John Romeros femte Doom-episod släppt!

Robot
John Romeros femte Doom-episod släppt!

Tanka hem megawad:en och inled veckan med demonslakt.

#doom, #john-romero, #sigil


Medlem

Börja spela igår, passar bra in som femte episod. Grym atmosfär, härlig musik och intressant leveldesign.

Man saknar supershotgun och en del av monstren från Doom 2 som kunde ökat variationen. Men med det som finns har Romero ändå lyckats krama ur rätt mycket från orginalet.

Rekommenderar att lira på Hurt me plenty första gången, istället för Ultraviolence som kan bli frustrerande även för veteraner.

Medlem

Jag antar ni har fullt upp med planeringen inför E3 men en liten stream av detta hade uppskattats.

Hade fått för mig att det skulle kosta. Men det var kanske bara om man ville ha en fysisk, boxad version. Så detta lär laddas ner och testas.

Och så fanns det inte ens 56 kbps när Doom släpptes. 14,4 kpbs var det man rockade loss med mot polare. Eller packet lossade loss med, kanske man ska säga.

Medlem

vore ju nice om dom kunde skicka boxen man beställde nån gång förra året för 1500 SEK eller vad det var.

sett på r/doom att massor i USA fick sin box för över en vecka sedan, och här sitter man utan nån shipping confirmation ens. dåligt.

Medlem

Kanske dags att spela igenom originalet. Ligger fortfarande i min backlog.

Medlem
Skrivet av CatacularCataclysm:

Hade fått för mig att det skulle kosta. Men det var kanske bara om man ville ha en fysisk, boxad version. Så detta lär laddas ner och testas.

Och så fanns det inte ens 56 kbps när Doom släpptes. 14,4 kpbs var det man rockade loss med mot polare. Eller packet lossade loss med, kanske man ska säga.

Seriellkabel använda jag själv.

rot
Medlem
Skrivet av CatacularCataclysm:

Hade fått för mig att det skulle kosta. Men det var kanske bara om man ville ha en fysisk, boxad version. Så detta lär laddas ner och testas.

Det kostade €6,66 första veckan efter släpp för att dom som köpte boxarna från Limited Run skulle få spela det först (man kunde också maila Romero och få en nedladdning medans man väntade), sen blev det gratis i traditionell DOOM-anda.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Volk:

Jag antar ni har fullt upp med planeringen inför E3 men en liten stream av detta hade uppskattats.

Jag hade också uppskattat det, hade varit skönt att rensa skallen, men just nu ser det mörkt ut

Skrivet av Maysay:

Seriellkabel använda jag själv.

Visst kallade man det också korsad skrivarkabel?


signatur
Medlem

Tråkigt men förståeligt. Får väl göra som man gjorde förr och helt enkelt spela det själv.

Angående kabel kallade vi det nollmodem-kabel. Finns en Wikipedia-artikel på det men som vanligt hänger jag inte med på alla standarder med portar och pinnar och dess syfte. Det gick utmärkt att spela DOOM 2 I alla fall. Jag vet inte hur många timmar jag och kompisen spenderade på bana 7, springandes runt, runt.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nollmodemkabel

https://youtu.be/LIybXYL4pXU

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Visst kallade man det också korsad skrivarkabel?

Skrivare körde parallellporten. Gejma gjorde man med serieporten. Null-modem-kabel, aka korsad kabel.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Nioreh:

Skrivare körde parallellporten. Gejma gjorde man med serieporten. Null-modem-kabel, aka korsad kabel.

Justja, men de hade väl samma format, fast den ena var hona och den andra hane? Har för mig att de gick att blanda ihop, men kan ha fel.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Justja, men de hade väl samma format, fast den ena var hona och den andra hane? Har för mig att de gick att blanda ihop, men kan ha fel.

Hmm. Nä, de ska se väldigt annorlunda ut på de flesta datorer. Typ såhär:
https://www.unm.edu/~tbeach/terms/figures/oldports.html

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Rekommenderar att lira på Hurt me plenty första gången, istället för Ultraviolence som kan bli frustrerande även för veteraner.

Kan nog inte hålla med dig där, började köra igenom det på UV (första genomspelningen). Är ingen toppspelare när det gäller DOOM, även om jag spelar ganska mycket. Men jag välkomnar svårighetsgraden som tillkommer med UV. Hade 8 Health i början av e5m4 (en träffs död) och det var en pina att ta sig igenom den leveln 😄
Men allt det där stöket är ju en del av upplevelsen (hade tveklöst kört på Nightmare om jag varit saddist)

rot
Medlem

Kör på UV också, det ska vara svårt - Romero har jobbat nära med DOOM-veteraner för att balansen ska bli rätt.

Svårhetsgraderna är till för att användas så det finns inget rätt eller fel, beror på vad man känner för.

Medlem
Skrivet av rot:

Kör på UV också, det ska vara svårt - Romero har jobbat nära med DOOM-veteraner för att balansen ska bli rätt.

Svårhetsgraderna är till för att användas så det finns inget rätt eller fel, beror på vad man känner för.

Sant, men om man är ute efter fast paced action utan att bry sig om att spara är Hurt me plenty mer lämpat. Medans Ultraviolence är mer åt survival hållet. Båda har sin charm.

1
Skriv svar