Spelhistoria - Att utforska spelens historia

Medlem
Spelhistoria - Att utforska spelens historia

Jag tänkte skriva av mig lite om mitt intresse av och forskande av videospelens historia.
Mitt första minne av att intressera mig för hur spel kommer till och historier kring det är en intervju med Shigeru Miyamoto som gamla svenska tidningen Nintendo-magasinet publicerade.
Det var förmodligen också första gången jag såg en bild på en person som hade utvecklat spel som jag hade spelat. Super Mario Bros och The Legend of Zeldas skapare bara satt där och såg glad ut. Han pratar om hur spel kommer till och sina tankar bakom skapandet.

Där började det. Men det var sparsmakat med utvecklarintervjuer i svensk spelmedia på det tidiga 90-talet. Det var inte som nu när man kan få historien bakom allt från AAA-spel till indiespel genom en snabb sökning i Google.

Faktum är att många av de tidiga generationernas spels historia sakta men säkert håller på att gå förlorad. Dels för att dess skapare är en stadigt åldrande skara som trillar bort en och en. Men också för att det under en lång tid inte har gjorts några större ansträngningar för att söka upp personerna bakom spelen. Anledningen är nog så enkel som att det inte fanns folk i vuxen ålder som brydde sig om att direkt söka upp folk att intervjua om deras arbete. Från 80 och 90-talen kommer därför de flesta intervjuer från olika tidsskrifter. Det var spelmedia som ensamma stod för att intervjua utvecklarna om deras spel. Ett omedvetet bevarandearbete.
Precis som idag handlade det dock allt som oftast om senaste spelen. Sällan gick man in på företagens historia, även om det också förekom. Men spelutvecklarna ville då som nu göra reklam för sina senaste spel.

Nintendos historia och hur deras spel kom till har avslöjats mer under senare år. Framförallt har Nintendos före detta president Satoru Iwata bidragit till detta genom sin intervjuserie Iwata Asks. Där han intervjuar olika utvecklare om nya Nintendo-spel. Men allt som oftast trillar man in på gamla spel och hur dessa legat som grund för senare spel. Överlag är det i väst lättare att hitta intervjuer med engelsktalande utvecklare. Brittiska spelmagasin var redan på 80 och 90-talen relativt bra på att intervjua utvecklare. Lika så amerikanska. Även om det ofta rör sig om ganska ytliga samtal om de då nya spelen.

På senare tid har sidor som Shmuplations och GlitterBerri ansträngt sig för att gräva fram och översätta japanska intervjuer. Detta har öppnat upp ett nytt fönster i den tidiga japanska spelutvecklingen som tidigare har varit stängd för de flesta. En dag kanske Shmuplations har gått igenom sitt 1200+ stora arkiv på oöversatta intervjuer.

Kontot avslutas

Det är riktigt roligt att läsa gamla intervjuer.
Jag tror att det var i Svenska PlayStation magasinet inför att Metal Gear Solid 2 skulle släppas som jag läste en intervju med Hideo Kojima som jag tyckte var väldigt intressant då. Har för mig att han då berättade om att han brukar få idéer till spel när han är ute och går men han skriver inte ner de på direkten utan det är bara de idéer som han kommer ihåg längst som han skriver ner.

Riktigt kul att det finns folk som lägger ner sig och översätter, det är kul att oöversatta intervjuer med mera tillslut hittar hit till väst också så att vi också får ta del av det.


signatur

ゼルダの城

1
Skriv svar