Natten när världen gick under – Chernobyl (2019)

Natten när världen gick under – Chernobyl (2019)

Klockan 01:23:40, den 26 april 1986, trycker någon i kontrollrummet till V.I. Lenin Nuclear Power Plant på knappen märkt AZ-5. Knappen är ett nödstopp för Reaktor nr. 4 men paradoxalt rusar reaktorns effekt okontrollerat. Den normala drifteffekten låg på 3200 MW men den sista effektangivelsen teknikerna ser på sina instrument är 33 000 MW. Inom några enstaka sekunder följde två explosioner – och världen, som vi kände den, gick under.

Morgonen den 28 april 1986 går larmet på Forsmarks kärnkraftverk i Sverige. Strålning har uppmätts vid en portal till anläggningen när kemiingenjören Clifford Robinson skulle in till jobbet. Snart upptäckte strålskyddspersonalen vid anläggningen att marken utanför Forsmark var kontaminerat av förhöjda värden av radioaktivitet. Ledningen för Forsmark evakuerades med omedelbar verkan ner till den underjordiska ledningscentralen och 600 ur personalen skickades hem. Radio Uppland rapporterade vid lunchtid att ett utsläpp av radioaktivt material rapporterats vid Forsmark.

Radio Uppland, 28 april 1986:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1602&art...

Men när förhöjda strålningsvärden uppmättes utefter hela den svenska östkusten stod det klart att utsläppet inte kom från Sverige. Det tycktes ha blåst in från sydöst och de radioaktiva partiklarna stämde överens med sovjetiska reaktorer. Alla bevis pekade istället på att något hänt i Sovjetunionen. Miljö- och energiminister Birgitta Dahl gav order till ambassadörer i Sovjetunionen, däribland i Moskva, att ställa frågor. Samma kväll tvingades Sovjetunionen erkänna för världen att de haft ett reaktorhaveri i Tjernobyl, i Ukraina.

…så otroligt osannolikt så egentligen har det nog inte hänt…

Konsekvenserna av Tjernobylolyckan är närmast oöverskådliga. Sverige har så här långt tvingats betala omkring 900 miljoner kronor för stödåtgärder för kontaminerad rennäring och jordbruk. I Ukraina är 4200 kvadratkilometer tömt på folk utöver de tusental människor som fortfarande arbetar med saneringen.

600 000 människor deltog i räddningsarbetet. Uppåt 56 personer uppges ha dött som en direkt följd av strålningen, olyckligtvis de personer som tog de avgörande besluten den förödande natten i april 1986. Hur många som avlidit och kommer att avlida som en konsekvens av reaktorhaveriet är svårt att uppskatta. Beräkningar pekar från allt från 22 000 förluster (UNSCEAR 2011) till omkring 200 000 förluster (enligt ryska vetenskapsakademin).

-----------------------------------------------------------------------------------

Tisdagen den 4 juni 2019 släppte HBO det sista avsnittet i miniserien Chernobyl. Miniserien består av fem timslånga avsnitt och är producerad av HBO i samarbete med brittiska TV-bolaget Sky. I skrivande stund ligger seriens IMDb-betyg på 9.7 (genom 134 249 röster) och är en av världens mest framgångsrika serier någonsin.

Serien är skriven av Craig Mazin (Superhero Movie, The Hang-Over II, The Hang-Over III) efter vitryska nobelpristagaren Svetlana Aleksijevitjs bok Bön för Tjernobyl (1997) (LÄS!) och serien regisseras av svenske Johan ”Stakka Bo” Renck.

Huvudrollerna innehavs av Jared Harris (Mad Men, Sherlock Holmes: A Game of Shadows), Stellan Skarsgård och Emily Watson (Gosford Park, Röd Drake). Men ni kommer också kunna känna igen andra skådespelare från bland annat Game of Thrones och andra brittiska draman.

Räkna med att serien inom snar framtid kommer att prisbelönas med tunga utnämningar. Ett historiskt drama du inte borde missa!

