Iron Maiden stämmer Ion Maiden-skaparna på 2 miljoner dollar

Medlem

Ion "I don't" maiden nå väll.. Jag får inte ihop att det har något att göra med varandra.. Idag vill folk stämma här och där känns det som... trist


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Quake-konnässsör

@uberpwnage2.0: Ohh, tack för länken

Medlem

Hur kan man ens blanda ihop dom två namnen.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Moderator | Testpilot
Skrivet av almblad:

@uberpwnage2.0: Ohh, tack för länken

Nemas!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Chansar på att dom bara kmr lägga till något före namnet typ "Bombshell: ion maiden".

men men, lyssna på lite Com Truise i väntan på spelet

Quake-konnässsör

Lawful Masses with Leonard French brukar gå in i detalj på olika stämningar, kan vara värt och titta på ifall man är intresserad. Klippet är cirka 1 timme långt dock, så plocka fram popcornen och colan

Har inte riktigt tid och kolla på jobbet nu, men blir och se igenom detta när man kommer hem.

ELF
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag tänkte överhuvudtaget inte tanken att nån skulle blanda ihop dem - vi brukar leka med bilder på liknade sätt. Men eftersom frågan nu dykt upp flera gånger byter jag. Tack för feedback.

Ni kan leka med bilder. Men skriv tydligt på den att det är en fejkbild. Lite kul ibland faktiskt.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Godofcheese:

Då kommer dom bli rätt chockade när dom får veta att dom snodde namnet av en tortyrmaskin.
Kanske vi ska kolla upp om skaparen av den maskinen fortfarande har någon ättling levande.

Om du har lite koll på vad en Iron Maiden är så borde du veta att det mångt och mycket bara är ett påhitt att en sådan ens existerade.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

"Om inte Eddie, Steve Harris och de andra får sin vilja igenom."

Haha, tyckte det var kul med just Eddie.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Känns lite överdrivet, har de brist på pengar eller?

Medlem
Skrivet av Cladrius:

Alltså nej nej nej.. vad håller dom på med.. har dom inte nog med cash? Och va fan ion maiden och iron maiden. Måste väl finnas fler liknelser med namn på företag världen över som inte bryr sig? Jag såg fram emot att få lira det här. De skulle väl släppa hela spelet nu i Q2?? Löjligt att stämma dem tycker jag.

Handlar säkerligen inte om pengarna.

De skyddar sitt varumärke som vilka andra som helst, om det visar sig att det finns andra likheter förutom namnet är det än större skäl att stämma dem.

Tycker de gör rätt.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Är ju uppenbart att de hämtat namnet därifrån, är väl bara svenskar som i vanlig ordning inte förstår ett dugg om upphovsrätt och liknelse, på samma sätt som när de reagerade med ”Höhöh, de e ju inte lika” när Samsung var i full vart med att plagiera Apples designspråk för ett par år sedan.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Om du har lite koll på vad en Iron Maiden är så borde du veta att det mångt och mycket bara är ett påhitt att en sådan ens existerade.

Ja jag har koll om dess historia.
Oavsett apparatens riktiga historia, om den existerade som tortyrmaskin eller om det var bara en grej som någon skapade pga missförstånd med andra saker som existerade förut för att tortera människor, så hade den fortfarande namnet före bandet.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Moderator | Testpilot
Skrivet av Godofcheese:

Ja jag har koll om dess historia.
Oavsett apparatens riktiga historia, om den existerade som tortyrmaskin eller om det var bara en grej som någon skapade pga missförstånd med andra saker som existerade förut för att tortera människor, så hade den fortfarande namnet före bandet.

Då borde du också veta att de inte kan bli chockade då Steve Harris valde namnet efter att ha sett en film som påminde honom om just denna apparat. Sedan är det ju ingen som har något copyright på den då det skulle varit tvister om det där för länge sedan vid det här laget om det var sant, tror heller inte man kan ha mycket till copyright för något som fanns på 1800-talet.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Detta kommer nog läggas ner ganska snabbt.
Ingen copyright på namnet Iron Maiden.
Det namnet har existerat sedan 1800 talet.
loggorna är inte ens i närheten av att vara lika.
Och om han tycker att han är lik en 25 årig brud så har han dålig självinsikt.

Förstår att de vill skydda sitt varumärke men det känd som när Bethesda va emot Mojangs Scrolls.

