Välkomna till FZ:s Super Adventure Club

CTI
Medlem
Skrivet av keffkebab:

Utan att lägga någon värdering i det men det varbra mycket bättre på hard mode. Körde igenom på casual direkt efteråt för att plocka de sista achievementsen eftersom att jag fick sådan mersmak av slutet, och det var ju inte alls samma grej.

Tjo!

Jag körde igenom det på hard mode, lite på nyfiken hur pass stor skilland det var att spela på Casual?

Slutet var helt i min smak, mitt betyg skulle bli 3 lr 4 kan inte bestämma mig, så det är det väl 3.5 som gäller

Men glad att jag spelat det till slut.


signatur

The Toys: PC I7 4930K@4,5Ghz - 32Gb - Strix RTX 3080, Ps5, Ps4 + SSD, Ps3, Ps2, Ps1 Mini, Xbox 360, Nintendo Famicon NES, Amiga 500 Mini

Backloggens befriare

@CTI: Alltså, det var väldigt enkelt på Casual, vilket liksom gjorde det mest "meeh" när man kom till slutet, barnvänligt, är väl en bättre beskrivning, möjligtvis inkörsport, all story var ju med och så, men det kändes ändå som att det saknades ett par nivåer på casual.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Jag är för ung för att ha varit med under de klassiska äventyrsspelens era så jag saknar nog en del av de referensramar som en del andra har. Jag har spelat en del peka-och-klicka-äventyr i olika former förr men kan inte minnas att jag spelat något spel som använt ett "verb-system" som i det här spelet. Jag trodde att jag skulle vara för van vid modernare spel och tycka att det var jobbigt att behöva använda ett sådant kontroll-system, men det var ingenting som störde mig alls när jag kom in i det.

Jag hade väldigt roligt med Thimbleweed och uppskattade berättelsen och all humor. Kul att få lite tankenötter att klura på, även om det i vissa fall blev lite frustrerande när det kändes som att jag försökt allting. Blev några samtal till hjälplinjen trots allt. Och lite hjälp här i tråden.

Min största kritik mot spelet är nog att det blev rätt oklart ibland vad som faktiskt krävdes för att gå vidare. Ibland försökte jag lösa problem med en karaktär medan det egentligen var tänkt att man skulle klara upp andra saker först, innan man kunde fortsätta.

Kul initiativ med äventyrsklubben som fick mig att ta mig an Thimbleweed Park! Överlag väldigt positiv helhetsupplevelse. Ser fram emot nästa titel!

Medlem

@Millen Fin recension! Kul dessutom att det inte bara är vi gamla inbitna nostalgiker som kan uppskatta ett spel som Thimbleweed Park.

Jag håller helt med dig om att det var där problemet med spelet låg även för mig. De försökte förmedla en känsla av att spelet var betydligt mer öppet än det faktiskt var. Ibland väldigt svårt att förstå varför, och när, en viss karaktär ska ta över rodret för att få kapitlen att rulla på. Det enda man hade att gå på var ju hur i synk alla karaktärer var med sina relativa ToDo-listor.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

@jonis: Tack!

Det blir spännande att se hur de verkligt gamla spelen utan remasters och liknande håller upp för oss som inte har några rosa-skimrande nostalgi-glasögon att ta på.

Jag föreställer mig att Thimbleweed som ändå är ett nytt spel hade med en del "quality-of-life"-funktioner som inte alla de gamla spelen har. Till exempel kändes det som att kontrollerna var lite flexibla och tillät att man använde "use" i vissa situationer där det i mer strikt mening kanske borde ha varit "open" eller liknande. Fast så kanske det var även back in the day?

Medlem

@Millen Du har helt rätt. Vill minnas att t ex "Zak McKraken" och "Maniac Mansion" var betydligt mer bökiga än "Thimbleweed Park" trots nära på identiskt gränssnitt.

Det kan också ibland vara rent av vilseledande om muspekaren "defaultar" till ett visst verktyg/verb när det även finns andra funktioner som man då inte testar (om man inte varit med ett tag).

Måste dock säga att oavsett mängd nostalgi längtar jag inte tillbaka till initiala King's Quest/Police Quest eller Leisure Suit Larry med dess rena "text-input-interface", hua. Kul spel för sin tid, men lite för bökiga idag.

Det vore kul om SAC (Super Adventure Club) ger sig på "Zak McKraken and the Alien Mindbenders" så småningom. Då får vi verkligen se just om spelet håller idag eller om det är nostalgi-glasögonen som luras.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Frilansare

Alltså. Bra äventyr. Men kände en viss trötthet när jag komit ungefär halvvägs. Tror mycket av problement låg i att det var så många andra titlar som pockade på min uppmärksamhet under månaden. Ser framför mig att jag njuit ännu mer av Thimbleweed om jag spelat det under sena sommarkväller, som enda installerade spel på min laptop.

Bäst: fanservice, fanservice, fanservice
Sämst: 90-talsotyget med alltför ologiska pussel är kanske inget vi ska uppmuntra

Medlem

Tja

Blir det något mer peka-klicka-spel här?

Medlem

Denna tråd verkar tyvärr ha dött. Men jag vill ändå in här och rekommendera ett enligt mig mycket bra nytt peka-och-klicka-spel, nämligen det svenskutvecklade Whispers of a Machine .
Med sin retro-inspirerade grafik, några innovativa spelmekanismer och ganska intressant story, samt många svenska referenser, föll detta spel mig rakt på läppen. Rekommenderas som sagt.

