Veckans Xbox-nyheter #4 (v.20)

Ambassadör
Xbox
Veckans Xbox-nyheter #4 (v.20)

Då var det dags igen för lite nyheter från Xbox och Microsoft! Händelserik vecka med Minecraft-födelsedag, Sony-samarbete och en hel del annat blev det till slut.
Anmärkningsvärt är det också att trots att E3 bara är några veckor bort så verkar locket ligga på tätt då ingenting verkar ha läckt ännu om vad Xbox kommer hitta på. Alla Xbox Game Studios rekryterar fortfarande hejvilt så det lär inte vara brist på projekt i alla fall. Spännande nu!

Har ni något att tipsa om som jag inte tagit upp så får ni som vanligt gärna skriva om det i kommentarerna. Förra Veckans Xbox-nyheter hittar ni här.

Lets...jump in!

Microsoft och Sony inleder samarbete.

Sony CEO Kenichiro Yoshida och Microsoft CEO Satya Nadella

Veckans stora nyhet som slog ned som en bomb på de delar av internet där skyttegravarna i det töntiga konsolkriget är som värst var att Microsoft och Sony inleder ett samarbete kring "molnet" och streamingtjänster. Sony valde alltså Azure för sin satsning på det som kallas "framtidens spelande" (huruvida det är det eller inte låter jag vara osagt) via streaming. Många hade gissat på att de skulle satsa på Amazons infrastruktur, som Sony redan använder sig av, men i stället gick de alltså till Microsoft. Det handlar inte bara om att Sony hyr in sig på servrar, utan snarare om ett reellt samarbete kring utveckling och förbättring kring de här tjänsterna och ett utbyte av kunskap etc. Båda parter tjänar enormt på det här och det är en rejäl kraftsamling för att möta hotet från Google och andra nya aktörer inom gaming.
Förhoppningsvis leder det här till än mer samarbete och att gamla murar rivs, framförallt sådant som crossplay kanske? Vi lär få veta mer om detta framöver, begun the Cloud Wars have...
MS-artikel
Financial Times spekulerar (betalvägg)
FZ-artikel

Minecraft 10 år!

Minecraft fyller 10 år och det har firats på olika sätt under de senaste veckorna med final nu i fredags. Då avtäcktes Minecraft Earth, ett mobilt AR-spel. Beta nu i sommar! Läs om det här på FZ.

Nya försäljningssiffror avslöjades också och Minecraft har nu sålt i otroliga 176 miljoner ex och lär vara världens mest sålda spel iom det. Siffror från Kina visade på över 200 miljoner användare där av deras Minecraft-version, så megasuccé är bara förnamnet.
Ännu inget nytt om Minecraft Dungeons men vi kanske får se något från det på E3? Allra senast på årets Minecon som går av stapeln den 28:e september:

Minecraft
FZ om interaktivt museum ingame
FZ om original-Minecraft i webläsaren

Wasteland 3 Dev Update.

InXile fortsätter att jobba på med Wasteland 3, och kom i dagarna med en uppdatering kring utvecklingen. Wasteland 3 är ett multiplattformspel men iom uppgången i Xbox Game Studios så har InXile fått förnyade resurser och växer så det knakar. Något som så klart påverkar Wasteland 3-utvecklingen positivt. "Thanks to Microsoft, we’ve been adding incredible talent to inXile over these last few months. I’m seeing quality increase by leaps and bounds. The future is awesome." -Brian Fargo i ett tweet häromveckan. Mer på E3!
Läs allt om dev update 28 här!
Wasteland 3
Tack till @Shadee för nyhetstipset!

Void Bastards får releasedatum på Xbox Game Pass.

Void Bastards har fått releasedatum, den 29:e maj smäller det till på Xbox och Steam! Spelet släpps direkt på Xbox Game Pass och blir det tredje spelet den här månaden som har release direkt på Xbox Game Pass. (Descenders och For the King har släppts redan).
Void Bastards
Xbox Game Pass

Rocket League Xbox Customization Pack.

Ett Xbox-exklusivt customization pack till Rocket League har släppts med twisten att Xbox Game Pass-spelare har exklusiv tillgång till paketet i 90 dagar innan det blir tillgängligt för alla. Vi börjar se lite sådana här XGP-exklusiva grejer, nu senast så var For the King tillgängligt 3 dagar innan release som early access för Xbox Game Pass-prenumeranter t.ex. Det lär bli mer sådant i framtiden. Bra eller dåligt?

"Paketet innehåller hjul, en boost, en Octane-dekal och en spelarfana, och finns tillgängligt först för Xbox Game Pass-användare i 90 dagar. Efter 90 dagar blir detta Customization Pack tillgängligt för alla Rocket League-ägare på Xbox One."
Rocket League Customization Pack
Xbox Game Pass

Microsoft Africa Development Center.

Microsoft öppnar upp ett stort utvecklingscenter i Afrika, i Nairobi och Lagos. "As the next step on our journey in Africa, and to better understand a continent rapidly adopting technology in the cloud, and at the edge, Microsoft today launched its first Africa Development Centre (ADC). With two initial sites in Nairobi, Kenya and Lagos, Nigeria, the ADC will serve as a premier centre of engineering for Microsoft, where world-class African talent can create solutions for local and global impact." MS kommer att samarbeta med universitet för att utbilda och rekrytera lokal talang för ADC. För en tid sedan så slog MS upp stora datacenter i Sydafrika för Azure och satsar stort på kontinenten.
Microsoft ADC-artikel

Sea of Thieves Dev Update!

Joe Neate, executive producer, har slängt ihop en ny dev update-video för Sea of Thieves den här veckan vilket alltid är trevligt.
SoT Anniversary Update

Det var allt för den här veckan, på återseende!

#xbox #microsoft #minecraft #wasteland-3 #rocket-league #sea-of-thieves


signatur

Jump in.

Skribent

Jo, Wasteland 3 är jag också taggad på. Är inköpt på 100$ versionen och köpte även 100$ versionen av Wasteland 2. 2an var grym tills man upptäckte bristerna och det hade gärna fått sluta ganska precis efter man flög iväg till nya stället. Hade förväntat mig någon episk slutstrid men det var bara mer av samma, inte klarat det än faktiskt. Hoppas 3an håller hela vägen in i mål!

Backloggens befriare

Sjukt taggad på Wasteland 3! Både ettan och tvåan ligger i backloggen.. Inte helt hundra på att jag tar mig igenom ettan, men vi får se!


signatur

Ad hoc addendum

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Shadee:

Jo, Wasteland 3 är jag också taggad på. Är inköpt på 100$ versionen och köpte även 100$ versionen av Wasteland 2. 2an var grym tills man upptäckte bristerna och det hade gärna fått sluta ganska precis efter man flög iväg till nya stället. Hade förväntat mig någon episk slutstrid men det var bara mer av samma, inte klarat det än faktiskt. Hoppas 3an håller hela vägen in i mål!

Skrivet av keffkebab:

Sjukt taggad på Wasteland 3! Både ettan och tvåan ligger i backloggen.. Inte helt hundra på att jag tar mig igenom ettan, men vi får se!

Samma hype här! Wasteland 3 kan bli riktigt fränt. Hoppas på något matigt på E3


signatur

Jump in.

1
Skriv svar