Klart – WHO klassar dataspelsberoende som sjukdom

Robot
Klart – WHO klassar dataspelsberoende som sjukdom

Dåligt underbyggt, enligt spelbranschen.

#dataspelsberoende, #who


Medlem

Ojoj, ringer jobbet på direkten och sjukanmäler mig. Känner ett riktigt spelsug idag!

Medlem

"kan vara episodiskt" Oj! Jag insjuknar säkert två gånger i veckan!

Medlem

Kanske man borde sjukpensionera sig då.

Medlem

WHO kanske har sett det här klippet:


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Låter rimligt.

Medlem

Vet att jag spelar mycket på min fritid. Visst jag har säkert andra saker jag kunde göra som lära mig ett nytt språk eller liknande men känner att spela är roligare. Dock om jag har andra saker som ska göras blir det gjort.

Och vet att när jag spelar Heroes of the Storm och har en losing streak så slutar jag spela då jag börjar känna mig irriterad. Men visst det finns gånger då det händer att man forsätter och blir nästan arg som kan gå ut över andra men det är väldigt sällan det händer.

Tråkigt att jag inte kan få försäkrings pengar på långtids beroende då jag inte passar in på kriterierna

Medlem

Dags att sjukskriva sig! Tyvärr har man redan en allvarlig sjukdom, detta skulle varit roligare att vara sjuk skriven för..

Medlem

jag tror alla innerst inne som spelat vet där är något som sort av beroende av dopaminer i spel.

alla drabbas nog inte och många har kontroll, jag tror dock många kan hantera det mig själv inkluderad, men många har nog ej spärren och får problem med det.

Medlem

Kan man bli beroende av mat, sex och gambling om pengar så finns det såklart risk att bli det av tv/datorspel med. Långt ifrån alla, men för vissa blir det ett problem.

Medlem

Kul att folk skämtar om sjukdomar, hö hö.

- "Tror jag ska sjukanmäla mig idag, kommer inte upp ur sängen pga självmordstankar" hö hö


signatur

IDKFA

Medlem

Otroligt fånigt, men det klart, alla ska ha sin egen form av offerkofta tillgänglig i dagens samhälle..

Medlem

Låter som elitidrottare?😀

Medlem

Tror att folk som gör narr av det här inte har mött en person som passar in på kriterierna för att bli diagnosticerad... Hade ni gjort det hade ni insett allvaret. Så skärp er för fan.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Kul att folk skämtar om sjukdomar, hö hö.

- "Tror jag ska sjukanmäla mig idag, kommer inte upp ur sängen pga självmordstankar" hö hö

Det är inte en sjukdom bara för att några gammla gubbar och tanter i Geneva säger det.

Medlem

Olyckligen vekar det som att vi förväntat oss något annat, alltså, vi förväntade något av den grupp folk som säger att man är sjuk om man håller på, på sin arbetsplats när man bör vara ledig. Då blir man en Work-aholic, så det det finns alco-holi. De har säkert en för de som bara läser böcker det samma för dem som bara skriver böcker etc.


signatur

Requiēscat in pāce ~

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Kan man bli beroende av mat, sex och gambling om pengar så finns det såklart risk att bli det av tv/datorspel med. Långt ifrån alla, men för vissa blir det ett problem.

Ja, men det är ju det här som är så sjukt. Alla dom där är beroenden, inte sjukdomar. Det är som att dom vill att mänskligheten ska bli sjukskrivna för allt.

Medlem

gaming addict och stålt här

Medlem

Bra! Men de borde bara klassa det som man klassar andra sorters beroenden. Det är helt klart att vissa är spelberoende på ett sådant sätt det tar över deras liv. De försakar vänner, familj, socialt umgänge, jobb, skola osv för att hellre spela. Klart som korvspad det är ett problem.

Skrivet av unoR:

Ja, men det är ju det här som är så sjukt. Alla dom där är beroenden, inte sjukdomar. Det är som att dom vill att mänskligheten ska bli sjukskrivna för allt.

Nja, man klassar det som sjukdom så att man ska ha rätten att få hjälp. Det är liknande med ADHD, Autism osv. det är inte sjukdomar i sig utan beteenden. Men beteenden som kan skapa problem för individen och då klassar man det som sjukdom så att man ska ha rätten att få hjälp om så behövs. Samma med beroende. Beroende delas upp i olika klasser. Man har ex riskbeteende och missbruk.
Så det är snarare systemet som är stelbent som tvingar dem att göra så här.

Som jag ser det nu så kan man söka hjälp om man känner man har tappat kontrollen över sitt spelande på ett sådant vis att det har negativa konsekvenser innan kunde man inte det.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av lampis:

WHO kanske har sett det här klippet:https://youtu.be/tqBEdjT2W1U

Hehe, skön video.
Fattar inte varför de inte gömmer de speciellt värdefulla saker (för de) som de äger, innan "Lyxfällan" teamet kommer dit så att de slipper säljas. Jag skulle aldrig sälja iväg nåt sånt viktigt heller. Måste ha kvar nån hobby annars blir livet jäkligt grått. Hade han en Xbox 360 som inte är värd ett crap. Visst programmet kanske är några år gammalt också.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Självklart kan man bli beroende av spel precis som man kan bli beroende av allt annat som i någon form är tillfredsställande. Behöver vi verkligen definiera alla olika beroenden som sjukdomar? Vore det inte vettigare att titta på orsakerna till att människor hamnar i beroenden och upplysa befolkningen om det?