”Every lie we tell incurs a debt to the truth. Soon or later, that debt is paid”


signatur

Viam inveniam aut faciam

Gnällkuk

Ah, sista avsnittet ute alltså. Då är det dags att plöja, kan bli lagom när man är tillbaka från svensexan :>


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Grym serie men förtjänar verkligen inte 9.7 på IMDB. Det där är bara BS

Skrivet av Rackaren:

Grym serie men förtjänar verkligen inte 9.7 på IMDB. Det där är bara BS

Vilket betyg du att serien verkligen förtjänar?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Rackaren:

Grym serie men förtjänar verkligen inte 9.7 på IMDB. Det där är bara BS

Men så brukar det väl vara? I mitt tycke åtminstone.
Känns som många serier/filmer får höga betyg på IMDB när de släpps men sen dalar betyget över tid.

Men denna skall ses när tid finnes!

Medlem

Serien är ju relativt ny, samt att det endast är 135 000 röster på IMDB, med andra ord lär betyget sänkas i framtiden ju mer som röstar.

Inaktiv

Det är extremt sällan jag säger detta men Chernobyl-serien får en solklar 5/5 i betyg. Det är flera år sedan jag såg en så pass bra film/serie. Senaste gången jag delade ut fullt betyg till en serie var 2014 och det gällde den fristående första säsongen av True Detective.

Rekommenderas starkt!

Gällande IMDB betyget så är det nästan alltid oförtjänta. Men Game of Thrones som i sin helhet är en mycket sämre serie snittar 9.4 och ska Chernobyl följa samma betygssättning så kan det inte bli någonting annat än 10 i betyg där.
Serier får generellt sett extremt höga IMDB betyg och även absoluta bottenskrapet kan utdelas 7-8 poängare.
Nyare filmer får generellt sett högre betyg än äldre filmer trots att de är mycket sämre. 8.0+ delas ut till riktig smörja så som Star Wars Ep 1-3 & 7 och framåt, Marvel-filmer osv. Så därför är IMDB betyg ganska irrelevanta idag.

Medlem

Kärnkraft ska respekteras men faran ska inte överdrivas.

Serien verkar iaf spännande så ser fram emot att se den när tillfälle ges!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Suverän serie 5/5. Stämningen och miljöerna känns tvättäkta Sovjet innan murarna föll för oss som minns den tiden. Gastkramande och chockartat när det hände för oss gamla nog att minnas det, speciellt innan man fick reda på var strålningen som nådde Sverige hade sitt ursprung.. Kunde inte blivit skildrat bättre.

Kan också sägas om man kollar efter svenskar att David Dencik spelar Michail Gorbatjov och Fares Fares medverkar i ett avsnitt som någon som går runt och skjuter kontaminerade djur.

Vem kunde tro det om "Stakka Bo" har kommit en lång väg som sedan musikkarriären: (bättre låt än jag mindes den som dock)
https://www.youtube.com/watch?v=sGNK-cOtxSs


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Ok fax att börja kolla med andra ord


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Vilket betyg du att serien verkligen förtjänar?

Svårt att säga flera av mina favoritserier (Stranger Things m.fl) ligger på 8-skalan.
Hade gett den 7.8

Skrivet av Mcord:

Men så brukar det väl vara? I mitt tycke åtminstone.
Känns som många serier/filmer får höga betyg på IMDB när de släpps men sen dalar betyget över tid.

Men denna skall ses när tid finnes!

Ja, det är faktiskt sant. Många serier som har börjat på 9 och nu ligger runt 7-8.
Men den är ändå bra!

Medlem
Skrivet av Soulless:

faran ska inte överdrivas.

Yes, Säg det efter du sett serien, ska pengar sparas och det är ett land med totalitär regim, så kan det fortfarande hända nu eller i framtiden. Se serien.
Dessutom så överdrivs det väl inte när det handlar om något som faktiskt har hänt för inte allt för länge sedan? Att det kunde gått ännu värre än det gjorde utan hjältarna som offrade sina liv, medvetet eller ej, är de flesta överens om.


signatur

7900XTX
7800X3D

Kompositören Hildur Guðnadóttir bör också lyftas fram. Hon fick axla ansvaret för musiken efter att hennes kollega Jóhann Jóhannsson, som skulle ha komponerat musiken, plötsligt gick bort 2018. Enligt uppgift reste hon med ljudteamet till Ignalina, RBMK-kärnkraftverket i Litauen, för att spela in miljöljud. Utifrån dessa inspelningar komponerade hon sedan musiken till serien.

