Fragzone-Fredag om E3-upptakten, Death Stranding, nya CoD, Baldur's Gate 3 och mer

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

@richardmedch:
Din skärmdump ser normal ut (för mängden ljus som används, ganska dämpad belysning). Förmodligen lite finlir kvar i ljussättning också då det är första streamen så kanske går att öka lite.
Kan det vara nån inställning i din skärm eller i skärm/grafikinställningarna ?

Kan du se alla rutor i detta test ? 1 är dock precis på gränsen till synlig.
https://www.youtube.com/watch?v=ZmpInWD8DIA

Ja det kan jag men det är inte med stor marginal. Har kalibrerat skärmen med ColorMunki vilket resulterade i att ljusstyrkan sänktes ganska ordentligt men kan fortfarande se alla rutor i testet ovan.

Medlem
Skrivet av richardmedch:

Ja det kan jag men det är inte med stor marginal. Har kalibrerat skärmen med ColorMunki vilket resulterade i att ljusstyrkan sänktes ganska ordentligt men kan fortfarande se alla rutor i testet ovan.

Är väl det som är lite av dilemmat med att kalibrera för print. Man ställer ner ljusstyrka för att det ska matcha det man skriver ut pg.a. att skärmen har egen ljuskälla vs papper som bara reflekterar ljuset. Vet inte hur experterna gör om man ska ha två olika profiler, en för print och en för allmänt användande. Ljusstyrkan på skärmen ska annars vara kopplad till ljuset i rummet, desto ljusare i rummet desto ljusare behöver skärmen vara för att inte upplevas mörk. Jag är dock inge bra på detta, Thomas Ytterberg aka Laxpudding på Swec är grym på skärmrelaterat, vet inte om han är aktiv i FZ-forum dock.

Medlem

Jag tycker mycket om den nya studion. Egentligen bara 2 "fel"; 1) Kunde varit plats för 1 till, men det sa ni redan i avsnittet att det kunde ändras senare. 2) Den vänstra spotlighten borde väl riktas mot gardinen(?)

Angående färgerna och mörkret - det kan nog vara så att den upplevs mycket mörkare på grund av att det är så mycket mörka färger. Grå bakgrund, gråa hyll-sektioner, grå-blå stolar och dessutom blå/svart klädsel. De färgade spottarna är "spot on" (yes, phun intended), men det kunde varit fler färger i hyll-sektionerna (eller att dom placeras annorlunda då de gula verkar försvinna).

Skrivet av Tiggaren:

Kan du se alla rutor i detta test ? 1 är dock precis på gränsen till synlig.
https://www.youtube.com/watch?v=ZmpInWD8DIA

Jag vet inte vad som är mest kul med den där "videon". Att det är hela 4k, 60 fps eller att den är 10 timmar lång. Hade inte en stilbild räckt?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

*text*
Jag vet inte vad som är mest kul med den där "videon". Att det är hela 4k, 60 fps eller att den är 10 timmar lång. Hade inte en stilbild räckt?

Hehe ja jo ! Tror det mest är om man ska ställa in TVn och inte har någon dator eller liknande kopplad till den.
Valde det mest om det var problem med videoinställningarna i drivrutinen eller liknande.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av richardmedch:

Hallå änna!

Ombads ta skärmdump så ni kan se hur det ser ut då jag kommenterade på YouTube att bilden var ganska mörk. So here we go!
https://i.imgur.com/NZnpEHy.png

Så ser det ut på telefonen. Upplever det som ljusare. Får mecka lite!


signatur
Jh
Medlem

Fin studio 😊 Mycket bättre än innan. Tycker inte att det var för mörkt.. behaglig ljussättning


signatur

*Beeping**beeper*beep*you up the*beep*you*beeping**beep*of a*beep*!

Ambassadör
Xbox

Nu har jag sett avsnittet, riktigt trevligt att ni är igång igen ett tag!

Jag tycker att studion var mysig men det finns några saker jag tänkte på:

-Även jag upplevde det hela som mörkt. Oklart varför, kollade på TV.
-Man ser inte mycket av det som finns i hyllorna.
-Saknas en stor, fet FZ-logga i bakgrunden.
-Studion känns mindre än förut? Trodde ni skulle fläska på med 3 platser o grejer?
-Ljudet var bra men det lät lite..."muffled" i brist på bättre ord.
-Namnet, droppa Fredag och behåll Fragzone.

Nu låter det ju som massa gnäll när jag radar upp det så där, men det är det absolut inte menat som. Det är ju de sista procenten till perfektion. Det var ett bra avsnitt, Jocke och Gurra är en dynamisk duo


signatur

Jump in.

