WHO beslutar om dataspelsberoende är en sjukdom

Robot
WHO beslutar om dataspelsberoende är en sjukdom
Killmonday Games

Om det klassas som sjukdom så får man hoppas på att det inte bara öppnar upp en ny pillermarknad. Gratis terapisamtal borde alla få tillgång till närsomhelst oavsett liksom.


signatur

Ei auta itkut markkinoilla, töihin vain.

Medlem

Jag kan sluta när jag vill - men jag vill inte.

- Albert Einstein


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

What about no?!?!

Allt beroende som påverkar ens sociala liv, jobb/skola mm. negativt är sjukt. Så ja, självklart ska det här också kunna klassas som en sjukdom.

Medlem

Vad är skillnaden från att vara beroende av TV-program, Radiostyrda bilar eller hästar?

Medlem
Skrivet av Mabec:

Vad är skillnaden från att vara beroende av TV-program, Radiostyrda bilar eller hästar?

När det gäller radiostyrda bilar eller hästar så verkar det som enligt mig att symtomen skulle vara annorlunda.

Medlem

Nej bara nej.

Medlem

jag sålde min dator efter ca 20 års lirande, dels för att jag inte ens tyckte spelen var roliga längre men jag satte mig där iallafall i brist på annat... sjukt ovärd tid! jag hade ett mål innan jag sluta och det var att bli grand champ i rocket league och det blev jag! (tävlingsmänniska). Det kändes riktigt skönt att få avsluta där och då.
man får så mycket tid över till annat, allt annat blir mycket mer intressant efter en tid ifrån datorn, inte direkt men efter några veckor, månader då börjar det hända grejor!

någon annan som gjort samma eller börjar tänka i dom banorna?

Medlem

I just fallet TV-tittande (som artikeln nämner) är det nog många som är beroende, mycket på grund av serier som med streaming blivit tillgängliga dygnet runt. Jag förstår dock inte poängen med att specifikt klassificera datorspelande som en beroendetyp. Alla personer kan vara beroende av något, oavsett intressesfär. Visst, samhällets normer kanske innebär att bokläsning värderas högre än TV-tittande men båda aktiviteterna kan vara beroenden och negativt påverka såväl individ som omgivning. I korthet: titta på varje fall och gör en bedömning, snarare än att sätta en stämpel utifrån vad gängse uppfattning om vad "rätt aktivitet" må vara. I vissa fall kan säkerligen omfattande mängder datorspelande vara meditativt, stressnedsättande och depressionavhållande.

Men vad vet jag? Jag är inte läkare. Bara en person som växt upp med datorspelande.

Medlem

@xarl: Jag har av olika anledningar slutat spela, mest på grund av att jag värdesätter andra aktiviteter högre, till exempel träning och vanlig bokläsning. Jag följer emellertid e-sport med behållning, de få tillfällen jag avsätter för detta ändamål.

Sedan vet jag inte om man nödvändigtvis måste vara nyttomaximerande och fylla dessa luckor med något särskilt. Det ska finnas tid för rekreation också. Om spelandet är det som fyller detta behov för dig, kör på!

Medlem

Allt kan bli ett beroende, även spel. En diagnos innebär att det blir lättare att ge hjälp till dom som behöver. Gaming är så etablerat idag att branschen knappast blir stigmatiserad av att en diagnos formaliseras.

KoP
Medlem
Skrivet av Mabec:

Vad är skillnaden från att vara beroende av TV-program, Radiostyrda bilar eller hästar?

Har nog aldrig hört talas om någon som spenderar dagarna/nätterna med att meka/köra radiostyrd bil timmar i sträck och därmed försummat sitt jobb/skola/sociala liv. :'D

P.S jag har två RC-bilar men har än inte känt av något sjukligt beroende.

Men jo, det finna många saker i denna värld som kan skapa beroende inkl. dataspel. Frågan är ju bara var man ska dra gränsen när det gäller att klassa något som beroendeframkallande?

Medlem

Allt är dåligt om man gör det för mycket (därav ordet beroende), så ja, det ska klassas som en sjukdom.

Ang. radiostyrda bilar, hästar osv. så är det mindre troligt att du spenderar så pass mycket tid med det så det påverkar dig negativt.

Medlem

Jag är inte beroende, jag har slutat flera gånger!

