Game of Thrones (Spoilers S8!)

Gillade slutet! Känns vemodigt att det är slut, blivit som en god kamrat på måndagmorgonen tillsammans med kaffet innan jobbet. Men det kommer spinoffer och det blir intressant!

Medlem

@Nemo: Ja det behövs ju lite stöttning. Alla kan inte vara bra på allt. Kanske hyffsade på mycket men jättebra på en grej.
Martin är en härlig man🙂. Han kan erkänna sina egna begränsningar.

Ja nu är det slut. Vemodigt. Men livet går vidare.

Fick lite rolig reklam från HBO, Hur man ska klara sig i sorgen över att GOT är slut. Titta på väl valda serier i deras övriga utbud😊

Jaha hoppas att Martin får bra hjälp att fullborda sina böcker.

Medlem
Skägg.
10 Chambers

And now my watch has ended. Bitterljuvt ändå, precis som jag tror Martin ville att det skulle vara. Jag tror att han kommer ta ganska många slingervägar för att nå hit men slutresultatet blir nog likvärdigt.

Gillade
Jons sista scen. Han ville egentligen inget annat. Och han fick ju sin Ygritte IRL.
Scenen med Tyrion, Cersei och Jamie
Scenen med Tyrion och Jon i fängelsehålan (scenen med Dany var dock ganska meh)


signatur
Medlem

Jag skulle tro att hollywood kommer leta efter avslutade verk när de planerar nästa stora fantasyserie.

Avstängd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

And now my watch has ended. Bitterljuvt ändå, precis som jag tror Martin ville att det skulle vara. Jag tror att han kommer ta ganska många slingervägar för att nå hit men slutresultatet blir nog likvärdigt.

Gillade
Jons sista scen. Han ville egentligen inget annat. Och han fick ju sin Ygritte IRL.
Scenen med Tyrion, Cersei och Jamie
Scenen med Tyrion och Jon i fängelsehålan (scenen med Dany var dock ganska meh)

Jag tyckte det bästa var då han dödade drakdrottningen. Jag skrek YES! i soffan. Fast hade varit lite roligare om Arya dödat henne. Bran blir nog en bra kung men tyvärr får vi aldrig se hur bra han blir.

Tycker det är synd att serien slutar nu man allt har väl ett slut?


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd

Men alltså måste vara mest otippade kungen som blev kung.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av superlim:

Jag skulle tro att hollywood kommer leta efter avslutade verk när de planerar nästa stora fantasyserie.

Helt klart👍. Kommer ihåg den fruktansvärda förstörelsen av "Eragon". Vilket det nu är hollywood eller andra. Snabba pengar hahaha den måste gjort enorm förlust. Bara ett exempel.

Medlem
Skrivet av breahl:

Men alltså måste vara mest otippade kungen som blev kung.

Men det tyckte inte han. BRAN! Varför är jag här annars? Haha. Han har väl "sett" allt innan. 3 eyed Raven.

Avstängd
Skrivet av Över45:

Men det tyckte inte han. BRAN! Varför är jag här annars? Haha. Han har väl "sett" allt innan. 3 eyed Raven.

Ja, han for ju dit av en anledning i sin rullstol. Men jag hade aldrig tippat på att han skulle bli kung. Jag trodde Snow skulle bli kung faktiskt.


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd

Undra hur lång tid det tar att styra en rullstol från winterfell till kingslanding?


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Undra hur lång tid det tar att styra en rullstol från winterfell till kingslanding?

Haha du tänker lika lustigt som jag. Men det tog lika lång tid som det tog för Jons skägg och Tyrions att bli så långa. 😉 Han kanske startade lite tidigare för han VISSTE ju vad som skulle hända iofs.

Avstängd
Skrivet av Över45:

Haha du tänker lika lustigt som jag. Men det tog lika lång tid som det tog för Jons skägg och Tyrions att bli så långa. 😉 Han kanske startade lite tidigare för han VISSTE ju vad som skulle hända iofs.

Hahaha tror du och jag är bröder, vi tänker likadant i red dead tråden och här.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Apropå avsnittet. Mina känslor.