Tror att Notch sa nått i stil med "lawyers will be lawyers" och det bidde inget med det heller.

eld
Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Handlar säkerligen inte om pengarna.

De skyddar sitt varumärke som vilka andra som helst, om det visar sig att det finns andra likheter förutom namnet är det än större skäl att stämma dem.

Tycker de gör rätt.

Jo, det handlar om pengarna för advokatfirmorna, det är så här de får jobb och ersättning.

Varumärken behöver inte skyddas så hårt som Bethesda eller Iron maiden tycker att de borde, men du kan ju stämma folk för vad du vill så visst kommer de vara proaktiva.

Tänk dig själv att du sitter där i den sitsen, du har skapat något bra, hittat ett namn som ingen använder. Men helt plötsligt kommer ett jätteföretag och stämmer skiten ur dig för att du råkar använda ett ord som de använder, de kanske inte heller är i samma industri som din produkt. Inte så jäkla kul.

Medlem
Skrivet av Pholiage:

https://pbs.twimg.com/profile_images/877123151678885888/4nMrF...

https://vignette.wikia.nocookie.net/logopedia/images/6/60/Amd...

Tycker allt sånt här är bara trams. Att folk är analfapeter ska väl inte påverka andra människor. Kan inte se nån som helst likhet på Shelly i spelet. Varken uttalanden eller design. Sen har jag aldrig sett en video eller bild på Steve springa i framtiden och skjuta androider. Typ all respekt försvann för Ion Ma.. er jag menar Iron Maiden

Skrattade högt åt bilderna.

Nu måste väl ändå försäkringskassan stämma AMD!
Eller?


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Avstängd

Som några tidigare nämnt så handlar det knappast om att bandet i sig bryr sig ett dyft. Det hela är en del av skyldigheten att försvara sitt varumärke. Sen om de måhända ändå skulle kunna vinna stämningen är ju bara en bonus för deras del. Men jag tycker att det är rätt trist när förhållandevis lovande produkter hamnar under stämningsluppen.

eld
Medlem
Skrivet av Hordaland:

Som några tidigare nämnt så handlar det knappast om att bandet i sig bryr sig ett dyft. Det hela är en del av skyldigheten att försvara sitt varumärke. Sen om de måhända ändå skulle kunna vinna stämningen är ju bara en bonus för deras del. Men jag tycker att det är rätt trist när förhållandevis lovande produkter hamnar under stämningsluppen.

Man förlorar inte varumärket bara för att man inte är aggressiv, Blizzard har ju inte gått under för att de inte stämde skiten ur minecraft.

Vad de däremot ofta vill är att de vill ha total dominans över alla aspekter över ett namn. Blizzard hade till exempel kunnat stämma alla som använde "world of", "war", eller "craft". Och alla hade kunnat säga "det är ju för att de måste skydda sitt varumärke!"

Men sanningen är den att företagen inte måste skydda alla dessa aspekt av sitt varumärke, det räcker att de skyddar sin hörna av varumärket. Det hade räckt att de jagar folk som använder "iron maiden". De behöver inte ha rättigheterna till allt som på något sätt liknar namnet.

Bethesda hade överlevt utan scrolls, King överlever utan saga.

Avstängd
Skrivet av eld:

Man förlorar inte varumärket bara för att man inte är aggressiv, Blizzard har ju inte gått under för att de inte stämde skiten ur minecraft.

Vad de däremot ofta vill är att de vill ha total dominans över alla aspekter över ett namn. Blizzard hade till exempel kunnat stämma alla som använde "world of", "war", eller "craft". Och alla hade kunnat säga "det är ju för att de måste skydda sitt varumärke!"

Men sanningen är den att företagen inte måste skydda alla dessa aspekt av sitt varumärke, det räcker att de skyddar sin hörna av varumärket. Det hade räckt att de jagar folk som använder "iron maiden". De behöver inte ha rättigheterna till allt som på något sätt liknar namnet.

Bethesda hade överlevt utan scrolls, King överlever utan saga.

Okej, då har jag uppfattat det fel, helt enkelt. Tror fortfarande inte bandet i sig bryr sig, dock

Medlem
Skrivet av Akronym:

Skrattade högt åt bilderna.

Nu måste väl ändå försäkringskassan stämma AMD!
Eller?

Nä det var ett "AMD red fan" som stal loggan och vände på den. Snabba cash mannen.