Medlem
Skrivet av bloat:

Om det klassas som sjukdom så får man hoppas på att det inte bara öppnar upp en ny pillermarknad. Gratis terapisamtal borde alla få tillgång till närsomhelst oavsett liksom.

Mer piller åt folket! Opioids exempelvis har ju gått skitbra med i USA, bara drygt hundra människor dör i överdoser där varje dag nu. Är väl även samma håla som hittat på att beroenden är sjukdomar. Troligtvis ursprungligen något deras värdelösa 12-stegs program börja med, aka religiösa sekt där Gud då var enda botemedlet mot din "sjukdom", istället för rehabilitering.

Medlem
Skrivet av xarl:

jag sålde min dator efter ca 20 års lirande, dels för att jag inte ens tyckte spelen var roliga längre men jag satte mig där iallafall i brist på annat... sjukt ovärd tid! jag hade ett mål innan jag sluta och det var att bli grand champ i rocket league och det blev jag! (tävlingsmänniska). Det kändes riktigt skönt att få avsluta där och då.
man får så mycket tid över till annat, allt annat blir mycket mer intressant efter en tid ifrån datorn, inte direkt men efter några veckor, månader då börjar det hända grejor!

någon annan som gjort samma eller börjar tänka i dom banorna?

Varför inte bara vara disciplinerad och spela rimliga mängder? Jag spelar men jag har fortfarande tid med jobb, gym, matlagning, socialt liv etc.

Medlem
Skrivet av bloat:

Om det klassas som sjukdom så får man hoppas på att det inte bara öppnar upp en ny pillermarknad. Gratis terapisamtal borde alla få tillgång till närsomhelst oavsett liksom.

Helt enig med dig här. jag ser gärna att de tar itu med spelberoende på riktigt ty det är ett växande problem det märks. Jag har själv tampats med det av o till i livet och jag kan förstå inte alla kan hantera det på egen hand men precis som du säger.. det måste ske i form av terapi och inte bli en piller lösning.

Skulle även gissa på att många med spelmissbruk så att säga säkerligen också har någon form av ADHD eller liknande i bagaget med. Vi med ADHD löper rätt stor risk att falla in i missbruk överlag. Vare sig det är droger, sex, shopping eller spel.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av duchovny:

Varför inte bara vara disciplinerad och spela rimliga mängder? Jag spelar men jag har fortfarande tid med jobb, gym, matlagning, socialt liv etc.

jag var bra med träning mat kompisar osv, meeen när man hade luckor istället för att göra andra saker så satte man sig där.. det blev mittpunkten i livet på ett sätt. men som jag skrev jag tycker inte ens spelen är roliga längre.

Medlem

Kanske ett beroende. Men absolut inte en sjukdom.

Medlem
Skrivet av unoR:

Kanske ett beroende. Men absolut inte en sjukdom.

Precis, jag hävdar att beroenden är inte sjukdomar. Samma sak med tex folk beroende av kokain eller alkohol. Det är beroendeframkalland droger. Inte en sjukdom.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Precis, jag hävdar att beroenden är inte sjukdomar. Samma sak med tex folk beroende av kokain eller alkohol. Det är beroendeframkalland droger. Inte en sjukdom.

Jag blir GANSKA sjuk när jag missar mina benzointag mr.

Avstängd

Sjukdom innebär att det är bakterier, virus och/eller genetik som har orsakat "sjukdomstillståndet". Det svenska språket saknar ord för att skilja på olika former av "sjukdomar":
- disease (biologiskt ursprung som skadliga organismer och/eller genetik),
- disorder (allmänt sjukdomsterm som kan omfatta disease, illness och sickness)
- (mental) illness (självupplevelsen av biologisk och/eller psykologisk sjukdom),
- sickness (det samhället anser vara "sjukt", exempelvis sex med djur & barn).

Hursomhelst så skulle jag säga att beroende är när det påverkar ditt liv så negativ att du knappt kan göra något annat än att fortsätta med ditt beroende och när du försöker sluta så "bestraffas" du av extrema abstinenssymptom där du bara upplever att fortsätta beroendet är den enda utvägen även fast beroendet fortsätter att förstöra ditt liv en dag i taget.