CTI
Medlem

Gurra & Bennet viska i senaste fräcka fredag att Super Adventure Club ska igång efter FZ flytten.

Fräcka Fredag 10/5

1:04:25 säger Gurra efter flytten o Bennet mmm.


signatur

The Toys: PC I7 4930K@4,5Ghz - 32Gb - Strix RTX 3080, Ps5, Ps4 + SSD, Ps3, Ps2, Ps1 Mini, Xbox 360, Nintendo Famicon NES, Amiga 500 Mini

Medlem

@CTI: Kul att höra. Då lever denna klubb/tråd fortfarande, även om den ligger lite i dvala för tillfället.

Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Denna tråd verkar tyvärr ha dött. Men jag vill ändå in här och rekommendera ett enligt mig mycket bra nytt peka-och-klicka-spel, nämligen det svenskutvecklade Whispers of a Machine .
Med sin retro-inspirerade grafik, några innovativa spelmekanismer och ganska intressant story, samt många svenska referenser, föll detta spel mig rakt på läppen. Rekommenderas som sagt.

Lät spännande, ska lägga det på "vill ha"-listan Tack för tips!


signatur

no remorse

Frilansare

Sorry för dvala, har varit för många måsten för att hinna med såna här mysiga utsvävningar. Vi ska dra igång igen, så snart det går. Vill någon medlem driva och sätta igång pronto, pm:a mig!

Medlem

Medans vi väntar på nästa äventyr kanske vi kan börja bolla lite idéer på vilken titel vi ska ta oss an? Såg precis det här släppas på GOG:

https://www.gog.com/game/irony_curtain_from_matryoshka_with_l...

Ser lite lagom udda men samtidigt välgjort ut.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

@jonis: Lade precis till det på min önskelista på Steam. Detta får kanske bli mitt nästa spel då jag är klar ännu en omspelning av Monkey Island 2

Medlem

@Guybrush82: Härligt!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Medlem

@superlim: Mycket bra tips!
"Indiana Jones and the Fate of Atlantis" är ett toppenspel, vilket jag spelade igenom för första gången så sent som för ett år sedan, och det håller verkligen fortfarande. Rekommenderas!
"The Dig" får jag lite skamset erkänna att jag aldrig spelat mer än ett par minuter. Men jag har det i mitt Steam-bibliotek. Är det värt en genomspelning?

Medlem

@Guybrush82 Jag avundas dig! The Dig är fantastiskt. Som adventure-entusiast bör du spela det omedelbums.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Dags börja följa tråden igen! Förhoppningsvis blir nästa spel inte ett man spelat igenom nyligen.

Medlem

@jonis: Ska ske! Så snart jag är klar med "Broken Sword 2".

Medlem

@Guybrush82: har faktiskt inte heller spelat the dig mer än ett par minuter (köpte det begagnat och märkte efter ett tag att en skiva saknades). Men av det jag kommer ihåg så var det mysigt!

Medlem
Skrivet av Guybrush82:

@jonis: Ska ske! Så snart jag är klar med "Broken Sword 2".

Där är en till av mina favoriter.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Kanske missar jag något men det ser ut som man behöver Nitro, som verkar vara som Trove för Humblebundle. Om så är fallet så skulle alltså Trove också kunna klassas som gratis men det kräver att man betalar $12 i månaden för att få tillgång till alla spelen där. Kan dock varmt rekommendera det, spelen som ingår i Trove är utan tvekan värda det och eftersom spelen är helt utan DRM så behåller man dem efter att man laddat ner dem.

Som sagt kanske missat något eller så gäller inte erbjudandet längre (Indiana Jones är för övrigt ett av spelen som ingår i Trove). Äger redan både Indy och The Dig. The Dig är bra men det har mer gemensamt med Myst än LucasArts äldre spel som Indiana Jones IV. Tanken var dock att spelet från början skulle bli film. Det är inget enkelt spel så räkna med att bli rejält frustrerad av vissa pussel men storyn är intressant nog, iaf var den det för mig, för att spela klart spelet.

Medlem

Har hört att en del haft problem idag, dock funkade det utmärkt att claima dem igår utan nitro

Söder om söder-hipster

Många trevliga klicka-spel som är på gång nu, inte sällan från Italien.

Det här till exempel ser fint ut:
http://imaginarylab.it/willy-morgan/


signatur

"Well, you know what they say: "If you want to save the world, you gotta push a few old ladies down the stairs."

Medlem

Om man är sugen på ett äventyrsspel, vilket bör man ge sig på först då? Är det Grim Fandango, eller rekommenderas något annat?

Medlem

Skulle nog säga the secret of monkey island special edition. Är upphottat med hd, voice acting, samt bättre kontroller.

Medlem
Skrivet av krabbstek:

Om man är sugen på ett äventyrsspel, vilket bör man ge sig på först då? Är det Grim Fandango, eller rekommenderas något annat?

Broken sword 1 kan jag varmt rekommendera

Moderator | Testpilot
Skrivet av krabbstek:

Om man är sugen på ett äventyrsspel, vilket bör man ge sig på först då? Är det Grim Fandango, eller rekommenderas något annat?

Om det är ditt första äventyrssspel skulle jag nog rekommendera The Walking dead (första säsongen). Spelet är inte lika hardcore och har inte lika mycket pussel som "riktiga" äventyrsspel, men jag skulle ändå säga att det är en bra början.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skriv svar