Lyssna också gärna på "The Chernobyl Podcast", som ger en djupare förståelse för serien och katastrofen.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@hannes.theorell: Tack för tipset!


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

När man läser vad folk skriver och alla inlägg i denna tråd faktiskt är givande, så får man nästan lite beslutsångest om man ska skriva eller inte.
Jag minns inte när detta hände, men jag minns att jag såg de 4 första avsnitten i helgen och tyckte det var fruktansvärt spännande.

Detta är en serie som, trots att jag inte sett sista avsnittet, får mig att under tiden som jag ser den, samt mellan avsnitten, börjar googla efter vad som egentligen hände och foton på personerna i verkligheten och liknande.
Det är inte en serie som är speciellt sårbar för spoilers utan även om man skulle veta vad som händer, är det just skådespeleriet och dramat som man vill se.

Riktigt bra
5 av 5 från mig iallafall

Medlem

Helt klart sevärd serie, men väldigt väldigt överskattad.

Skrivet av KloN:

När man läser vad folk skriver och alla inlägg i denna tråd faktiskt är givande, så får man nästan lite beslutsångest om man ska skriva eller inte.
Jag minns inte när detta hände, men jag minns att jag såg de 4 första avsnitten i helgen och tyckte det var fruktansvärt spännande.

Detta är en serie som, trots att jag inte sett sista avsnittet, får mig att under tiden som jag ser den, samt mellan avsnitten, börjar googla efter vad som egentligen hände och foton på personerna i verkligheten och liknande.
Det är inte en serie som är speciellt sårbar för spoilers utan även om man skulle veta vad som händer, är det just skådespeleriet och dramat som man vill se.

Riktigt bra
5 av 5 från mig iallafall

Varje avsnitt har ju minst ett moment där man kommer på sig själv med att närstan dra för andan.

De jag främst tänker på lägger jag inom en spoiler bara för att vara schysst mot andra. Men som du säger, den är inte speciellt sårbar för spoilers överlag.

  1. Brandmannen som plockar upp ett grafitblock

  2. De tre dykarna beger sig ner under reaktorn för att tömma vattenbasängerna

  3. När den döende brandmannen Ignatenko lägger sin hand mot sin gravida hustrus mage

  4. "Bioroboten" som spräcker sin stövel på taket

  5. Valery Legasov besvarar slutligen första avsnittets fråga: Hur exploderar en RBMK-reaktor?

Överlag verkar Craig Mazin och Johan Renck tagit bra beslut på en rad områden. De är måttliga med strålningsskadorna (i verkligheten "rann" i princip köttet av de skadades ben), det är ingen överdriven rysk accent på deras engelska och det var helt rätt beslut att samla de perifera ryska kärnforskarna och gestalta dessa i Emily Watsons rollkaraktär Ulana Khomyuk.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Har bara sett två avsnitt än så länge, men gillar de gamla rävarna som är med.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Fragtjuv

Fruktansvärt bra i mitt tycker och jag satte 10/10 på IMDB så det är lite mitt fel att betygssnittet är så högt :). Jag tycker emellertid att den är värd full pott.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Överlag verkar Craig Mazin och Johan Renck tagit bra beslut på en rad områden. De är måttliga med strålningsskadorna (i verkligheten "rann" i princip köttet av de skadades ben), det är ingen överdriven rysk accent på deras engelska och det var helt rätt beslut att samla de perifera ryska kärnforskarna och gestalta dessa i Emily Watsons rollkaraktär Ulana Khomyuk.

Ughh, nej tror de hållit tillbaks snarare än överdrivit "gore". Troligen skulle jag inte fortsatt titta om det vore engelska/svenska skådisar med "rysk" accent, absolut bra beslut. Kan ibland reta mig på Stellans överdrivet rossliga röst, men den kör han ju alltid med så det är nog bara jag
Fint med hyllningen till alla forskarna Emily Watson representerade på slutet. Skulle dock velat veta mer om deras öden.

Att göra en spin-off känns lite fel, men kanske en sitcom med en rysk forskare som har stått i pereferin? Otroligt osmakligt skämt, jag vet men kunde inte hålla mig


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Fantastisk serie, den förtjänar sannerligen sitt 9,7-snitt på imdb.

1
Skriv svar