Baldur's Gate III avslöjat, utvecklas av Divinity-studion

Robot
Baldur's Gate III avslöjat, utvecklas av Divinity-studion

Google Stadia släppte nyss rollspelsbomben vi väntat på i närmare 20 år.

#baldurs-gate-iii, #e3, #google-stadia, #larian-studios


Medlem

Aj aj, lite trist att bli invaderade av Illithids bara sådär.

Releasehästryttare
Medlem

https://www.pcgamer.com/baldurs-gate-3-will-combine-the-best-...

I den nyheten står det:

"When you make a character, you'll be filling in your character sheet, essentially, not just with abilities and skills, but backgrounds, personality traits and ideals. If you make a Mage, you'll be able to look at the last pages of your Players Handbook and find, for the most, exactly same spells." Förstår inte ett jota av vad de menar med sista meningen, det är ju en felskrivning någonstans där men inte ens med alla möjliga ordkombinationer kan jag lista ut vad de menar? Anledningen till att jag frågar är att jag är så livrädd för att det ska bli för liten skillnad mellan olika klasser, så varenda grej som jag inte förstår inom den aspekten gör mig rädd.

Medlem

Hoppas det kommer vara möjligt att köpa det på vettiga affärer på PC.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

@Witchfinder: Lite otydligt skrivet ja. Men jag tror dom menar att dom kommer att implementera förmågor och spells från players handbook så långt som möjligt. Alltså att vad som finns i players handbook kommer att finnas i spelet.

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

https://www.pcgamer.com/baldurs-gate-3-will-combine-the-best-...

I den nyheten står det:

"When you make a character, you'll be filling in your character sheet, essentially, not just with abilities and skills, but backgrounds, personality traits and ideals. If you make a Mage, you'll be able to look at the last pages of your Players Handbook and find, for the most, exactly same spells." Förstår inte ett jota av vad de menar med sista meningen, det är ju en felskrivning någonstans där men inte ens med alla möjliga ordkombinationer kan jag lista ut vad de menar? Anledningen till att jag frågar är att jag är så livrädd för att det ska bli för liten skillnad mellan olika klasser, så varenda grej som jag inte förstår inom den aspekten gör mig rädd.

Tolkar det som att dom gör en throwback till gamla Baldurs gate. Kunna spela med samma skills som fanns då. Men det är en uneducated guess.

Medlem
Skrivet av waeress:

@Witchfinder: Lite otydligt skrivet ja. Men jag tror dom menar att dom kommer att implementera förmågor och spells från players handbook så långt som möjligt. Alltså att vad som finns i players handbook kommer att finnas i spelet.

Så nära pen and paper som möjligt med andra ord? Tolkar det också så men förstår att folk tolkat det på helt andra sätt. Lämnar väldigt mycket utrymme för spekulation. Många vet ju inte ens vad Players Handbook är för nåt.

Medlem

@Govein: och nej, dom ska köra anpassade 5e regler. Så det kommer inte att vara som dom gamla (som var 2e).

Medlem

Nu finns en bra grund att bygga på här Kan säga att jag inte har spelat klart original sin ännu.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Ska bli kul att följa det här. Larian kan göra det här bra, det vet jag.

Medlem
Skrivet av waeress:

@Witchfinder: Lite otydligt skrivet ja. Men jag tror dom menar att dom kommer att implementera förmågor och spells från players handbook så långt som möjligt. Alltså att vad som finns i players handbook kommer att finnas i spelet.

Ah, ja det låter logiskt.

Har själv aldrig spelat något med 5e-reglerna och har inte jättebra koll på dem. Är det actions points och sånt i det?

Medlem

@Witchfinder: Nej, action points finns som alternativa regler. Men är inte standard.
Du har actions baserat på race, class, level och förmågor. movement action, attack action(s) osv. Vissa classes har bonus actions.