Tråddemonen
Testpilot

Hur många på FZ kommer att sjukskriva sig?

Medlem

Dags att sjukpensionera sig. Ridå!

Medlem

Jag får känslan av att många beroenden ofta bygger på något mer. Att det är något annat som gör att man tar tillflykt till detta ”beroende”. Tv-spel är en upplevelse, en värld att förtrolla sig och leva i. Det kan vara en träning inför en match eller ett äventyr med en saga som får din förbrukning av pappersnäsdukar att skjuta i höjden. Det är en community (som ofta är bedrövlig) och i många fall en verklighetsflykt. Är inte verkligheten särskilt intressant eller att man inte mår bra i den så är det lätt att ta den enkla vägen och göra det som känns bäst, att fly så mycket som möjligt istället för att försöka lösa de riktiga problemen. Fokus bör ligga på att lösa de riktiga problemen, som tex psykisk ohälsa som jag tror är en stor orsak till många beroenden. Sen är ju säkert spelande och andra belöningsberoenden verkliga beroenden i sig själv, utan hjälp av något annat.

Jag tror också att om man mår dåligt så är det bra att fly verkligheten emellanåt, att se det som en huvudvärkstablett. Att ta hjälp från det positiva spel ger en för att försöka ta sig framåt om livet suger i övrigt. I slutändan om inte huvudvärken ger sig, så bör man nog försöka göra något åt det istället för att knapra mer och mer huvudvärkstabletter.

Tycker det kanske är märkligt att WHO inte ser all verklighetsflykt som samma sak. Folk ligger och pumpar serier, filmer,tv, youtube och böcker hela dagarna för att fly verklighetens problem men det är inget som uppmärksammas, iaf inte här. Det är väl det där med belöningssystemen i tv-spel som de har fått upp ögonen för. Tv-spel är ju också ofta ett genuit intresse, där man valt att man vill göra det väldigt mycket. Samt att många såklart gillar verklighetsflykter och trevliga upplevelser utan att att man mår piss i övrigt.

Intressant ämne, dock känns WHO’s beslut en smula förhastat.

Medlem
Skrivet av Zimpan:

Hur många på FZ kommer att sjukskriva sig?

Om det ändå vore så enkelt haha.
Att sjukskriva sig är ingen enkel historia i det här landet vill jag lova. Läkare ogillar att sjukskriva till att börja med och FK gör inte saken lättare.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Märks att det finns en enorm kunskap kring neurofysiologi och neuropsykologi här... /s

Är inne på samma spår som dig, @Krisum, att det sannolikt snarare är symptomatiskt än en grundläggande problematik i sig självt.

Dock finns det många symptomatiska tillstånd som specificeras i ICD av WHO, av flera anledningar - exempelvis att den bakomliggande orsaken inte är möjlig att diagnosticera (som i sin tur kan bero på en mängd faktorer, alltifrån brist på underlag eller kunskap/forskning, till att den utlösande faktorn inte längre är kvar i individen), eller att symptom/-en måste behandlas primärt, före den bakomliggande orsaken kan åtgärdas. (Vilket inte är ovanligt, inom all sjukvård.) Symptom som innebär funktionsnedsättande tillstånd behöver alltså också klassificeras, så att spelberoende i sig gör det är inte konstigt.

Däremot känns det inte direkt särskilt underbyggt gjort, och definitionen är väldigt vag. Kan bli svårt för både lagstiftare och vårdgivare att tillämpa.

Att folk jämför sitt nöjesspelande med fastställt spelberoende är lite som att jämföra en flis i tummen (S60.35 samt W45 i ICD-10*) med ett träpåle genom buken (S31 samt W45 - det lär nog dock bli fler koder där). Det ena lär FK skratta åt dig om du försöker bli sjukskriven för, det andra lär de skratta lite mer åt, och sen sannolikt neka båda. (Skulle aldrig vara bitter.)

*ja, en flis i tummen är på riktigt också klassificerad enligt ICD - så att försöka göra sig lustig åt att ex. dator-/tv-spelsberoende hamnar i ICD känns... lite löjligt.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

äh, larv, att spela för mkt är inte sjukdom, det är intelligens


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av SunShine:

Om det ändå vore så enkelt haha.
Att sjukskriva sig är ingen enkel historia i det här landet vill jag lova. Läkare ogillar att sjukskriva till att börja med och FK gör inte saken lättare.

Ja verkligen. Måste nästan vara döende i cancer för att få "slacka" av. Syrran var gravid med sin son och hade kraftiga ryggproblem och andra fel men de vägrade sjukskriva. Det var bara och jobba vidare i svåra smärtor. Tyvärr måste man överdriva för att det ska gå in. Insane.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Tråkigt att många skämtar bort detta då det verkligen kan vara en sjukdom.

Problemet är att verkligheten är tråkigare än spelvärlden. Då väljer man spelen istället och skiter i allt ångestframkallande och drygt skit som att betala räkningar, eller städa och diska.

1
Skriv svar