Iron Maiden stämmer Ion Maiden-skaparna på 2 miljoner dollar

Robot
Iron Maiden stämmer Ion Maiden-skaparna på 2 miljoner dollar

Man åker inte snålskjuts på metal-legendernas namn.

#ion-maiden


Medlem

Är det ni på FZ som klippt ihop bilden eller är det original?

Redaktör
Skrivet av GreveGroggula:

Är det ni på FZ som klippt ihop bilden eller är det original?

Vi. Originalet är omslaget till nån maxisingel, The Trooper eller så om jag minns rätt utan att googla.


signatur
Gen
Medlem
Medlem

Alltså nej nej nej.. vad håller dom på med.. har dom inte nog med cash? Och va fan ion maiden och iron maiden. Måste väl finnas fler liknelser med namn på företag världen över som inte bryr sig? Jag såg fram emot att få lira det här. De skulle väl släppa hela spelet nu i Q2?? Löjligt att stämma dem tycker jag.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Vi. Originalet är omslaget till nån maxisingel, The Trooper eller så om jag minns rätt utan att googla.

Förstod nästan det. Det vore lite för uppenbart av utvecklarna annars haha.

Då känns det genast lite mer långsökt med stämningen. Kollade sidan lite snabbt och det utgör ju sig inte på något sätt att ha att göra med bandet. Och 2 miljoner måste ju vara som 2 kr för gemene man. Känns taskigt mot spelföretaget.

Medlem

Då borde man ju kunna stämma Iron Maiden för att deras namn liknar ION's som Nikola Teslas partikelkanon sköt.

Medlem

Då kommer dom bli rätt chockade när dom får veta att dom snodde namnet av en tortyrmaskin.
Kanske vi ska kolla upp om skaparen av den maskinen fortfarande har någon ättling levande.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Då kommer dom bli rätt chockade när dom får veta att dom snodde namnet av en tortyrmaskin.
Kanske vi ska kolla upp om skaparen av den maskinen fortfarande har någon ättling levande.

Tyvärr är upphovsrätten tidsbegränsad

Inaktiv

Helt rätt. Hoppas de vinner!

Quake-konnässsör

"The lawsuit goes on to claim “there have been numerous instances of actual confusion with Iron Maiden fans believing that Defendants’ Ion Maiden products are related to Iron Maiden”, including these absolutely wonderful examples of online naivety, with fans of the band apparently:"

  • “...commenting that they were misled into believing that the Ion Maiden game was an Iron Maiden game.”

  • “...clicking on an Ion Maiden online thread thinking that the thread was related to Iron Maiden.”

  • “...reading an article about the Ion Maiden video game waiting for an explained connection to Iron Maiden.”

  • “...wondering the whole time, while reading an article about the Ion Maiden video game, how they (Defendant) got the license to use the Ion Maiden name (from Iron Maiden).”

  • “...expressing genuine excitement for an Iron Maiden video game.”

  • “...and commenting that ‘all that’s missing is an … Iron Maiden soundtrack’ and that the Iron Maiden song ‘Can I Play with Madness’ would fit right in.”

Källa: Kotaku - Iron Maiden Is Suing The Video Game Ion Maiden

Verkar som att fansen av Iron Maiden har trott att Ion Maiden har varit något samarbete med Iron Maiden och detta har gjort Iron Maiden arga och de stämmer dem för att deras namn är väldigt likt Iron Maiden. Låter väldigt skumt, måste väl vara något mer än detta, eller har jag missat något. Får försöka leta rätt efter stämningsansökan och läsa igenom hela, detta brukar vara ganska roligt och läsa igenom.

Iron = Iron is a mineral that our bodies need for many functions. For example, iron is part of hemoglobin, a protein which carries oxygen from our lungs throughout our bodies.

Ion = An atom or molecule with a net electric charge due to the loss or gain of one or more electrons.

Hmmmmmmmmmmmmmmm!! Men vi vet väl att det amerikanska stämningskulturen är lite, löjlig ibland.

3D Realms Ion Maiden Statement

"We’ve recently heard about a lawsuit filed in California by the band Iron Maiden, claiming our old-school first-person shooter Ion Maiden is infringing on their trademark.

From what we’ve heard, the suit claims our main character, Shelly Harrison, originally debuting in 2016’s Bombshell, is based on their musician Steve Harris; our skull bomb icon found in-game is based on their skeleton mascot Eddie; our logo in itself is based on theirs; and other frivolous claims anyone who has played Ion Maiden would find more over the top than Shelly’s “Loverboy”, her signature 18-round triple-barreled revolver.

