Obsidian beskyller delvis sina bugghärjade spel på utgivare

Robot
Obsidian beskyller delvis sina bugghärjade spel på utgivare

"Vi vet att vi har ett rykte gällande buggiga spel."

#e3, #obsidian-entertainment, #the-outer-worlds


Medlem

Skitsnack.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

eld
Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Skitsnack.

Det är ju precis som han säger: buggarna är på dom, men det är publishern som bestämmer när spelet ska släppas, även om inte alla buggar är fixade.

New vegas är ju ökänt för att ha utvecklats under otroligt kort tid på Bethesda/Zenimax order.

Avstängd

Har moddat deras FO:NV och KOTOR 2. Tusentals timmars erfarenhet av grejerna i dom spelen. Kan säga att det är mycket slarv från deras sida och en del grejer som är gjort på oerhört konstiga / dåliga sätt (jämför .nif'ar från FO3 med FO:NV så tja.. inte är det förbättringar i formatet om man uttrycker det snällt).

Obsidian består dock av mycket schyssta människor som är nere på jorden, det går to.m som moddare att få hjälp om man vet vem man ska prata med där, Bethesda däremot - glöm det..

Medlem

En utgivare kommer, likt en utvecklare, att göra beslut som är både positiva och negativa sett till slutproduktens kvalitet.

Vem har egentligen mest att säga till om? Jag tror det varierar kraftigt och är beroende av det avtal som sluts för den särskilda titeln. I många fall kan det vara utvecklaren som skuggan bör falla över, men i många fall även utgivaren. Ingen skugga ska falla över endast ena parten alla gånger i alla fall.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

eld
Medlem
Skrivet av Harmond:

Har moddat deras FO:NV och KOTOR 2. Tusentals timmars erfarenhet av grejerna i dom spelen. Kan säga att det är mycket slarv från deras sida och en del grejer som är gjort på oerhört konstiga / dåliga sätt (jämför .nif'ar från FO3 med FO:NV så tja.. inte är det förbättringar i formatet om man uttrycker det snällt).

Obsidian består dock av mycket schyssta människor som är nere på jorden, det går to.m som moddare att få hjälp om man vet vem man ska prata med där, Bethesda däremot - glöm det..

New vegas utvecklades under 18 månader, Kotor 2 ungefär 14 månader. Sjukt stressade projekt.

Anthem ~70 månader.
Andromeda ~60 månader.

Obsidian gjorde något mirakulöst när man kollar på det i efterhand.

Avstängd
Skrivet av Harmond:

Obsidian består dock av mycket schyssta människor som är nere på jorden, det går to.m som moddare att få hjälp om man vet vem man ska prata med där, Bethesda däremot - glöm det..

Är inte alla människor, förutom de som är på ISS eller befinner sig i luftfarkoster, nere på jorden?

Medlem

@eld: Anthem närmare 1,5 år av faktisk utveckling, de hade nästan inget när de visade sitt demo på e3.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Skitsnack.

Nej, jag tror faktiskt inte att det är det. Kolla bara hur EA behandlar sina spel de har varit utgivare till. Även om det i slutändan visade sig att just Anthems skick inte bara var EA:s fel, så har ju EA flera andra spelserier som de pushat ut för tidigt. Battlefield, Battlefront, (senate) Sim City och Mass Effect Andromeda, t ex, bara för att nämna några...
Och det är inte bara EA som är pushiga utgivare även om de tillhör den värsta sorten


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av Harmond:

Har moddat deras FO:NV och KOTOR 2. Tusentals timmars erfarenhet av grejerna i dom spelen. Kan säga att det är mycket slarv från deras sida och en del grejer som är gjort på oerhört konstiga / dåliga sätt (jämför .nif'ar från FO3 med FO:NV så tja.. inte är det förbättringar i formatet om man uttrycker det snällt).

Obsidian består dock av mycket schyssta människor som är nere på jorden, det går to.m som moddare att få hjälp om man vet vem man ska prata med där, Bethesda däremot - glöm det..

Varför tror du att moddare ska få hjälp från anställda?


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Avstängd
Skrivet av Kleptoman:

Varför tror du att moddare ska få hjälp från anställda?

När sa jag det?

Enda jag sagt är att det är schyssta människor som inte har något emot att hjälpa moddare.
Jag brukar hjälpa människor jag också (moddar - tekniska frågor om hur man gör saker osv. Har to.m spelat in tutorials för enskilda personer för att visa hur dom ska göra invecklade saker, andra har gjort så för mig).. Detta utan att ta betalat eller begära något.

Medlem
Skrivet av smuts:

En utgivare kommer, likt en utvecklare, att göra beslut som är både positiva och negativa sett till slutproduktens kvalitet.

Vem har egentligen mest att säga till om? Jag tror det varierar kraftigt och är beroende av det avtal som sluts för den särskilda titeln. I många fall kan det vara utvecklaren som skuggan bör falla över, men i många fall även utgivaren. Ingen skugga ska falla över endast ena parten alla gånger i alla fall.

