skillnad i Siege.

Min poäng är då att Stadia inte är någonting jag skulle rekommendera för FPS eller typ bildspel där ett lagg eller latensen skulle vara förödande.

Däremot RPG, RTS och framför allt MMORPG, där skulle det kunna bli hur episkt som helst.

Medlem

Efter läst mer om detta, är det inte så billigt som jag trodde. Trodde först det skulle vara Netflix för spel. Men dumt att köpa spel och tjänsten stängs ner och inte ha möjlighet att spela sina köpta spel. Eller om något spel försvinner från tjänsten av olika anledningar. Eller blir det ändå möjligt spela köpta spel även om det "försvinner" från tjänsten?

Fördelen med fysiska spel. Man vet att de finns där.

Medlem

Det är ju inte prisvärt för en vanlig spelare som redan äger en konsol eller en PC. Då är ju alla andra spela-så-mycket-du-vill-från-en-lista-av-spel-för-en-månadsavgift (som PlayStation Plus, Games with Gold, Origin Access med flera ) billigare och har stort utbud.

Så då vänder de sig uppenbarligen till en annan målgrupp. En målgrupp som vill spela Assassin's Creed Odyssey, Doom, Doom Eternal, Tomb Raider-trilogin, Final Fantasy XV, Darksiders Genesis, Metro Exodus, The Division 2, Gylt, Ghost Recon Breakout, The Division 2 och så vidare, men inte äger en PS4, Xbox One eller PC...

Jag är inte jättesäker på att den målgruppen är så överväldigande stor. Barn med fattiga elelr snåla föräldrar kanske? Men i så fall hamnar man ju i problem med crossplay, anledningen till att de vill spela många av de där spelen är förmodligen för att spela med sina kompisar.

Medlem

Kommer bli pannkaka, eller flopp om man så vill. PS5 blir även nästa generation dominerande vad avser gaming på konsol. Sådeså!

Medlem

Tycker fortfarande vi vet väldigt litet förutom de sedvanliga hype-siffrorna som inte säger mycket (4k ex), och själva tjänstens prestanda i sig går ju inte att kommentera utan att se hur det verkligen ter sig när det släpps.

Däremot tycker jag det är värt att notera att målgruppen man vill åt här förmodligen är mer åt mobil-hållet, och jag tror det är mycket möjligt att något liknande iaf kan bli framtiden där; till och med marknadsföringen ser ut som den för en mobiltelefon. Att man kommer åt folk som inte har en viss konsoll är nog mer en bonus i deras kalkyl. Men det är ju mest en gissning.

Ero
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Barn med fattiga elelr snåla föräldrar kanske?

Är du miljardärsbarn eller?

Barnen i min familj har varsin TV, varsitt xbox one, och några dosor till det. +spel och medlemskap såklart.
Det blir ganska mycket pengar.

Så rent ekonomiskt vore detta något trevligt (med tanke på att det ska komma mer information om familjedelning).
Men även trevligt att kunna spela när man är iväg på jobbresa, bara lira på laptopen oavsett OS och prestanda på burken.

Jag hoppas verkligen detta blir något! Beställde men avbeställde nästan direkt, känner att jag vill se vad det blir av detta först och hur det fungerar. Samt lite mer om vad familjedelningen innebär i detta sammanhang.


signatur

Varit medlem längre än dig.

Medlem
Skrivet av Ero:

Är du miljardärsbarn eller?

Barnen i min familj har varsin TV, varsitt xbox one, och några dosor till det. +spel och medlemskap såklart.
Det blir ganska mycket pengar.

Så rent ekonomiskt vore detta något trevligt (med tanke på att det ska komma mer information om familjedelning).
Men även trevligt att kunna spela när man är iväg på jobbresa, bara lira på laptopen oavsett OS och prestanda på burken.

Jag hoppas verkligen detta blir något! Beställde men avbeställde nästan direkt, känner att jag vill se vad det blir av detta först och hur det fungerar. Samt lite mer om vad familjedelningen innebär i detta sammanhang.

Håller helt med. Jag har beställt. Köpte en Xbox One x när den var ny och sonen spelar mycket på den. PC:n fick jag sälja på grund av tidsbrist. Inte jättesugen på att pynta 5-6000 på en Scarlett/PS5. Har redan Google home och nestgrejer över hela lägenheten och spelar en del på Xboxen i bland. Men det är sega laddningstider, konstanta uppdateringar. Levererar det här jämförbart med en Scarlett och utan ny hårdvara är det verkligen en lösning för mig.

Medlem
Skrivet av Ero:

Är du miljardärsbarn eller?

Barnen i min familj har varsin TV, varsitt xbox one, och några dosor till det. +spel och medlemskap såklart.
Det blir ganska mycket pengar.