We at 3D Realms, our co-publishers 1C Entertainment, and developer Voidpoint will review our options once we receive official notice of the lawsuit and will make any necessary decisions at the appropriate time.

Regardless, everyone continues to work diligently on Ion Maiden to deliver the best possible experience later this year."

Källa: Steam Community - 3D Realms Ion Maiden Statement

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Helt rätt. Hoppas de vinner!

Varför är det rätt? Idag är det i princip omöjligt att inte trampa någon på tårna när det kommer till namn, känns som ett typiskt försök att få ut lite extra cash från att nån har ett brand som liknar sitt eget?

Medlem

Antar att alla misstolkningar kommer från Småland.
//Smålännig som nog tyvärr uttalar bandnamnet som speltiteln. Kan inte uttala Lars eller Porsche heller

Medlem
Skrivet av almblad:

"The lawsuit goes on to claim “there have been numerous instances of actual confusion with Iron Maiden fans believing that Defendants’ Ion Maiden products are related to Iron Maiden”, including these absolutely wonderful examples of online naivety, with fans of the band apparently:"

  • “...commenting that they were misled into believing that the Ion Maiden game was an Iron Maiden game.”

  • “...clicking on an Ion Maiden online thread thinking that the thread was related to Iron Maiden.”

  • “...reading an article about the Ion Maiden video game waiting for an explained connection to Iron Maiden.”

  • “...wondering the whole time, while reading an article about the Ion Maiden video game, how they (Defendant) got the license to use the Ion Maiden name (from Iron Maiden).”

  • “...expressing genuine excitement for an Iron Maiden video game.”

  • “...and commenting that ‘all that’s missing is an … Iron Maiden soundtrack’ and that the Iron Maiden song ‘Can I Play with Madness’ would fit right in.”

Om något så visar det på vilka retards Iron Maiden fans är. Ursäkta mig, men detta måste ju vara hittepå?

Quake-konnässsör

@DieZe: Shhhh, don't feed the trolls

Medlem

Håller med att det känns lite löjligt då, men finns det inga krav kring upphovsrätten som säger att man måste "skydda" sitt upphovsrättsskyddade varumärke annars kan man förlora rätten till det?

Moderator | Testpilot

Många tror att det bara handlar om namnet, men i stämningsansökan påpekar de också att Ion Maiden "has the same look and feel" som ett Android/iOS-spel vid namn Iron Maiden: Legacy of the Beast. Inte bara namnet de är arga på, utan även fonten för titeln, huvudkaraktären Shelly 'Bombshell' Harrison som de tycker liknar Steve Harris, dödskallesymbolen och att någon eller något är likt deras maskot Eddie.

Ska bli spännande att se vad som händer helt klart.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

@Godofcheese: Du vet att det är hittepå/ myt va?

-de hittade på den nångång på 1800-talet för att spä på hur grymma folk var på medeltiden.

@Cladrius: Tror knappast dom gör det för pengarna*, utan för att de inte vill bli ihopblandade med något dom inte har något att göra med.

*heck, då dom spelade på Stadion en herrans massa år sedan så uppmanade Bruce folk att fultanka deras nya album hellre än att inte lyssna på det alls.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Gnällkuk
Skrivet av Godofcheese:

Då kommer dom bli rätt chockade när dom får veta att dom snodde namnet av en tortyrmaskin.
Kanske vi ska kolla upp om skaparen av den maskinen fortfarande har någon ättling levande.

Som i sin tur inte verkar kunna hitta pålitlig fakta att den faktiskt existerat som den påståtts :>


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Quake-konnässsör

@uberpwnage2.0: Försökte leta efter stämningsansökan, men verkar inte ha kommit ut till allmänheten ännu, om den ens är godkänd av en domstol ännu. Har för mig att alla ska kunna läsa dessa ansökningar för de som är intresserade? Då kan man säkert spekulera och diskutera mera sakenligt, för nu är det bara spekulationer och antaganden vad som har hörts.

Men det går väl och diskutera dessa också

Medlem
Skrivet av Aciero:

Håller med att det känns lite löjligt då, men finns det inga krav kring upphovsrätten som säger att man måste "skydda" sitt upphovsrättsskyddade varumärke annars kan man förlora rätten till det?

Du har rätt. Jag är ingen expert, men de MÅSTE aktivt försvara sig.