Medlem

Story'n kommer att vara en fortsättning på vad som händer i kampanjen/äventyret Baldur’s Gate: Descent Into Avernus som släpps i September.

Medlem

finns redan steampage för de så

Medlem

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Govein:

Tolkar det som att dom gör en throwback till gamla Baldurs gate. Kunna spela med samma skills som fanns då. Men det är en uneducated guess.

Vet inte, men gamla players handbook för PnP hade spells sist i boken. Har ingen koll på vad som hände efter 2nd edition ;D

Medlem
Medlem

Så länge det är isometrisk vy och inte är anpassat för kontroll så är jag nöjd. Liten chans dock, de vill ju sälja... :/


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Ah, ja det låter logiskt.

Har själv aldrig spelat något med 5e-reglerna och har inte jättebra koll på dem. Är det actions points och sånt i det?

Nu har jag bara spelat det några gånger, och det var ett tag sen sist. Men det är väldigt smidigt system. I grund och botten så slår du en tjugosidig tärning, lägger till ev relevatna bonusar (typ dyrka lås = d20 + dexteritybonus och +5 om du tagit den skillen).
Dom har skalat bort många små petiga bonusar från tidigare system. En bra grundregel är typ att om du har advantage (Its over Anakin, I have the high ground!) så får du slå TVÅ tärningar och välja högsta.
Men du kan ha disadvantage också (typ smyga i fullplåtsrustning) och då slår du två och väljer lägsta.

Combat då? I pappers-rollspelet så rullar man initiativ, och sen får alla turas om. (snabba snubbar får bonus på slaget).

När det är din tur kan du gå och göra en action. Typ kasta en magi eller hugga med vapen.
Sen finns vissa förmågor och specialare som kan ge bonus actions. Typ att man kan aktivera en förmåga en gång per strid som ger en extra attack, eller whatever, eller man kanske har en skill som gör att man får ett gratis hugg mot folk som kastar magi om man står bredvid dom.

Medlem
Skrivet av Azureye:

Så länge det är isometrisk vy och inte är anpassat för kontroll så är jag nöjd. Liten chans dock, de vill ju sälja... :/

Har du hört talas om Larian Studios? Verkar inte som det.

Inaktiv

Kan ju säga som så att om det blir ens hälften så episkt som DOS2 så kommer detta vara sjukt bra. Definitivt köp!

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Har du hört talas om Larian Studios? Verkar inte som det.

Jo tack, jag älskar Divinity-serien. Men det är inte ett Original Sin med Forgotten Realms-kläder jag suktar efter. Min oro känns befogad då det uppenbarligen ska gå att spela på Stadia med handkontroll och att Original Sin inte känns som Baldur's Gate överhuvudtaget. Dragon Age har ju blivit sämre för varje konsolflört t.ex. :/ Att dom är kompetenta nog att göra bra spel har jag inga tvivel om.

Turn-based är kul, men om de väljer den vägen bara för att det går lättare att kombinera med handkontroll så har dom valt fel spelserie att ta sig an. Ett val mellan Turn-based och Real-Time with Pause, som Pillars of Eternity 2, hade varit trevligt.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem
Skrivet av Evilof:

Nu har jag bara spelat det några gånger, och det var ett tag sen sist. Men det är väldigt smidigt system. I grund och botten så slår du en tjugosidig tärning, lägger till ev relevatna bonusar (typ dyrka lås = d20 + dexteritybonus och +5 om du tagit den skillen).
Dom har skalat bort många små petiga bonusar från tidigare system. En bra grundregel är typ att om du har advantage (Its over Anakin, I have the high ground!) så får du slå TVÅ tärningar och välja högsta.
Men du kan ha disadvantage också (typ smyga i fullplåtsrustning) och då slår du två och väljer lägsta.

Combat då? I pappers-rollspelet så rullar man initiativ, och sen får alla turas om. (snabba snubbar får bonus på slaget).