Kändes som Martins "order" om slut hölls bra. Några klena manuslösningar, som @Carl Johansson-Sundelius nämner drottningens död. Men gillade Drogons "beslut". Hur intelligent är en drake?? Intressant.
De nya rådet hade ju redan roligt åt att Tyrion inte ens nämndes. De kommer ha mycket roligt och mycket jobb. Dock se till att Tyrion slutar dricka!! Kanske räcker om han får bra bordeller.

Spring is here! Började smälta vid ismuren. Och ett skott från en växt visades. SYMBOLIK

Arya the adventurer!

The free north. m.m

Ja vemodigt men småtrevligt tyckte jag hehe.

Medlem
Skrivet av breahl:

Hahaha tror du och jag är bröder, vi tänker likadant i red dead tråden och här.

Ja jag vet inte var mor och far har varit alla gånger. Några oäktingar hmm.😁 Breahl och Över45 REDEMPTION i efternamn blir väl bra?? 😂😂
Vem skulle mucka med bröderna med det efternamnet!

Moderator | Testpilot

Överlag är jag nöjd med det är avsnittet faktiskt. Enda scenen som kändes meh var Dany och Jon som @Carl Johansson-Sundelius: var inne på.

Twisten att Bran blev kung gillade jag faktiskt, även anledningen till varför han blev vald. Jon's sista scen gillar jag också då det är där han hör hemma.

Små saker som när Tyrion ställer till stolarna, och resten som bara stökar ned var roligt. Även hans kommentar om att hur de adresserar Bran the Broken kommer att bli bättre var små saker som gjorde avsnittet lite skojigt. Folk menar nog att det inte passar GoT men vafan, det var kul.

I helhet gällande den här säsongen har jag egentligen gillat alla idéer, dock tycker jag att det blivit alldeles för påskyndat. Hade vi fått 10 avsnitt, kanske även en säsong till för att ge strider, karaktärer och diverse allt de behöver hade det nog kunna bli kanon (samme gällande säsong 7). Med det sagt tycker jag ändå det mesta som händer här i sista avsnittet var riktigt bra och värt seriens historia.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Tillhör också dom som är rätt nöjd med slutet. Visst känns det lite "hastat", men i stort gick det som jag trodde. Att Dany skulle bli galen var inte så svårt att räkna ut för sju säsonger sedan.
Att Bran skulle bli kung hade jag dock inte gissat om jag så hade fått fem försök.

Synd att dom inte lade ner mer tid på att dra ut på det. Dom tre sista avsnitten, även om dom är långa känns enormt hastade. Trist också med alla "falska trådar" som troligtvis lades ut för att förvirra.

Känner mig ändå rätt nöjd. Ser fram med försiktighet mot kommande spin-offs.

Medlem

Tycker det var bra slut och bra sista säsong.

Avstängd

Riktigt soppigt, gör inte genren rättvisa, detta ska ju inte vara LOTR eller Harry Potter, dark fantasy är mörkt. slutet ska vara mörkt, istället gör man tvärtom, det blir sockersött.

Dock blev det väl omöjligt för dom att få igenom något sådant pg.a HBO som lägger sig i. Jag förstår att många som gillar fantasy gillar det, men gillar man denna subgenre (som faktiskt inte är det vanliga harry potter-tramset) så tror jag man blir besviken.

Medlem
Skrivet av Harmond:

Riktigt soppigt, gör inte genren rättvisa, detta ska ju inte vara LOTR eller Harry Potter, dark fantasy är mörkt. slutet ska vara mörkt, istället gör man tvärtom, det blir sockersött.

Dock blev det väl omöjligt för dom att få igenom något sådant pg.a HBO som lägger sig i. Jag förstår att många som gillar fantasy gillar det, men gillar man denna subgenre (som faktiskt inte är det vanliga harry potter-tramset) så tror jag man blir besviken.

Det är ju Martins slut de följer så det har inget med HBO att göra. Böckerna kommer i princip sluta på samma sätt men vägen dit är annorlunda.

Medlem
Medlem

Avsnittet i sin helhet var väl "godkänd", några fina stunder, en del medelmåttiga, stressade och dumma saker återigen dock. Dany-scenen och hela scenen med rådet var så väldigt dumt. Man ser ju ganska klart att D&D inte riktigt visste vad dom skulle göra så dom "slafsa" ihop något.

Oh well, nu är det slut, det var en någorlunda trevlig resa. Dom 4 första säsongerna gav oss något av det bästa i TV-väg iallafall, efter det, not so much.