Så rent ekonomiskt vore detta något trevligt (med tanke på att det ska komma mer information om familjedelning).
Men även trevligt att kunna spela när man är iväg på jobbresa, bara lira på laptopen oavsett OS och prestanda på burken.

Jag hoppas verkligen detta blir något! Beställde men avbeställde nästan direkt, känner att jag vill se vad det blir av detta först och hur det fungerar. Samt lite mer om vad familjedelningen innebär i detta sammanhang.

Nej, jag är fattig och du har säkert rätt

Medlem

Enligt tradition så kommer Google lägga ner stadia rätt snabbt.
Eller så kommer dom ta bort gratis alternativet och höja priset

https://killedbygoogle.com/


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Tja, om inputlaggen är acceptabel så kan detta bli en stor hit bland dom som inte är villiga att spendera storkorvan på egna cutting edge-burkar och casuals.

Medlem

Jag har en hygglig burk (r5 3600, rtx 2070 osv), men jag har beställt bara för o testa. Med CC Ultra och 3 månader samt en handkontroll känns inte 1400 så farligt.

Mitt största användningsområde (tror jag) kommer vara på surfplattan när jag inte är hemma.

Medlem

Ska bli intressant att höra hur detta fungerar i slutändan. Saker som latens är en del som oroar. Men även bildkomprimering där ofta mörka miljöer blir lidande. Om det visar sig att det fungerar bra så kan jag mycket väl tänka mig att det finns en kundgrupp för detta. Det kommer däremot nog aldrig bli något för den riktigt inbitna gamern.

Medlem

Så man pröjsar boxen, pröjsar en månadskostnad och måste tillika köpa spelen till högt pris som man bara har digitalt?

För det är ju ingen tjänst som Xbox Game Pass, där man pröjsar 45kr i månaden (PC) och får nära på spela 100 spel direkt väl?

Jag är definitivt inte målgruppen för detta, har en medelmåttig PC som håller måttet och de flesta konsoler hemma. Men följer ändå med intresse

Medlem
Skrivet av cRYPT0NiT3:

Detta är helt klart framtiden, inga svindyra grafikkort, datorer mm men frågan är ifall det blir enkelt (billigt) för alla spelutvecklare att släppa sina spel via Stadia? Men eftersom pro varianten kostar som ett Netflix konto lär de flesta som spelar några spel abonnera på detta också, speciellt om spelen ingår i priset.

Fördelar:
Max grafik (om du har snabbt internet).
Alla spel ingår i priset/abonnemanget
Går spela på de flesta skärmar

Nackdelar:
Man blir ägd (låst) av Google.
35mbit krävs, dvs inget för mobila nät om du inte bor mitt i stan.
Är ni många familjen som spelar krävs mycket internet speed, med mobila nät är det bara glömma detta.
En handkontroll!!! Handkontroll är det sämsta som hänt i de flesta typer av spel (inte tillräckligt snabbt), varför inte valbart?
Latency, jag tror inte det går inte undvika, var sitter servrarna som tar emot och skickar all data, de säger att det inte ska finnas men... Nja, jag är skeptisk men vi får väl se om de hittar på någon form som löser detta.
Var är alla indie spel? Kommer de släppa Stadia för alla som vill lansera spel eller bara för mega bolagen?
Moddar, addons etc???

Många frågor, tror detta blir bra för de fläskiga bolagsspelen men inte för de mindre.

De e ju falskt att alla spel ingår i priset/abonnemanget. Du får rättigheten typ att streama ner spel, men behöver ändå pröjsa 600kr för att få spelet.

Medlem
Skrivet av RachelW:

Kommer inte ta i detta med tång... inte ens under pistolhot, men det är bara jag det 🙄

Att undvika google så gott det går är en bra idé, punkt. Jag håller med dig, tar inte i detta med tång.

Skrivet av Ero:

Är du miljardärsbarn eller?

Barnen i min familj har varsin TV, varsitt xbox one, och några dosor till det. +spel och medlemskap såklart.
Det blir ganska mycket pengar.

Precis. Är du miljardärsbarn eller? En tv, konsoll och annat krams / barn är jävligt dyrt. Normalt skulle jag impulsivt säga att familjen har 1-2 tv, och en konsoll bunden till dem. Du måste dra in bra med flis för att ha råd med det där. Såvida du inte köpt apbilliga low-res tv till dina barn.

För min del låter Stadia som ännu ett sätt att låsa in sig. Dåligt.


signatur

I drank what?

KoP
Medlem

Pass.

Mest för att jag är en bakåtsträvare som vill spela på egen hårdvara och ha mina spel i fina plastfodral.

ELF
Medlem

Nope, vill äga mina spel.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

123
Skriv svar