Hör och häpna - Microsoft och Sony inleder samarbete

Robot
Hör och häpna - Microsoft och Sony inleder samarbete

Playstation X? Xbox Play? StationBox?


eld
Medlem

Ingenting som påverkar spelsidan då

Medlem

Som svar på Google Stadia? Skall bli intressant att följa, undrar när man får mer info om vad exakt det kommer att innebära.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av conthox:

Som svar på Google Stadia? Skall bli intressant att följa, undrar när man får mer info om vad exakt det kommer att innebära.

Jag tolkar det som en aktion mot både Stadia och Youtube, "content creator community" är ju ganska vagt.


signatur
Avstängd

Project Xcloud körs på Microsoft Azure och snart även PSNow.

eld
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag tolkar det som en aktion mot både Stadia och Youtube, "content creator community" är ju ganska vagt.

Låter som mer av det som varit, med en massa fluff i pr-form.

Microsoft har ju länge använt sony-teknologi, och sony har ju användning av azure.

Båda två kommer fortfarande utveckla sina egna streaming-services separat, och sony kommer antagligen fortfarande inte tillåta xbl på sin plattform.

Medlem

Tror Google mer eller mindre tvingat fram detta. Sedan har ju även tonaliteten mellan Microsoft och Sony mjuknat en hel del med åren

Medlem

Blir intressant att följa om detta samarbete leder till något annat framöver.


signatur

GAMEZZ!

Medlem

Playbox.

Keep it simple?


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Kontot avslutas

Jag får en bild i huvudet eftersom Microsoft även har samarbetat med Nintendo när det kommer till spel mellan plattformarna. Jag ser Nintendo och Sony i fejd med varandra och sen kommer Microsoft med fred och kärlek och både Sony och Nintendo blir glada och dansar ihop med Microsoft medan blommor regnar över de.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Jag får en känsla av att det har varit i diskussion länge. Sony vet om att deras sida Inte klarar av det. Gaikai klarar inte av det. Men Azure gör det. Xbox Live är bättre än Playstation Network. Jag tror att det är första stenen som kommer få flera stenar att rulla och tillslut kommer PSN, hela, att drivas över Azure. Microsoft har länge erbjudit det till Sony och andra företag att få använda. Nu har det hänt.

Medlem

Det kan vara så enkelt att Sony får ett bra pris på servrar medan MS får använda en del av den teknik som används vid spelstreaming som Sony har patent på i sin kommande tjänst.

Skrivet av Freeman79a:

Sony vet om att deras sida Inte klarar av det. Gaikai klarar inte av det. Men Azure gör det. Xbox Live är bättre än Playstation Network.

Vad är det som PSN/PS Now "inte klarar"? Både PSN och PS Now har varit igång i ganska många år.

Ambassadör
Xbox

Mycket trevligt detta, och lite oväntat. Det har ju varit snack länge om att Sony måste haka på molnet och streaming ordentligt framöver där kruxet har varit att till skillnad från MS och Google så har de ju ingen egen infrastruktur. De allra flesta hade nog gissat att de skulle gå på Amazons servrar, som de redan använder sig av, men så blev det alltså icke. Ett starkt bevis på MS Azures kvalitet och att hotet från Google m.fl. tas på allvar.

Samarbetet lär sträcka sig över hela cloudservicen, ie xCloud, som kommer att heta något annat när Sony (och andra) använder sig av det. PSN, XBL, Xbox streaming, PS Now, allt på samma bas. Lysande!

Förhoppningsvis leder det här till ännu djupare samarbete, med cross play och andra fördelar för oss konsumenter som bieffekter.


signatur

Jump in.

Kontot avslutas

Jag börjar tro att om det går tillräckligt bra så kanske vi ser både Sony och Nintendo på samma server som Microsoft med tillslut. Något som alla dessa bolag skulle tjäna på. Man kan ju redan spela vissa spel mellan Xbox one och Switch idag och om det blir större samarbeten mellan de så kan man snart spela väldigt många spel mot vem som helst oavsett om man spelar på en pc, playstation 4, xbox one eller switch.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Jag sa tidigare skulle ej förvåna mig om E3 Microsoft mässan dyker Playstation upp! Eller något med varandra att göra!


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Jag börjar tro att om det går tillräckligt bra så kanske vi ser både Sony och Nintendo på samma server som Microsoft med tillslut. Något som alla dessa bolag skulle tjäna på. Man kan ju redan spela vissa spel mellan Xbox one och Switch idag och om det blir större samarbeten mellan de så kan man snart spela väldigt många spel mot vem som helst oavsett om man spelar på en pc, playstation 4, xbox one eller switch.

Fast har svårt att tro PC blir inblandat i ett FPS sammanhang, kanske soffspel men fps där det är PC vs konsol kommer varken ps eller Xbox ta i med tång, varför håna sina egna spelare?

Kontot avslutas
Skrivet av eCore:

Fast har svårt att tro PC blir inblandat i ett FPS sammanhang, kanske soffspel men fps där det är PC vs konsol kommer varken ps eller Xbox ta i med tång, varför håna sina egna spelare?

Jag tänkte mer att Microsoft har längre erfarenhet av att göra till PC så det kändes ganska självklart att nämna PC också. Skulle kännas ganska konstigt för mig om inte Windows skulle kunna gå över samma server med i så fall.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av Margy:

Det kan vara så enkelt att Sony får ett bra pris på servrar medan MS får använda en del av den teknik som används vid spelstreaming som Sony har patent på i sin kommande tjänst.

Vad är det som PSN/PS Now "inte klarar"? Både PSN och PS Now har varit igång i ganska många år.

Om Google stadia och Xcloud klarar att streama spel i 4k 60fps så ligger PSnow risigt till som knappt klarar streama ps3 spel i 720p.
Så de behövde hoppa på Azure tåget.
Vad gäller PSN så är de ju inte lika stabilt som Xbox live.

Avstängd
Skrivet av MuminPappan:

Vad gäller PSN så är de ju inte lika stabilt som Xbox live.

Visst. Om vi tänker tillbaka till ps3 & 360 tiden.
Men om du har använt både xbl och PSN någon gång under de 6-7 senaste åren så skulle du veta att det du säger inte stämmer.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Visst. Om vi tänker tillbaka till ps3 & 360 tiden.
Men om du har använt både xbl och PSN någon gång under de 6-7 senaste åren så skulle du veta att det du säger inte stämmer.

Menar inte själva kvaliteten på tjänsten utan downtime. Alltså tillfällen då tjänsten ligger nere. Vilket PSN har oftare

Avstängd
Skrivet av MuminPappan:

Menar inte själva kvaliteten på tjänsten utan downtime. Alltså tillfällen då tjänsten ligger nere. Vilket PSN har oftare

Se mitt tidigare svar.
Har du källa att hänvisa till eller är det bara ditt egna intryck?


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

1
Skriv svar