Eftersom att jag själv jobbar på ett relativt litet företag så kan jag säga att iaf oftast så har utgivaren den största makten.
Oftast är det dom som har sista ordet hur spelet ska bli och ger ut mer pengar när vissa deadlines är klara.
Väldigt tidigt sätts den slutgiltiga deadlinen, ifall spelföretaget inte klara av den, så är det dom som bestämmer ifall det ska skjutas fram eller ej.

Nuförtiden händer det ofta att dom gamblar och räknar med att en day one patch kan lösa många issues. Har det beslutet väl fattats och spelet ska gå guld så är det då för sent att skjuta upp releasen.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Skitsnack.

Så om en utgivare gick ut med att säga det är utvecklarnas fel att ett spel innehåller buggar vid release, vad hade du sagt då?

Medlem

Jaha. Så varför är Alpha Protocol lika buggigt som alla andra spel? Vad jag minns så blev spelet till och med försenat.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Skitsnack.

Skitsnack.

eld
Medlem
Skrivet av Sillgam:

Jaha. Så varför är Alpha Protocol lika buggigt som alla andra spel? Vad jag minns så blev spelet till och med försenat.

Citat:

"It slipped into 2010 for reasons we'll never be able to answer in this room. They [Sega] held it until 2010," he says.

But that was OK wasn't it? It meant Obsidian had more time to polish, more time to fix bugs. Well no. "We had 20 people fixing bugs on the product and they were all going to be done by the end of September," Parker recalls. "But that was when they said, 'We're not going to ship it this year any more,' so the team went to 10 and fixed bugs through to the early calendar year. And then it sat around for around six months."

The team at Obsidian was - and still is by the sound of it - confused. They knew there were bugs in the game and didn't understand why they couldn't use the delay to address them. "We've come this far, how do you guys just leave it in the can and not put it directly to the shelves?" Matt MacLean remembers thinking. "Why don't we use this delay to fix more bugs?"

Presumably - and I've asked Sega for comment - Sega moved Alpha Protocol to avoid other big game releases.

https://www.eurogamer.net/articles/2017-09-06-the-making-of-alpha-protocol-obsidians-secret-best-rpg

Medlem
Skrivet av smuts:

En utgivare kommer, likt en utvecklare, att göra beslut som är både positiva och negativa sett till slutproduktens kvalitet.

Vem har egentligen mest att säga till om? Jag tror det varierar kraftigt och är beroende av det avtal som sluts för den särskilda titeln. I många fall kan det vara utvecklaren som skuggan bör falla över, men i många fall även utgivaren. Ingen skugga ska falla över endast ena parten alla gånger i alla fall.

Skulle nog säga att aktieägarna har nog mest att säga till om. Maxa vinst, sen hur spelet blir bryr sig inte dom om.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Ingen information alls där mer än Obsidians anklagelser mot utgivare. Obsidian har svårt att ta ansvar verkar det som.

Medlem

Visst behövs det pengar när man gör ett spel idag, det är knappast gratis, men om man då skriver över allt från utgivning, utvecklingstid, innehåll och stora delar av intäkterna så frågar man sig om det är värt det i slutändan?

Ta en jämförelse med Obsidian som i det här fallet och spelstudios som själva släpper sina spel som exempelvis CD Project RED och den ENORMA vinst de gjorde på sitt magnum opus Witcher 3. Ett spel som de betalade för, utvecklade, fick 100% kontroll över, gav ut och givetvis plockade hem hela vinsten själva så frågar man sig varför inte fler vågar sig på samma sak? Visst kan man argumentera för den trygghet och ekonomiska säkerhet det ger med en utgivare som betalar utgifterna under utvecklings fasen samt att man sedan slipper man hålla på att lägga pengar på marknadsföring och sälja produkten själva efteråt. MEN, då säljer man också sin kreativa frihet (själ) som Obsidian bevisligen fått göra i det här fallet och även tidigare verkar det som när jag läser kommentarerna.

Medlem

@Tarmböld:

Intressant att höra, ligger i linje med vad jag själv har trott hur det ungefär ser ut. Vad är meningen med att slita stenhårt, komma fram med ett nytänkande, kreativt koncept om sedan en utgivare kastar 80% av idéerna i papperskorgen direkt? Om de dessutom ändrar upplägget flera gånger om under utvecklingsfasen, drar ner på tiden man har på sig att färdigställa spelet och som grädde på moset tvingar fram ett släpp av spelet när det är långt ifrån klart så måste det kännas ganska tröstlöst i längden. I varje fall hade jag personligen tyckt det om jag arbetade med att göra spel.