När det är din tur kan du gå och göra en action. Typ kasta en magi eller hugga med vapen.
Sen finns vissa förmågor och specialare som kan ge bonus actions. Typ att man kan aktivera en förmåga en gång per strid som ger en extra attack, eller whatever, eller man kanske har en skill som gör att man får ett gratis hugg mot folk som kastar magi om man står bredvid dom.

Har läst igenom översikter av reglerna nu och det låter som rimliga regler, även om det låter som att det är ganska få skills och features man kan hålla på med (jämfört med 3e). Då jag nämnde action points så var jag lite orolig för om det fanns regler kring det som kommer inspirera Larian att ha ett stridssystem likt DoS med totalt turbaserade strider där allting står still mellan dragen. Detta hade jag velat skulle undvikas, till förmån för "livevarianten" i t.ex. BG2.

eld
Medlem

Mitt i allt det glada så kommer jag sakna Michael Hoenig:

Medlem

@eld:

Den ger mig mer gåshud

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

https://www.pcgamer.com/baldurs-gate-3-will-combine-the-best-...

I den nyheten står det:

"When you make a character, you'll be filling in your character sheet, essentially, not just with abilities and skills, but backgrounds, personality traits and ideals. If you make a Mage, you'll be able to look at the last pages of your Players Handbook and find, for the most, exactly same spells." Förstår inte ett jota av vad de menar med sista meningen, det är ju en felskrivning någonstans där men inte ens med alla möjliga ordkombinationer kan jag lista ut vad de menar? Anledningen till att jag frågar är att jag är så livrädd för att det ska bli för liten skillnad mellan olika klasser, så varenda grej som jag inte förstår inom den aspekten gör mig rädd.

Jag tolkar det som att du ska kunna ta din D&D players handbook och där är samma spells som de kommer ha i spelet. De menar alltså att de kommer att hålla sig så nära förlagan de kan. Lite rörigt skrivet. Försökt rätta till det här:

"If you make a Mage, you'll be able to look at the last pages of your D&D Players Handbook and find, for the most part, exactly the same spells."

Sen om Mage motsvarar Wizard eller Sorcerer i D&D återstår att se. 🤔

Skrivet av Witchfinder:

Har läst igenom översikter av reglerna nu och det låter som rimliga regler, även om det låter som att det är ganska få skills och features man kan hålla på med (jämfört med 3e).

Reglerna är ju rejält förenklade sedan 3.5 och det tror jag är en av anledningarna till att D&D fått sig en uppsving de senaste åren, det är numera mer upp till din DM att avgöra vilka skills som ingår under de huvudskills som finns nu istället för att de finns specade i en gigantisk lista på ditt character sheet. Lockpicking brukar man ju t.ex. ta som sleight of hand bara, detsamma gäller t.ex. pick pocketing.

Medlem

@RaXha: Ah, ja nu när det läggs fram så så skäms jag lite över mitt oförstånd, men jag tror också jag blev lurad av att de verkar vilja lyfta fram att man ska kunna se samma spells i handbooken. De borde väl lyfta fram att man kan se samma spells i spelet

Får hoppas att Larian väljer att fylla på mycket då (som ligger i linje med D&D-tanken) och det låter ju som det, då de verkar vilja ösa på med system.

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

@RaXha: Ah, ja nu när det läggs fram så så skäms jag lite över mitt oförstånd, men jag tror också jag blev lurad av att de verkar vilja lyfta fram att man ska kunna se samma spells i handbooken. De borde väl lyfta fram att man kan se samma spells i spelet

Får hoppas att Larian väljer att fylla på mycket då (som ligger i linje med D&D-tanken) och det låter ju som det, då de verkar vilja ösa på med system.

Tror det är lite language barrier problem där bara, det han menar är ju säkert att om du sitter och skapar din karaktär och kommer till listan över spells, så kommer du kunna snegla på din players handbook och se precis samma sak. Men ja, lite rörigt formulerat va det allt.

12
Skriv svar