Till sist har jag lika svårt att ta kritik från "spelbranschen" angående spelberoende precis som jag har att ta kritik från antivaccinationsgrupper om vaccinationer. Givetvis går det att bli "beroende" av allt som kan ge omedelbara och återkommande dopaminkickar utöver det vanliga. Frågan är i hur utsträckning det är vad gäller spelande och därmed hur stor risken är att någon skall hamna i vad som definieras som "spelberoende".

Jag väntar fortfarande på att "smartphone disorder" skall tillkännages då jag ser många ungdomar som visar på samma klassiska abstinenssymptom så fort de har varit utan sin smartphone i knappt 5 minuter som någon som inte har fått snusa, rökt eller druckit sin Pripps blå för femte gången samma dag.

Avstängd

Det är varken beroende eller sjukdom. Trams att kalla det för det.

Medlem
Skrivet av NiceAsBice:

Det är varken beroende eller sjukdom. Trams att kalla det för det.

Definitionen av trams för mej är snarare när någon förkastar något utan att komma med ett enda argument.

När man struntar i sina barn, barn som struntar i skolan osv, och anledningen är dataspelande, ja då är jag benägen att tycka att det finns ett ohälsosamt beteende som kan kallas sjukdom.

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Klassas fotbollsintresse som ett beroende?
Kaffe-entusiasten är själva verket en koffeinberoende kaffetorsk?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Precis, jag hävdar att beroenden är inte sjukdomar. Samma sak med tex folk beroende av kokain eller alkohol. Det är beroendeframkalland droger. Inte en sjukdom.

Spelat bort 1.2+ mille under mina dagar, kan lätt intyga att de inte är sjukdom! Blir bara förbannad när folk gör sig till offer!

Medlem

Om knarkare kan kalla sig sjuka kan spelare göra det. Ansvar, vad är det?


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av AplAy:

Sjukdom innebär att det är bakterier, virus och/eller genetik som har orsakat "sjukdomstillståndet". Det svenska språket saknar ord för att skilja på olika former av "sjukdomar":
- disease (biologiskt ursprung som skadliga organismer och/eller genetik),
- disorder (allmänt sjukdomsterm som kan omfatta disease, illness och sickness)
- (mental) illness (självupplevelsen av biologisk och/eller psykologisk sjukdom),
- sickness (det samhället anser vara "sjukt", exempelvis sex med djur & barn).

Hursomhelst så skulle jag säga att beroende är när det påverkar ditt liv så negativ att du knappt kan göra något annat än att fortsätta med ditt beroende och när du försöker sluta så "bestraffas" du av extrema abstinenssymptom där du bara upplever att fortsätta beroendet är den enda utvägen även fast beroendet fortsätter att förstöra ditt liv en dag i taget.

Till sist har jag lika svårt att ta kritik från "spelbranschen" angående spelberoende precis som jag har att ta kritik från antivaccinationsgrupper om vaccinationer. Givetvis går det att bli "beroende" av allt som kan ge omedelbara och återkommande dopaminkickar utöver det vanliga. Frågan är i hur utsträckning det är vad gäller spelande och därmed hur stor risken är att någon skall hamna i vad som definieras som "spelberoende".

Jag väntar fortfarande på att "smartphone disorder" skall tillkännages då jag ser många ungdomar som visar på samma klassiska abstinenssymptom så fort de har varit utan sin smartphone i knappt 5 minuter som någon som inte har fått snusa, rökt eller druckit sin Pripps blå för femte gången samma dag.

Ge forskningen 5-10 år kan jag garantera dig att man kommer ha en bättre förståelse för de negativa effekter ett konstant uppkopplat tillstånd har för människors välmående. Att dessa yngre generationer kollar sina mobiler hela tiden är direkt kopplat till Internet.
Internet skapar garanterat psykisk ohälsa av varierande grad hos allt för många i samhället.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Overdose:

Spelat bort 1.2+ mille under mina dagar, kan lätt intyga att de inte är sjukdom! Blir bara förbannad när folk gör sig till offer!

Hade du råd att spela bort så mycket pengar? Tänker också att din erfarenhet är väl just bara din erfarenhet? Har själv inte en aning om det är sjukdom eller inte med spelberoende, men tycker det är en riktigt intressant fråga i dessa tider där vi hjärntvättas med spelreklam dygnets alla vakna timmar.

12
Skriv svar