Kortsiktiga vinster men ett försämrat rykte av den negativa PR ett spel som släpps i ofärdigt skick skapar verkar vara mer värt än långsiktiga vinster och bra PR av någon anledning. Vilket är lite lustigt, då ett företag med ett bra rykte säkerligen kan sälja åtskilliga spel bara på sitt namn. Det Bioware som fanns för 10-15 år sedan hade kunnat göra det, idag däremot efter ett par fiaskon i rad, så lär de knappast sälja speciellt många spel enbart på grund av sitt goda rykte, snarare tvärtom efter först ME: Andromeda och nu sist Anthem.

Girigheten håller på att ta död på den kreativitet som finns inom spelbranschen tyvärr!

eld
Medlem
Skrivet av Sillgam:

Ingen information alls där mer än Obsidians anklagelser mot utgivare. Obsidian har svårt att ta ansvar verkar det som.

SEGA försenar spelet men tillåter inte att obsidian använder tiden för att fixa buggarna, hur försvarar du det?

Obsidian har aldrig sagt att de inte tar ansvar för buggarna, men faktumet är att de inte har någon kontroll över ifall spelen släpps med dessa buggar.

Medlem

Efter att ha följt Obsidian sedan KOTOR 2 utannonserades så hoppas jag verkligen att Microsoft ger de det lugn och trygghet i produktionen som de förtjänar.

Medlem
Skrivet av eld:

SEGA försenar spelet men tillåter inte att obsidian använder tiden för att fixa buggarna, hur försvarar du det?

Obsidian har aldrig sagt att de inte tar ansvar för buggarna, men faktumet är att de inte har någon kontroll över ifall spelen släpps med dessa buggar.

Har du någon annan källa som bekräftar det han säger? Eller du menar att vi ska lita blint på det en ensam utvecklares säger?

Och oavsett vad som står bakom, så är Obsidian fortfarande de som sätter sitt namn på buggiga produkter. Detta gäller även deras egenutgivna spel som också är fyllda med buggar. Jag ger Obsidian lika få frikort som jag ger Bethesda när det gäller buggiga spel.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Sillgam:

Har du någon annan källa som bekräftar det han säger? Eller du menar att vi ska lita blint på det en ensam utvecklares säger?

Och oavsett vad som står bakom, så är Obsidian fortfarande de som sätter sitt namn på buggiga produkter. Detta gäller även deras egenutgivna spel som också är fyllda med buggar. Jag ger Obsidian lika få frikort som jag ger Bethesda när det gäller buggiga spel.

Egenutgivna spel? Obsidian har aldrig agerat utgivare.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Egenutgivna spel? Obsidian har aldrig agerat utgivare.

Nej men det är ju inte heller relevant. Poängen är att de har buggiga spel och skyller på utgivare. När de utvecklar "utan utgivartryck" så påstår de att de släpper mindre buggiga spel. Vilket är falskt eftersom Pillars of eternity 1 och 2 samt Tyranny är buggiga.

Ger du fripass till Bethesda för att de släppte Fallout 76 som var fyllt med buggar? Nej. Varför göra det med Obsidian?

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Sillgam:

Nej men det är ju inte heller relevant. Poängen är att de har buggiga spel och skyller på utgivare. När de utvecklar "utan utgivartryck" så påstår de att de släpper mindre buggiga spel. Vilket är falskt eftersom Pillars of eternity 1 och 2 samt Tyranny är buggiga.

Ger du fripass till Bethesda för att de släppte Fallout 76 som var fyllt med buggar? Nej. Varför göra det med Obsidian?

Du skrev "detta gäller även deras egenutgivna spel", varvid jag konstatera de att några sådana inte existerar. Något annat har jag inte kommenterat. Oklart varför du börjar yra om en massa annat.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Du skrev "detta gäller även deras egenutgivna spel", varvid jag konstatera de att några sådana inte existerar. Något annat har jag inte kommenterat. Oklart varför du börjar yra om en massa annat.

Jo du får gärna konstatera att jag gjorde en felsägning. Men som jag redan klargjorde så är det irrelevant för sammanhanget. Återkom när du vågar ha en åsikt om det aktuella ämnet i tråden.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Sillgam:

Jo du får gärna konstatera att jag gjorde en felsägning. Men som jag redan klargjorde så är det irrelevant för sammanhanget. Återkom när du vågar ha en åsikt om det aktuella ämnet i tråden.

Varför fortsätter du tjata om att det är "irrelevant"? Det var DU som tog upp det. Hade du inte gjort det hade jag aldrig skrivit ett inlägg i tråden över huvud taget. Varför valde du att nämna det om du nu tycker att det är så oerhört irrelevant?

Medlem
Skrivet av Harmond:

Obsidian består dock av mycket schyssta människor som är nere på jorden, det går to.m som moddare att få hjälp om man vet vem man ska prata med där, Bethesda däremot - glöm det..

Fast det visar ju mest att du vet vilka du ska prata med hos Obsidian, men inte vet vilka du ska prata med hos Bethesda. Har flera stycken utvecklare som jobbat hos Bethesda sedan Morrowind som FB-vänner, och dom hjälper mig alltid om jag ber om hjälp.

1
Skriv svar