Skägg.
10 Chambers

Keep it coming med feedback! Vissa saker vi redan stött och blött under bygget medan andra saker går att justera

En tredje stol är målsättningen till hösten, vi hann inte få till det på ett bra sätt och fick prioritera en sjysst variant för två, särskilt inför E3.


signatur
Medlem
Skrivet av Tiggaren:

@richardmedch:
Din skärmdump ser normal ut (för mängden ljus som används, ganska dämpad belysning). Förmodligen lite finlir kvar i ljussättning också då det är första streamen så kanske går att öka lite.
Kan det vara nån inställning i din skärm eller i skärm/grafikinställningarna ?

Kan du se alla rutor i detta test ? 1 är dock precis på gränsen till synlig.
https://www.youtube.com/watch?v=ZmpInWD8DIA

Oj. Jag kan se en ruta först vid ruta nr. 6!
Jag har alltid trott att min skärm var rätt inställd.


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av autograph:

Oj. Jag kan se en ruta först vid ruta nr. 6!
Jag har alltid trott att min skärm var rätt inställd.

Skiljer en del mellan olika paneler/skärmar så svårt att säga varför det är så men man kan sänka/höja brightness och contrast för att ställa in black level.

Adjusting Black Level

Annars har Laxpudding på Swec en hel del bra artiklar som kanske kan hjälpa.
Att du inte ser lägre än 6 betyder att du förlorar detaljer i skuggorna/mörka färger och bilden kan då uppfattas som mer "mörkare/odetaljerad" än vad den egentligen. I spel kan det bli svårare att se t.ex. fiender i skuggorna. Jag är dock ingen expert bara lite sådär sådant som jag snappat upp genom åren

https://www.sweclockers.com/artikel/26241-bildguiden-svart-och-vitt-pa-ratt-plats-grunderna-i-bilden-del-1

Medlem

Japp, samtidigt som FZ skruvar på inställningarna så är det alltid bra om vi själva ger våra monitorer lite kärlek och ömhet.
Ytterbergs artiklar och videos är grymma, fler av oss läsare borde ha hans artiklar på hög prio.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Wille_3:

Japp, samtidigt som FZ skruvar på inställningarna så är det alltid bra om vi själva ger våra monitorer lite kärlek och ömhet.
Ytterbergs artiklar och videos är grymma, fler av oss läsare borde ha hans artiklar på hög prio.

Vi rådfrågade Mäster Ytterberg under byggandet


signatur
Medlem

Fast mitt inlägg var mer riktat till oss läsare, så ta det inte som alltför mycket kritik.

Skägg.
10 Chambers

@Wille_3: Inte alls, bara ett konstaterande. Vi la säkert 2 arbetsdagar på att vrida och vända på vinklar, ljus, hyllor och liknande


signatur
Medlem

Just ljussättning och kameraperspektiv är svårt att få rätt i trånga utrymmen.

Som det ser ut nu är det en blandning av förra studions layout och nått halvklart (om jag ska vara lite hård)

Jag gillade hyllorna med klassiskt spelmaterial i bakgrunden, många titlar jag växt upp med, men kanske är det lämpligt att göra något helt annat.

Gardinerna och ljuset som ligger på tycker jag var stiligt, man kan knappt se att det är ett hörn bakom.

Vet inte vad som är praktiskt möjligt på kort tid, men en TV med innehållet som man snackar om i bakgrunden hade kunnat vara ett alternativ.

Om möjligt med utrymme hade jag placerat kameran nån meter längre bak och kanske bytt ut objektivet till något vidare så får ni plats med en till stol

Ett sjunde alternativ är att sparka ut SWC från rummet

Medlem

Jag gillade nya studion, skönt med mörkare bild.

Medlem

Så kul att ni är tillbaka! Ska bli grymt att följa er E3 rapportering

Personligen tycker jag att den nya studion är lite för "modern" och steril. Jag saknade den hemtrevliga känslan som ni hade skapat i den gamla studion. Men är nog mycket en vanesak också!

Backloggens befriare
Skrivet av Mortaigne:

Nu har jag sett avsnittet, riktigt trevligt att ni är igång igen ett tag!

Jag tycker att studion var mysig men det finns några saker jag tänkte på:

-Även jag upplevde det hela som mörkt. Oklart varför, kollade på TV.
-Man ser inte mycket av det som finns i hyllorna.
-Saknas en stor, fet FZ-logga i bakgrunden.
-Studion känns mindre än förut? Trodde ni skulle fläska på med 3 platser o grejer?
-Ljudet var bra men det lät lite..."muffled" i brist på bättre ord.
-Namnet, droppa Fredag och behåll Fragzone.

Nu låter det ju som massa gnäll när jag radar upp det så där, men det är det absolut inte menat som. Det är ju de sista procenten till perfektion. Det var ett bra avsnitt, Jocke och Gurra är en dynamisk duo

Ja. FragZone känns bättre, självklarare och tyngre än FragZone Fredag. Håller med!


signatur

Ad hoc addendum

12
Skriv svar