"Well, there may no longer be an iron throne, but at least Bran can use the iron ramp that Drogon made him."


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Skrivet av Harmond:

Riktigt soppigt, gör inte genren rättvisa, detta ska ju inte vara LOTR eller Harry Potter, dark fantasy är mörkt. slutet ska vara mörkt, istället gör man tvärtom, det blir sockersött.

Dock blev det väl omöjligt för dom att få igenom något sådant pg.a HBO som lägger sig i. Jag förstår att många som gillar fantasy gillar det, men gillar man denna subgenre (som faktiskt inte är det vanliga harry potter-tramset) så tror jag man blir besviken.

Fast ett sockersött slut hade ju varit att Jon lyckats omvända Dany och de levt lyckligt resten av sina liv, som de legitima ättlingarna till tronen. Kan ju knappast vara sockersött att Jon knivar ner sin faster.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Avstängd
Skrivet av hannes.theorell:

Fast ett sockersött slut hade ju varit att Jon lyckats omvända Dany och de levt lyckligt resten av sina liv, som de legitima ättlingarna till tronen. Kan ju knappast vara sockersött att Jon knivar ner sin moster.

Det är sockersött eftersom alla som sett vilket monster hon faktiskt är vill se henne död och det fick vi också.

Det hade även varit idiotiskt att inte ta tillvara på en sådan intressant bakgrund som hon har och bara låta henne vara god och förståndig rakt igenom, så där gjorde dom rätt, men resten nä..

Jag vet inte om Martin kommer göra något liknande, men jag tvivlar på lika "sockersött" faktiskt...

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Fast ett sockersött slut hade ju varit att Jon lyckats omvända Dany och de levt lyckligt resten av sina liv, som de legitima ättlingarna till tronen. Kan ju knappast vara sockersött att Jon knivar ner sin moster.

Meh, det var ett ganska "sockersött" slut ändå. Dom allra flesta överlevde och ser ut att ha en lycklig framtid. Om man nu jämför i "Dark Fantasy"-mått.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Tycker det gick lite väl snabbt alltihop.

Night King skulle fått sin egen säsong med Winterfell som avslut, och Cersei's krig skulle varit sista säsongen.

Men allt som allt, tycker det var en bra säsong, inte lika bra som föregående säsonger men ändå bra.

Synd att det är slut. Förhoppningsvis kommer det en lika välgjord serie av valfritt slag till snart!

Avstängd
Skrivet av Fezk:

Meh, det var ett ganska "sockersött" slut ändå. Dom allra flesta överlevde och ser ut att ha en lycklig framtid. Om man nu jämför i "Dark Fantasy"-mått.

Jag blev speciellt förvånad att Tyrion överlevde, om någon skulle dött så är det han. Greyworm var dessutom skitmesig och verkade näst intill okej med allt, trots de såg upp till henne som en Gud. Nej, riktigt uselt.

Medlem

Jag är okej med hur det slutar för alla, det gillade jag.
Men allt kändes så meningslöst, jag kände inte mycket. Det hade behövts fler avsnitt för att ge allt som hände i detta en större mening.

Säsong 6, episode 10 är det bästa slutet för en säsong, kanske bästa avsnittet i hela serien. Jag önskade att vi fick den nivån till avslut.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Helt okej slut faktiskt, hade dock sett att det blev en fejd mellan drakbruden och Jon snow, där hon beordrade draken att elda upp han men lydde inte för att draken känner att Jon är den sanna kungen och käka upp henne ist! Nej men överlag ett rimligt slut, men många är ju inte riktigt nöjda och det fanns många saker man kunnat ändrat på. Men Hollywood är Hollywood trots allt. Kanske får vi se vad som finns beyond Westeros!

Moderator | Testpilot
Skrivet av Cladrius:

Men Hollywood är Hollywood trots allt.

Ett Hollywood slut skulle ju mer så varit något i stil med att Jon och Danny blev tillsammans och levde lyckliga i alla sina dagar.

Min enda tanke för att folk säger sådär är väl för att många av dem ändå fick som de ville. Jon behövde inte vara kung och är med den typen av folk han alltid varit med och betyder mest för honom, samma gällande alla andra. Att Bran blev kung var en härlig twist jag inte såg komma som jag uppskattar.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skriv svar