Medlem

Vilket jävla larv. De glider runt i privat plan o tjänar multum per år men oj så hemskt att ngn råkar ha ett namn på ett spel som kan hinta om att man fått idén från Iron Maiden. De skulle snarare vara tacksamma att ngn antagligen uppskattat deras musik genom livet och tyckte det var en kul idé.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Inaktiv
Skrivet av Vileoxe:

Hur kan man ens blanda ihop dom två namnen.

Sarkasm hoppas jag?

Namnet är Exakt likadant minus 1 bokstav. Som att undra varför någon blandar ihop Overwatch och Ovrwatch eller Final Fantasy och Finl Fantasy. Likheten i namn är uppenbar. Förstår inte hur man INTE kan associera namnen.

Sen att de har ett skeletthuvud som logo och iron maidens ikoniska karaktär är ett skelett gör ju inte likheterna mindre tydliga direkt.

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Sarkasm hoppas jag?

Namnet är Exakt likadant minus 1 bokstav. Som att undra varför någon blandar ihop Overwatch och Ovrwatch eller Final Fantasy och Finl Fantasy. Likheten i namn är uppenbar. Förstår inte hur man INTE kan associera namnen.

Sen att de har ett skeletthuvud som logo och iron maidens ikoniska karaktär är ett skelett gör ju inte likheterna mindre tydliga direkt.

Grattis. Sämsta liknelsen idag.
Nu är det ju så a ion är ett ord.
Så liknelsen hade varit bättre om ett spel hette "over witch" och handlar om nån slags överhäxmästare.
Sen så är en döskalle och zombie (eller vad nu Eddie är) inte samma sak heller.

Likhet med namn är inte det samma som stöld.
Framförallt när Iron Maiden är nånting som funnits sedan 1800 talet.

Medlem

@anon_326725: Om du syftar på Eddie som finns det noll likheter på loggorna, om man inte är helt blind.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv
Skrivet av Vileoxe:

@SaltyApple: Om du syftar på Eddie som finns det noll likheter på loggorna, om man inte är helt blind.

"I_ON MAIDEN" och ett skelett är ganska tydliga likheter. Om man inte är helt blind.

Men men...Som sagt tidigare så ser folk vad de vill se så jag har inte höga förhoppningar att "vissa" sorters människor inte ser sammanhanget.

Har inget mer att tillföra diskussionen. Det är uppenbart från början så jag är klar med er

Medlem
Skrivet av anon_326725:

"I_ON MAIDEN" och ett skelett är ganska tydliga likheter. Om man inte är helt blind.

Men men...Som sagt tidigare så ser folk vad de vill se så jag har inte höga förhoppningar att "vissa" sorters människor inte ser sammanhanget.

Har inget mer att tillföra diskussionen. Det är uppenbart från början så jag är klar med er

Uppenbart att du trollar.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv
Skrivet av Vileoxe:

Uppenbart att du trollar.

Bra argument!

Medlem
Skrivet av Pholiage:

https://pbs.twimg.com/profile_images/877123151678885888/4nMrF...

https://vignette.wikia.nocookie.net/logopedia/images/6/60/Amd...

Tycker allt sånt här är bara trams. Att folk är analfapeter ska väl inte påverka andra människor. Kan inte se nån som helst likhet på Shelly i spelet. Varken uttalanden eller design. Sen har jag aldrig sett en video eller bild på Steve springa i framtiden och skjuta androider. Typ all respekt försvann för Ion Ma.. er jag menar Iron Maiden

Jag tror det handlar om att det är bra att vara försäkrad om man köper ett AMD-kort eftersom studier visat att ditt hus har 47% högre risk att brinna ner*. Därav att de hör ihop och detta visualieras i respektive företags loggor.

*Källa: Högst oklart och ofantligt ogrundat.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Är ju uppenbart att de hämtat namnet därifrån, är väl bara svenskar som i vanlig ordning inte förstår ett dugg om upphovsrätt och liknelse, på samma sätt som när de reagerade med ”Höhöh, de e ju inte lika” när Samsung var i full vart med att plagiera Apples designspråk för ett par år sedan.

Plagiera eller inspereras...

Apples chefdesignare, Jonathan Ive, köpte för ett antal år sedan en bok fylld med bilder på saker som Dieter Ram hade designat...

123
Skriv svar