Medlem

Det hela har med största sannolikhet att göra med att den som har ett varumärke i USA måste försvara det eller riskerar att förlora det. Stämmer man inte Ion Maiden (även om stämningen misslyckas) kan det vara så att man inte längre kan varumärkesskydda Iron Maiden alls. Det är därför de alltid håller på så här i staterna.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Cladrius:

Alltså nej nej nej.. vad håller dom på med.. har dom inte nog med cash? Och va fan ion maiden och iron maiden. Måste väl finnas fler liknelser med namn på företag världen över som inte bryr sig? Jag såg fram emot att få lira det här. De skulle väl släppa hela spelet nu i Q2?? Löjligt att stämma dem tycker jag.

Det är ju inte bandet själva som stämmer utan deras holdingbolag. De har givetvis jurister som pysslar med sånt här. Det är deras ansvar att skydda varumärket, och om de misstänker varumärkesintrång så måste de förstås agera. Inte minst med tanke på att man kan sitta i skiten senare om man inte aktivt försvarar sitt varumärke.

Känns heller inte som att det är helt omöjligt att man vinner i detta fall, men vi får väl se.

Skrivet av Godofcheese:

Då kommer dom bli rätt chockade när dom får veta att dom snodde namnet av en tortyrmaskin.
Kanske vi ska kolla upp om skaparen av den maskinen fortfarande har någon ättling levande.

Det är ju dock inte varumärkesskyddat.

Moderator | Testpilot
Skrivet av almblad:

@uberpwnage2.0: Försökte leta efter stämningsansökan, men verkar inte ha kommit ut till allmänheten ännu, om den ens är godkänd av en domstol ännu. Har för mig att alla ska kunna läsa dessa ansökningar för de som är intresserade? Då kan man säkert spekulera och diskutera mera sakenligt, för nu är det bara spekulationer och antaganden vad som har hörts.

Men det går väl och diskutera dessa också

Du kan ta och kolla på denna: https://www.scribd.com/document/411955200/Iron-Maiden-v-3d-Re...


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Då kommer dom bli rätt chockade när dom får veta att dom snodde namnet av en tortyrmaskin.
Kanske vi ska kolla upp om skaparen av den maskinen fortfarande har någon ättling levande.

Jag brukar inte försvara sånt här, men jag skulle tro att avsevärt färre känner till tortyrmaskinen än bandet. Efter några öl är ju dessutom uttalet identiskt. Det som ändå gör att det inte känns som en sketen cash-grab är nog det relativt blygsamma beloppet på 2 miljoner.

Medlem

Rent upphovsrättsmässigt känns det väl rimligt, men beloppet vet jag inte... vad är det ens för skada de skulle ha tagit av detta?

Medlem

Tycker allt sånt här är bara trams. Att folk är analfapeter ska väl inte påverka andra människor. Kan inte se nån som helst likhet på Shelly i spelet. Varken uttalanden eller design. Sen har jag aldrig sett en video eller bild på Steve springa i framtiden och skjuta androider. Typ all respekt försvann för Ion Ma.. er jag menar Iron Maiden

Medlem

När man ser bilden/nyheten blir man ju inte förvånad att 3D realms åker på en stämning då Ion Maiden är väldigt likt namnet Iron Maiden men att dessutom använda Eddie gör ju inte saken bättre.

Kanske finns ett ansvar hos FZ (media öht) att inte måla upp en felaktig bild av nyheten med hjälp av Photoshop, i alla fall som inledning/rubrik för nyheten utan (ännu) någon information om att bilden är FZ's eget påhitt (mer än i kommentarsfältet)


signatur

Through the cables and the underground now

Medlem

Fattar varför det händer även om det är ett sånt där tvek fall. Å ena sidan var min först tanke när jag hörde "Ion Maiden" om det hade nånting att göra med bandet men å andra sidan är det ett annat namn. Vissa aspekter känns som referenser (typ namnet t.ex.) men känns som detta kommer vara väldigt svårt att driva i rätten. Skulle tro att 3DR vinner denna. En kompromiss hade kunnat vara att lägga till en subtitle som gör namnet mer definerat och icke-Iron Maiden.

Redaktör
Skrivet av ratdeath:

När man ser bilden/nyheten blir man ju inte förvånad att 3D realms åker på en stämning då Ion Maiden är väldigt likt namnet Iron Maiden men att dessutom använda Eddie gör ju inte saken bättre.

Kanske finns ett ansvar hos FZ (media öht) att inte måla upp en felaktig bild av nyheten med hjälp av Photoshop, i alla fall som inledning/rubrik för nyheten utan (ännu) någon information om att bilden är FZ's eget påhitt (mer än i kommentarsfältet)

Jag tänkte överhuvudtaget inte tanken att nån skulle blanda ihop dem - vi brukar leka med bilder på liknade sätt. Men eftersom frågan nu dykt upp flera gånger byter jag. Tack för feedback.


signatur
123
Skriv svar